[S70] Daanium v5.0 | De S70!

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Goed voor de stroomlijn ook 😜
Staat fraai.

)()()sT

Veel beter! Ik vond die Heico pook echt een beetje pauper ;D

Chris

Citaat van: daanium op 24-11-2020 14:55:41
Ik heb er nog niet mee gereden, maar die oude pook was ook al fijn met tippen.
Misschien morgen effe de benen strekken van de Volvo, ik laat nog weten hoe het beviel :D

Doe dat ;D!

daanium

Gisteravond toch nog even een stukje gaan rijden :D
De pook bevalt super, voelt veel beter/lekkerder dan de originele.
Het omhoog schakelen gaat écht lekker, omlaag iets minder.
Dat laatste komt volgens mij omdat het leer dan wat te veel dubbel zit, waardoor de beweging niet 'vrij' kan plaatsvinden.
Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel :)
Maar al met al, zeker een fijne upgrade!
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#2929
Vorige week heb ik weer een mooie upgrade gedaan :eusa_dance:

Deze keer het ELEVATE inlaat spruitstuk.
Volgens mij is die nog niet zo superlang op de markt, maar de recensies zijn erg lovend.
Het ziet er echt waanzinnig mooi uit, je kunt kiezen uit zilver of zwart en met/zonder ELEVATE er op
Ik ben voor de zilver gekleurde variant gegaan met ELEVATE er op.
Elevate maakt super fijne/duidelijke handleidingen bij haar producten, met rode cirkels en pijlen op de foto's (waar heb ik dat eerder gezien? :eusa_whistle:)
Op die manier kan het eigenlijk niet mis gaan. Maar ik heb toch nog een eigen how-to gemaakt ;D



We beginnen met alles los te maken rondom het originele spruitstuk











Daarna de zeven bouten los draaien van het spruitstuk en na wat wrikken en proberen krijg je 'm er dan vanaf.

Old vs new :eusa_drool:











Na enige gekwijl en andere euforische uitingen was het tijd om door te gaan.
Je kunt hier al zien dat de aansluiting van het gasklephuis hoger ligt én in het midden, hier later meer over.
Het glasklephuis moest op het nieuwe spruitstuk. In de handleiding stond dat je deze met een momentsleutel vast moest zetten op 30Nm.
Dus ik braaf een momentsleutel gepakt, netjes kruislings de meegeleverde bouten er in gezet en om af te sluiten op moment aangedraaid.
Echter bleek 30Nm wat ruig te zijn voor de meegeleverde bouten:



Ai caramba :eusa_wall: dat is niet best.
Gelukkig was het een standaard boutje wat de monteur nog wel had liggen.
De rest hebben we op gevoel aangedraaid, dat ging een stuk beter.

Daarna moesten we nog een sensor omzetten van de oude naar de nieuwe









Vervolgens het blok schoonmaken en opschuren zodat die weer mooi glad is voor de meegeleverde pakking.
De pakking past maar op 1 manier, lekker dummy-proof ;)





Vanzelfsprekend is het dan tijd om het nieuwe spruitstuk te plaatsen :eusa_drool:



Superrrr vet! Ik ben weer een blij man ;D
Normaal zou je nu klaar zijn als je alles weer aangesloten zou hebben.

Maar omdat ik de dikke DO88 buizen kit heb voor de intercooler, past dat voor geen meter meer.
De aluminium buis vanuit het gasklephuis naar de intercooler is nu veel te lang.
Dat komt omdat het nieuwe spruitstuk de aansluiting meer naar het midden van het blok heeft én meer naar voren komt.

Er moet dus een stukje vanaf.
Op Facebook had iemand er voor gekozen om het meer in 't midden aan te passen.
Dit heeft als voordeel dat je de montagepunten kunt blijven gebruiken.





Wij hebben gekozen om het rechte stuk in te korten en daar weer zo een verdikking in te (laten) maken voor de slangklem.







Door de stugge slangen van DO88 hangt de aluminium buis nu stevig van beneden naar boven.
Wellicht gaan we nog iets maken om de montagepunten toch weer te kunnen gebruiken, maar voor nu is het prima op deze manier.



5 januari heb ik een afspraak op een AWD rollenbank, helaas heb ik dat niet kunnen doen toen de Heico nog 'standaard' was.
Later in januari gaan de mannen van Europeantuning samen met MTE de S60 softwarematig onder handen nemen.
We gaan de Heico software vervangen door een MTE Stage2 tune.
Daarna gaat de S60 weer de rollenbank op, eens kijken what's what :)

[edit]
Fijne feestdagen trouwens! ;D
[/edit]
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

big ben

Wow!!! Prachtige  upgrade  :eusa_clap: :eusa_clap:,  staat 'm goed.

henry classic v70

Dat staat inderdaad goed  :eusa_clap:
Ben ook benieuwd naar de rollerbank uitdraai wanneer de Heico software is vervangen door een MTE Stage2 tune
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Chris

Gaaf zeg! Hele dikke upgrade :).

Ben ook wel heel benieuwd naar de resultaten van de bank.

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

daanium

#2934
Terwijl ik het spruitstuk aan het monteren was, had ik ook nog een GFB T9358 DV+ (Go Fast Bits) op de plank liggen die ik graag wilde monteren.
Ik had die ingekorte buis van het spruitstuk weg gebracht naar een metaalbewerker en daardoor had ik mooi effe tijd om die klep van GFB te monteren.

Citeer
Versterkte en verbeterde recirculatieklep van GFB voor de S60, V60, XC60, V70, XC70, S80 en V40 serie met de T3, T4 of T6 motoren.
Deze klep vervangt de originele klep met plastic en rubber componenten.
De installatie is plug en play, geen aanpassingen noodzakelijk.
De GFB klep is geconstrueerd uit metaal en hoogwaardige componenten, waardoor de levensduur en betrouwbaarheid verhoogd worden.
Tevens houdt deze GFB klep de druk beter vast en is de reactietijd veel korter.
Al met al een goede upgrade, zeker voor getunede motoren. Made in Australia.

De installatie had ik al via YouTube opgezocht, schijnt niet super easy te zijn.
Ik had er ongeveer twee uur over gedaan met de auto op een brug.
In principe is het maar 1 stekker en drie schroeven los halen, daarna de onderdelen omzetten en alles weer terug monteren.
Maar het loshalen van de schroeven is een klusje waar je heel erg rustig moet blijven en veel geduld moet hebben.
Een paar keer heb ik tegen mezelf moeten zeggen rustigggggg, rustigggg ;D

De klep zit aan de bijrijderskant, dus eerst het wiel en wielkuip demonteren


Hij zit dus ergens verstopt waar de pijl naartoe wijst


Met een kleine ratel, een verlengstuk, nóg een verlengstuk en de juiste bit, kom je aan de eerste schroef


Vanuit de onderkant heb ik de volgende foto gemaakt, zodat je een beetje kunt zien waar die schroeven zitten


Omdat het maar moeizaam ging, heb ik de slang weg gehaald om meer ruimte te creëren


Ook de stekker loshalen was moeilijk door de krappe ruimte, maar met wat geduld is het allemaal best te doen.


Als je dan eindelijk alles los hebt, kan het mooie en makkelijk klusje beginnen.
Links zie je de klep in originele staat en rechts de ingewanden van de GFB.


Eerst het origineel los halen...


Om vervolgens de mooie nieuwe GFB onderdelen te plaatsen :eusa_dance:
Je ziet ook de langere schroeven er bij staan, die zijn nodig omdat je klep dus een stukje 'dikker' is geworden.
Eerst was ik bang dat hierdoor alles nóg krapper werd, maar achteraf viel dat goed mee.


Nu weer prielen met een ratel om de schreven weer vast te zetten, geen leuke klus ::) maar álles voor de Volvo ;)


Als de schroeven vast zitten, nog effe de stekker er in klikken en jezelf trakteren op je favoriete drankje 8)


Ik merk geen verschil tussen de originele en deze van GFB, maar het een preventieve upgrade.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#2935
Sinds enkele weken had Volvo een kaart update (v30.20.03) voor de navigatie online gezet voor het navigatiesysteem in mijn S60.


Het is een makkelijke, maar tijdrovende update.
De wagen is +/- 3 uur zoet met deze update van 22GB.
Je kunt bij Volvo (gratis) een programmatje downloaden om de nieuwste kaartupdate binnen te halen. (alternatieve link)
Via een 32GB USB stick kun je vervolgens de auto updaten.
Als je de USB stick gereed hebt en je stopt die in de USB aansluiting in de armsteun, dan krijg je in je display deze melding te zien:




toen vroeg de navi opeens naar een licentiecode ???


Die had ik niet, dus maar eens op OK gedrukt.
Gelukkig was dat ook de bedoeling, zonder licentiecode kun je dus gewoon updaten :D


Na een uurtje of drie staat de kaart er op, simpel klusje dus.
Voor de Limburgers onder ons; de nieuwe weg bij Nuth/Schinveld (N300) staat er ook op, nice!
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

)()()sT

Ik moet hem ook nog updaten! Een paar jaar geleden heb ik de software bij de dealer laten upgraden zodat ik voortaan zelf kan updaten. Mooi natuurlijk, alleen jammer dat ze voor onze versie van de Sensus hierna geen updates meer gaan verstrekken.

daanium

Dat is inderdaad jammer, ik wist niet dat dit de laatste update was.
Als er te veel nieuwe wegen zijn na deze update, moeten we maar weer over naar Google Maps ;)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#2938
Vanmorgen had ik om 9u een afspraak in België (net over de grens, voor mij 20 minuten rijden) om de Volvo eens te testen op een rollenbank.
Dit was de eerste keer dat ik in mijn hele leven ook maar iets op een rollenbank zag gaan, ik dacht trouwens altijd dat het rollerbank was, met een r :eusa_shifty:
Samen met mijn vriendin had ik via YouTube natuurlijk alleen maar rampfilmpjes gezien van wagens die ontploffen of er van af vliegen ;D







De Volvo deed het prima op de bank, van de 330pk die Heico 10 jaar geleden beloofde bij het verkopen van de wagen, waren er vandaag nog 327 alive and kicking!
De S60 had wel wat meer Nm dan origineel van Heico, Heico zei dat de wagen 460Nm had en vandaag zette de S60 er 472,7 neer!





Al met al een mooi resultaat.
De man wat de test had afgenomen zei wel al direct na de test 'zeg, wat voor benzine heeft u getankt'?
Normaal zou ik antwoorden met 'Shell V-Power, meneer', maar afgelopen week moest ik tanken en kwam ik toevallig langs een Tango tankstation waar ze 98 schenken.
In mijn hoofd was elke 98 benzine goed, maar dat bleek dus niet zo te zijn.
De man van de testbank zei dat hij al kon ruiken dat het een goedkope benzine was.
Ik snapte wat hij bedoelde, want in de hoge toeren kwam er inderdaad een bepaalde geur langs gevlogen, dat was dus de goedkope 98 benzine.

Later deze maand gaat de S60 naar Europeantuning om er een MTE tune in de zetten.
Vanzelfsprekend gaan we daarna weer naar België om te kijken wat we er uit kunnen persen :eusa_dance:
Dan wél met Shell V-Power er in ;)

Hier nog een link naar het filmpje wat ik had gemaakt : https://youtu.be/cT566iIWJdI
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

de Boeing

Kijk, hier word ik gelukkig van: goed onderhoud plegen (mooi spruitstukje btw) dan meting, chippen en dan nog een keer de bank op. Kost wat maar dan weet je tenminste ook wat. 👍👍