Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs

Gestart door Levi_r, 28-04-2012 13:17:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Levi_r

#15
Citaat van: marc-850 op 17-07-2014 15:07:44
Mooi te overzien 'to do' lijstje.
Die blokjes op je achteras zijn vast de silent-blocks. Heb ze zelf vorige week binnengekregen van Scandcar.


Ik had de indruk dat hij deze:


bedoelde. Maar zal er eerdaags even een goede, duidelijk foto van maken.  Zal straks ook even mijn to-do lijstje updaten, compleet maken en prioriseren :P
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Mvh

Lekker bezig! Als je nog een keer wat nodig hebt kom maar langs ;)
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

Levi_r

Thank mvh! Zag ik nou voorbijkomen dat jij een brug hebt............?  ;)
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

marc-850

Wat je op de tekening aangeeft, zijn inderdaad de silent-blocks.

Levi_r

Citaat van: marc-850 op 18-07-2014 14:15:01
Wat je op de tekening aangeeft, zijn inderdaad de silent-blocks.
Dank je! Volgens de monteur konden ze nog wel even mee. Voor de APK mocht het rubber niet gescheurd zijn, wat hij onzin vond want dan kon je er nog wel 100K km mee rijden. Van het weekend ga ik eerst wat andere dingetjes oppakken:

- Olie verversen + filter
- Tandwiel in tellerklok
- Bekleding achterklep vastzetten
- Zien wat er nog te redden valt aan mijn handschoenen vakje.
- Zien of de handremkabel nog wat opgespannen kan, vervangen moet worden, of dat de voeringen aan de beurt zijn.
- Draagarmlagers rechtsvoor vervangen. De auto is wat zoekerig bij sturen en snelheidvarieren. Zit flink wat speling op.

Tenminste als alle deeltjes die ik ervoor besteld heb nog op tijd binnenkomen voor 't weekend.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

marc-850

Heb je verder geen last van een bonkende achteras dan?
Daar heb ik namelijk last van. 1 Rubber is gescheurd, dus verwacht dat dat bonken hier vandaan komt.

Levi_r

Nee achteras maakt geen geluid, in ieder gevalgeen gebonk. Hoorde laatste wel een hoge piep / fluit bij scherpebocht naar rechts. Klonk als iets van staal over staal, wiellager achtig. Al dacht ik dat onze wagens niet zulke gevoelige achteraslagers hadden...

Een van mijn achterbanden is overigens ook erg slecht, produceert een hoop rij geluid als gevolg daar van, die moet ik eerdaags ook maar gauw vervangen.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

Nou gisteren een klein avontuur beleegde met het vervangen van een van de rubbers in de draagarm rechtsvoor. De voorste van de twee was helemaal gaar en had aardig wat speling. Ik had 2 vervangende draagarmlagers van moog (?) binnengekregen. Goedkoop, maar duurkoop wellicht. Het demonteren begon voorspoedig, (binnenzijde draagarm lossen van subrframe), ware het neit dat ik het oude draagarmlager er met geen mogelijkheid uit kreeg. Draagarm ook losgemaakt aan de fuseekogel, en mee naar de bankschroef.

Uiteindelijk eerst het rubber eruit geperst, en na wat verwoedde pogingen op de metalen bus die was achtergebleven de ijzerzaag er in gezet. Daarna was hij snel bevrijd.  Een uur verder dan gepland alleen nog even snel de nieuwe draagarmlager plaatsen. Ook dat ging niet van harte. Uiteindelijk met veel geweld (erg veel) erin gekregen, maar heb erg getwijfeld of het wel zo moeizaam hoort te gaan. Het zit, het past, maar goed in de hitte van gisteren was de energie daarna wel op! Het motorsteunrubber is even voor een volgende keer!
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

marc-850

Heb je een alter I of II ?

Ik dacht dat je de draagarmen bij een alter II alleen compleet kon vervangen, i.p.v. alleen de rubbers..  :eusa_think:

Levi_r

Citaat van: marc-850 op 21-07-2014 23:04:10
Heb je een alter I of II ?

Ik dacht dat je de draagarmen bij een alter II alleen compleet kon vervangen, i.p.v. alleen de rubbers..  :eusa_think:
Ha, zou me niets verbazen! (Wat heb ik gevloekt.) heb een MY96 en volgens mij is dat Alter II toch? Ben inmiddels ook weer in de markt voor een draagarm aangezien in mijn huidige kleine zaagschade zit en het rubben al weer spelling lijkt te hebben.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

#25
Mede dankzij Martijn dit weekend even lekker aan de slag. Van zijn sloper wat onderdelen kunnen overnemen welke ik morgen ga demonteren en plaatsen. Daarnaast nog wat verse spulletjes om de wagen weer wat dichter bij 'izgs' brengen :)

Nieuw binnen:

  • 6 liter olie
  • Oliefilter
  • Luchtfilter
  • Bougiekabelset
  • Kofferbakbekleding revisiesetje
  • Bovenste motorsteun (maar durf ik dat aan...)


Van Mvh:

  • Draagarm RV
  • Ruitenwissermechaniek
  • Werkende ruitenbediening (bij mij is RV stuk)
  • Dopje ruitenwisservloeistof :D
  • Achterkantje middenconsole

Ik twijfel nog of ik de BC wil overnemen. Leuke voor de heb, maar wellicht wat overbodig... Hebben die binnen en buitentemp? In ieder geval bedankt Mvh! Was gezellig en erg mooie wagen heb je!

Gisteravond heb ik me eerst nog even gewaagd op 't tandwieltjes van de kilometerteller. Viel me allezins mee! Mede dankzij 2 handige tutorials was snel duidelijk hoe, wat en waar.
http://www.ets1.nl/montagehandleiding-1.html
http://www.atthetipwebs.com/technologyinstructions/dash_pad_removal_volvo_850.htm

Afhankelijk of je een passagiers airbag heb, moet je de accu even ontkoppelen eer je begint. (Ik moest dat dus.) Vervolgens heb ik het bovendek van links naar rechts aangevallen. Paar luchtroosters verwijderen, torxen verwijderd en als je nog een dashboardkastje hebt, moet je die even uitbouwen. Stekker van de airbag ontkoppelt, de 4 bouten gelost en na wat wrikwerk was het los:






Na het verwijderen van de klok, veel te veel schroeven los gedraaid aan de achterzijde hiervan. Kennelijk waren diedrie kleinere torxjes die het tellerklokje vasthouden genoeg geweest, naast de dieper liggende torxen rondom. Ik in al mijn enthousiasme alle torx aan de achterzijde verwijderd. Ach ja. Is weer eens een ander beweging voor de pols dan de uren muizen op kantoor.

Het klokje pak je er zo uit, en na het verwijderen van de 2 schroeven die de stappenmotor op zijn plek houden kijk je recht op het kapotte tandwieltje:



Je ziet het afgebroken tandje er nog bij liggen. Het oude tandwieltje voelde ook aardig broos aan overigens. Nieuwe wieltje van estateservices, mooi snel geleverd overigens, had precies genoeg tandjes en paste als gegoten. Paar ogenblikken later zat alles in elkaar en bij een testritje telden er zowaar de metertjes op. Het viel me op dat het hectometertellertje in 10 kleine stapjes (schokjes) honderd meter optelt. Is me nooit opgevallen bij andere wagens, maar heb er dan ook nooit echt op gelet. In ieder geval leek hij vandaag heen en weer naar werk de afstand aardig goed te registeren, dus ik heb er wel fiducie in!

Al met al echt een simpel werkje wat met goede wil in een een goed uurtje te doen is. Viel me weer erg mee!

KM-stand uitlezen
Nu nog eens de echte kilometerstand achterhalen. Als ik onderstaande artikelen goed begrijp, moet dat kunnen...
850 1996+ Stored Mileage Reading, Mileage reading
Playing with the OBD-ii... got the mileage?

Iemand daar ervaring mee?

Citaat van: takane2



R1 should be whatever is closest(round up):
(12v - Vf)/If

Use your LED's datasheet to find the Vf at an appropriate forward current.
But for a standard red LED 1k should be fine.
I originally had a additonal1k in series with the switch to ground to limit the current since I am unsure how the OBD-ii input circuits work. I ended up not using it because I was originally trying to get this to work with pin 3 as I had read that this was the correct pin elsewhere, and wondered if it the reason why things were not working was because the 1k was not allowing the OBD's input to be pulled down far enough. I never tried reconnecting it after figuring out that i needed to use pin 7.

Pin 5 is ground.
Pin 7 is the diagnostic pin.
Pin 16 is +12v.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

#26
Ik heb mijn uitlees led'je nog niet gefabriekd, maar hopelijk daar vanavond nog even tijd voor. Heb gisteren aantal klusje van hetgeen ik me had voorgenomen weten te doen. De draagarm heb ik niet gewisseld, de donor van Mvh had eentje met afneembare fuseekogel en de mijne niet. Ik meende ergens opgepikt te hebben dat deze dan niet uitwisselbaar waren.

Wat heb ik dan wel gedaan?

Bougiekabels vervangen
De kabels die erin lagen vertoonden nog weinig flexibiliteit en in het kader van een opfrisbeurt voor de auto dus ook nieuwe bougiekabels gekocht. Alles hierbij prima en het voelde zo waar alsof de wagen er wat lekkerder door reed! Wellicht hing dat ook samen met het oliezwembadje waar 1 van de bougies in vertoefde:




Er zal iemand een keer erg veel olie gemorst hebben, toch vreemd dat alleen deze plek ongeveer halfvol met olie stond, aangezien de andere 4 helemaal schoon waren.

Luchtfilter vervangen
Geen overbodige luxe, zo te zien:


Olie en oliefilter vervangen
Helaas geen plaatjes van, maar wat een contrast, wat eruit kwam was gitzwart. Het zal ook hier tijd geweest zijn. Het viel me op dat ik er maar 5 liter in kreeg. Ik zal het oliepeil de komende dagen in de gaten houden.

bovenste motorsteun vervangen
Aangezien ik een originele motorsteun ging plaatsen was ik enigzins huiverig voor om het te proberen, maar ik kon me niet voorstellen dat het met de juiste hulpmiddelen niet ging lukken, dus toch gewoon geprobeerd.

Na wat zoeken in de schuur een handvol hulpmiddelen verzameld. Om de oude bus eruit te drukken en om de nieuwe bus te plaatsen. In ieder geval een M12 draadeind en passende moeren en een hoop ringen in varierende groottes om op alleen de buitenste rand druk te zetten:



Voor het eruit persen van de oude was een flinke 2" (gok ik) nippel een mooi hulpmiddel. Een wat wijder stuk pijp zorgde voor druk op de juiste plaats aan de andere zijde. Ging erg makkelijk zo!



Het er in persen van de nieuwe vergde een iets andere combinatie van hulpmiddelen, maar die was zo gevonden. In het  begin ging de nieuwe steun aardig recht, begon toen aardig scheef te trekken, maar met wat tikjes van de hamer en vooral gewoon doorpersen trok hij recht. Ik heb wd40 gebruikt om de boel wat soepeler te laten gaan.



Filmpje van de laatste millimeters ;)

http://youtu.be/GJ8YIhS0HUs

Ruitenwisser mechaniek vervangen
Verder heb ik nog het ruitenwissermechaniek vervangen en daarbij gelijk de bestuurders wisser - naar aanleiding van een tip van mvh - onder handen genomen in de bankschroef, zodat deze ook daadwerkelijk het hele gebied dat hij wist, wist.

Elektrische raambediening vervangen
De vorige eigenaar van deze auto had me gezegd dat de passagiersruit niet naar beneden ging omdat de schakelaar stuk was. Hij had daar toe de schakelaar links en rechts verwisseld. Toen ik de schakelaar bij de donor eruit had, zag ik al dat de kans dat dat waar was, klein was, immers zitten ze aardig op hun plek gesoldeerd. Desalniettemin zat het rechterknopje bij mijn auto wel achterstevoren.. Dus ik zette de omwisseling toch maar door. Wat een werk moet je daarvoor verrichten zeg. Kennelijk zit er een halve kabelboom bij, maar goed, zo wel een heuse gulden gevonden! Wat zijn onze auto's eigenlijk oud he  ;D . Enfin, mijn pleziertje was gauw over toen na dit zweetklusje in de doorgebroken zon mijn raam alsnog niet open ging. Hiervoor dus nog op onderzoek.

Al met al toch een productief dagje en nog genoeg te doen :D

Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Vulk

Jij bent ook goed bezit met die auto! ;D

volvobug

Mwoa, dat luchtfilter had best nog een keer door de vaatwasser gekund om daarna weer 100.000 km mee te gaan  :eusa_shifty:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

petrolhead2.5

Heel erg goed bezig :eusa_clap: de zaken die je uitvoerd zullen zich hoe dan ook vertalen in meer rijplezier een 2.5 10v is natuurlijk ook niet te versmaden ;)