Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs

Gestart door Levi_r, 28-04-2012 13:17:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Levi_r

Ach, het is niet eens een straf om er mee bezig te zijn. Is wel gezellig zo samen en versterkt onze band. Binnenkort nieuw rubber achterop. Of misschien wel 4 nieuwe sloffen.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

#31
Vandaag maar weer eens paar kleine dingetjes gedaan. Ik stoorde me aan een rammeltje als ik wat op snelheid was. Ik dacht dat het de deurgreep was van de linker voorportier, die zat namelijk vooraan wat los. Deurpaneel verwijderen was een simpel klusje.


  • Vier torxjes onderop eruit draaien.
  • handgreepje van de deurhandel binnen in zijn eigen verlengde er af trekken
  • Als 'ie er nog zit, plugje onderaan de scharnierkant eruit
  • Bekleding insert boven deurgreep eruit klikken
  • De 2 torxen daarachter mogen er uit
  • Speakerafdeking eraf
  • En als ie er nog zit de schroef rechtsonder uit de speaker eruit.
  • Je wijkt dan het paneel onderaan iets van de deur af en vervolgens schuif je het deurpaneel dus min of meer recht omhoog zodat de rand die langs het raam zit eruit gaat.

Ik had de hele speaker eruit gehaald omdat ik nog niet wist hoe het precies allemaal zat :)



En zo blijkt maar weer, het is altijd anders dan je dacht. Uiteraard zat de handgreep los. Een kunststof insert die de handgreep vooraan op zijn plek behoort te houden lag los onderin de deur. Dankzij de slanke armen van mijn vriendin hadden we die zo te pakken.

Helaas viel me al snel op dat de raamgeleider er een beetje bij bungelde. Ik kon hem er ook zo tussen weg trekken en toen viel me een barstje/breuk op ergens nagenoeg onderaan. In mijn deur zag ik op die hoogte ongeveer inderdaad een torxje, met warempel, een loos stukje staal aan de binnenzijde:



Heb je nog zoiets over? Ik houdt me aanbevolen!

Daarnaast bleken alle 4de contramoertjes van het handgreepbakje aan de binnenzijde los in de deur te zwerven. Met wat handigheid (binnenstebuiten tape aan een stokje) die in ieder geval uit de deur gehaald, en 't handgreepbakje maar vastgezet met wat kit.

Verder ook nog bedacht dat ik wel een audio upgrade kon gebruiken. Dus me gaan verdiepen in de opties. Ik vind de look en feel van een (somewhat) originele radio toch wel tof, maar vind een cassette deck eigenlijk geen porum. Daarnaast is de SC-802 eigenlijk een beetje ondermaats voor het rijgeluid in mijn auto. het hoeft niet pompen als een malle. Maar vol geluid met weinig vervorming kan ik wel waarderen.

Zoekende naar opties kwam ik in ieder geval een gunstig geprijsde HU-1205 tegen, die ik als het goed is zondagavond kan ophalen. Deze heeft van zichzelf al een iets beter ingebouwde versterker. Als ik het goed heb begrepen. Daarnaast zag ik op de achterzijde een mooie uitgang, die een externe amp kan aansturen. Origineel Volvo uiteraard (zo een uit de luze versies en de C70 denk ik?) en 3rd party schijnt ook te moeten kunnen:

http://webhome.idirect.com/~rwoodrow/index.htm     Dat geeft de burger moed!


Ik zie overeenkomsten! (rechterplaatje van: http://www.talkaudio.co.uk/ipb/index.php/topic/329479-swedespeedvolvo-soundsneed-bass/?p=3847678)

Nu had ik nog wat meer gevonden, maar kennelijk niet goed gebookmarked. Komt later nog wel!
edit: http://volvospeed.com/vs_forum/topic/39067-factory-6-pin-din-to-rca-preouts-writeup/

Paar dagen terug ook nog wat Iron.X uit onze shop gebruikt. Ruikt ongelofelijk smerig, maar mijn velgen knapten er wel van op. Als zie je de schade nu beter op de velg, daarom alleen een foto van afstand  ;) (Had wel een tijdens foto, maar niet mooie voor en na.. )

 
(Wat ik had heette Carpro Iron.X Cleaner Reiniger Eco)
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

UserID6342

Nieuwe raamgeleider kost wel 13 hele euro's nieuw bij de dealer......, even aantikken met een lasapparaat kost praktisch nog minder.... En een gebruikte monteren heeft geen zin, ze gaan namelijk allemaal een keer kapot...

Levi_r

Citaat van: Dirk342 op 01-08-2014 09:20:51
Nieuwe raamgeleider kost wel 13 hele euro's nieuw bij de dealer......, even aantikken met een lasapparaat kost praktisch nog minder.... En een gebruikte monteren heeft geen zin, ze gaan namelijk allemaal een keer kapot...

Ha, bedankt voor de tip, had ook al een PB'tje dat ze niet veel meer deden dan dat bij de dealer. Een lasapparaat moet je maar net hebben en dit is dan nog net niet genoeg excuus om er eentje aan te schaffen...  (Kom er niet mee weg vrees ik :P ) Had geen idee dat 't zo kwetsbaar was.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

't gaat geloof ik niet zo goed met de 850:

Citaat van: Levi_r op 04-08-2014 21:23:21
Sinds een weekje of wat valt me op dat mijn wagen zo nu en dan een flinke puf wittige/blauwige rook uitwalmt. Het doet zich eigenlijk alleen voor in de volgende situaties:

Na even te hebben gereden, in ieder geval met een goed warme motor dus, na korte stilstand, met stationair lopen, geeft hij bij het optrekken bij het eerste gas een goede puf zichbare rook.

Een filmpje is wellicht verhelderend:

https://www.youtube.com/watch?v=HwC4ALFE1xM

Daarnaast registreer ik een redelijk hoog verbruik. Met veel snelweg (dagelijks Deventer - Enschede - Deventer) waarbij ik doorgaans tussen de 120 en de 140 rijd, heb ik een verbruik tussen 1:7 en 1:8. Ik lees dat 1:9 tot 1:10 ook realistisch moet zijn.

Welke route volg ik het best om uit te zoeken wat  hier het probleem is?

Olieverbruik lijkt nihil / afwezig en heb mijn koelvloeistof ook niet zien dalen. Het ruikt ook niet zoetig.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Sbv

lambda sonde kan heel goed, maar zorg eerst eens voor foutcodes eventueel.
te lage bandenspanning is ook slecht voor verbruik.

blauwe rook na tijdje draaien, meestal klepsteelrubbers

Levi_r

#36
Citaat van: Sbv op 05-08-2014 09:45:22
lambda sonde kan heel goed, maar zorg eerst eens voor foutcodes eventueel.
te lage bandenspanning is ook slecht voor verbruik.
Ik heb geen motorstoringlampje branden, kunnen er dan toch foutcodes zijn?

Ik heb een topic gezien over een uitleesapparaatje knutselen wat op mijn OBDII stekker zou kunnen werken.

Citaat van: Levi_r op 25-07-2014 23:31:04
[...]
Citaat van: takane2
https://represa.nl/flkf3s58l5d2lu52/volvo850forum/volvo850forum/obd2pinout.PNG


R1 should be whatever is closest(round up):
(12v - Vf)/If

Use your LED's datasheet to find the Vf at an appropriate forward current.
But for a standard red LED 1k should be fine.
I originally had a additonal1k in series with the switch to ground to limit the current since I am unsure how the OBD-ii input circuits work. I ended up not using it because I was originally trying to get this to work with pin 3 as I had read that this was the correct pin elsewhere, and wondered if it the reason why things were not working was because the 1k was not allowing the OBD's input to be pulled down far enough. I never tried reconnecting it after figuring out that i needed to use pin 7.

Pin 5 is ground.
Pin 7 is the diagnostic pin.
Pin 16 is +12v.


Zal dat eens proberen te fabrieken vanavond. Geloof dat ik nog wel een OBD stekker heb liggen en wat ledjes en weerstandjes.

Citaat van: Sbv
blauwe rook na tijdje draaien, meestal klepsteelrubbers

Meh, vrees het ook.

Kan ik dat nog definitief vaststellen met compressie meting oid?

Wat ik zo in werkplaatshandboek lees: Kop moet er af, speciaal gereedschap nodig.. behoorlijk klus dus... Ik zou een donorwagen ophalen die volgens verkoper een goede motor had, verse distri en koppeling (schade auto) Wellicht is de kop wisselen makkelijker. Maar goed, verkoper van deze auto meende ook een hoop wat niet waar blijkt. Dus moet mijn opties maar even goed afwegen.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

)()()sT

Als die donor dan zo goed is kun je net zo goed het hele blok omlepelen.
Voor de klepsteelrubbers hoeft de kop er niet af, alleen het kleppendeksel.

Recent o.a. bij Jeroen gebeurd, zie:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,48622.1320.html

Levi_r

Citaat van: )()()sT op 05-08-2014 10:15:58
Als die donor dan zo goed is kun je net zo goed het hele blok omlepelen.
Voor de klepsteelrubbers hoeft de kop er niet af, alleen het kleppendeksel.

Recent o.a. bij Jeroen gebeurd, zie:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,48622.1320.html
Dank voor die link! Dat ziet er nog niet eens zo heel verschikkelijk uit. Alleen wel een set speciale tools nodig en distributie moet dan dus los - dat benauwd me dan weer / al kan het met de onduidelijke en onzekere km geschiedenis geheel geen kwaad die ook te vervangen natuurlijk.

Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

scania164

Ander blok kan ook slechte seals hebben... ::)
Zou eerst compressie meten en dan seals vervangen..

Levi_r

Citaat van: scania164 op 05-08-2014 11:56:12
Ander blok kan ook slechte seals hebben... ::)
Zou eerst compressie meten en dan seals vervangen..

Uiteraard zou dat kunnen, dus dat zou ik dan moeten uitsluiten...

Omlepelen van een blok klinkt ook niet als de makkelijkste operatie, maar goed, dan valt er wellicht nog wat te winnen aan de andere onderdelen van de donorauto.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

Voor de zekerheid de andere auto toch maar opgehaald. Een bijzonder geval, deze auto. De wielen met banden waren mij het aanschafbedrag al waard, en als de motor ook nog in goede conditie is, is dat alleen maar mooie bonus.

Nu wil het dat de "nieuwe wagen" een Guard II alarm heeft, inclusief de door mij begeerde afstandsbediening voor de CV. Nu heb ik vele topics doorgespit vannacht, maar kon niet vinden of ik dit "zomaar" over kan pluggen. Mijn aanname:

Ik trek het relais 210/211 uit de donor. Hier zit de ontvanger van de AB's in.
Ik steek deze in mijn eigen auto, en ik ben voorzien van AB en niet gehinderd door alarm et cetera.

Is het leven zo simpel? Als ik er aan toe kom vandaag zal ik het wel even proberen.. Maar is leuk om te weten of het kan, of dat ik wat meer ervoor moet doen...
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

UserID6342

Klopt !  Zeker als er geen aftermarket alarm ingeprutst zit.

Levi_r

Ff een update, ik ben niet heel consequent met updates, maar dat komt wellicht omdat ik ook maar weinig te doen heb met mijn 850. Laat me niet snel in de steek en vraagt minder aandacht dan ze verdient... Nu dan toch tijd voor wat hognodige tlc.

Uitlaat vervangen
Na een paar dagen met een prachtig, maar oorverdovend geluid rond te hebben gereden heeft Martijn (mvh) mijn gehoor gered door een nieuwe demper te monteren. Een uitlaat vervangen doe ik normaliter net zo graag zelf, maar onder een auto liggen opgekrikt op een tegeltje op de bosgrond, dat vind ik niet wat.  (Ik heb geen verharding bij mijn woning..).

Hoewel ik blij was weer fatsoenlijk naar mijn werk te kunnen rijden, (zonder demper is alleen rijden met 80 of 160 een optie) mistte ik het stoere gebrul ook wel een beetje...

Ruitenwisser achter vervangen
Wonen in een bos is heerlijk, maar ook een natte vieze bedoeling zodra het winter wordt. Bij mijn woning kom je doodlopend uit en dan is fatsoenlijk zicht achteruit geen overbodige luxe. Hoewel ik het een jaar heb gered zonder, vandaag toch maar de uitdaging aan gegaan mijn achterruitwisser weer gangbaar te maken. Geinspireerd door een prachtige how-to van Mehn ging ik aan de slag. Na veel gepruts en gepeuter wel de borgring en ring los, maar ook met een overdaad aan WD40 en het nodige geweld van de bankhamer kreeg ik de as er niet uit. Omdat nog een donor 850 heb staan, daar maar eens naar gekeken. Deze heeft een aanrijding van achteren gehad en daarbij is de achterklep aardig vast komen te zitten. Nu dan toch maar het breekijzer er bij gepakt en met wat grof geweld kreeg ik hem toch open. Hiermee kwamen gelijk 3 van de 4 nog goede, niet doffe achterlichtunits binnen handbereik. De mechaniek van de achterruitwisser van de donor deed het nog prima, dus deze maar gebruikt en niet verder moeilijk gedaan.

https://instagram.com/p/9x_TqmBvWe/


Achterlichten 3/4 vervangen
Mijn '95 850 was gezegend met achterlichten van het dof wordende type,toch altijd weer een kleine teleurstelling als je de kont van deze mooie wagen bekijkt. Wat een gepruts om de moertjes niet te laten vallen bij het demonteren van de lichten. Bah. Niets voor mij. Gelukkig mocht ik dankzij de donor de helft van de moertjes verliezen bij de- en montage. Wat ook is gebeurd. 1-tje meer zelfs, welke ik kon terughalen dankzij een stukje kauwgom en een lange saté-prikker. Een foto blijf ik nog even schuldig totdat ik 4 van de 4 lichtunits heb vervangen. Linksonder is helaas nog altijd dof.

Winterwieltjes
Via de forum-marktplaats van clk-p een setje stalen velgen met winterbanden opgepikt. Deze dankzij een nieuwe krik van de zaak snel gemonteerd hier in het bos. Grappig: ik stoor me altijd makkelijk aan mensen die zich beklagen over een bij ons gekocht product zonder dat ze goed de instructies uit de handleiding goed hebben opgevolgd... Nu was ik vandaag mijn nieuwe krik aan het proberen en al goed aan het vloeken omdat het ding niet deed wat het moest doen... De auto kwam wel omhoog, maar ging net zo hard weer omlaag.  Ik had het ding al als afgeschreven beschouwd en deed het terug in de koffer. Toen zag ik dat er ook een handleiding in de koffer zat, en dacht:"Ach, wie weet staat er iets nuttigs in..", en warempel. De krik moest mogelijk voor het eerste gebruik worden ontlucht. Daarna deed 'ie het perfect! Resultaat een viertal, heel saaie ogende, maar toch mooie winterwielen, met wieldoppen.


To-do
- Achterklepbekledingrevisiesetje scoren en gebruiken.
- Motorwissel met mvh.
- Strips naast de ruit tot aan de dakdragers vervangen.
- Een alcantara intereur lijkt me ook wel wat.
- Goede audio installatie of in ieder geval nieuwe speakers.

Guard II AB aan mijn sleutelbos..
Zoals dirk al suggereerde, was het overzetten van de AB echt kinderspel.. Maar nu.. een nieuw (luxe)probleem: Bestaan er revisiesetjes voor de Guard II afstandsbedieningen? De lipjes waarmee ze aan de sleutelbos kunnen zijn bij de mijne gaar. Een losse AB is niet heel praktisch heb ik gemerkt. Ik heb wat gegoogled maar vind alleen dingen voor nieuwere AB's
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

#44
Mistlampen!

Vorige week mijn 850 maar eens voorzien van mistverlichting. Ik ben er blij met hoe het eruit ziet... maar niet als ik aan het rijden ben. 0,0 verschil in lichtbeeld op de plattelandsweggetjes. Wel een beetje een teleurstelling. Zoekende naar een oplossing voor een ander probleem met de mistlampen (ze vallen uit, samen met de dashverlichting), zag ik al wel dat ik het had kunnen weten. Er is weinig's positiefs geschreven over onze mistlampen (of lichtbeeld in het algemeen). Ik denk dat ze  in Zweden gewoon altijd met groot licht rijden.

Voor de mooi toch een paar plaatjes:






Enige wat ik nog mis, zijn de afdichtringen. Nr 11 op dit plaatje:

Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue