Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs

Gestart door Levi_r, 28-04-2012 13:17:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Died850

Staat wel mooi mistlampen op een 850 maar het lichtbeeld is zeker waardeloos. Die afdichtring is niet perse nodig denk ik, zit er bijvoorbeeld niet in bij een R bumper.

dielie850

Als het goed is heb ik die ringen nog ergens liggen (tussen de zooi) ;)
Zal ze eens zoeken :D

Levi_r

Zonder ringen kan inderdaad wel, maar gezien mijn freeskunsten met de dremel, zouden ringen het wel mooi afwerken. Als je ze tegenkomt dielie850, dan houdt ik me zeer zeker aanbevolen!
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

dielie850

Citaat van: Levi_r op 29-11-2015 00:26:13
Zonder ringen kan inderdaad wel, maar gezien mijn freeskunsten met de dremel, zouden ringen het wel mooi afwerken. Als je ze tegenkomt dielie850, dan houdt ik me zeer zeker aanbevolen!
Als ik ze vind zijn ze voor jou ;)

Levi_r

Top! Ik kreeg in t andere topic t advies eens naar de massakabel te kijken. Van de week de auto maar ff het magazijn in rijden en opkrikken. Toch wel erg onhandig, geen verharding bij je huis..
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

#50
Ondertussen is er al weer een hoop gebeurd en de planning met deze wagen. Allereerst laatst een hachelijk avontuur op de snelweg. Ik reed met het verkeer mee op de linkerbaan, een gangetje of 120, in de vroege ochtend. Ineens zag ik helemaal niets meer. Mijn auto vol stoom, al had ik dat op dat moment nog niet door, ik zag echt niets, mijn stuur zag ik nog niet eens, laat staan de knop van mijn alarmlichten... Het raam wilde niet open, want kennelijk nog vastgevroren... Hard nadenkend was ik er vrij zeker van dat er rechts naast me niets zat, dus nadat ik mijn alarmlichten aanhad voorzichtig naar rechts gestuurd, gas los, niet hard remmen, geen plotselinge bewegingen en de auto rustig naar rechts. Gelukkig voelde ik de streep van de vluchtstrook in het stuur en ben gaan remmen,voordat  ik stil stond verder naar rechts blijven sturen tot dat ik de berm voelde. Via de passagiers deur eruit en eindelijk weer zicht. Nog even met mijn hart in mijn keel langs de weg gestaan alvorens de ANWB in te kunnen roepen.

Kennelijk kan je kachelradiator het op zo'n manier begeven dat je auto vol met stoom staat...






Op advies van de anwb de koelleiding op het blok doorverbonden en naar huis gereden. Forumlid Mvh heeft mijn auto inmiddels voorzien van een nieuwe kachel.

Verder gaat Martijn ook mijn motor vervangen, door eentje uit een donorauto die ik een jaar terug heb gekocht. Hij heeft de motor inmiddels uitgebouwd, flink wat nieuw spul besteld om hem weer piekfijn te maken, en met een beetje geluk bouwt hij hem volgend weekend in. Dan hoop ik weer een jaartje of wat onbezorgd door te sturen :)
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

elianmars


UserID6342


Levi_r

Ja, zeker schrikken. Ben blij dat ik ondanks de schrik wel beheerst en rustig reageerde. En uiteraard dat er niet een flinke vrachtwagen naast me zat.. Er zijn later nog een hoop scenario's door mijn hoofd gegaan, en hoe dan ook had ik erg veel geluk bij dit ongeluk!
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

StefanCJ

Dat is best even heftig, zeker als je bedenkt hoe het ook had kunnen aflopen.

Levi_r

#55
Na de eerder genoemde avonturen, is Mvh inmiddels druk bezig met de motorwissel. De donormotor is met 333.333 km ook geen jonkie meer, maar liep als een zonnetje en verbruikte geen olie. De motor die nu in de 850 zit (of zat) heeft lekke klepsteelrubbers. Daarnaast was mijn koppeling op, tijd voor een distributiewissel, want niet na te gaan hoe oud deze was en mocht ik een nieuwe radiator. Het oude blok had wel een stickertje waaruit af te leiden was dat met 278.000 op de klok in 2011 de distributie was gewisseld. Nu kocht ik de auto in juni 2014 met 290.000 op een stilstaande klok. Het verhaal was dat hij net een km of 30000 stilstond. Echter een auto op LPG, doet toch doorgaans al snel 20k km per jaar, als dat niet eerder het dubbele is, dus gok dat hij toen misschien al wel tegen de 4 ton aan zat.  Ik had vrij snel het tellerwieltje gerepareerd en inmiddels al weer 40000 km bijgetekend op het 'oude' blok.

De donor auto had ik ook al een tijdje staan. In het kader van als mijn blok gaardraait, heb ik in ieder geval vast de reserve klaar staan. Dit blok had een redelijke nieuwe distributie en nieuwe koppeling. Het volgende nieuwe aangeschaft wat voor inbouw op het blok is gezet:

- Distributieset + waterpomp
- Carterventilatie
- Krukaskeerring
- Multiriem
- Rotor + verdeler + bougies + bougiekabelsset
- Oiefilter en olie

Daarnaast nog:
- Spoorstang
- 2x stabilisatorstang
- Radiator

Al met al een aardig opfrisbeurt voor de auto.  Kunnen we vast gaan sparen voor de rest van het onderstel, dat ongetwijfeld nog een keer de kop op steekt, gaspomp die op enig moment vast van zich laat horen en ieder geval nieuwe zomerbanden.

Nog even wat plaatjes, wat toch altijd een must is:

Donor op de brug met hart op een pallet:


Past net niet in de aanhanger:


Zelfde brug, zelfde motor, andere auto:


Begint erop te lijken:
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

hilko73

Mooi dat dat past zo, blok met subframe en al laten zakken.

Dat was met m'n CX wel anders ;D
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

petrolhead2.5

gaaf man, dat je de 10v nieuw hart gunt. Diep, diep respect  :eusa_clap:

Levi_r

#58
Nog wat extra plaatjes:





Inmiddels zitten er al weer aardig wat kilometers op met het 'nieuwe' blokje. Volledig naar tevredenheid, al zou het geen 850 zijn als er een nieuwe uitdaging om de hoek is gekomen...  ;D

Na en km of 1000 gereden te hebben ging mijn lambda lampje aan. Op zich vond ik dat niet raar. Had dat in het verleden ook wel gehad (met de oude motor nog) en toen een maand of twee zo doorgereden tot dat het lampje vanzelf weer uit ging. Ik merkte toen ook niets aan de motor qua anders lopen oid. Ook nu niet, in eerste instantie. Een paar 100 km verder ging de auto echter steeds slechter lopen, inhouden, bijna afslaan bij stationair. Het inhouden was ook onregelmatig; bij optrekken bijvoorbeeld, van 1500 tot 2500 inhoudend, en dan ineens leek er weer vol vermogen tot 3000 en dan bij constant snelheid veel bokken en stoten.


  • bougies, bougiekabels, rotor waren al nieuw (org volvo)
  • problemen zijn gelijk op LPG en Benzine.
  • Labda sonde vervangen (door die van de originele auto)
  • Sensor ingangslucht vervangen (door die van de originele auto)

Hierna was het probleem even weg, echter een km of 5 verder ging het lamdba lampje weer aan en sindsdien loopt de auto meestal wel goed, maar af en toe houdt hij wat in of bokt hij iets. Ik heb de indruk dat het samenhangt met iets dat loshangt dat het meer voorkomt in een scherpe bocht of na een drempel. Iemand ideeën over wat eerst uit te sluiten / te controleren?

Oh en leuker nieuws: afgelopen week een leren stuurwiel gevonden, welke ik straks ga monteren. Verzacht de irritatie weer iets  :)
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

Het leek erop dat de wat valse lucht inlaatspruitstuk binnenkwam, een van de inlaats spruitstuk bouten zat niet goed vast.  Motor loopt sindsdien weer lekker en geen storing nog. Ondertussen wel voornemens het hele vacuumgebeuren te vernieuwen. Nu nog opzoek naar deze slang:

Vacuumslang naar rembekrachtiger van een 10 v

En alle andere slangetjes uiteraard, maar die lijken me redelijk straightforward.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue