[S70] Daanium v5.0 | De S70!

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenenels

Toch meteen maar even, regent hier op dit moment  ??? ???



Zoals gezegd, de hele unit leeggehaald.



Hier zijn de oorspronkelijke microswitches te zien. Dit zijn beide "maak" contacten. Om de flipflop te laten werken, heb je "verbreek" contacten nodig. Heb dus 2 nieuwe switches geplaatst, ieder met een "maak" en een "verbreek" contact. Het "maak" contact in open positie wordt gebruikt om de Tomtom te activeren.



In de bodemplaat van de RTI zitten 2 kleine printplaatjes. Ook deze eruit gehaald en de onderste vervangen voor een zelf gemaakt flipflop schakelingetje. Bovendien is er voldoende ruimte om een gesloopte 12V voeding bij op te bergen. Deze is nodig voor de schakeling en motoraandrijving.



Het zelf gemaakte printplaatje, wat in de bodemplaat wordt gemonteerd. Was eerste poging, definitief model is iets compacter geworden.
Bovenin zit relais, welke wordt bekrachtigd via genoemde microswitch. Via deze contacten wordt de Tomtom weer gevoed. Die heeft eigen voeding van 2A en heb ik buiten de unit gehouden en onder het dashboard weggewerkt.

Ten slotte, hier nog een link voor de gebuikte flipflop schakeling: http://prosje.be/Projects/FFToets.html#FFDrFF

Met vriendelijke groet,
Arjen

daanium

Arjen, heel erg bedankt voor de mooie uitleg!
Een eigen printje met de flipflop is de uitkomst, dat maakt het geheel een behoorlijk stuk makkelijker.
Vooral wat betreft het inbouwen van de TomTom.
Ik ga eens wat spullen bij elkaar zoeken, conrad zal vast  zo'n pakketje hebben.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#1142
Wat voor mij vaak als kleine 'ah joh, dat doe ik wel effe' projectjes lijken, vallen soms wat groter uit dan verwacht.
Daarom heb ik mezelf beloofd dat ik steeds maar met één project bezig mag zijn en de verleiding van andere projectjes moet weerstaan.
Totdat ze aan de beurt zijn, dan maak ik er gehakt van ;D

Bij mijn vorige C70 heb ik ervaren dat vijf projecten in één keer eigenlijk nooit af komt (of 'nooit af komen', wat je wil).
Mijn vriendin was erg blij met m'n besluit om alles één voor één te doen, omdat dat het hele huis dan ook niet zo vol lag met Volvo spullen :eusa_whistle:
Tevens zorgt het er voor dat de Coupe altijd rijklaar is, iets wat me bij de vorige C70 niet altijd lukte.

Het is zo leuk om met de Volvo bezig te zijn en hem helemaal maken zoals ik hem in m'n hoofd heb.
Als een drukke puppy die niet met zijn touw-knoop-ding mag spelen, moet ik leren dat geduld een schone zaak is :eusa_shifty:
Het is een moeilijke week voor me :-\

Het RTI / Tomtom project ligt namelijk even stil (aan mijn kant).
Natuurlijk is er ook goed nieuws!
Want niemand minder dan de 'forum masterbrain' Yits wilde mij een handje helpen met het haaks maken van de USB connector.
Gewapend met zijn soldeerbout en dremel ging hij het fragiele Tomtom printje te lijf;

Eerst met de dremel het bovenste gedeelte van de USB connector weggedremeld


Vervolgens de metalen omhulling afbreken


En hoppa, daar is de connector er al vanaf


Na het opschonen is dit het resultaat


Yits, ik heb je al bedankt in elke mail die ik je stuur volgens mij, maar ook hier nogmaals bedankt
Echt tof dat je me hier mee wil helpen!


Dan even heel wat anders, als ik eens een verloren ochtend of avond heb, dan kan ik me vermaken met het wassen van de Coupe.
Netjes afspuiten met de tuinslang, daarna met het twee emmer systeem de auto op het gemak schoon maken.
Dan het potje wax er bij om er voor te zorgen dat de lak lekker glad is en de druppels er mooi vanaf glijden (want het is zomer in Nederland :eusa_snooty:)
Anyway, waar ik dan wel vaker last van heb, is dit symptoom:


Heeft iemand een tip hoe je dat er weer mooi vanaf krijgt?
Alleen met water schiet niet op, daar is vast een of ander goedje voor :evil:

Er liggen voor de rest nog een paar kleine klusjes op me te wachten;
Koelvloeistof tankje + groene dop vervangen
Antenna down switch (+ originele kabel) plaatsen
Achterlampen correct vast zetten

Die laatste klinkt erger dan het in werkelijkheid is, maar om de Coupe in perfecte staat te houden, wil ik dat ook van die kleine dingen gewoon kloppen.
Zo zit het plastic frame (waar de peertjes in zitten) aan de linker achterlamp vast met een standaard boutje, terwijl rechts wel nog de originele bout zit (die kun je met de hand los draaien)
Dat moet natuurlijk weer even netjes origineel. Nu is dat geen 'project' waar ik perse op moet wachten tot de RTI klaar is (!) maar het staat wel nog op m'n to-do-list.
ik wacht geduldig op een telefoontje van de dealer, maar eigenlijk wil ik dat combineren met iets anders. Om nou voor twee boutjes op en neer te rijden :eusa_think:


Ik wil mijn post afsluiten met iets moois, want bij een klant van ons stond een P1800 :eusa_dance: :eusa_clap:
Gaaf ding zeg !!!











Alstublieft ;)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

)()()sT

Gaaf hè, zo'n oldtimer 8)
Bij iemand in de straat hierachter staat ook zo'n fraaie witte in de garage.

t_w

#1144
Prachtige auto! Zo'n ding staat nog wel hoog op mijn verlanglijstje (samen met 300 andere items ;) , maar toch )

Je bent trouwens lekker aan't hobbyen zo,
vooral blijven posten die updates!

razorx

Ik denk dat ik zo een P1800de mooiste Volvo ooit vindt.
@Daan: De laatste stap voor je USb connector doe ik a.s.  maandag.dinsdag gaat hij op de bus.

cornelis-b

Yits wat heb ik een respect voor je, jij staat echt voor iedereen klaar :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx

Doe jij toch ook. ;)
Daan is met een heel leuk project bezig. Ik gun hem alles qua resultaat.

Je helpt elkaar als mensen goed bezig zijn.

Zo wordt ik ook geholpen.

cornelis-b

Citaat van: razorx op 23-07-2014 23:10:29
Doe jij toch ook. ;)
Daan is met een heel leuk project bezig. Ik gun hem alles qua resultaat.

Je helpt elkaar als mensen goed bezig zijn.

Zo wordt ik ook geholpen.


Klopt wel Yits wat je zegt maar jij bent met zoveel dingen bezig en ondanks dat heb je voor iedereen tijd. :eusa_clap: :eusa_clap:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

daanium

#1149
Gisteren weer lekker bezig geweest, ik kon de verleiding niet meer weerstaan :eusa_shifty:
Het is een klein en erg makkelijk klusje; De antenna down switch.

Wat hebben we nodig;
- Elektrische antenne ;D
- Antenna down switch
- Kabeltje om de boel aan te sluiten (Volvo part nr 9208254 --> is nog nieuw te bestellen)
- 10 minuten tijd



Via de dealer is alleen nog de zwarte variant van de knop te bestellen, dus wil je het écht mooi, dan moet je op zoek naar een grijze schakelaar.
Vaak vragen ze er de hoofdprijs voor (ik vind 30 piek best behoorlijk voor een knopje), maar ach, als je terug kijkt naar wat we met z'n alle uitgeven aan onze mooie auto's, dan kunnen die centen er ook nog wel vanaf ;)

We beginnen zoals op de onderstaande foto.
Mijn huidige C70 heeft geen open dak, dus nog 1 blindplaatje aan de rechter kant van het stuur; een prachtige plaats voor de knop.
Heb je wel een open dak, dan zoek je 'n andere lege plaats.



Haal de radio los en pak de kabel (Volvo part nr 9208254) er bij, zoals te zien is op onderstaande foto.
Als je het makkelijker vindt om alle kabels los te halen, dan doe je dat gewoon.



Haal de brede zwarte stekker los, en plaats de nieuwe kabel er tussen.
Het is nogal dummy-proof, alles past maar op 1 manier.



Daarna haal je het blindplaatje los met een kleine platte schroevendraaier.
In mijn geval lag de bekabeling er al voor het open dak.
Ik heb toen het grijze plaatje los getrokken en de kabel/stekker terug in het gat geduwd.




Daarna kun je via het gat van de radio de kabel naar de knopjes leiden en door het gat trekken.



Switch op de connector klikken en klaar is klara



Natuurlijk even testen (foto hier beneden is klikbaar)
8) ow yeah! weer een gadget er bij!!




Helaas ook nog wat minder nieuws, waarschijnlijk is de Tomtom (deels) overleden.
Voor alle duidelijkheid; het was mij bekend dat er risico's waren en ik vond het zonder twijfel de moeite waard om het te proberen.

Maandag even contact opgenomen met Tomtom, om te vragen of er al losse moederborden te koop zijn voor de nieuwe GO serie.
Helaas was dat niet het geval, maar Tomtom kon het apparaat wel nog repareren, echter tegen een tarief wat slechts twee tientjes lager ligt dan de nieuwprijs.
Dus dan gaan we weer voor een nieuwe, alleen twijfel ik nu of er een GO 50 gaat komen.
Aangezien ik best wel wat ruimte had voor het display van 4,3 inch, twijfel ik nu of er ook plaats genoeg is voor een 5" scherm, groter is natuurlijk wel beter in dit geval.
Waarschijnlijk ga ik morgen eens bij een MediaMarkt o.i.d. binnen om wat maten op te nemen ;)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Remo1970


Eric850R

Hoi Daan,

Mooie en duidelijke uitleg over de antenna down-schakelaar. Weet je misschien wat de gemakkelijkste manier is om de antenne (zonder jouw nieuwe schakelaar) helemaal niet meer omhoog te laten komen? Moet ik dan aan de achterzijde van de radio iets loshalen (liever niet knippen natuurlijk) of de antennekabel loshalen?

In de mijne kan ik de radio niet gebruiken vanwege Japanse zenderbereik (is wel aan te passen maar heb nu al andere oplossing)

daanium

Hoi Eric,
Ik zou zelf gaan voor de stekker bij de antenne zelf, dus achter in je kofferbak.

Effe snel zoeken levert dit filmpje op
http://www.youtube.com/watch?v=NijL6h5D3l4
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Eric850R

Ahhh, bedankt Daan,

Ga het dit weekend proberen, moet lukken als ik het zo zie.

daanium

Vandaag een nieuwe Tomtom besteld.
Door de uitleg en voorbeelden van Arjen, kunnen we de tomtom plaatsen zonder soldeerwerk.
Heeft iemand trouwens een idee waar ik zo'n printplaatje kan bestellen?
Zo een waar de eilandjes al op zitten zeg maar?
Zojuist eens bij conrad gezocht, maar ik weet niet goed waar ik op moet zoeken ???
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]