DOP T-5R Estate

Gestart door marc-850, 08-02-2012 13:36:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

marc-850

Ook ik speurde regelmatig het internet af naar een leuke Volvo 850 T-5R Estate. Een paar keer gaan kijken bij zo'n auto, maar iets hield mij iedere keer weer tegen. Ik rij inmiddels al weer 3 jaar in de witte 2.5T sedan. Deze auto rijd zo super fijn en heeft me nog nooit in de steek gelaten, dus waarom dan weer iets kopen waarvan ik de geschiedenis niet ken.

Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dus toch stiekum blijven kijken. En zodoende dus vorige week bij deze T-5R uitgekomen. Stond te koop voor weinig en volgens de verkoper met wat achterstallig onderhoud.
Dus de gok genomen en naar Beilen gereden (niet echt naast de deur voor mij). Daar aangekomen kreeg ik gelijk de sleutels in mijn hand geduwd met de woorden 'ga maar een eindje rijden'.
Het was daar op dat moment -12 graden, dus de accu had er even wat moeite mee. Deel van achterstallig onderhoud dus. Maar zodra hij aansloeg, liep de motor mooi. Ik hoorde iets of wat de kleppen tikken, maar dat was na 3 minuten stationair draaien weg. Dat was voor mij al positief.
Dus maar eens een stukje rijden. Dat viel in eerste instantie even vies tegen, want vanaf 60 km/h begon de auto flink te trillen, zowel voor als achter. Maar zoiets had ik ooit al eens meegemaakt en toen waren de banden de boosdoeners. Dus in dit geval hier ook maar even van uitgegaan. Schakelen van de automaatbak ging opvallend vloeiend.

Onderweg nog maar eens een keer gestopt en de hele auto nog eens zo goed mogelijk bekeken. Tja, optisch nog best wel wat beschadigingen en putjes. Wat blanke lak van de motorkap af, bumperhoeken, met name achter, beschadigd. 2 Gaatjes in de achterbumper. Klein beetje roestvorming op een voorscherm, op de achterklep onder de ruit, en aan 1 kant langs de dakrail. De binnenbekleding van de achterklep ontbreekt. Er rammelt iets in de achterklep zelf. Achterklep valt niet lekker in het slot en blijft niet open staan. Barst in één van de koplampen, waar ook de ruitenwisser ontbreekt. Leer ziet er redelijk uit, behalve de bestuurdersstoel waar een gat in zit. Een middenconsole waar schroefgaten in zitten.
Dus eigenlijk allemaal niet echt schokkend en goed te verhelpen/repareren.

Eigenlijk best wel een goed gevoel bij de auto. Terug bij de verkoper maar eens gaan praten. Hem gewezen op alle onvolkomenheden, 3 ton op de teller, blablabla.
En gelijk maar een voorstel gedaan wat ik wil geven voor de auto. Maar het mooie was: de baas zelf was er niet, wel zijn zoon van een jaar of 17/18. En die zei dus zonder blikken of blozen: Ja, da's goed! Geloof mij: ik heb er echt maar een schijntje voor betaald en hou zodoende een leuk bedrag in de knip om hem helemaal netjes te maken!

Helaas kon ik hem niet gelijk meenemen, was te laat om over te schrijven en te kunnen verzekeren. Dus afgelopen dinsdag terug om hem op te halen. Ik had nog andere velgen liggen met goede banden, dus deze meegenomen. Deze hebben ze er voor mij ook nog onder gelegd. Originele wielen achterin en naar huis.



En oooohw wat rijd dat heerlijk. En oooohw wat is het leuk om af en toe bij 120 het gaspedaal in te duwen. En oooohw wat een heerlijk geluid maakt-ie.
(En oooohw wat schiet het verbruik dan omhoog  ;D).

Thuis gekomen eerst maar eens naar mijn werk gereden en op de put gezet. Onderzijde van het blok is echt kurkdroog, nergens geen olie. Ook geen resten van eerdere lekkages o.i.d.
Komende tijd ga ik op mijn gemak eerst het motorische gedeelte aanpakken. Nieuwe vloeistoffen, nieuwe filters, carterventilatie (uit voorzorg), automaat flushen (uit voorzorg), komplete nieuwe ontsteking.
En ondertussen zoeken naar wat vervangend plaatwerk, missende onderdelen, etc.
En van de week een setje nieuw rubber.





Foto's heb ik net snel gemaaktmet de telefoon. Zodra hij een keer goed gepoetst is volgen betere. En eigenlijk vindt ik deze velgen helemaal niet misstaan. Wil ze eigenlijk verkopen, maar misschien dat ik ze bewaar om volgend jaar winterbanden op te leggen.

En hier móet natuurlijk een achterspoiler op, maar die heb ik inmiddels al gescoord  ;D




KIM

Mooi hoor!
Gefeliciteerd met je aankoop.




Weer een blogje om te volgen...

darius

Leuk wagentje, die welvaartspukkel ga je toch wel verwijderen zeker ?
No show, only go.

Marc O.

Citaat van: KIM op 08-02-2012 14:31:01
Mooi hoor!
Gefeliciteerd met je aankoop.




Weer een blogje om te volgen...

+ 1!
...The Nile isn't just a river in Africa...

FelixB

Gefeliciteerd, veel leuke veilige kilometers gewenst
855R & C70 T5 cabrio automaat

UserID6342

Leuk Marc en op de foto's te zien een mooie auto.  Die wielen staan hem ook niet echt verkeerd, dus je verhaal volgend heb je een goede koop gedaan.  Veel plezier ermee !

combinedforces

Gefeliciteerd Marc, mooie auto hoor!

marc-850

Bedankt voor de complimenten!

Vanmiddag alvast maar het eerste onderhoud gedaan. Verse motorolie + nieuw filter, en een nieuw brandstoffilter.
Gelijk maar die lelijke stikkers van de achterklep af gepulkt en aan de voorzijde de kentekenplaathouder verwijderd, vanwege de reklame die daar op stond.
Binnenkort komen er kentekenplaten op met opgelegde letters/cijfers

Rob850turbo

gefeliciteerd , veel plezier met de T5 R

maruska

jaaaa, er zijn nog wel mensen die op de tips van mp letten :)
leuk Marc, we zijn erg benieuwd !
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

arjen850

Leuk, das er weer 1 om te volgen :D Gefeliciteerd

Vulk

Mooi hoor! Alle gebreken die je opsomt zijn vrij snel verholpen. Stuur maar eens een pb naar één van de slopers van het forum.

t_w

Nice! Het trillen was met de andere set wielen al verdwenen?

Boeijke

Mooi Marc.

Gefeliciteerd ermee. En jou kennende komt het met het  "opknappen" ook wel weer goed.

Willem

MikeyQR

gefeliciteerd man  :eusa_clap: , dit forum heeft er nu weer een T-5R bij. 8)