Auteur Topic: Mijn tweede (eigen auto) Roffel  (gelezen 10053 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno3274

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Geslacht: Man
  • S70 T5 (412-21) '97
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #120 Gepost op: 16-07-2020 14:22:22 »
Zo, weer wat weken verder. Afgelopen week had ik een brug tot mijn beschikking om de carterventilatie en turbo (+ uitlaatspruitstuk, downpipe etc.) te vervangen. Gelukkig kwam alles vrij makkelijk los. ;D
Ook de gasklep schoongemaakt, stappenmotor had ik al gedaan. Plus de achterste (laatste) motorsteun vervangen. Het bonken is na vervanging van alle rubbers (+ TPS) een stuk minder geworden, maar nog steeds niet wat ik gehoopt had. Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken?
Als laatste nog een do88 intercooler slangenset geplaatst, als iemand interesse heeft in de originele hoor ik dat graag.

Hieronder een aantal foto's.










De auto is nu dus van origineel uitlaatspruitstuk, 16T recht, originele downpipe en catback naar Japanifold, 18T schuin, originele downpipe C70 (ME7) en Ferrita catback (enkele demper) gegaan. De software zal nog aangepast moeten worden, daarover heb ik al contact gehad met Arjen. De eerste stap is om de auto logbaar te krijgen. Uiteindelijk gaat het mij om betrouwbaar het vermogen draaien en niet om het meeste vermogen te hebben, een beetje meer als met de standaard 16T is wel leuk natuurlijk. ;)

De Ferrita (enkele demper) klinkt van buiten mooi, binnen merk ik (jammer genoeg) bij optrekken niet veel verschil ten opzichte van de originele uitlaat die er eerst onder zat. Het mooie is dat ik geen last heb van een vervelende brom bij 100 km/h. Gelukkig is wel de stank (in de auto) bij stilstaan weg, alle uitlaatspruitstuk pakkingen (en op foto 5 te zien, ook de bekende plek) waren dan ook gescheurd. Ik heb nu een pakking van een V50 gemonteerd.

Voordat ik de originele demper met (cut out) klep heb gedemonteerd had ik nog wel een kort filmpje gemaakt, helaas niet super: filmpje.
« Laatst bewerkt op: 16-07-2020 15:08:43 door Menno3274 »

Taranis

  • Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12744
  • Geslacht: Man
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #121 Gepost op: 16-07-2020 15:27:24 »
Lekker bezig :) Wat is het voordeel van een C70 downpipe tov de originele?
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

Menno3274

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Geslacht: Man
  • S70 T5 (412-21) '97
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #122 Gepost op: 16-07-2020 15:35:06 »
Lekker bezig :) Wat is het voordeel van een C70 downpipe tov de originele?

Dankje. :)
Dat heb ik alleen gedaan omdat de standaard downpipe een rechte flens heeft en die van de C70 (ME7) een schuine (en dat had ik voor die 18T nodig). ;)
« Laatst bewerkt op: 16-07-2020 15:37:26 door Menno3274 »

Taranis

  • Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12744
  • Geslacht: Man
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #123 Gepost op: 16-07-2020 15:38:14 »
Okee, ik heb weer iets geleerd :) Tnx!
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

Menno3274

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Geslacht: Man
  • S70 T5 (412-21) '97
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #124 Gepost op: 16-07-2020 15:39:08 »
Okee, ik heb weer iets geleerd :) Tnx!

Geen probleem. :)

Menno3274

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Geslacht: Man
  • S70 T5 (412-21) '97
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #125 Gepost op: 21-09-2020 23:18:06 »
Inmiddels weer een tijdje verder. Auto doet het nog prima (18T fluit lekker :eusa_dance:), alleen staat op dit moment helaas meer stil dan dat hij rijdt.
Ik ben nog wel 2 weekjes naar de Veluwe geweest, ideaal die Nivomats. Ondanks de fietsendrager toch nog een mooi gemiddelde van 1 op 10.8.


In de tussentijd gehad dat de temperatuursensor spontaan kapot was gegaan, auto liep gelijk bijna niet meer (koude start).
Originele Volvo sensor zat er nog geen 2 maanden/1500km in, gelukkig een nieuwe kunnen ontvangen bij de plaatselijke Volvo dealer en hij doet het nog steeds prima.
Hij gaf bij een koude motor dit aan (+ de ventilator bleef vol draaien):


Ook nog een kleppendemper (JMTuning) gemonteerd, leuk om te kunnen switchen. Klinkt wel een stuk mooier dan de cut out.
Van buiten klinkt het met de klep dicht als een Ferrita en met de klep open vrijwel als een straight pipe. Van binnen hoor ik helaas weinig verschil tussen open en dicht (ook geen irritante brom gelukkig), dat was bij de cut out wel anders. ;D
Wellicht dat een 3 inch downpipe met racekat daar nog wat aan kan veranderen.
Daarnaast nog even de turbo, downpipe en uitlaatspruitstuk moertjes nagelopen.

Na de warmere dagen maar even langs iemand geweest om de airco te laten vullen, koelt weer een stuk beter. :) Er zat nog maar een kleine 100 gram in.
Apk ging hij weer fluitend doorheen, gelukkig. ;D

Inmiddels ook de aangepaste ECU van Arjen binnen, deze een deze dagen eens plaatsen.


Wel alvast de wastegate op het bekende halve maantje gezet. Ik ben benieuwd wat dit in combinatie met de ECU gaat doen.
« Laatst bewerkt op: 22-09-2020 09:31:07 door Menno3274 »

)()()sT

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 17370
  • Geslacht: Man
  • V60D3+ | 850 T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #126 Gepost op: 22-09-2020 09:24:13 »
Lekker bezig geweest weer! Een 3" DP zal wel iets meer geluid geven, al valt het met een racekat wel weer mee.
Catloos vind ik zelf een beetje 'natte-scheet' klinken, dus dat vond ik niet wat ;D

Menno3274

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Geslacht: Man
  • S70 T5 (412-21) '97
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #127 Gepost op: 22-09-2020 09:33:22 »
Lekker bezig geweest weer! Een 3" DP zal wel iets meer geluid geven, al valt het met een racekat wel weer mee.
Catloos vind ik zelf een beetje 'natte-scheet' klinken, dus dat vond ik niet wat ;D

Thnx. :)
Catloos wil ik sowieso niet i.v.m. elke keer wisselen bij de apk, maar als het dan ook zo slecht klinkt zeker niet. ;D Ik wil er eigenlijk een vinden met 200cells of eventueel een 3 inch zonder cat en dan er een tussen laten lassen.

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
  • 855R AUT Lpi
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #128 Gepost op: 22-09-2020 21:11:56 »
Lekker bezig!!

Zit wel nog even te  zoeken op foto 5, kan ik hier een bekende plek zien waar de uitlaatpakking altijd stuk gaat?  (bij mijn N was er nl ook 1 uitlaatpakking stuk, dit komt dus vaker voor?)

Menno3274

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Geslacht: Man
  • S70 T5 (412-21) '97
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #129 Gepost op: 23-09-2020 18:45:07 »
Lekker bezig!!

Zit wel nog even te  zoeken op foto 5, kan ik hier een bekende plek zien waar de uitlaatpakking altijd stuk gaat?  (bij mijn N was er nl ook 1 uitlaatpakking stuk, dit komt dus vaker voor?)

Dankje. :)

Welke foto bedoel je precies?

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
  • 855R AUT Lpi
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #130 Gepost op: 24-09-2020 09:13:08 »
Met tot 5 tellen (lukt me nog net  ;D) kom ik in je blogpost uit bij deze foto:




En een schuine flens catloze 3" downpipe (om er een fatsoenlijke cat tussen te laten zetten) zoeken we allemaal... ;D


Menno3274

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Geslacht: Man
  • S70 T5 (412-21) '97
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #131 Gepost op: 24-09-2020 13:13:42 »
Met tot 5 tellen (lukt me nog net  ;D) kom ik in je blogpost uit bij deze foto:




En een schuine flens catloze 3" downpipe (om er een fatsoenlijke cat tussen te laten zetten) zoeken we allemaal... ;D

Had ik het toch goed, alleen snap ik even de link tot uitlaatpakking niet. Help me daar eens mee ;)

Haha zoekt en gij zult vinden. En anders rijdt hij nu ook prima ;D
« Laatst bewerkt op: 24-09-2020 13:15:37 door Menno3274 »

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
  • 855R AUT Lpi
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #132 Gepost op: 24-09-2020 21:06:12 »
Ik heb het over deze zin uit je post:

Het mooie is dat ik geen last heb van een vervelende brom bij 100 km/h. Gelukkig is wel de stank (in de auto) bij stilstaan weg, alle uitlaatspruitstuk pakkingen (en op foto 5 te zien, ook de bekende plek) waren dan ook gescheurd.

Maar soit, niet belangrijk. Op naar de volgende reparatie  ;D ;D

Menno3274

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Geslacht: Man
  • S70 T5 (412-21) '97
Re: Mijn tweede (eigen auto) Roffel
« Reactie #133 Gepost op: 24-09-2020 21:48:46 »
Ik heb het over deze zin uit je post:

Het mooie is dat ik geen last heb van een vervelende brom bij 100 km/h. Gelukkig is wel de stank (in de auto) bij stilstaan weg, alle uitlaatspruitstuk pakkingen (en op foto 5 te zien, ook de bekende plek) waren dan ook gescheurd.

Maar soit, niet belangrijk. Op naar de volgende reparatie  ;D ;D

A dat gaat over de aansluiting waar de turbo op zit, die standaard T5 spruitstukken scheuren daar altijd. Is ook te zien op die foto. Heeft niks met de pakkingen aan de motorzijde te maken, die pakkingen waren namelijk allemaal gescheurd (en daar kwam in combinatie met de carterventilatie de geur vandaan) ;D
« Laatst bewerkt op: 24-09-2020 21:52:44 door Menno3274 »