Daarom rijden ze in de F1 ook allemaal met sportluchtfilters... omdat het toch geen toegevoegde waarde heeft 
In principe niet nee...
Ligt er helemaal aan hoe je je auto gaat inregelen en dit zie je keer op keer vooral bij de nieuwere motoren.
Bij de oudere veelal carburatie motoren daar kun je veel winnen met een beter filter. Bij een 850 M4.3 met eventueel een turbodruk regelaar kun je ook wel winst zien. voor de rest zit de winst 'm hoofdzakelijk in die gebieden waar bijvoorbeeld een 15G z'n max druk niet meer kan halen. Een meer open inlaat systeem zal hier voor een iets beter rendement voor de turbo zorgen maar zolang de turbo onder de regeling zit heeft een filter in principe geen zak zin.
Mooi voorbeeld was een dyno sessie in Maart met twee V70R's. Alles aangepast, grotere IC's, BMC filters, extra CAI op de airbox etc. Met de standaard R software kwam er een curve uit welke op een run van mijn V70R hebben gezet welke ooit gemaakt is toen de V70R nog standaard was.. Gewoon identiek dus. Electronica volledig de macht in handen..
Met de aanpassingen liet de dyno een winst van ongeveer 10PK zien. Water spray op de intercoolers etc. liet geen verdere verbetering zien. Beide auto's vertoonden volledig identiek gedrag.