Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wouter1973

En dan nu weer tijd voor een serieuze update. Of moet ik zeggen upgrade? Bij de Volvo dealer een nieuw stoel-thermostaatje besteld. Mijn oude is waarschijnlijk kaduuk, maar dat vergeef ik 'm na 19 jaar trouwe dienst. Ik begrijp van mijn Volvo dealer dat ik wel 10 dagen geduld moet hebben, omdat het dingetje uit één of ander magazijn voor klassieke onderdelen in Zweden vandaan moet komen. Ik vind het prima. Voor 6,75 euro heb ik straks weer een warme rug en kont. Met de nadruk op warm, want uiteraard heb ik de 45 graden variant gekozen. ;D

Wouter1973

De afgelopen maanden hebben, voor wat betreft de T-5, vooral in het teken gestaan van het op orde brengen van de basis. Een hardnekkige olielekkage is inmiddels na vervanging van olievuldop, krukaskeerring, olieretourleiding turbo en goed vastzetten van de carterventilatieslang op het kleppendeksel grotendeels gestabiliseerd. Mijn radiateur bleek bij de beruchte pastic zijkanten ook enige lekkage te vertonen, deze is inmiddels ook vervangen. En niet in de laatste plaats is de verdamper van mijn Landi Lsi installatie vervangen door een compleet nieuwe. De bedoeling is uiteraard dat ik de komende 100.000 km niet meer voor verrassingen kom te staan en mijn geld aan andere leuke dingen kan besteden ;)
Helaas trad gisteren wel de befaamde 2-3-2 storingscode op (lambda-lampje ging branden), hetgeen dus waarschijnlijk op een vacuumlekje duidt. Deze dacht ik te hebben gevonden toen ik ontdekte dat één van de pinnetjes van mijn vacuumtoren spontaan afbrak toen ik er naar wees. Vacuumtorentje vervangen (met dank aan Thuur voor de snelle levering van een ander torentje ;D), computer gereset, maar helaas treedt de storing weer op. Dat wordt dus speuren naar een lekje elders. Verder een minimaal druppeltje aan het aftapkraantje van mijn radiateur bespeurd. Kwestie van iets vaster draaien neem ik aan?

arjenT5R

Wat is er nu weer mis met een beetje arm draaien op gas? Kan echt geen kwaad hoor...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Marty__Mouse

Vaccuumslangetjes zelf al eens vervangen? Die drogen ook wat uit en zouden dan theoretisch ook valse lucht kunnen aanzuigen.

Dirk heeft ze bij mij toevallig afgelopen weekend vervangen..
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Wouter1973

#34
Vacuumslangetjes zijn allemaal al enige maanden terug vervangen, evenals de EVAP klep. Zojuist nog eens grondig bekeken, en waarschijnlijk de boosdoener gevonden: een scheur in de intercoolerslang. Specifieker: in het slangetje tussen intercoolerslang en stationair-klep. Provisorisch dichtgemaakt met kit en tape, en op zoek naar een ander rubber nu...

thuur

Kraantje van de radiator kun je ietsjes vaster proberen te draaien (als het geen oud druppeltje is). Maar wees voorzichtig! Het is plastic en breekt snel. Ik heb ooit dat vervelende druppeltje opgelost door een extra rubbertje tussen het kraantje en de radiator te monteren. Even een bak onder de kraan en 1 vinger op het gaatje houden, dan komt er niet veel uit. Een extra handje is dan wel handig.


Gr ;)

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 27-03-2013 10:53:02
Wat is er nu weer mis met een beetje arm draaien op gas? Kan echt geen kwaad hoor...
Ehm. De knipogende emoticon vergeten, of meen je dit serieus?

Wouter1973

Zo. Na enkele mislukte pogingen om een goede gebruikte intercoolerslang te vinden, het T-stuk tussen gasklep en intercoolerbuis, had ik er genoeg van. Dankzij een tip van een forumlid bij een bedrijfje terechtgekomen, in Eindhoven notabene, dat gloednieuwe siliconen-exemplaren vervaardigt. Hier het juiste type gevonden, en meteen het stukje slang meegenomen tussen intercoolerbuis en turbo. Die was bij mij intussen ook redelijk zacht van de olie geworden, en die stukjes zijn lastig te vinden heb ik me laten vertellen. De kosten waren zeer redelijk: 45 euro voor het T-stuk en 9 euro voor het andere stukje. Pasvorm okee. Niet perfect, want het kostte wel even wat moeite om het dunne slangetje van het T-stuk op de stationairklep te monteren. Ik heb ze in het zwart genomen, blauw of rood waren ook verkrijgbaar maar vind ik te opzichtig.  ;) Mooie upgrade, en nu weet ik tenminste zeker dat ik daar geen luchtlekkages meer heb.

Wouter1973

Citaat van: thuur op 27-03-2013 12:28:54
Kraantje van de radiator kun je ietsjes vaster proberen te draaien (als het geen oud druppeltje is). Maar wees voorzichtig! Het is plastic en breekt snel. Ik heb ooit dat vervelende druppeltje opgelost door een extra rubbertje tussen het kraantje en de radiator te monteren. Even een bak onder de kraan en 1 vinger op het gaatje houden, dan komt er niet veel uit. Een extra handje is dan wel handig.


Gr ;)
Helaas. Vaster draaien hielp niet. Ik heb voor de zekerheid het plugje maar gewoon nieuw besteld. Komt morgen binnen als het goed is, verwacht dat ik daarmee het druppeltje wel kan laten stoppen.

Wouter1973

Goed. We weten nu dat er verschillende plugjes in omloop zijn. Het belangrijkste verschil: de één dicht mooi af. De ander zorgt er voor dat er in no time drie liter koelvloeistof op straat ligt.   :eusa_eh:

elianmars

Citaat van: Wouter1973 op 08-04-2013 10:54:13
Goed. We weten nu dat er verschillende plugjes in omloop zijn. Het belangrijkste verschil: de één dicht mooi af. De ander zorgt er voor dat er in no time drie liter koelvloeistof op straat ligt.   :eusa_eh:


;D


grijzev70tdi

Dan ben je er snal achter welke goed is en welke niet ;D Als je er een bak onder zet kun je het er zo weer in gooien
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Wouter1973

Ik had helaas geen bak, alleen een klein pastic bekertje dat binnen een mum van tijd overstroomde. :eusa_wall:

Wouter1973

Een normale ochtend. Starten. Toerental schiet naar de 2500 toeren, zakt terug en de motor komt pruttelend tot stilstand.  :eusa_think: Nog eens proberen, wederom met veel toeren aan, maar deze keer ben ik er op tijd bij met het gaspedaal in een poging de motor aan de praat te houden. Dat is niet makkelijk! Pruttelen en ploffen, en het toerental zaagt als een gek op en neer. Als de motor onverhoopt weer uitvalt stap ik uit. Wilde gedachten schieten door mijn hoofd. Bougies? Lambdasonde? Benzinepomp? Eén of ander relais? Zoveel opties...Een eerste snelle blik onder de motorkap levert nog niet zoveel op, maar de enige logica die me op dat moment te binnen schiet is dat ik ook de stationairregelaar moet checken. Kapje eraf schroeven. En verrek: slang tussen stationairklep en vacuumtorentje gescheurd. Gelukkig zodanig dat ik na verwijdering van een stuk van ongeveer een centimeter slang de rest van de slang nog kan gebruiken. Weer monteren en vastzetten met slangklem. Starten. En lopen. Zo simpel kan het soms dus ook zijn. :)

UserID6342

Is wel makkelijker te verkopen / ruilen zo tegen een 940, nu hij weer goed loopt ;D