[S70] Daanium v5.0 | De S70!

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Hoe groot de turbo is maakt niet echt uit voor de olieretour. Kleine tip, draai die inbusjes eruit, pak dat pijpje met 2 handen beet en druk hem iets verder het carter in, dan heb je genoeg ruimte om te draaien.

daanium

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 17-10-2016 14:02:12
Heel herkenbaar  ;D
Haha, ja soms heb je van die dagen he ;)

Citaat van: Dirk342 op 17-10-2016 20:20:47
Hoe groot de turbo is maakt niet echt uit voor de olieretour. Kleine tip, draai die inbusjes eruit, pak dat pijpje met 2 handen beet en druk hem iets verder het carter in, dan heb je genoeg ruimte om te draaien.
Bedankt voor de tip Dirk, dan probeer ik dat morgenochtend nog even.
Hopelijk heb ik morgen een betere dag ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

Zojuist nog even zitten lezen over de lampjes in de knoppen van de interieurverlichting.
Ik las dat Ewout ook 'mijn' probleem had/heeft...

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 28-05-2010 19:21:51
Ff oud draadje weer activeren. Heb vandaag een 12 volts lijn naar pin 8 getrokken.
Lampjes doen het nu alleen als de middenschakelaar in 'licht aan' stand staat, terwijl het dan niet nodig is.
Met de schakelaar in de neutrale stand, d.w.z. deurverlichting wel aan, verder lampjes uit, gebeurt er niet zoveel. Pin 8 is dus via de midden schakelaar gekoppeld. Nu moet ik nog een andere manier vinden om de lampjes tijdens 'contact aan' en hoofdverlichting 'uit' te schakelen. Heeft iemand dit al uitgedacht?

Ewøut

Ik heb dus exact bovenstaande situatie.
Effe Ewout PM'en :)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Ewout Schalkwijk

Je hebt antwoord Daan. :D

Alleen heb je er niet zoveel aan. :'(
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

daanium

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-10-2016 22:28:43
Je hebt antwoord Daan. :D

Alleen heb je er niet zoveel aan. :'(

Nou, op zich heb ik er wel wat aan, want ik weet nu dat er twee soorten printjes zijn.
Een print waarbij de verlichting in de knoppen meteen werkt als we pin 1 en 8 met elkaar doorverbinden en de print wat ik heb.
Bij 'mijn' type print werken de lampjes in de knoppen alleen als je de middelste knop op 'aan' zet.
Komende dagen maar eens wat zoeken naar 'hoe en wat'.

Vanmorgen eindelijk het pijpje van de olie retour los gekregen, helaas niet op de manier zoals het normaal zou moeten kunnen.
Zelfs niet via de tip van Dirk, ik kon de draai maar niet maken.
Dus KVS leiding van de turbo los gemaakt. Op die manier heb je ruimte zat om de retour leiding los te krijgen.
Nieuwe pakking aan de turbo kant + nieuwe O ring aan de blok zijde en nog even gecontroleerd of het pijpje misschien verstopt zat, maar dat was niet het geval.
Nu maar hopen dat mijn olie lekkage(s) oplost.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#2661
Als mijn C70 in de winter maanden geschorst is, neem ik me de tijd om preventief onderhoud te doen.
Deze keer waren de injectoren aan de beurt.
In het kader van 'niet omdat het moet, maar omdat het kan' ga ik ze ultrasoon laten reinigen.
Mooi moment om tussendoor een paar foto's te maken zodat het voor iedereen duidelijk is hoe je de injectoren en brandstofrails los kunt maken/vervangen.

Maak eerst ruimte onder de kap;
- Behuizing gasklep los
- Eventuele RIP Kit buis verwijderen


Haal de beschermkap van de brandstofrails los.
Dit gaat zonder gereedschap; beweeg de kap in de richting van de pijl

Daarna til je de kap zo uit de houder.

Aanvulling:
Maak eerst het blok schoon met bijvoorbeeld ammonia.
Op die manier is er minder kans dat er vuil in het blok terecht kan komen.

De brandstofrails zit vast met 2 boutjes (dop 10), maak die los


Maak de connectoren los
Het metalen clipje in te drukken (naar de injector toe dus) en vervolgens trek je 'm er zo vanaf.


Herhaal dit voor alle vijf de connectoren en leg de kabel aan de kant.


Als je voor de wagen staat, zit aan de rechter kan van de brandstofrails een ventiel met een (blauw) dopje.


Leg een oude (of nieuwe) doek onder het ventiel; er zal een beetje benzine uit het ventiel spuiten/druppelen bij de volgende stap.
Haal het dopje van het ventiel en druk met een kleine platte schroevendraaier het ventiel in, zodat eventuele druk van de brandstofrails af kan.


Aanvulling:
Citaat van: Dirk342 op 11-12-2016 15:17:10
Als aanvulling op de how-to, denk eraan dat je bij een 850/x70 eerder type ook de benzineretour los moet maken van de rail.
Dit kun je tegelijk doen met de aanvoerleiding loskoppelen, maar voordat je de 2 SW10 boutjes hebt losgedraaid. 
Deze slang is meestal toch verrot dus kun je meteen vervangen dan.


Aanvulling #2:
Citaat van: Woger op 14-07-2017 16:59:12
Ik heb zojuist mijn injectoren uitgebouwd, maar ik zag dat ik andere injectoren had (lichtblauwe) maar ook dat mijn benzine aanvoer anders is. Bij mij komt ie van onder af met een draaikoppeling halverwege de brandstof rail. Hij zit vervolgens hetzelfde vast als alle injectoren (met strip).
Ik heb er een foto van gemaakt en als je deze bij jouw how-to wilt zetten kan ik ze je toe sturen.





Plaats een oude (of nieuwe) doek onder de benzine toevoer leiding.
Bij de volgende stap zal er wat benzine lekken.


Als de druk van de brandstofrails af is, kunnen we aan de andere kant met een steeksleutel 17 de benzine toevoer los draaien.


De brandstofrails en injectoren zijn nu los van het blok.
In theorie kun je de complete rails nu dus naar je toe trekken.
Ik zeg 'in theorie' omdat dit niet super soepel los ging bij mijn Volvo.
Doe het met beleid, rustig en voorzichtig. Je wil niks beschadigen, krom trekken of kapot maken.

De injectoren zitten met rubber ringetjes vast in het blok.
Op onderstaande foto zie je alleen een blauwe rubber, maar dieper in het blok zit ook nog een zwarte rubber.
Beweeg de hele rails wat naar boven en naar beneden om de rubber ringetjes een beetje los te 'wrikken'


Als het goed is, kun je 'm dus los trekken






Helaas heb ik geen garage waar ik kan sleutelen, dus de wagen staat op de oprit.
Het is handig om nu de brandstofrails mee naar binnen te pakken, zodat je niet in weer en wind staat.
LET OP: Er zit nog best veel benzine in de brandstofrails. Vang die op in een bakje of jerrycan (dan vervliegt het niet).


Als we de rails bekijken, zien we een dunne metalen strip tussen de rails en de injectoren zitten.
Deze zorgt er voor dat de injectoren vast aan de rails zitten.






Vooral op de laatste foto is goed te zien dat de strip een soort van borging is voor de injectoren.
Voordat we de injectoren uit de brandstofrails kunnen halen, moet die strip dus los.


Daarna trek je de injectoren zo uit de brandstofrails, ook hier weer een beetje draaien en trekken op gevoel; het moet niet kapot ;)


Bij mij waren de rubbers nog lekker 'gummy' en dus niet uitgedroogd of beschadigd.
Daarom kan ik ze nog prima hergebruiken als ik de injectoren terug ga plaatsen.


Wel eerst schoon maken en een likje zuurvrije vaseline er op, dan blijven ze mooi soepel en sluiten ze netjes af.
Terug plaatsen gaat op dezelfde manier als los halen, maar dan andersom :P
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

razorx

Weer een mooie howto van je! Ik wil nog een aanvulling plaatsen: Maak de boel rond de injectoren schoon voordat je ze er uit trekt. Zo voorkom je dat er rommel in het blok komt. ;)

rappendaf

Mooi daan maar wat een vuile motor  :evil: dat past niet in zo een mooie auto  ;D
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

Woger

Mooie howto Daan,
Ik ga het binnenkort ook eens proberen. Heb je nog gegevens genoteerd om een vooraf / achteraf vergelijking te maken? Bijvoorbeeld verbruik ?

UserID6342

Als aanvulling op de how-to, denk eraan dat je bij een 850/x70 eerder type ook de benzineretour los moet maken van de rail. Dit kun je tegelijk doen met de aanvoerleiding loskoppelen, maar voordat je de 2 SW10 boutjes hebt losgedraaid.  Deze slang is meestal toch verrot dus kun je meteen vervangen dan.

daanium

Mooie aanvullingen allemaal :eusa_clap:
Ik ga ze er direct bij zetten.

Wat is eigenlijk een handige manier om je blok schoon te maken?
Gewoon Dasty er op sprayen en daarna afspuiten?
Natuurlijk wat voorzichtig rondom de elektronica ;)
Of is er een betere manier?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

razorx

Ammonia werkt fijn en is ook nog eens goedkoop.

daanium

Citaat van: rappendaf op 11-12-2016 14:47:51
Mooi daan maar wat een vuile motor  :evil: dat past niet in zo een mooie auto  ;D
Dat klopt natuurlijk als een bus!
Ik heb me al vaker afgevraagd hoe ik het blok schoon krijg.
Mede dankzij Yits kan ik nu aan de slag met een goedje waarvan ik weet dat ik niks aan tast.
Leuke klus voor het volgende weekend ;)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

SB T-5R

Mooie how-to!

Misschien een idee om meteen de carter ventilatie meteen mee te pakken?
Of is die recent nog gedaan  ::)
Op de foto lijkt het dat het slangetje tussen je inlaatspruitstuk door wel aardig hard is (sierkapje van de injectorrail staat erin gedeukt)