[S70] Daanium v5.0 | De S70!

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

daanium

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 03-05-2020 13:38:42
Heren Xenon(foben);D

Toen ik vijf jaar geleden m'n NN kocht en voor het eerst in m'n leven een auto had met fabrieks origineel xenon was ik ook niet echt onder de indruk van de lichtopbrengst. Na wat onderzoek bleek dat fabrikanten het licht met opzet ruim onder de marges in hoogte afstellen om klachten te voorkomen. Later bij een bezoek bij Olov in Goes bleek die claim te kloppen. Toen ik de dealer vroeg om (waar ik bij was) de hoogteafstelling te checken vond de monteur in kwestie de afstelling goed terwijl ik zag dat die idd ruim onder de lijn op het apparaat lag. Op mijn verzoek is toen de hoogte aangepast tot aan de lijn. Overbodig om te vertellen dat de opbrengst/afstand de zelfde avond veel beter was. In 200.000 kilometer nog nooit meegemaakt dat iemand een seintje gaf. Dat klopt ook omdat ze nu precies goed staan.

In het geval van Daan zou met die kilometerstand nog weinig mis moeten zijn met de lampen, maar vervangen kan natuurlijk nooit echt kwaad.

Opvallend om te zien dat m'n model 3 met LED licht tov de NN het verschil is wat vroeger tussen 'Hallogeenlicht' en Xenon was.

Die foto's zijn weer om te smullen Daan :D
Nice stukje informatie, thnx!
Als de delen terug komen van de spuitert zal ik dat ook eens checken bij mijn lokale garage.
Ben wel benieuwd. Bij de C70 was het een behoorlijk verschil tussen halogeen en xenon.
Het viel me toen heel erg op hoe de belijning en borden opvielen, dat was erg mooi om te zien.
Dat effect heb ik met de S60 helemaal niet.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Ewout Schalkwijk

Dat zou ook nog het verschil tussen 50Watt en tegenwoordig meer gangbaar 35Watt kunnen zijn.

De C70 had natuurlijk aftermarket Xenon in een halogeen lamphuis zitten. Halogeen heeft meer strooilicht van zichzelf. Als je daar dan veel sterker xenon in zet zou dat natuurlijk een ander lichtbeeld geven. Gewoon een gedachte, ik heb er niet op gestudeerd.;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

daanium

#2882
In het begin van de week belde de spuiter op :D
De spullen lagen klaar om opgehaald te worden.
Dus meteen opgehaald en gemonteerd, super nice! Precies zoals ik hoopte :eusa_dance:











De spiegels, grill incl camera houder en de roosters onder in de bumper zijn nu in kleur van de wagen gespoten 8)
Een minder slimme actie van mezelf was dat ik het rooster onder de nummerplaat en de 'dopjes' van de ruitensproeier (op de motorkap) was vergeten mee te geven.
Die zijn dus nog gewoon in plastic-grijs :-\ achja, dan komen die weer een andere keer ;)

Voor de rest ben ik ook al de hele week in de ochtend bezig om de downpipe te vervangen.
Jezus wat een gedoe om die originele los te krijgen :eusa_wall:
Ik heb 'm nu bijna zo ver, maar het was een hele bevalling.
Als de nieuwe DP er op zit, zal ik daar ook een verslag van posten ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

FrankvdAa

Citaat van: daanium op 21-05-2020 17:43:40
In het begin van de week belde de spuiter op :D
De spullen lagen klaar om opgehaald te worden.
Dus meteen opgehaald en gemonteerd, super nice! Precies zoals ik hoopte :eusa_dance:

Netjes, maar ik vond het persoonlijk mooier zoals het was (spiegels is wel een echte verbetering btw)... maar hey, het is jouw auto ;D

Citaat van: daanium op 21-05-2020 17:43:40


Heb je door dat er een ongeschoren vent in je auto zit? ;) ;D
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

daanium

#2884
Ja ik hoor van verschillende kanten dat ze het chrome randje juist mooi vinden, maar ik houd er niet zo van, bij de C70 had ik het chrome ook weg laten spuiten, dus ik ben wel standvastig  ;D

Morgenvroeg ga ik weer verder met de downpipe. Ik ben heel erg benieuwd naar het geluid, want de S60 is wel héél erg stil, ondanks de Heico sportuitlaat.
Het mag wel een trapje luider ;)

Vandaag had ik een dagje vrij en op Swedespeed had iemand zijn luchtfilterbox aangepast zodat de wagen wat makkelijker kan ademen.
Er zijn een handje vol kant-en-klare luchtfilter kitjes te koop voor de T6 o.a. van Snabb, Elevate en Vivaperformance.
Allemaal erg kostbaar (denk aan 400 euro of meer!)
Dat gaat me vooralsnog wat ver, dus daarom voor de poormans way gegaan ;D
Het principe is simpel, maak gaten aan de onderkant van je luchtfilterbox en haal de donkere schuimlaag van je luchtfilter er af (Of vervang de originele filter door een K&N inleg filter).

Dus vanmorgen mijn accu boormachine, wat vijlen en de Dremel er eens bij gepakt en er gewoon aan begonnen.











Eerst met een boor gatenngemaakt in de hoeken van elk vak.
Daarna met de Dremel wat zitten klooien en als laatst met de vijlen alles netjes gemaakt.
Ik ben op zich tevreden over het resultaat, maar vraag me af of deze mod ook maar iets gaat doen, maar aan de andere kant; wat moet je anders doen op een vrije dag in de Corona tijden?  :angel:
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Miyel

Niet bang dat je warme lucht vanonder de motorkap gaat aanzuigen?
Koude lucht is beter (meer zuurstof = meer pk)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

gero

Ik had pas op mijn V70 R een K&N filter gemonteerd na 60km kreeg ik een melding, uit laten lezen, was een melding van de LMM.
las op het V70 forum dat dit type LMM zeer gevoelig was op het vettig worden van de sensor, zodoende de originele filter maar weer terug gezet, daarna geen last meer van.
even een vraagje, een downpipe  icm met een ander uitlaatsysteem (IPD uitlaat), geef dat veel vermogenswinst ?
Ik vind de R ook een beetje stilletjes een beetje meer geluid zou mooi zijn.

)()()sT

Ik heb al 12 jaar een open luchtfilter van K&N op m'n R 8)
Qua geluid doet dat niet veel, hij blaast alleen wat meer af.

daanium

Citaat van: Miyel op 21-05-2020 21:47:12
Niet bang dat je warme lucht vanonder de motorkap gaat aanzuigen?
Koude lucht is beter (meer zuurstof = meer pk)
In de post op Swedespeed waar ik dit idee van heb gebietst, zeiden ze dat de alternatieve luchtfilters eigenlijk hetzelfde ontwerp hebben.
Ze zijn helemaal open aan de onderkant, dus daardoor beredeneerde ze dat het geen kwaad kon.
Dat vond ik wel logisch klinken en daarom gok ik het er eens op.

Ik heb er nu een paar keer mee gereden, het geluid is écht een stuk luider vanuit de filter.
Vooral bij een koude start. Ik weet niet of ik het zo ga houden, of weer een normale bak scoor op de sloop.
Het extra geluid zal ook extra opvallen voor me vanwege de nieuwe DP.
Die geeft trouwens nét wat meer motorgeluid, precies zoals ik gehoopt had.
Geen lawaai, maar een lekker vol geluid. Qua performance merk ik weinig van de DP, de S60 was snel en nu nog steeds ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#2889
Zoals beloofd een verslag van het downpipe project 8)
Het viel me eigenlijk wel tegen, de hele operatie, het is veel werk en dat bedoel ik vooral in tijd.
Er gaat zo veel tijd zitten in die stomme schroeven los halen van de gare verroestte originele downpipe, dat had ik niet verwacht.
Maar met veel geduld en zo nu en dan een diepe zucht van wanhoop, is het toch gelukt :eusa_dance:

Eerst maar eens de wagen met de brug omhoog tillen



Daarna het makkelijkst toegankelijk stukje, de bouten van de downpipe aan de rest van de uitlaat.
In mijn geval (waarschijnlijk bij iedereen trouwens), was de boel nogal verroest.
Dat zorgt voor een bult ellende, want je wil ook niet de bout af breekt of kapot gaat.
Dus voorzichtigheid is wel belangrijk...





mijn vriendin zag een gezichtje in de bovenstaande foto.
Ik snapte niks van wat ze allemaal zei en wat ze probeerde aan te wijzen op het scherm ???
dus Paint gestart en haar d'r gang laten gaan ;D
Dit is het resultaat; dat wilde ik jullie niet onthouden haha ;D




Na een beetje prutsen, had ik de boel maar eens ingespoten met kruipolie in de hoop dat dat me zou helpen om de bouten los te krijgen.



Toen mijn pijlen gericht op het eerste deel van de downpipe, bij de turbo.



Helaas kwam ik nergens aan via de onderkant van de wagen (achteraf gezien moeten hitte schilden weg)
Dus maar weer eens kijken hoe het met het 'makkelijke' deel van deze operatie ging :)



Helaas was de kruipolie nog niet bepaald ingewerkt, want ik kreeg nog steeds niks los.
Daarom maar weer verder met het voorste deel, op internet las ik dat je via de wielkuip 'makkelijk' aan de downpipe schroeven zou komen.



Dus lekker de wielkuip los gehaald en toen.... ???
Wat is dit voor ding? Er lopen geen kabels naartoe? huh? wat is dit?



Haha een lamp! Een Duitse monteur heeft zijn lamp vergeten tijdens een klusje aan deze wagen ;D



Na een kort lach-momentje weer door met de orde van de dag, eens kijken of we via deze weg aan de bouten kom.



Dat leek wel redelijk te lukken, achteraf gezien bleek het van bovenaf nog het best te gaan.
Een van de bouten moet je dan een beetje 'blind' los draaien, maar op zich is dat wel goed te doen.



Na een poosje ben ik nog eens bij stap 1 gaan kijken, het deel wat vast zit aan de rest van de uitlaat.
Nu was de olie fijn ingewerkt en kreeg ik alles zonder problemen los :eusa_dance:





Zojuist had ik al een beetje een spoiler gegeven; van bovenaf kom je het best bij de turbo/downpipe



Vanzelfsprekend een tegenvaller gehad, een dop zat niet diep genoeg op de bout waardoor die een beetje verdraaid was.
Gelukkig geen verdere ellende van gehad ;)





Om de originele downpipe er uit te krijgen, moest het subframe een stukje zakken, daar heb ik geen foto's van gemaakt.
Maar toen ik dat door had, floepte die er zo uit :eusa_dance:
Daarna de IPD pijp er op gezet, in principe hetzelfde gepriegel als bij het los halen, maar dan met frisse moed 8)



Al met al ben ik er een halve zaterdag mee bezig geweest.
De hitte schilden heb ik niet meer terug gezet omdat ik een beetje in tijd nood zat.
Vooralsnog merk ik geen verschil (zonder hitteschilden).

In de toekomst zal er nog een mooi cat-back uitlaatsysteem onder de S60 komen.
Maar voorlopig is dit genoeg.

ik heb trouwens pas recentelijk geleerd dat "cat-back" systeem betekend dat het de uitlaat 'achter de cat' is.

Ik rij nu al +/- 3 weken met de nieuwe downpipe onder de S60 en ik ben erg tevreden.
Geen foutmeldingen op het display ;)
Qua performance merk ik niet zo veel, ik denk dat het vollere geluid meer plezier geeft, misschien is die ook wat vlotter, maar dat weet ik niet zeker.
Persoonlijk denk ik dat het meer een placebo effect is door het vollere geluid.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

-D©©©L-

Mooi verslag !


En zo heet een "daunpaip" in 't Nederlands gewoon een voorpijp.   ;D

daanium

Citaat van: -D©©©L- op 06-06-2020 22:31:54
Mooi verslag !

En zo heet een "daunpaip" in 't Nederlands gewoon een voorpijp.   ;D
Ah voorpijp, ook nooit geweten ;D weer wat geleerd, ik dacht gewoon downpipe ;D
Thnx voor de verheldering ;)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#2892
Afgelopen weekend heb ik de sideskirts en de mudflaps gemonteerd.
Super simpel klusje van ongeveer een uurtje werk incl. het maken van de foto's.
Het enige waar ik zenuwachtig voor was, was het boren van de 5mm gaten om de skirts te 'poppen'.
Gelukkig waren mijn zenuwen onterecht, want je gaat in plastic boren.
No worries over roest dus :eusa_dance:

De avond van te voren de handleiding eens gedownload en gelezen. (bij Volvo te downloaden, of via deze link)
Sommige dingen waren niet helemaal duidelijk, maar ik hoopte dat ik er achter kwam als ik bezig was met de montage.
Anyway, lekker begonnen met alles klaar zetten



Om de skirt goed te monteren, is het wel zo handig om op een schone ondergrond te werken.
Daarom heb ik met APC de dorpel schoon gewassen en daarna afgedroogd.



Daarna de handleiding gevolgd en de onderdelen er bij gepakt.
Alles staat duidelijk aangegeven op de onderdelen;
LH = Left Hand (ofwel de linker zijde / bestuurders zijde)
RH = Right Hand (ofwel de rechter zijde / bijrijders zijde)
FR = Front (voor zijde)
RR = Rear (achter zijde)







Vanuit de voorzijde moet de houder op 23cm gemonteerd worden.



De houder kunt je tussen de deur rubber klemmen om 'm mooi te positioneren.
Als de houder goed zit, kan het plastic laagje van de tape af en vervolgens kun je de houder tegen de dorpel plakken.
Daarna kun je met een 5mm ijzerboortje de gaten gaan boren waar je later de popnagels in popt :)













Daarna kun je de afstandhouders af breken en door gaan naar de achterste houder.
Dit heeft Volvo handig bedacht, want er zitten twee bultjes in de voorste houder en overeenkomende gaten in de achterste houder.
Op die manier zit je dus altijd goed.
De hoogte houd je weer gelijk door de afstandhouders die je in de deur rubbers hangt.
Handig en simpel systeem :eusa_clap:







Daarna kunnen de skirts er op, je hangt ze van bovenaf er in en schuift ze vervolgens zo ver mogelijk door naar beneden.
Kan eigenlijk niet missen.
Ik had gekozen voor de 'primer' versie van de skirts, ze zijn ook in drie verschillende kleuren te bestellen, maar dat vond ik allemaal niet overeen komen met m'n S60.
Daarom gekozen voor de primer versie, dan kon m'n spuiter ze mooi mee spuiten in de kleur van m'n wagen.





Als laatste stap zet je de skirts vast met de bijgeleverde clips en als laatst haal je de folie van de tape los.





De mudflaps hebben eigenlijk geen foto's uit ofleg nodig, dat is letterlijk drie schroefjes los draaien en vervolgens weer vast zetten maar dan met de flap er tussen :)
Op de laatste foto zie je het eind resultaat, ik ben er erg blij me, niet overdreven/lekker subtiel en allemaal origineel Volvo.
Dit maakt de wagen net wat voller dan dat vind ik mooi 8)

Het volgende project ligt ook al klaar, de DO88 intercooler met bijbehorende slangen :eusa_clap: :eusa_dance: :eusa_drool:
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#2893
En om vandaag af te sluiten ook nog mijn laatste project van de dag; de IPD Swaybar upgrade :eusa_dance:
Leuke goodie waarvan je op internet leest dat het een 'must-have' is voor een S60.
Dus die had ik al een poosje op de plank liggen, vandaag eindelijk tijd gemaakt om 'm te monteren.



Om te beginnen moeten eerst de boutjes los aan de 'end-links' bij beide achterwielen.







Daarna de houders los maken van de originele swaybar, deze zaten in mijn geval aanzienlijk vaster aan de bestuurderskant dan aan de bijrijderskant.
Daar heb ik geen verklaring voor, maar het viel me wel op :eusa_think:





Nog een plaatje van de originele en de nieuwe bij elkaar.
In de bijgeleverde handleiding staat duidelijk dat je de houders aan de buitenzijde van de verdikking moet plaatsen.
Dat is ook logisch, want de originele houders zaten ook op de breedte ;)



Dan is het tijd om de nieuwe houders er bij te pakken, deze moet je invetten met het bijgeleverde vet.







Het vet moet je met je vinger uitwrijven zodat de binnenkant mooi bedekt is met het goedje.
Daarna klik je de rode houder op de nieuw stang en vervolgens zet je de swaybar weer terug onder de wagen.





Met de nieuwe klemmen en de oude bouten, zet je de boel weer vast.

Nu was dit mijn eerste S60 swaybar upgrade, dus ik weet niet 100% zeker of het goed zit zoals het zit.
Want toen ik de end-links weer vast ging zetten, zat de swaybar er zo bij:







Ik ben rustig naar huis gereden en heb geen gekke geluiden of vreemd gedrag kunnen constateren.
Misschien zet het zich vanzelf nog beter, maar ik vond het er niet helemaal juist uitzien :eusa_think:
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

-D©©©L-

Citaat van: daanium op 06-06-2020 22:53:24
...

Nu was dit mijn eerste S60 swaybar upgrade, dus ik weet niet 100% zeker of het goed zit zoals het zit.
Want toen ik de end-links weer vast ging zetten, zat de swaybar er zo bij:

...

Ik ben rustig naar huis gereden en heb geen gekke geluiden of vreemd gedrag kunnen constateren.
Misschien zet het zich vanzelf nog beter, maar ik vond het er niet helemaal juist uitzien :eusa_think:

En wederom weer een mooi verzorgd fotoverslag.  :eusa_clap: 8)

Nou staan de handleidingen van IPD er om bekend dat ze zijn voorzien van veel ploaties.
Hoe toont IPD de situatie na het monteren van de stabilsatorstang  ?