Tellerafwijking van pakweg 15%

Gestart door ZC3rr0r, 22-07-2012 23:16:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ZC3rr0r

Kun je de sensor in de bak een beetje fatsoenlijk vervangen dan?
Dan lijkt me dat het startpunt, wellicht dat die sensor sowieso niet helemaal jofel was.

Enneh, wat heeft ABS te maken met de snelheidsindicator? (Ben benieuwd want er zit ook een vervelende ABS storing in de roffel die bij hard remmen spontaan verschijnt en daarna verdwijnt)

mehn

Citaat van: ZC3rr0r op 23-07-2012 13:16:18
Enneh, wat heeft ABS te maken met de snelheidsindicator?

Bij latere modellen komt het snelheidssignaal niet van de versnellingsbak maar van de ABS sensor van het rechter voorwiel.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ZC3rr0r

Citaat van: mehn op 23-07-2012 13:23:06
Citaat van: ZC3rr0r op 23-07-2012 13:16:18
Enneh, wat heeft ABS te maken met de snelheidsindicator?

Bij latere modellen komt het snelheidssignaal niet van de versnellingsbak maar van de ABS sensor van het rechter voorwiel.

Gelukkig is dat hier niet het geval, een 92-er alter 1 mag denk ik wel tot de "oudere" modellen worden gerekend ;)

Wout309t

Citaat van: ZC3rr0r op 23-07-2012 13:16:18
Kun je de sensor in de bak een beetje fatsoenlijk vervangen dan?
Dan lijkt me dat het startpunt, wellicht dat die sensor sowieso niet helemaal jofel was.


De sensor zal wel goed zijn, die telt gewoon netjes het aantal tanden dat per wielomwenteling voorbij komt. Alleen die 'tandkrans' in de bak heeft niet het juiste aantal tanden.
2011 V70 2.0T R-Design MT

ZC3rr0r

Citaat van: Wout309t op 23-07-2012 13:31:31
Citaat van: ZC3rr0r op 23-07-2012 13:16:18
Kun je de sensor in de bak een beetje fatsoenlijk vervangen dan?
Dan lijkt me dat het startpunt, wellicht dat die sensor sowieso niet helemaal jofel was.


De sensor zal wel goed zijn, die telt gewoon netjes het aantal tanden dat per wielomwenteling voorbij komt. Alleen die 'tandkrans' in de bak heeft niet het juiste aantal tanden.

Klinkt aannemelijk, maar hoe zeker is dat?
Lijkt me toch dat het een zeldzaam geval is een bak te treffen met een dergelijke afwijking....en mocht het niet zo zijn, dan moeten er toch wel revisiesetjes oid voor zijn...

Douwe

#20
Citaat van: rpakuypers op 23-07-2012 12:37:41
Citaat van: MVeldhuis op 23-07-2012 12:03:16
Citaat van: rpakuypers op 23-07-2012 11:31:09
Je kunt het ook op de Douwe manier oplossen : naald van de teller bijbuigen ...............  :eusa_think:

Groet,
Roger

Dat is dus een oplossing van niks, je kunt je naald geen 15% bijbuigen maar alleen 15kmpu ofzo.
Met jou oplossing zou hij bijv bij 100km/u de juiste waarde afgeven maar bij stilstand 15km/u aangeven dus dat is beunwerk.

Ho effe, het is niet mijn oplossing ! Ik geef alleen een mogelijkheid aan, zeker als je geen klokkenset bij de hand hebt. Of het de meest ideale oplossing is laat ik in het midden. Daarbij : ik heb liever dat hij bij 80, 100 of 120 een snelheid aangeeft die bij benadering "juist" is dan bij stilstand, want stilstaan levert geen snelheidsboete op .................. ;)

Groet,
Roger
Even een stukje duidelijkheid over wat ik heb gedaan.
Ik heb mijn plaat van de kilometer teller vervangen voor een plaat van een T-5R, mijn oude plaat had een schaalverdeling tot 240 km/h en de nieuwe schaalverdeling tot 260 km/h.

Ik heb eerst op mijn oude schaal per 10 km/h de snelheid genoteerd op de teller en van de TomTom, ipv een afwijking in procenten kwam ik erachter dat het tot 170 km/h steeds een afwijking betrof van 7/8/9 km/h.

Toen ik de T-5R schaal gemonteerd had kwam ik met een afwijking van 20+ km/h , omdat ik dat een te grote afwijking vond heb ik voorzichtig de snelheidsnaald op de as van de snelheidsmeter naar beneden gedrukt.De naald zit stijf op het asje geklemd.( Ik heb dus GEEN kromme naald)

Het resultaat is dat ik vanaf 40 km/h een afwijking heb van max 2 km/h.

Kan het zijn dat er bij jou een andere klok ingekomen is?
Heb jij een afwijking in %% of een vaste waarde bv 15 km/h?
Als je een afwijking hebt met vaste waarden dan zou je mijn methode kunnen gebruiken.

Edit: Ik heb mijn klok getest tot 160 km/h en de afwijking blijft max 2 km/h (tov TomTom)

"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

KIM

Citaat van: ZC3rr0r op 23-07-2012 14:06:44
Lijkt me toch dat het een zeldzaam geval is een bak te treffen met een dergelijke afwijking....en mocht het niet zo zijn, dan moeten er toch wel revisiesetjes oid voor zijn...

Ik denk het niet. Sowieso moet de bak helemaal open voor het vervangen van zo'n tandwiel. Om die reden is het altijd van belang om te letten op de nummers die op de bak staan; die vertellen je over dergelijke verschillen. Volvo gebruikt ook nogal veel verschillende koppelomvormers; dat is ook in het nummer van de bak terug te vinden.

Ik denk dat je dan vast wel genoegen neemt met de afwijking, wetende dat voor het vervangen van het tandwiel de hele bak er onderuit moet.
Zoals al eerder aangegeven, kun je de afwijking ook dmv je bandenmaat proberen op te lossen.

ZC3rr0r

Citaat van: KIM op 23-07-2012 15:09:47
Citaat van: ZC3rr0r op 23-07-2012 14:06:44
Lijkt me toch dat het een zeldzaam geval is een bak te treffen met een dergelijke afwijking....en mocht het niet zo zijn, dan moeten er toch wel revisiesetjes oid voor zijn...

Ik denk het niet. Sowieso moet de bak helemaal open voor het vervangen van zo'n tandwiel. Om die reden is het altijd van belang om te letten op de nummers die op de bak staan; die vertellen je over dergelijke verschillen. Volvo gebruikt ook nogal veel verschillende koppelomvormers; dat is ook in het nummer van de bak terug te vinden.

Ik denk dat je dan vast wel genoegen neemt met de afwijking, wetende dat voor het vervangen van het tandwiel de hele bak er onderuit moet.
Zoals al eerder aangegeven, kun je de afwijking ook dmv je bandenmaat proberen op te lossen.

Kun je een afwijking van 15% (meer p/u dan de echte snelheid) compenseren door bandenmaat?
Lijkt me dat ik dan enorme wielen moet vinden...

As for de opmerking van Douwe: Bedankt voor de toelichting, ik zal het eens exact bijhouden met behulp van de tomtom.
Wellicht is dat toch een redelijk eenvoudige fix :)

Douwe

Welke bandenmaat heb je er nu onder zitten?
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

ZC3rr0r

Uit mijn hoofd zit er 195/60 R15 op, op dit moment.

KIM

Citaat van: ZC3rr0r op 23-07-2012 15:15:26
Kun je een afwijking van 15% (meer p/u dan de echte snelheid) compenseren door bandenmaat?
Lijkt me dat ik dan enorme wielen moet vinden...

Ik heb 5% afwijking bij mijn winterbanden; deze zijn 1 maatje lager en 1 maatje breder. 215/40/17 ipv 205/45/17 dus.
Ik denk dat je met 1 maatje hoger in ieder geval een heel eind komt. 195/65/15 dus. Volgens mij is dat trouwens ook de originele bandenmaat zo uit mijn hoofd...

Douwe

#26
Met deze omreken tabel  kun je wat puzzelen omtrent de mogelijke maten.
De afwijking tussen 195-60-15 en 195-65-15 bedraagt  3,17 % en levert een hogere snelheid op van 3,8 km/h bij 120 km/h(op de teller)

http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Heb je een teller die teveel of te weinig aangeeft?
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

ZC3rr0r

Citaat van: Douwe op 23-07-2012 15:37:46
Met deze omreken tabel  kun je wat puzzelen omtrent de mogelijke maten.
De afwijking tussen 195-60-15 en 195-65-15 bedraagt  3,17 % en levert een hogere snelheid op van 3,8 km/h bij 120 km/h(op de teller)

http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Heb je een teller die teveel of te weinig aangeeft?

De teller geeft meer aan dan dat ik rijd, bij 120 km/u op de teller ga je op GPS 102 km/u.
Een afwijking van pakweg 10 km/u heb ik met mijn V70 ook ongeveer, maar dit is wel echt te traag, dit frustreert medeweggebruikers.

Als ik op de gelinkte site aan het rekenen ga moet ik grofweg 215/70/r15 monteren om dat te compenseren, en ik ben bang dat we dan in de categorie "terreinbanden" zijn aangekomen... ;)

ZC3rr0r

Of 215/55/R17 ofzo, maar dat zal denk ik niet in de wielkasten passen (of in elk geval lastig insturen ;) )....

-D©©©L-

Citaat van: ZC3rr0r op 23-07-2012 14:06:44
Citaat van: Wout309t op 23-07-2012 13:31:31
Citaat van: ZC3rr0r op 23-07-2012 13:16:18
Kun je de sensor in de bak een beetje fatsoenlijk vervangen dan?
Dan lijkt me dat het startpunt, wellicht dat die sensor sowieso niet helemaal jofel was.


De sensor zal wel goed zijn, die telt gewoon netjes het aantal tanden dat per wielomwenteling voorbij komt. Alleen die 'tandkrans' in de bak heeft niet het juiste aantal tanden.

Klinkt aannemelijk, maar hoe zeker is dat?
Lijkt me toch dat het een zeldzaam geval is een bak te treffen met een dergelijke afwijking....en mocht het niet zo zijn, dan moeten er toch wel revisiesetjes oid voor zijn...

Als een revisiesetje geen probleem is, dan wissel je de bak toch gewoon even ?!  waarom moeilijk doen.