geen spanning linker koplamp

Gestart door ako, 20-07-2004 18:42:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ako

tja,
sinds een dag of twee brandt mijn linker koplamp niet meer. lampje of zekering verwisselen had geen zin. er staat geen spanning op het (witte) kabeltje. heeft iemand een tip waar ik kan gaan zoeken?
alvast dank voor jullie reacties.
gr ad koch

denkweb

Niet om lullig te doen: je moet zoeken aan het andere eind van het draadje ben ik bang. Toevallig pas geleden ergens mee aan het sleutelen geweest en te hard aan de kabelboom getrokken wellicht? Multimeter erbij en kijken of je in ieder geval in de zekeringenkast spanning hebt... maakt de zoektocht al wat kleiner. Als dit werkt dan even een draadje pakken en doorlussen naar de koplamp, kijken of de lamp brand. Als die brand: kabelbreuk. Zo niet, even een beriggie hieronder en we zoeken verder...

ako

je hebt uiteraard gelijkals je me naar het andere eind van het draadje stuurt! toch slaag je er in om me een beetje op weg te helpen door te vewijzen naar  de zekeringenkast. het euevl is trouwns spontaan ontstaan zonder dat er aan de aute gewerkt is. er heeft dus niemand aan een kabelboom gehangen.
ik ga het weekend maar eens op zoek!
dank gr ad koch

ed

Het zou ook nog eens kunnen dat de koplamp links en recht op een aparte zekering zitten. Zoek dat even uit in de manual. Als dat niet het geval is, dus beide koplampen op dezelfde zekering, dan is of de draad stuk, of de lamphouder. De laatste is wat mij betreft de grootste verdachte.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ako

dag ed,
wat bedoel je met de lamphouder? ik heb de stekker (witte draad) doorgemeten die achter op het lampje zit. daar staat geen spanning op. de zekeringen zijn gecontroleerd.
gr ad

mark20v

Je zegt dat je de linkerlamp (gezien vanaf de bestuurdersplaats) en zekering al hebt vervangen. Weet je nog of de zekering doorgebrand was of dat deze heel was?? Doorgebrand: dan kun je er al vanuit gaan dat je een kortsluiting hebt.

Hier heb je een schema het kan zijn dat dit schema niet op jouw auto van toepassing is maar geeft wel een indruk van het systeem.

Rechts onderin staan de koplampen welke spanning krijgen via de zekeringen (Zekeringskast staat boven de lampen getekend), massa krijgen ze via de carrosserie.

De zekeringen worden gevoed door een soort regeleenheid waar ook de relais inzitten. Deze zit ook in de zekeringskast gemonteerd. Je moet dan het kapje openen en je ziet dan een kunstof plaat om de zekeringen heenzitten. Deze zit bevestigd met torx-schroefjes, als je deze weghaald zie je een aantal relais en "kastjes" zitten één daarvan is voor je koplampen.

De rest van de componenten (Lichtschakelaar/grootlichtschakelaar/contactslot) zijn voor jouw storing niet belangrijk omdat alleen één zijde bij jouw niet werkt en de andere wel en we dus aan mogen nemen dat de storing zich voordoet ergens op of na de splitsing naar de linkerkoplamp en de rechter koplamp toe.

Als je spanning op je ingang van de zekering hebt:
Stap 1: controleer of zekering van de betreffende koplamp niet is doorgebrandt
Stap 2: controleer de plusdraad van zekering naar stekker in koplamp op draadbreuk/ kortsluiting mbv een multimeter
Stap 3: controleer de massa van de koplamp mbv een multimeter (als grootlicht wel werkt is deze goed)

Als je geen spanning op de ingang van je zekering hebt:
Stap 1: Trek eerst die regeleenheid in de zekeringskast er eens uit, spuit deze in met contact spray en monteer hem dan weer.
Stap 2: controleer de draad van de regeleenheid naar de zekering op onderbreking en kortsluiting mbv een multimeter
Stap 3: meet spanning op de uitgang van deze regeleenheid op het pootje naar de koplamp toe: geen spanning=regeleenheid defect

Het is even werk maar je komt er geheid uit, succes!

   mark
Volvo separates men from the boys  

ako

beste Mark,
dank voor je uitvoerige tips! dat snijdt hout!
ik heb inderdaad geen spanning op de ingang van de zekering  en zal naar aanleiding van je tips de regeleenheid onder handen nemen.
gr ad koch