De 2-3-2 Lambda storing....vervolg

Gestart door svenerik, 12-05-2012 21:56:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

svenerik

Geachte volvonisten,

Ik heb een vraag,
veel gezocht maar kan het antwoord niet gevonden....

Wie o wie kan me helpen...


Ik heb veel  laten doen om mijn terugkerende lambda storing te verhelpen. Door het continue uitlezen van de storingscode's alle voor de hand liggende maatregelen gedaan....  Dus aan de hardware ligt het niet ... Garage heeft verder gezocht en kwam tot de ontdekking dat er een andere chip inzit van onbekende Duitse makelarij.... We gaan ervan uit dat deze van dubieuze staat is en hierdoor de lambda storing verzorgt...... Chip tuner in gedachte  al geselecteerd om de software te gaan vervangen, want het lampje moet en zal uit....


En wat denk je.....

Gaat hij opeens spontaan uit... Uiteraard getest met contact maken maar lampje is heel...

Hoe kan dat nou ?  Ik weet niet beter dan dat de meldingen blijvennstaan tot een reset ..kan hier een conclusie aan worden verbonden ?

Wie van de geleerde kan me bij staan ?

Betreft 855 R uit 1996..

Sven

Jeroentjuh

Welke code zat erin en wat is er vervangen? Na de reparaties ook de adaptie waarden gereset?

svenerik

Jeroen ! Lekker snel !

Alle turbo slangen, nokkenas sensor, toevallig ook de dynamo ,

De waarde s gemeten weet ik niet zeker maar volgens mij wel....

Code betrof de laatste keren 232. Ook met een nwe lmm was het niet opgelost... Dus de oude weer terug....

Maar kan het überhaupt dat een melding vanzelf weer verdwijnt ? En zo ja kan men hier een waarschijnlijkheid van defect aan koppelen ?

Sven

Jeroentjuh

2-3-2 Adaptieve lambdaregeling stationair onder- of bovengrens. Waarschijnlijk een vacuumlek. Vacuumslang aan de zijkant van het inlaatspruitstuk al eens bekeken? Nr.13


svenerik

En weer snel, dank je wel..

Werkzaamheden zijn gedaan door Nordicar en ga ervan uit dat als ze zeggen dat slangen allemaal vernieuwd zijn dat dat zo is.. Ga wel ff kijken morgen, just to sure...

Feit blijft dat de lambda storing nu, zonder reset, niet meer brand...

Hoe kan dat ?

Sven

Jack v

kan zijn dat de storing er nu niet meer is maar hij staat als het goed is nog wel in de OBD. Kan ook zo ma terugkomen vandaag of morgen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jeroentjuh

Kan ook zijn dat de adaptie nooit is gereset naar een juiste reparatie, als deze op een maximale waarde staat gaat het lampje gewoon weer branden, misschien nu, na een lange tijd rijden is deze weer op een, voor de computer, acceptabele waarde uitgekomen met als gevolg dat het lampje weer uit is.....

svenerik

Ahaaaa weer wat geleerd.

Ik heb zelf een kastje in elkaar gekunsteld om de obd uit te kunnen lezen en te kunnen resetten.

Reset ik hiermee voldoende, of dient dit met een uitgebreidere software pakket te gebeuren?

En over hoeveel km hebben we het dan"na een lange tijd rijden" ..
Iig bedankt voor de snelle reactie van eenieder.

Sven

thuur

Lange tijd rijden is 50 tot 100 km. Reset = reset, of je dat nou met een pinnetje/knopje doet of met de computer maakt niets uit.

Er zijn 2 verschillende storingen: Actuele en opgeslagen storingen. De eerste is op het moment aanwezig en vandaar het lampje. De laatste is ooit opgetreden en wordt opgeslagen. Als die storing zich nu (of na de 'lange tijd') niet meer geconstateerd wordt is het lampje uit maar blijft de code opgeslagen.


Gr 8)

svenerik

Heren,

Zelf in de late uren nog een reactie !!

Dank voor de heldere uitleg .

Ik ga even afwachten of de storing terug komt en de opgeslagen storing uitlezen.

Hartelijk dank voor de antwoorden .

Ps de gereviseerde ABS controller van thuur werkt na 25 k km nogstewds prima !

Sven


francois

had laatst ook 232 na ongeveer 250 km rijden
na resten niet meer gezien  :o :o

grfr

svenerik

klinkt goed....

hoeveel km ben je nu al storingsvrij ?

sven

svenerik

En nog voor ik de code kan uitlezen is het weer zover...

Ik ga de code's vanavond uitlezen en de tip van jeroen na kijken.

keep you posted.....

sven

francois


svenerik

Goedenavond, daar ben ik weer..

Vanmiddag de code uitgelezen en de oude vertrouwde 2-3-2 was weer van toepassing...

Na de reset de boel weer rustig .... Ik heb de tip van Jeroen nagekeken en deze is vervangen zo te zien....

Vraag van de dag:

ligt het voor de hand dat een bedenkelijke chip gevoeliger is voor deze storing ?
Zou het zo kunnen zijn dat met een nwe software alles rustig is ?
Kan je een ecu van mp straffeloos uitwisselen ? Mits Bouwjaar en at zelfde zijn uiteraard ?

Ik hoor graag jullie mening/ ideeeen.

Sven Erik