Welke bandenspanning??

Gestart door Eric, 12-03-2003 20:35:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ed

De auto is achter heel veel lichter dan voor, dus waarom inderdaad?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Taranis

Citaat van: Ludo op 22-08-2005 11:47:10
ja, bij volledige belasting, dus in beladen toestand.
wie rijdt er zo rond?.

Ik... rondom 2.8 atmosfeer. Ben vorige week zondag vertrokken voor 4 maanden naar Zweden (Borlänge), en heb er dus alvast winterbanden onder gegooid in de maat 195/60R15. Auto lag achterover door alle zooi die er in lag dus flink zwaar beladen maar toch nog met 200 over de autobahn, dus kheb ze op 2,8 atmosfeer gezet, ook om te zorgen dat ze niet al te veel slijten nu het nog rond de 15 graden is hier.

Nunki

Djiez wat pompen jullie d'r veel in!
Ik heb voor mijn vakantie ook lopen rommelen met die bandenspanning. Pas 3 banden laten nakijken bij Euromaster (2 lekke, bleek) en die hadden ze nadien rondom opgepompt tot 2.6 bar. In de 850-manual (en idd aan de binnenkant v/d tankdop) staan aanzienlijk lagere eenheden aangegeven.
Meteen het forum geraadpleegd en zag idd de hoge bandenspanning die iedereen hier noemt. Toch vertrouwde ik het niet en heb ze toen laten leeglopen tot de aangegeven spanning voldens 't boekje.
Maar hier mijn (misschien domme) vraag: vanwaar geven jullie de roffels die hogere bandenspanning, en waarom geeft Volvo in haar manual een aanzienlijk lagere bandenspanning aan? Ik vond 't best verwarrend...
Heb overigens wel 't idee dat de spanning volgens de manual wat aan de lage kant is. (met name de voorbanden hebben redelijke wangen)

Ik heb overigens 205/55/r15 pirelli's op de standaard glt-velgen

Gr. Valetijn

ed

Ik rijd op 17 inch, en dan heeft een band iets meer druk nodig. Ik vind zelf ook dat de meesten hier met een erg hoge druk rijden. Ik doe er altijd zo min mogelijk druk in, zodanig dat het allemaal nog wel goed rijd natuurlijk.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

gltroffel

2.3-2.4 bar vind ik het lekkerste rijden met de standaard GLT velgen. Niet te hard en ook niet te zacht.
Rij met een Zweedse schone !!!

Nunki

Ik zelf heb de spanning vorig weekend op 2.2 gezet en dat voelt wel ok aan. Het zal er ook wel mee te maken hebben waar je de roffel voor gebruikt. Bij stadsverkeer vond ik die 2.6 nogal stuiterig. Als je veel autobahn pakt zal het wel ok zijn misschien... (zal ook wel weer van bandentype afhangen: merk / zomer- / winterband, etc...)
Het ging mij persoonlijk meer om je eigen veiligheid (te hard lijkt me niet ok, te zacht ook niet) vandaar mijn vraag.

Taranis

Tja, ik heb er al winterbanden onder liggen en aangezien het hier nu vrolijk 25 graden is... heb ik ze op 2.8 gezet. Overigens weet ik niet of Volvo verschillende stickers gebruikt heeft ofzo, maar voor boven de 160 en met volle belading is het gewoon de aanbevolen spanning door Volvo.

M'n zomerbanden had ik rondom op 2.4 staan... 2.8 is idd wat hoog nu, zal ws ook wel wat cuppen opleveren maar zodra het wat kouder wordt (<10 graden) zet ik ze omlaag naar 2.4 oid.

Rij overigens ook met de standaard GLT velgen met 195/60R15 winterbanden (michelin alpin)

thuur

#37
Hier alles knetterorigineel: 15" GLE velgen, 195/60/15 Michelintjes, rondom op 2.5 bar.

Als ik ze lager zet heb ik meer comfort op b.v. dwarsrichels, maar minder stabiliteit op hogere snelheden (>140 km/u).

Het omgedraaide is waar voor een hogere spanning.

Een band kan trouwens veel beter te hard zijn opgepompt dan te zacht, bij te zacht slijten ze veel harder..


Gr 8)

Joenes T-5

#38
2.2 voor en 2.4 achter (215/40 ZR 17)

Euro

2.8 voor
2.5 achter

225/40/18r

Stonden orgineel op 3.1 en 2.9
Wat is wijsheid? Ze mogen zelfs tot 2.4 en 2.2 achter als je niet boven de 160 komt, maar buiten dat lijkt het mij dat ze dan veel te snel slijten (Dunlop SP Sport MAXX)

850blues

Citaat van: thuur op 02-09-2005 17:42:56
Hier alles knetterorigineel: 15" GLE velgen, 195/60/15 Michelintjes, rondom op 2.5 bar.

Hey Thuur, Ik lees net dat jij ze op 2.5 bar rondom hebt staan, bevalt dat nog een beetje?





::)





2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Vulk

Thuur rijd op 17" tegenwoordig. :)

850blues

 :eusa_whistle:


(Sorry Vulk, het was de bedoeling dat iemand anders zou happen  ;))

2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

thuur

Citaat van: Euro op 01-08-2009 00:09:11
2.8 voor
2.5 achter

225/40/18r

Stonden orgineel op 3.1 en 2.9
Wat is wijsheid? Ze mogen zelfs tot 2.4 en 2.2 achter als je niet boven de 160 komt, maar buiten dat lijkt het mij dat ze dan veel te snel slijten (Dunlop SP Sport MAXX)

Het schijnt dat je met een T-5 toch niet veel verder komt dan 30k op Dunlop SPs. Aldus mijn bandenboer.


Citaat van: 850blues op 01-08-2009 11:36:12
Citaat van: thuur op 02-09-2005 17:42:56
Hier alles knetterorigineel: 15" GLE velgen, 195/60/15 Michelintjes, rondom op 2.5 bar.

Hey Thuur, Ik lees net dat jij ze op 2.5 bar rondom hebt staan, bevalt dat nog een beetje?

::)


Ondanks dat ik op Comets rijd: ja. toevallig net terug gegaan naar 2.4 bar. Maar als ik langere stukken moet rijden zet ik ze weer op 2.5 of 2.6.


Gr 8)

850blues

 :evil:

Jullie winnen. Ik ga soep eten....

;D
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm