[S60] Daanium v4.0 | Rotora Big Brake Kit

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

-D©©©L-

schijven van voor naar achteren ? Dat past niet i.v.m. handrem.

MarkoC70T5

Citaat van: daanium op 09-04-2012 00:14:27
hoe zit het trouwens met een Big(ger) Brake Kit aan de achterwielen..?
het valt me op dat BBK's altijd alleen voor de voorwielen zijn.
nu weet ik wel dat je daar ook het meeste uit moet halen, maar waarom worden de achterwielen niet ge-upgrade?
of worden meestal de voorste schijven naar achteren gezet en dan de nieuwe schijven voor?
Achter kan je ook gewoon een BBK monteren met S60R schijven en de tangen van een Q7 of porsche cayenne
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

daanium

Citaat van: -D©©©L- op 09-04-2012 00:38:41
schijven van voor naar achteren ? Dat past niet i.v.m. handrem.
is een handrem verplicht?
aangezien ik een automaat heb, zet ik 'm in de P stand als ik geparkeerd sta, dan gaat die ook nergens naartoe.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015 | Ferrita 3,5" DP | IPD Swaybar | ELEVATE intake/wastegate/eCRV | DO88 piping | Hilton Stage2+]

mitchelli

Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

daanium

#139
oke, dan worden de voorremmen vervangen door een BBK, waarschijnlijk die BBK set van ET met de 330mm S60R schijven en de Porsche remklauwen.
en de achterremmen... sja, die moeten het voorlopig maar doen met hetzelfde materiaal waar ze het de afgelopen 14 jaar mee hebben gedaan ;)

ik ben vandaag nog wat gaan spelen met de CAR-PC, erg leuk, maar erg tijdrovend!
ik heb van een forumgenoot een GPS ontvanger over kunnen nemen, samen met een FM radio USB stick, wat beiden samen kunnen werken met Centrafuze.

Het Touch screen werkt super, maar zolang je nog in een 'testfase' zit, is een gewoon toetsenbord & muis toch wel erg handig!
morgen ga ik eens beginnen met het inbouwen van de componenten in de 2DIN behuizing.
zoals bij elk moederbord, moeten er afstand busjes geplaatst worden, zoiets als deze


op die manier kunnen de printbanen en door-gesoldeerde contacten geen kortsluiting maken in de metalen behuizing.
daarnaast ga ik ook proberen om de bijbehorende 'backplate' in de behuizing te krijgen, op die manier is alles netjes afgewerkt. Dit is zo'n backplate, die komt dus op de achterkant van het moederbord, waar de USB poorten zitten enz. ;


Ik zit nog met een klein 'dingetje' ;D
zaterdag ga ik met de coupe naar de powerflush meeting, maar mijn wielkuipen zitten nog niet aan elkaar vast.
iemand nog last-minute tips voor me?
mijn vorige plan was niet zo'n succes, toen had ik een stukje van de overgebleven kuip-stukken gebruikt. Dat had ik met popnagels en polymeerkit vast gezet, maar dan krijg je het niet mooi sluitend aan de kant van het spatbord, zoals je hier kunt zien:



hoe hebben anderen dat gedaan met een V70R bumper?
achteraf gezien, denk ik dat het 't mooist zal worden als je de twee kuipen (dus die van de C70 en de V70R) op elkaar legt en dán door zaagt. in plaats van eerst de ene door zagen, en daarna de andere.
dan krijg je nooit een mooie pas-vorm.
please correct me if i'm wrong (hopelijk heb ik het mis, want dat spaart me weer een aanschaf van een wielkuip :P )

is de wielkuip van een V70 hetzelfde als die van een V70R?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015 | Ferrita 3,5" DP | IPD Swaybar | ELEVATE intake/wastegate/eCRV | DO88 piping | Hilton Stage2+]

Robster480

#140
Wellicht is kunststof solderen/lassen een optie?

Vraag Auk eens, hier op het forum. Ik weet dat ie van 2 achterbumpers één heeft laten maken voor z'n 480. Op die manier heeft ie een smalle uitsparing voor een USA kentekenplaat gecreëerd i.p.v. een brede voor Europese platen.

Wellicht tot zaterdag, ik ben om 14.30 aan de beurt (nouja, de R ;))
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

-D©©©L-

De delen zijn inderdaad gewoon lasbaar.

daanium

#142
Citaat van: -D©©©L- op 11-04-2012 00:44:33
De delen zijn inderdaad gewoon lasbaar.
plastic lassen? dat kan ik zelf natuurlijk niet he?
is er een forumlid (of gewoon zomaar iemand, hoeft niet perse iemand van hier te zijn), in de buurt van Echt die kan lassen met plastic?
ik ga intussen even googlen/marktplaatsen om te kijken of ik zelf zo'n plastic las apparaat kan regelen, dan doe ik het tóch zelf ;D

ow dat kan gewoon met een gas-soldeerbout, makkelijker dan ik dacht !
ik gaat effe naar de doet-het-zelf shop ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015 | Ferrita 3,5" DP | IPD Swaybar | ELEVATE intake/wastegate/eCRV | DO88 piping | Hilton Stage2+]

maruska

plastic he, dat smelt gewoon :)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

daanium

Citaat van: Robster480 op 11-04-2012 00:21:13
Wellicht is kunststof solderen/lassen een optie?

Vraag Auk eens, hier op het forum. Ik weet dat ie van 2 achterbumpers één heeft laten maken voor z'n 480. Op die manier heeft ie een smalle uitsparing voor een USA kentekenplaat gecreëerd i.p.v. een brede voor Europese platen.

Wellicht tot zaterdag, ik ben om 14.30 aan de beurt (nouja, de R ;))
ik denk/hoop tegen die tijd klaar te zijn, dan moet ik weer snel terug naar het zuiden om nog wat uit te helpen op 't werk..
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015 | Ferrita 3,5" DP | IPD Swaybar | ELEVATE intake/wastegate/eCRV | DO88 piping | Hilton Stage2+]

-D©©©L-

Citaat van: maruska op 11-04-2012 09:25:39
plastic he, dat smelt gewoon :)

net als aluminium en staal.  Beetje warmte erop... klaar.

daanium

#146
vandaag weer met twee dingen bezig geweest
De CAR-PC!
Omdat het alweer een tijdje rustig was rondom mijn CAR-PC project, had ik vanmorgen weer de draad opgepakt.
Softwarematig heb ik het wel redelijk onder de knie, dat wil zeggen dat de computer lekker snel op start en dat ik Centrafuse de juiste kant op laat kijken.
Hardware matig zit het nog niet zoals ik het wil.
Normaal heb je van die afstand busje onder een moederbord als je dat in gaat bouwen, zoals ik al eerder had aangegeven. In de oude radio behuizing zitten echter al allemaal gaten, waardoor je die afstand busjes niet lekker op de juiste plaats krijgt.
Nu is natuurlijk alles mogelijk, dus je zou een plaatje in de behuizing kunnen leggen, dat je met kit vast zet ofzo. Daarna kun je daar dan weer gaten in boren en als je het écht mooi wil maken, kun je daar ook nog schroefdraad in tappen. Maar zo ver wil ik niet gaan.
Ik heb gekozen voor een oplossing die naar mijn idee behoorlijk wat tijd gaat sparen, tijd die ik sowieso al chronisch te kort heb ;)
Mijn idee was om twee PVC stripjes op de onderkant van de behuizing te plakken met polymeer-kit.
Een van 170mm x 10mm x 3mm (breed x diep x hoog)
De ander van 170mm x 40mm x 3mm (b x d x h)
Het moederbord(je) heeft vier gaten om hem vast te zetten aan de behuizing.
Twee aan de achterkant (waar ook je USB/VGA/COM poorten zitten) en twee aan de voorkant (waar de SATA aansluitingen zitten)
Die aan de achterkant verspringen iets ten opzichte van elkaar, en je raad het al, daar zit +/- 40mm verschil in.
Die andere liggen netjes op één lijn, daarom heb je genoeg aan 10mm.
Meteen even contact opgenomen met de lokale plastic-bewerk-boer, die konden het morgenvroeg klaar hebben en het zou maar een paar euro kosten.
Nu had ik mijn behuizing intussen wel leeg, op twee goudkleurige pennen na.
Die pennen heb je er zo uit, met behulp van een waterpomptang.
Gewoon wat links/rechts draaien, dan heb je ze in-no-time los.

Morgen kan ik dus die (isolatie)stripjes ophalen, dan komen weer meer foto's en het vervolg van de CAR-PC !

Vandaag ben ik ook weer verder gegaan aan de V70R bumper.
En wel met het lassen van mijn wielkappen (of kuipen?)
Momenteel ziet het er zo uit:


Toen heb ik me dus dit gehaald:

Een butaangas-soldeerbout. Op zich niets spannends, gewoon een soldeerbout op aansteker-gas, maar die had ik nog niet, dus moest ik 't effe gaan halen :P

Op een ander forum had ik gelezen dat ze tie-wraps gebruikte om een soort hechting te maken met de soldeerbout. Op die manier blijft de boel op zijn plaats zitten.
Na een kwartiertje spelen, ziet het er zo uit:


En toen was mijn fantasie op voor vandaag... :eusa_think:
Iemand tips hoe ik dit nu het beste kan aanpakken?

PS nog een kleine toevoeging, in het te koop gevraagd (onderdelen) zag ik dat iemand op zoek was naar een 'antenna down' schakelaar. Op zich vind ik zo'n toevoegingen ook mooi! dus meteen even contact met de dealer opgenomen en die is ook direct besteld (iets van 25 euro).
Ik heb onze forumgenoot dat ook laten weten, waarop hij antwoorde 'ja maar dat zijn die zwarte voor een 850, niet de grijze wat je in een C/S/V70 wil'. Ik ben benieuwd wat morgen of overmorgen klaar ligt, ik houd jullie natuurlijk op de hoogte :)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015 | Ferrita 3,5" DP | IPD Swaybar | ELEVATE intake/wastegate/eCRV | DO88 piping | Hilton Stage2+]

daanium

#147
Vandaag ook weer lekker bezig geweest.
Vanmorgen de PVC stripjes opgehaald voor de CAR-PC.
Het einde begint in zicht te komen, of moet ik juist zeggen dat het begin in zicht begint te komen...
Het einde van het knutselen maar het begin van het gebruiken, zullen we maar zeggen ;)

De stripjes zijn precies geworden zoals ik het me bedacht had, en da's ook wel eens prettig voor de verandering!
Eerder had ik het er over dat er een verspringing zit in de schroefgaten, op de onderstaande foto is dat duidelijk(er) te zien


Met een boortje van 2,5 heb ik de gaten voorgeboord.
Omdat het een zacht plastic is, wil ik er geen schroefdraad in tappen, want dan gaat het alleen maar sneller kapot.
Hieronder kun je zien hoe de plaatjes aan de onderkant zitten


Nu de isolatie er onder zit, kan ik weer verder met de behuizing.
Aan de achterkant moet een stuk er uit gehaald worden, zodat de USB poorten en de VGA aansluiting toegankelijk is.
Na ongeveer een kwartiertje knutselen met de flex, kniptang, ijzerzaag en vijl, zag het er zo uit


Eerst wilde ik graag de originele backplate van het moederbord gebruiken om de boel netjes af te werken, maar nu ik het zo zie, denk ik dat het beter is om het zo te laten. Dus zonder backplate, dit ivm de koeling! nu kan de fan de warme lucht aan de achterkant eruit blazen.
De 12cm fan wilde ik trouwens aan de bovenkant plaatsen.
Ik moet alleen even kijken of daar wel plaats is....... :eusa_think:

nog een paar plaatjes;
de binnenkant en twee close-up foto's door een gat aan de zijkant






Gisteren zag ik trouwens in de testopstelling, dat het CAR-PCtje ongeveer 1.5A gebruikte op 12V.
Dat wil dus zeggen dat hij minder dan 20W gebruikt!
Best netjes vind ik
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015 | Ferrita 3,5" DP | IPD Swaybar | ELEVATE intake/wastegate/eCRV | DO88 piping | Hilton Stage2+]

daanium

#148
Vandaag mijn kitspuit er eens bij gepakt om de plastic stripjes vast te zetten in de behuizing.
Al snel kwam ik er achter dat bij mij bijna alles in twee keer moet :P
(vandaar ook mijn topic-titel-aanpassing)
zoals je op deze foto kunt zien, komt het dunne stripje aan de buitenkant van de behuizing.
Dus kit er op of niet, het komt nergens tegenaan :eusa_wall:

Voor de mensen die zelf ook een isolerend PVC stukje willen (laten) maken, pak er gewoon een van 17x17cm, dan heb je je hele bordje op het PVC en zit je niet te klooien zoals mij.
Wat mijn project betreft, geen man overboord!
ik zet het stripje gewoon vast met kit aan de radio behuizing, enige nadeel is dan dat ik het moederbordje niet vast kan zetten op die twee punten.
Op zich geen ramp, alleen niet zo netjes als ik gehoopt had :angel:

Morgen ga ik bij Heuts langs, om een universele stekker te halen voor een radio.
Die kan ik dan om-solderen naar de juiste aansluitingen van de CAR-PC

daarnaast stop ik morgen effe bij de dealer, om de antenna-down schakelaar op te halen!
Dat is best spannend, omdat ik niet weet of die '850-zwart' is, of 'x70-grijs'.
ik hoop de laatste, maar volgens sommige zéér waarschijnlijk de eerste  :eusa_pray:

PS Vandaag lag er een klein cadeau voor de coupe op de deurmat !
Een kleine pre-view voor de kenners:
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015 | Ferrita 3,5" DP | IPD Swaybar | ELEVATE intake/wastegate/eCRV | DO88 piping | Hilton Stage2+]

daanium

#149
Zoals altijd ben ik weer met een paar dingen tegelijkertijd bezig geweest :angel:
Allereerst een vervolg op de voorgaande post, de CAR-PC !
Bij Heuts heb ik een ISO-verlengkabel gehaald. Deze ga ik gebruiken om de in- en uitgangen van de CAR-PC te maken.
Op die manier hoef ik niet in de originele bekabeling te knippen.



De Volvo heeft een andere aansluiting, maar bij mij zat er een kort verlengstukje van de Volvo stekker aan, dus die in combinatie met de ISO stekker gaan er voor zorgen dat alles werkt.
voor de mensen die zich afvragen wat het nut is van de ISO kabel; misschien wil iemand in een andere auto ook zo'n CAR-PC maken. Op deze manier is de CAR-PC in elke auto inzetbaar, wat over een 'standaard' ISO stekker beschikt
Mijn volgende zorg begint zich steeds meer naar de voorgrond te bewegen; het Touch screen...
Zoals met alles, wil ik het een originele look geven, dus liefst zie ik het Touch screen niet al te veel uitsteken.







Bovenstaande afbeeldingen laten zien dat er maar weinig ruimte overblijft.
Jammer maar geen ramp, wat echter wel een ramp in wording is, is het monteren van het Touch screen.
Ik heb 'm even open gemaakt om te kijken wat de mogelijkheden zijn (meest rechter foto)

Aan de onderkant van het Touch screen zitten twee schroefjes waarmee de achterkant vast zit (links op de foto).
Nu zit ik dus te denken hoe ik dat scherm mooi én goed vast krijg aan de originele radio behuizing.
Liefst geen kit of andere plaksel-achtige, want dan krijg ik 't nooit meer los.
terwijl ik dit schrijf, vraag ik me af of het scherm ooit nog wel los moet van de behuizing....
ik heb in ieder geval nog wat om over na te denken ;)

Om de traditie voort te zetten, was ik natuurlijk met nog iets anders bezig.
En wel de PDC !
Volgens mij gaat het écht mooi worden, bij moderne auto's zie je steeds vaker de zogenaamde 'retro-fit' PDC-sensoren, ik vind het helemaal geweldig ;D
Maar voor ik gaten ga boren en kabels ga trekken; first things first.
De achter bumper loshalen:
Eerst de achter lampen demonteren, die zitten met vier schroeven vast.
Het kapje/deurtje los trekken aan de binnenkant van de kofferruimte (links)
Daarna de vier schroefjes los draaien. Je komt er soms wat moeilijk aan en het is daar erg donker; een looplamp (of zaklamp) is sterk aan te raden.





Daarna kun je met wat wrikken en trekken de lamp los halen.
Ik neem aan dat het vanzelfsprekend is dat de stekker(s) ook even losgehaald moeten worden ;)

Wat me toen op viel, is dat er een blauw blokje aan de rechter kant van de achterbumper zit... wat een tweede antenne is





Ik weet niet wat het is, of waar het voor dient, maar het gaat met één kabeltje naar een ijzer plaatje wat aan de binnenkant van de achterbumper zit.
Anyway, vreemde blokjes of niet, die bumper moet er af ;D

Net zoals de voorbumper, zit de achter bumper slechts met twee grote schroeven vast.
Eentje precies boven de uitlaat, en de andere aan de andere kant.
Die aan de 'andere' kant, daar kom je goed aan en is dan ook makkelijk los te halen.
let er op dat er vocht uit kan lopen als je de schroef los haalt, zie linker foto. Dit is blijkbaar normaal





De schroef boven de uitlaat laat zich wat moeilijker los halen, omdat de uitlaat in de weg zit.
Met een steeksleutel en een verlenging daar op (stukje pijp/buis), ging het echter wel. Langzaam, maar het gáát wel :) (middelste foto)
Verder zitten bij de achterste wielkuipen nog drie schroeven aan de achterbumper, die heb je ook makkelijk los (rechter foto)
Nu de bumper los is, kun je hem voorzichtig naar achteren trekken, zodat die los komt.
Let er goed op dat het kabeltje bij de rechter achter lamp niet kapot gaat, maar netjes door het gaatje mee naar buiten komt!
Leg de bumper op een doek, stuk karton of een rubber mat, zodat de lak niet beschadigd.
Druk met een grote platte schroevendraaier (of je duim) de plastic klemmen in en wrik het middenstuk los.
Hetzelfde moet ook met de andere kant gebeuren (onderkant & bovenkant)
Daarna heb je alleen nog de plastic bumper over, die trouwens erg licht is in zijn gewicht.



Nu heb je de bumper dus los, en kun je gaan uitmeten/tekenen waar je de PDC sensoren wil monteren.
Ik ken mezelf intussen wel een beetje, dus ik teken nog even niets aan.
In plaats daarvan, ga ik eerst opzoek naar de werking van de BMW PDC sensoren.
De pin-out heb ik intussen in mijn bezit, ze hebben drie contacten;
1 - PLUS
2 - MIN
3 - SIGNAL
Zoals altijd, is dit niet helemaal volgens plan, want mijn PDC 'computer' heeft slechts twee aansluitingen.
Vandaag of morgen ga ik eens wat spelen met de PDC setjes.
Want als ik het goed heb, heeft mijn set alleen SIGNAL en MIN, dus om de BMW sensoren te voeden, zou ik een draadje kunnen aftappen van de achteruit-rij-lampen. Maar eerst testen of mijn gedachtegang een beetje klopt ;)

Afgelopen week is er weer een cadeau binnen gekomen voor de coupe

Een complete auto-was set van Meguiar's!
ik was het beu om maar steeds met spul te wassen wat het nét niet was.
Daarnaast had ik geen goede poetsdoeken en al helemaal geen specifieke middelen om het eens écht goed te doen.
Hoewel ik er van bewust ben dat het geen professioneel spul is, denk ik dat het al een stuk beter is dan één flesje autowasmiddel van de lokale auto-onderdelen-shop
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015 | Ferrita 3,5" DP | IPD Swaybar | ELEVATE intake/wastegate/eCRV | DO88 piping | Hilton Stage2+]