854 T-5 1994

Gestart door Arjanestate, 21-04-2012 11:56:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Arjanestate

Hallo Gerwin,

Bedankt, heb je nog wat met die brackets kunnen doen? Ik zie in je profielfoto blauwe remklauwen die van Een Alfa zouden kunnen zijn :D
854 T-5 ROOD 1994

V70geRwin

Citaat van: Arjanestate op 29-06-2020 11:50:17
Hallo Gerwin,

Bedankt, heb je nog wat met die brackets kunnen doen? Ik zie in je profielfoto blauwe remklauwen die van Een Alfa zouden kunnen zijn :D

Jazeker, was een redelijke basis om op verder te bouwen, heb het ontwerp aangepast, stuk dikker gemaakt en rij er al weer jaren mee.
Inmiddels zijn de klauwen oranje, zal eens een update doen  ;D

Arjanestate

854 T-5 ROOD 1994

Arjanestate

Sinds ik de auto weer terug heb gekocht vorig jaar kon je eigenlijk niet met de ramen open rijden, het stonk dan flink in de auto naar uitlaatgassen. Aangezien ik de auto wat vaker nodig heb en vaker in de file sta voor m'n werk heb ik besloten om wat aan het uitlaatsysteem te doen.

Boodschappenlijstje:

Japanifold
18T schuin
Groene injectoren
3" DP met racecat van Ferrita
en de catback van Ferrita
Schutten ECU

Na demontage bleken er haarscheurtjes te zitten in het spruitstuk, scheuren bij de wastegate van de turbo en het spruitstuk zat ook niet helemaal goed vast op de kop... boven de poort helemaal aan de passagiers kant was het zwart. Duidelijk dus.

Aangezien de koelwaterslangen en turboslangen er ook nog origineel uitzagen heb ik het maar goed aangepakt en deze ook allemaal besteld en gemonteerd.

Het viel me reuze mee hoe goed je overal bij kon, ik heb zo'n karretje waarmee je op je rug onder de auto kan komen, echt een aanrader! Het uitlaatsysteem zat er ook zo onder en past echt goed.

Nu is het gestink echt over en het klinkt echt zoveel beter, zeker nu die lekkages verholpen zijn.

En eindelijk na al die jaren een dikkere turbo!  ;D



854 T-5 ROOD 1994

Jerra

Toe maar, dat is me nogal een klusje geweest en bijkomende kosten, die t-5 staat er weer klaar voor om je de komende jaren veel rijplezier te bezorgen!

Hoe bevalt het uitlaatsysteem? geen gebrom en dergelijke?

Heb je er ook een paar plaatjes bij? :D
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Arjanestate

Ja het is wel een rib uit m'n lijf maar dit kan weer 100 jaar mee

Ik moet nog even het eindstuk plaatsen en dan zal ik even wat plaatjes schieten
854 T-5 ROOD 1994

Jerra

En je hebt alles zelf gedaan? Petje af hoor.

Begin volgend jaar ga ik hetzelfde avontuur aan, mis qua onderdelen alleen nog de DP/Kat/catback.
Zal tegen die tijd dan ook maar zo'n rugkarretje regelen :)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Arjanestate

#262
En zorgen dat de auto veilig op bokjes staat, die auto van mij is zo laag dat het karretje zelf amper onder het subframe past als de auto op z'n wielen staat.

Ik heb trouwens een Pierburg TCV ( 7.22908.03.0) besteld, de de TCV van IPD die er nu op zit is ook al weer 12 jaar oud en de turbodruk is niet helemaal lineair tijdens het opbouwen naar 1.1 bar. Daarna blijft ie er wel op.

Mss moet de ECU nog inleren maar het kan geen kwaad om dat ding te vernieuwen.  (update: opspoelen gaat nu veel beter, desondanks komt er toch een nieuwe TCV op)

Na 2 dagen valt mij op dat bij wegrijden met lage toeren de bak niet meer ratelt, althans ik dacht dat het de bak was, het zat al die tijd in die gare uitlaat. En ik dacht dat er een klepstoter (MY94) niet zo lekker meer was, na vijf minuten hield het tikken op. Blijkt dus een lekke uitlaatspruitstukpakking te zijn geweest!

Scheur in turbinehuis:


Bah! De reden waarom ik vergast werd met de ramen open:


Klein haarscheurtje in het spruitstuk:


De 18T met schuine flens en Ferrita DP:


De reden dat ik (bijna) alles heb vervangen voor DO88, ook het koelsysteem, dit stukje slang was pas 8 jaar oud:


En aan de achtekant:


854 T-5 ROOD 1994

Arjanestate

#263
Gister de distributieriem en waterpomp vervangen en vanavond de kachelradiateur, deze begon een beetje naar koelvloeistof te stinken.

De oude kachelradiateur bleek nog de originele te zijn met een sticker van 23-02-94! Ik heb er nu een Nissens ingezet, hoop dat die het ook 28 jaar volhoudt  :P

Dinsdag naar de garage voor een nieuwe R-koppeling.
854 T-5 ROOD 1994