kloink bij opkomen koppeling

Gestart door berkel, 17-07-2012 09:00:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

berkel

Hallo,

op ons vakantie adres aangekomen viel mij het op dat wanneer je vanuit stilstand de koppeling laat opkomen in de 1ste versnelling, dat er rechtsvoor een "kloink" klinkt.

Het betreft een V70 2.5d met nu 296000 op de teller.. Ik kan met voorstellen dat er wat onderdelen in de aandrijflijn nu slechter worden. Maar misschien kan iemand dit geluid zo herleiden.

elianmars

#1
Dat zal waarschijnlijk een versleten motorsteun zijn. Het blok ligt nu op het subframe te bonken. Als je de plastic wielkuip rechtsvoor iets opzij haalt (eerst even het moertje losdraaien), zie je de steun al zitten.
Vervangen is redelijk eenvoudig om te doen. Bouten er uit draaien, blok iets opkrikken en je kunt de steun vervangen.

Zie ook http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,36409.msg724553.html#msg724553

berkel

Klinkt plausibel. Waar kun je echter de v70 het beste opkrikken met een garage krik? Wat in het midden zit de steun voor het kleine krikje wat bij het reserve wiel zit.

Chris

Onder het subframe of op de reguliere krikpunten die jij beschrijft.

Sbv

Ja alleen voor de motorsteun aan de distributie kant gaat het dan niet werken daar je het blok iets op wilt krikken bij vervanging

Chris

Kortom op (wat hogere) bokjes zetten zodat je vervolgens het blok op kunt krikken.

Broabander

Met Dirk heb ik destijds de grote krik onder het subframe en de kleine onder het blok bij het vervangen van de steun. Later nog eens zelf gedaan (vervangen voor een nieuwe) op de brug met een grote assteun onder de as (om het wiel RV eraf te pakken) en een steun met een dik groot blok hout onder het oliecarter om het blok iets te liften. Weet niet of dit ideaal was, maar t werkte wel.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.