[S70] Daanium v5.0 | De S70!

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

daanium

Ik zie het ook niet als vervelend commentaar hoor, eerder als een waardevolle tip, thnx!
Ik ben met hulp van de zoekfunctie er achter gekomen dat je pin 1 en 3 door moet lussen van relais 103.
We wachten de prijzen van de dealer even af, en anders informeer ik eens bij Arjen.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#1036
Zo, de airco perikelen zijn opgelost 8)
Dankzij de behulpzame forumgenoten en de altijd vriendelijke Volvo dealer, met name de goede man van het magazijn ;)
Lang verhaal kort; de hoge druk sensor was defect (Volvo Part Nummer 30767231).
Dankzij Martijn zijn duidelijke uitleg, stelde het klusje niets voor.

Door diverse tips hier op het forum én door eigen vooronderzoek, konden nog maar twee dingen stuk zijn
Ofwel het relais (Volvo Part Nummer 30765031)
Of de hoge druk sensor (Volvo Part Nummer 30767231), die wat bij de koplamp aan de bijrijderskant zit

Ik had dielie850 gevraagd of ik zijn relais even mocht proberen, want dat is natuurlijk zo gepiept.
Echter, toen ik daar naartoe wilde rijden, startte m'n hele auto niet meer :eusa_wall: ...daar kom ik zo op terug
Dusja, dan maar een relais bestellen bij de dealer, samen met de hoge druk sensor.
Welke van de twee het ook was, dan had ik ze tenminste beide bij de hand.

Nog even snel in het kort een kort check-up van wat ik al had gedaan.
- Symptomen: Druk op "AC ON" knopje --> lampje gaat op groen, maar airco slaat niet aan
- Systeem laten vullen en op werking getest door twee contacten van het relais (30765031) door te verbinden --> Airco slaat aan en koude lucht blaast over het interieur
- ECC Paneel gewisseld met een werkende (die wat uit mijn auto kwam deed het ook in de andere auto)

Vanaf dit moment konden het eigenlijk drie dingen zijn
1- Lage druk sensor
2- Relais
3- Hoge druk sensor



Ik ben begonnen met de lage druk sensor door te verbinden (zie ook deze post)
Dat is een werkje van 2 minuten, en het enige wat je nodig hebt, is een stukje ijzerdraad.
Helaas sprong de airco via deze weg niet aan.



Vandaag twee dingen opgehaald bij de dealer;
- Relais 30765031
- Druk Sensor 30767231





Eerst het onderdeel vervangen waar ik m'n hand niet voor omdraai; het relais.
Oude relais er uit (op de foto met paarse streep er op), nieuwe relais er in





Auto starten, airco aan... niets.

Toen begon m'n hart 'n procent of 10, misschien wel 15 sneller te kloppen, want als het goed is, heb ik binnen 5 minuten m'n airco weer aan de praat.
Als het niet goed is, gaat het waarschijnlijk een dure grap worden :-\ en da's voor niemand leuk.
Zeker van mezelf (gecombineerd met een mespuntje zenuwen, vergeet aub niet dat ik geen automonteur ben) ging ik aan de slag!
- Stekker los van de oude druk sensor
- Oude druk sensor met een steeksleutel 14 los halen, zodra die hand-vast/los is, gewoon met je hand los draaien
- Er zit een ventiel in de sensor, dus tijdens het los draaien zal het heel even een beetje sissen.
- Nieuwe sensor er op draaien en aandraaien met dezelfde steeksleutel
- Stekker er op
- Auto aan, airco aan, genieten van de lage temperatuur ;D







Al met al een super easy klusje wat erg goed zelf te doen is voor iedereen.
Er ging alleen best wat tijd in zitten voordat ik wist wat de storing veroorzaakte.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Ewout Schalkwijk

Prachtig beschreven.  :eusa_clap:

Als ik vragen mag... Wat kost die hogedruk sensor?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

daanium

Dat mag je zeker vragen, zonder korting en ex btw staat die op de bon voor 76 euro
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

dielie850


razorx

Weer goed werk Daan!
Ik geniet iedere keer weer van je weblog, je persoonlijk gevoel bij het klussen en hoe je iedere keer weer een stapje verder gaat.

EricL

Top dat die weer werkt!

Ik mag binnenkort ook groot onderhoud plegen aan het aircosysteem van mijn auto en daar komen deze tips zeker van pas. ;)

daanium

#1042
@dielie850: Nieuwe mini-meet hoeft niet meer door te gaan voorlopig, maar wel tof dat je me wilde helpen!
@razorx: Leuk om te horen! Ik leer veel van dit forum, ik ben begonnen bij nul en nu heb ik m'n airco gerepareerd en start m'n auto weer ;D
@EricL: Hopelijk heb je er wat aan, en anders zijn er hier genoeg die kunnen en willen helpen :eusa_clap:

Nog even over het niet doorstarten van de Coupe.
Een super snelle diagnose op afstand wees richting de antennering, je weet wel, de ring rondom je sleutel als die in het contactslot zit.
Even later werd ook nog relais 103 aangewezen, maar omdat de brandstofpomp duidelijk hoorbaar was tijdens het 'op contact' zetten van de auto, dacht ik zelf dat die wel in orde was.
Vandaag een kort bezoekje aan de dealer gebracht en daar een nieuwe antennering opgehaald samen met het relais 103 (voor de zekerheid).

Het vervangen van de antennering is een werkje van 10 minuten en is zeer goed te doen voor iedereen.
Wat hebben we nodig? Een auto die de helft van de tijd niet wil starten, zie ook dit filmpje



Verder een nieuwe antennering (Volvo 9442961),
een torx 25 ding
en +/- 10 minuten tijd ;)

Deze moet je dus even halen/bestellen bij de dealer


Het gaat dus om de ring waar 0, I, II en III op staan



Haal uit de onderste kap de drie torx schroefjes los



Klik dan voorzichtig de bovenste kap los, op de onderstaande foto kun je zien hoe en waar ze vast zitten



Als beide kappen verwijderd zijn, kun je de stekker aan de antennering los maken (groene connector) en vervolgens de ring los schuiven, richting de bijrijders deur zeg maar.



Oud en nieuw naast elkaar



Schuif de ring weer terug zoals de oude er uit gekomen is, en klik de stekker weer vast.
Zet daarna beide kappen weer netjes terug, neem hier de tijd voor, het zou zonde zijn als de stuk gaan.



Controleer of beide kappen mooi aansluiten, zowel links als rechts





Starten maar :eusa_dance:
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

martijn.

Mooi dat het weer gelukt is!

En nu heerlijk cruisen :eusa_dance:

The Volvoboy

Mooi dat 'ie het weer doet 8) Ik mis alleen een lampje ;D (oliedruk). Check even of de sensor aan de voorkant van het blok aangesloten zit, en anders het lampje :angel:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

daanium

De lampjes ga ik binnenkort allemaal vervangen door LED's.
Dan zal ik die van de oliedruk extra aandacht geven, bedankt voor de oplettendheid!
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Ries van de Zilverschuit

Dit zijn volgens mij inmiddels de klassieke probleempjes van onze auto's. Je kunt ze langzamerhand gaan turven.

En altijd fijn als ze weer opgelost zijn. Het vervelende met de airco vind ik dat de problemen duidelijk worden op het moment dat je hem het hardste nodig hebt.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ewout Schalkwijk

Citaat van: daanium op 19-06-2014 23:12:38
Dat mag je zeker vragen, zonder korting en ex btw staat die op de bon voor 76 euro

Thanks. ;-)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

daanium

#1048
Na enige tijd in spanning en onzekerheid, door de airco en het niet willen starten, is het nu weer tijd voor rust, balans en genot!
Om te vieren dat alles best goed was gegaan, heb ik de C70 getrakteerd op nieuwe kentekenplaten :eusa_dance:





De kosten vielen mee; net onder de € 25,-

Zondag klik ik ze er effe in, en dan gaan we lekker een stukje toeren in onze prachtige Coupé!
Volgende week ga ik de V70R voorbumper naar de spuiter brengen, samen met de grill, ik begin nu al weer een beetje zenuwachtig te worden ;)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#1049
De afgelopen week ben ik zo nu en dan bezig geweest met het RTI systeem.
Eerder liet ik al weten dat ik eindelijk het scherm gecontroleerd omhoog/omlaag krijg.
Door een leuke samenloop van omstandigheden kreeg ik korting op een nieuwe Tomtom, mijn keuze ging uit naar de Tomtom Go 40, omdat deze het beste zou passen in het originele RTI scherm.
Het display is 4,3" groot, maar doordat het breedbeeld is, is het een stuk minder hoog dan het originele scherm.
Voordat ik kon beginnen met passen en meten, moest de Tomtom uit elkaar :evil:



Het uit elkaar krijgen hebben ze bij Tomtom wat moeilijker gemaakt.
Bij de oudere modellen zit het met torx schroefjes in elkaar gedraaid, maar bij dit model is het meeste klikkerdeklik.
Je krijgt de rand rondom het scherm los, door met je vingers (wijs- en/of middelvinger) tussen het display en de plastic rand te porren.
Doe dit uiteraard wel een beetje christelijk, je hebt het display nog nodig ;)
Bij mij bleef het scherm klemmen, maar de plastic rand kwam wél los van het achterste deel.
Daarna maak je de flatcable los, zodat je twee delen krijgt, zoals hier boven is te zien.


Daarna is het display makkelijk los te maken van de plastic rand.




Wat me toen op viel, is een sensor (waarschijnlijk een lichtsensor voor dag/nacht kleuren) microfoon voor spraakbesturing die nog in de behuizing zit.
Die haal je er even uit, en voor de volledigheid heb ik 'm maar weer even op het moederbord geprikt, waar die vandaan kwam.
Daarna nog even het bordje los schroeven (wijst zich vanzelf, zijn vier schroefjes; die twee bij de GPS antenne hoeven niet los)


Dan wip je de speaker en accu even los, en de boel ligt ver genoeg uit elkaar ;)
Voor de zekerheid zette ik 'm nog even aan, kijken of hij het nog doet :eusa_think:

Daarna ben ik de schermen met elkaar gaan vergelijken om een mooie pasvorm te krijgen.



Het originele plastic wat voor het scherm zit, is 112mm x 85mm



Het scherm van de Tomtom GO 40 is 98mm x 58mm

Mijn plan van aanpak is als volgt, ik wil vanzelfsprekend een zwart plexiglas stukje van 112x85 mm.
Daar ga ik dan een stukje van 98x58mm uit halen om de Tomtom te bedienen/zien.
Volgens mij heb ik op die manier een 'zo goed als' originele look.
Maandag ga ik eens bij de plexiglasboer aankloppen voor advies, misschien hebben zij nog mooie(re) ideeën.

Intussen ben ik me ook aan het bedenken over de aansturing van het geheel.
Het leek me niet handig om de navigatie elke keer bij het starten van de auto open te laten gaan, dit moet gecontroleerd kunnen.


Met een knopje zoals die van de voorste mistlampen (of antenna-down knop, zoals hierboven) lijkt me dat 't mooist, in rust stand = scherm omlaag en ingedrukt = scherm omhoog.

Dan zit ik ook nog te denken over de voeding van de Tomtom.
Het lijkt me mooi om dat te maken met de voedingsstekker van de autoradio.
In mijn hoofd wil ik dan een soort van verlengstuk maken voor die connector, op die manier hoef ik niet aan de originele bekabeling te klooien.
Één van de twee connectors is niet moeilijk, bij een of andere sloopwagen knip ik de stekker er af.
Echter het 'andere' deel wat ik nodig heb, zou dan uit een defecte radio moeten komen denk ik.
Daar moet ik nog eens naar op zoek, even kijken hoe ik dat het beste kan aanpakken.
Ik heb er zin in ! :eusa_dance:
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]