Koppeling of bak, dat is de vraag...

Gestart door Cele, 21-06-2012 08:08:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cele

Gelukkig blijft er altijd iets over om te doen bij een roffel met 437 k...........

De laatste weken begint mijn roffel zwaar te schakelen, daarnaast voel ik af en toe een tandje, vooral in de de 1 en 3. Koppeling is ontlucht + nieuwe olie. Doet het nog steeds. Garage(mannetje) zegt: het is je koppeling. Ik wil dat eerst wel eens zeker weten.

Hoe kan ik de diagnose stellen, of is er iemand die me wil helpen daarbij?


Soms schakelt ie als een zonnetje, soms wat zwaarder. Vooral zijn 3 gaat soms vanzelf, en soms wat haperend, zwaar, en met een wat 'harder' gevoel (tandje of randje dat ik denk te voelen..)


overigens: ook net voor een controle bij Berle geweest, en die hebben niets gemerkt/daar is niets opgevallen...

veel dank.

Piere

Als je sportief rijdt en je schakelt terug van 4 naar 3, gaat dat dan met geknars? En gaat het beter als je dubbel ontkoppelt en tussengas geeft? (dus koppeling in, uit versnelling, koppeling los, dot gas, koppeling in en in derde)

If yes, dan zijn je synchro's aan het sterven. Been there, done that, put another versnellingsbak from de plank in there ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

dennis850estate

de koppeling van een non turbo kun je als hij nog goed is met weinig kracht bedienen. Slippen doen ze nagenoeg nooit.

De volgende klachten komen voor

bijgeluiden tijdens wegrijden
moeilijk doseerbaar
niet soepel weg kunnen rijden
trillen bij optrekken
zware bediening

Ze gaan ongeveer 250K mee.

Piere

Citaat van: dennis850estate op 21-06-2012 22:31:54
Ze gaan ongeveer 250K mee.

Dan lees je hier toch niet genoeg hoor man  :evil:

Ikzelf rij nog altijd met m'n eerste koppeling rond, 422 000 km. Douwe rijdt nog altijd met z'n 1e koppeling rond, 600 000km. Dus 250 000 zou bijna wonderbaarlijk weinig zijn ;D
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

dennis850estate

Citaat van: Piere op 22-06-2012 07:03:01
Citaat van: dennis850estate op 21-06-2012 22:31:54
Ze gaan ongeveer 250K mee.

Dan lees je hier toch niet genoeg hoor man  :evil:

Ikzelf rij nog altijd met m'n eerste koppeling rond, 422 000 km. Douwe rijdt nog altijd met z'n 1e koppeling rond, 600 000km. Dus 250 000 zou bijna wonderbaarlijk weinig zijn ;D

zal het dan nog wat beter uitleggen. De koppeling van een non-turbo gaat vanaf 250k vormen van slijtage geven. Zijn dit snelweg kilometers zal dat niet zo zijn. De koppeling van een turbo is qua constructie sterker en gaat langer mee. Vanaf MY 1998/1999 is er een hydraulisch lager in gekomen en is die zwakke plek ook verdwenen.

Als je dus echt een zinnige uitspraak wilt doen dan moet het eerst duidelijk zijn welke uitvoering het is en hoe de auto gebruikt is. Maar in de regel gaat hij 250 K mee. (en ik heb er al een paar gezien...   ;D)




henry classic v70

Citaat van: dennis850estate op 22-06-2012 18:41:07
Citaat van: Piere op 22-06-2012 07:03:01
Citaat van: dennis850estate op 21-06-2012 22:31:54
Ze gaan ongeveer 250K mee.

Dan lees je hier toch niet genoeg hoor man  :evil:

Ikzelf rij nog altijd met m'n eerste koppeling rond, 422 000 km. Douwe rijdt nog altijd met z'n 1e koppeling rond, 600 000km. Dus 250 000 zou bijna wonderbaarlijk weinig zijn ;D

zal het dan nog wat beter uitleggen. De koppeling van een non-turbo gaat vanaf 250k vormen van slijtage geven. Zijn dit snelweg kilometers zal dat niet zo zijn. De koppeling van een turbo is qua constructie sterker en gaat langer mee. Vanaf MY 1998/1999 is er een hydraulisch lager in gekomen en is die zwakke plek ook verdwenen.

Als je dus echt een zinnige uitspraak wilt doen dan moet het eerst duidelijk zijn welke uitvoering het is en hoe de auto gebruikt is. Maar in de regel gaat hij 250 K mee. (en ik heb er al een paar gezien...    ;D)





paar honderd of zijn het inmiddels een paar duizend ;D
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

razorx

Citaat van: dennis850estate op 21-06-2012 22:31:54
de koppeling van een non turbo kun je als hij nog goed is met weinig kracht bedienen. Slippen doen ze nagenoeg nooit.

De volgende klachten komen voor

bijgeluiden tijdens wegrijden
moeilijk doseerbaar
niet soepel weg kunnen rijden
trillen bij optrekken
zware bediening

Ze gaan ongeveer 250K mee.
Ik deel die ervaring met mijn 10V en 20V N/A

Cele

Koppeling vervangen:
Mijn 20v 850 (96) op gas (g3 verdamper) heeft een nieuwe koppeling gekregen,
en rijdt weer een stuk beter. Het vliegwiel wil nog niet helemaal wennen
aan zijn nieuwe maatje (trillen), maar hoop dat dat inloopt.

Nu het volgende: bij hoge(re) toeren valt de motor ineens een stuk langzamer terug (in toeren).
Stevig doortrekken leidt tot voor mijn gevoel een beetje hangen in de toeren. Hij blijft geen hele seconden hangen, valt wel terug, maar traag(er) dan voorheen. Bij stoppen valt het laatste stukje weer sneller terug.

Verbruik is gelijk gebleven (voor zover ik dat zeker kan weten, pas 1 tank gedaan sinds vervangen koppeling).
Onlangs gasklephuis + cis-klep gereinigd.
vacuumcheck vorige maand (-->ok).
geen storingen (lambda).

Wat kan dit zijn? Kan ik iets doen om te diagnosticeren?

Kan het gewoon logisch gevolg van nieuwe koppeling zijn?

Jack reageerde al:
Citaat van: Jack v op 19-07-2012 17:12:58
dat trillen is sowiezo niet goed. Vliegwiel niet krom?

mogelijk dat de koppeling een beetje blijft pakken ivm het traag terugvallen.

Daar ben ik wel een beetje bang voor, maar ga er een beetje vanuit dat Dennis (forum) dat gecheckt heeft? Of kun je dat niet checken? Zie de bui al hangen, nu ook nog een vliegwiel vervangen....

Mijn belangrijkste vraag:
Kan ik wel wel gewoon mee rijden? Moet er mee op vakantie....

MVeldhuis

Trillend vliegwiel is niet goed, lijkt mij reparatiegarantie.
Ook zou het gedrag van je motor onverandert moeten zijn gebleven, tenzij je bijv een vacuumlek had wat de monteur tevens heeft verholpen, dit kun je eenvoudig even navragen.

Mr Rens

Je vliegwiel trilt niet, je koppeling. Als je vliegwiel trilt, is hij in onbalans en loopt je motor met een dag kapot.

Trilt je koppeling met aangrijpen? Had ik ook bij mijn 20v; heb ik 50.000 km mee gereden, geen centje pijn. Schijnt een bekende kwaal te zijn. Desalniettemin kan je vliegwiel dusdanig versleten zijn dat deze afgedraait of zelfs vervangen moet worden.

Is je vliegwiel wel opgeschuurd voordat de nieuwe koppeling er op ging?
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm