Auteur Topic: [S60] Daanium v3.0 | XYZ BBK  (gelezen 384112 keer)

)()()sT

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • V60D3+ | 850 T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
Re: [S60] Daanium v3.0 | Testbank!
« Reactie #2940 Gepost op: 05-01-2021 11:20:14 »
Normaliter is 98 toch goed? Of gaat het om het stukje Tango?
Waarom ga je eigenlijk voor een MTE tune? Aangezien je al een Heico tune hebt? Voor meer?

Toevallig recent een leuk filmpje van “Klokje rond” gezien met een V60 T6. We zien het al in jouw uitgebreide verslagen maar daar werd ook nog even benadrukt hoe ontzettend vol het motorcompartiment van zo’n T6 zit. Ook de startmotor onder, multiriem aan de bakzijde etc.
Hier in de buurt rijdt een XC60 T6; dat geluid is echt  :eusa_drool:

Chris

• a.k.a. Gris
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '98 V70R | '16 V60 T5 GT
« Reactie #2941 Gepost op: 05-01-2021 12:12:50 »
Kijk, dat is een mooi resultaat! En inderdaad een goede aanpak zodat je na de tune ook echt het verschil kan zien.

Grappig dat de man al kon ruiken dat het een "budget bezine" was. Met Tango benzine zo'n 13 jaar geleden ook ervaring opgedaan in mijn 850. Bij stevig vermogen vragen begon de auto in te houden en te hikken. Lang gezocht naar het probleem, maar uiteindelijk verdween het probleem als sneeuw voor de zon toen ik weer premium brandstof van een goed merk begon te tanken. Toentertijd BP ultimate. In de R tank ik nu ook V-power. De V60 T5 'gewoon' euro 95, maar wel altijd Shell of een andere goede benzine bij gebrek aan Shell. Zou zomaar kunnen als je Tango zou blijven tanken dat je rare kwaaltjes krijgt ;). En misschien pers je er met een goede '98 ook nog wel wat extra pk's uit :).
« Laatst bewerkt op: 05-01-2021 12:16:35 door Chris »

daanium

• Volvo S60 Heico #39/100
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geen fratsen. Dat scheelt.
    • Heico #39
« Reactie #2942 Gepost op: 05-01-2021 12:43:23 »
Kijk, hier word ik gelukkig van: goed onderhoud plegen (mooi spruitstukje btw) dan meting, chippen en dan nog een keer de bank op. Kost wat maar dan weet je tenminste ook wat. 👍👍
Precies mijn gedachten!
Ik heb hier op het forum geleerd dat stage0 de belangrijkste is.
Nu, achteraf gezien, had ik 'm eigenlijk nog willen testen toen ik 'm gekocht had, helemaal origineel.

Normaliter is 98 toch goed? Of gaat het om het stukje Tango?
Waarom ga je eigenlijk voor een MTE tune? Aangezien je al een Heico tune hebt? Voor meer?

Toevallig recent een leuk filmpje van “Klokje rond” gezien met een V60 T6. We zien het al in jouw uitgebreide verslagen maar daar werd ook nog even benadrukt hoe ontzettend vol het motorcompartiment van zo’n T6 zit. Ook de startmotor onder, multiriem aan de bakzijde etc.
Hier in de buurt rijdt een XC60 T6; dat geluid is echt :eusa_drool:
Het was inderdaad het merk Tango wat er aan scheelde. Ik dacht zelf altijd dat 98, 98 is.
Maar er zit dus blijkbaar wel kwaliteitsverschil in de merken, en volgens de man bij de testbank werd dat goed duidelijk bij getunede wagens.

De Heico tune is leuk en snel, maar niet afgestemd op de aanpassingen die ik heb gedaan.
Voor zo ver ik weet doet Heico ook alleen standaard (bulk) software leveren.
Bij aanschaf van de wagen had ik Schutten al gevraagd of hij me kon helpen, maar hij deed geen P3 wagens.
Voor de rest heb ik weinig ervaring met tuners, in MTE heb ik vertrouwen vanwege hun reputatie.
En na de Stage2 tune kunnen we nog gaan finetunen met een custom tune als ik dat wil.

Kijk, dat is een mooi resultaat! En inderdaad een goede aanpak zodat je na de tune ook echt het verschil kan zien.

Grappig dat de man al kon ruiken dat het een "budget bezine" was. Met Tango benzine zo'n 13 jaar geleden ook ervaring opgedaan in mijn 850. Bij stevig vermogen vragen begon de auto in te houden en te hikken. Lang gezocht naar het probleem, maar uiteindelijk verdween het probleem als sneeuw voor de zon toen ik weer premium brandstof van een goed merk begon te tanken. Toentertijd BP ultimate. In de R tank ik nu ook V-power. De V60 T5 'gewoon' euro 95, maar wel altijd Shell of een andere goede benzine bij gebrek aan Shell. Zou zomaar kunnen als je Tango zou blijven tanken dat je rare kwaaltjes krijgt ;). En misschien pers je er met een goede '98 ook nog wel wat extra pk's uit :).
Fijn om een bevestiging uit de praktijk te horen.
Met die benzine verhalen weet je toch nooit wat nu écht waar is en wat 'onzin' is.
Ik geloof echt wel in kwaliteitsverschil, echter wist ik dus niet dat goedkope 98 niet zo goed was als ik dacht.
Voor de kosten hoef je het niet te doen volgens mij, op een hele tank scheelt het misschien 5 of 10 euro? (Tango 98 vs Shell V-Power)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en Heico#39
[ S60 3.0 T6 MY2011 | Heico #39 | TFT Upgrade | IPD DP | IPD Swaybar ]

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #2943 Gepost op: 05-01-2021 13:26:05 »
Tank zelf ook alleen maar de BP ultimate, alles voor de Freebees.
Maar wat een lekkere kromme van je koppel.

Het is dat de standaard turbo op de T6 gewoon beperkt is, veel meer power zal er niet uitkomen maar wellicht kan het allemaal nog smoother en beter afgestemd op je mods?

Waar je wellicht nog meer driveability kan winnen is met optimaliseren van de bak software, het is niet voor niets dat Polestar die meestal ook mee pakt bij haar tuning optimalisatie.

Chris

• a.k.a. Gris
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #2944 Gepost op: 05-01-2021 13:46:45 »

Waar je wellicht nog meer driveability kan winnen is met optimaliseren van de bak software, het is niet voor niets dat Polestar die meestal ook mee pakt bij haar tuning optimalisatie.

Dat is ook één van de redenen dat ik op de T5 (2016 met GT 8-traps) heb gekozen voor Polestar optimalisatie en niet voor een tune van een "reguliere" tuner. Achteraf heb ik ook begrepen dat geen enkele reguliere tuner in staat is de baksoftware van die bak aan te passen, dat is het grote voordeel van Polestar. Ik weet niet welke bak er in Daan zijn S60 zit? Wellicht dat die wel aan te passen is.

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #2945 Gepost op: 05-01-2021 13:54:15 »
Dat is ook één van de redenen dat ik op de T5 (2016 met GT 8-traps) heb gekozen voor Polestar optimalisatie en niet voor een tune van een "reguliere" tuner. Achteraf heb ik ook begrepen dat geen enkele reguliere tuner in staat is de baksoftware van die bak aan te passen, dat is het grote voordeel van Polestar. Ik weet niet welke bak er in Daan zijn S60 zit? Wellicht dat die wel aan te passen is.

Yep, mijn zwager heeft zijn recente XC90 T5 ook laten doen, ergens vorig jaar hadden de dealers een aanbieding. De cijfers zijn niet spectaculair maar de gecombineerde aanpak van motor en automaatbak is wel heel fijn. Echt een stap omhoog.

Daan heeft een GT, maar wellicht dat MTE daar ook wel iets voor heeft?

daanium

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Heico #39
« Reactie #2946 Gepost op: 05-01-2021 13:55:22 »
Volgens mij neemt MTE dat mee in de tune.
Ik zal eens gaan informeren :)

Chris

• a.k.a. Gris
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #2947 Gepost op: 05-01-2021 14:08:12 »
Yep, mijn zwager heeft zijn recente XC90 T5 ook laten doen, ergens vorig jaar hadden de dealers een aanbieding. De cijfers zijn niet spectaculair maar de gecombineerde aanpak van motor en automaatbak is wel heel fijn. Echt een stap omhoog.

Daan heeft een GT, maar wellicht dat MTE daar ook wel iets voor heeft?

Herkenbaar. Ik vond hem eerlijke gezegd standaard wat onlogisch schakelen zo nu en dan. Echt een bak (;D) beter met de Polestar optimalisatie, eigenlijk zoals het standaard had moeten zijn ;). Het volle pond is wel een hoop geld voor wat je krijgt. Ja, de auto verbetert echt wel maar de cijfers zijn qua vermogenswinst zoals je zegt niet spectaculair. Hoewel de 20pk in het middengebied best goed merkbaar is. Ik heb een aantal jaar terug de optimalisatie laten uitvoeren voor een vriendenprijs. Toen was het ineens wel leuk :).

Ik schat in dat je de 6-traps GT hebt Daan?
« Laatst bewerkt op: 05-01-2021 14:10:04 door Chris »

daanium

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Heico #39
« Reactie #2948 Gepost op: 05-01-2021 14:10:39 »
Klopt, de eerste generatie van de nieuwe tweede generatie S60 :P ;D
In ieder geval de 6-traps GT.
Ik lees veel op internet dat ze wel ge-upgrade kunnen worden, maar dat ook de koeling aangepakt moet worden.
Daar ga ik me zeer binnenkort op richten.
« Laatst bewerkt op: 05-01-2021 14:12:11 door daanium »

Wouter96

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #2949 Gepost op: 05-01-2021 14:46:32 »
Ik lees hier al een tijdje mee, mooie wagen zeg!
Heb je ook 0-100kmh metingen gedaan? Wellicht leuk om te doen aangezien dat niet heel veel met piekvermogen heeft te maken maar meer met t oppervlakte onder de curve en schakelmoment van de bak (toch?  :eusa_shifty: )

daanium

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Heico #39
« Reactie #2950 Gepost op: 06-01-2021 19:26:38 »
Ik lees hier al een tijdje mee, mooie wagen zeg!
Heb je ook 0-100kmh metingen gedaan?
Wellicht leuk om te doen aangezien dat niet heel veel met piekvermogen heeft te maken maar meer met t oppervlakte onder de curve en schakelmoment van de bak (toch?  :eusa_shifty: )
Ik heb geen metingen gedaan, ik zou met de GoPro wat tijden kunnen doen. Leuke tip!
De tuning laat nog even op zich wachten. Bij ET is het erg druk, ik krijg deze week of volgende week meer nieuws over de planning.
In de tussentijd ben ik druk bezig met het verstoken van de Tango 98 benzine ;D Daarna weer aftanken met Shell V-Power of de BP variant.

En als ik nog wat tijd kan vinden, probeer ik dit weekend ook nog de XYZ BBK te monteren :eusa_dance:

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #2951 Gepost op: 06-01-2021 19:36:03 »
Remmetjes, mijn favoriete upgrade  :eusa_clap:

Vertel vertel....

daanium

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Heico #39
Re: [S60] Daanium v3.0 | XYZ BBK
« Reactie #2952 Gepost op: Gisteren om 17:06 »
Remmetjes, mijn favoriete upgrade  :eusa_clap:

Vertel vertel....

Yes, remmen zijn ook mooi om up te graden :eusa_dance:

Ik had een hele poos geleden een mooi setje 6-pot XYZ remklauwen kunnen kopen op MP voor weinig.
Eerst was het de bedoeling om ze onder de C70 te zetten, maar die had al goede 6-pot remmen, dus dat had weinig prioriteit voor me.
Nu met de S60 wil ik graag weer grotere remmen :evil:
Het ziet er briljant uit én met de vermogenstoename is het ook nog eens verstandig om wat aan je remmen te doen, zodat je ook stop komt met al die paarden onder de kap.

De XYZ klauwen die ik al had, waren kaal. Dus écht alleen de klauwen.
Bij onze forumvrienden van European Tuning had ik de overige spullen besteld;
- 355mm schijven
- nieuwe blokken
- montagemateriaal
- nieuwe remleidingen

De doos met onderdelen had ik al een paar weken liggen, maar zoals altijd speelde tijdgebrek een grote rol.
Vandaag had ik de hele dag vrij gehouden, zodat ik lekker weer eens kon gaan sleutelen.

De monteur waar ik altijd mag gaan sleutelen had een speciaal ding om te meten met hoeveel kracht je het rempedaal bediend als je op de remmenbank gaat.
Ik wilde namelijk graag weten of ik er ook op vooruit ging met m'n mooie spullen :D
Het is een drukmeter die je op het rempedaal zet, het apparaat met display geeft dan aan met hoeveel nm je op het pedaal trapt.

Super cool! nu hebben we een beginpunt met de originele remmen :eusa_dance:
Dan werd het tijd om de goodies uit te pakken :eusa_drool:

Heerlijk! Ik geniet heel erg van de mooie remmen, mooi spul :eusa_dance:
Dan maar eens beginnen bij het begin, wielen er af en vervolgens de klauw en schijven demonteren

Bij de montagespullen zat ook een handleiding, die had ik even doorgelezen en daarin stond dat je goed moest opletten hoe de remleiding gevormd is.
Blijkbaar is er een bolle en een holle versie, bij mij staat ie bol ;)

Nu kon ik de brackets gaan monteren en daarna de schijven en de klauwen.
Maar...... het zal ook eens niet :P de geleverde bouten passen niet ;D
Weer een project in twee keer!  :eusa_wall:
De schroefdraad van de originele bouten is grover dan die van het bracket

En de geleverde bouten om de klauw tegen het bracket te monteren waren te dik, die passen niet door het gat van de klauw heen.

En om het helemaal compleet te maken, had ik ook geen holle bout om de remleiding te monteren :eusa_think:

Ok, voor vandaag gooi in de handdoek in de ring.
Snel maar weer alle originele onderdelen gemonteerd zodat de brug vrij kwam en ik weer met de S60 de weg op kon.

Een beetje teleurgesteld maar wetend waar het probleem zit, vertrok ik weer naar huis.
Nu moet ik op zoek naar de juiste bouten, hopelijk kan ik volgende week zaterdag dan weer opnieuw beginnen  :eusa_dance:

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
Re: [S60] Daanium v3.0 | XYZ BBK
« Reactie #2953 Gepost op: Gisteren om 21:25 »
Prachtig spul, ook die zwevende schijf.
Gauw door naar de 2e ronde  ;)