Welke bandenspanning??

Gestart door Eric, 12-03-2003 20:35:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Euro

Citaat van: thuur op 01-08-2009 11:43:13
Citaat van: Euro op 01-08-2009 00:09:11
2.8 voor
2.5 achter

225/40/18r

Stonden orgineel op 3.1 en 2.9
Wat is wijsheid? Ze mogen zelfs tot 2.4 en 2.2 achter als je niet boven de 160 komt, maar buiten dat lijkt het mij dat ze dan veel te snel slijten (Dunlop SP Sport MAXX)

Het schijnt dat je met een T-5 toch niet veel verder komt dan 30k op Dunlop SPs. Aldus mijn bandenboer.


Maar wat is dan slim? Toch maar de 3.2 / 2.9 bar erin gooien? Minder slijtage en je kunt harder (voor bijv. op de Duitse ongelimiteerde snelweg) of is dan de huidige spanning van 2.8 / 2.5 ook goed? (aangezien het ong. zo tussen het minimum en maximum zit)

Ludo

Citaat van: Euro op 01-08-2009 00:09:11
Wat is wijsheid? Ze mogen zelfs tot 2.4 en 2.2 achter als je niet boven de 160 komt,

Ik ben benieuwd of iemand een verklaring heeft, waarom je met/tot 2.4bar niet boven 160 mag. ???

:eusa_doh:

Euro

Theorie -> Door minder bar zal de band minder hard zijn, omdat de band wel sneller roteert kan er daardoor meer slijtage ontstaan omdat de stevigheid (hardheid) dan (mogelijk) niet gehaald kan worden?

Theorie hé!
Maar ik merk sowieso wel verschil tussen de 2.4 en 2.8 in de voorbanden, auto lijkt veel beter grip te hebben met 2.8, 2.4 voelt zo wollig aan.

Wibren

Ik had m'n bandjes, Michelin PS2, ook altijd vrij hard staan, rond de 2,8 bar rondom. Ik heb ze laatst eens op 2,5 bar gezet. Resultaat: veel meer grip en minder stuiterende voortrein bij vol op het gas staan  :eusa_dance: Ik heb het idee dat als je een aangepast onderstel hebt je ze eerder zachter moet zetten dan harder  :eusa_think:
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

Euro

Vreemd, hier was het gevoel juist slechter, wollig, nou moet ik ook zeggen dat er sinds een veerpootbrug op zit het weggedrag sowieso scherper is.

Maar dan reed ik nog liever met 3 Bar rond dan 2.4

Mogelijk dat mijn banden liever meer bar hebben, en de jouwe minder?
Ik neem aan dat ons onderstel toch wel enigzins gelijk is gezien de "sportieve" aard van de C70 in T5 trim.

Ludo


animalT5R

Ik rij met 9 bar in de banden rond

maar das met een 45 tonner kraan
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Ludo

Citaat van: animalT5R op 01-08-2009 19:17:02
Ik rij met 9 bar in de banden rond

maar das met een 45 tonner kraan

;D

Dat kan, maar ook daar geld hetzelfde.
Een te hoge spanning zorgt voor minder draagvlak.
Minder draagvlak = minder contact.
Degene die zegt dat ie méér grip heeft, door minder contact, kan dan beter een fietsbandje opleggen.  ;D  :P

Euro

Dus ik kan beter met 1 bar gaan rijden? ;-)

Zolang het binnen de specs van de banden is lijkt het toch wel te mogen? Immers, ik voel een scherper en minder wollig gevoel in het stuur bij 2.8 v.s. 2.4 bar. (waarbij de max op 3.1 staat, dus wie weet dat het dan weer iets minder gaat worden)

Moet er trouwens bij zeggen dat mijn banden sowieso velgenschermers hebben, dus breder dan de velg zelf.

Ludo

Citaat van: Euro op 01-08-2009 21:12:36
Dus ik kan beter met 1 bar gaan rijden? ;-)

Neen, 1 bar zegt ook weer niemand.  :eusa_doh:
Voor standaard bandenmaten staan in het boekje, én het tankklepje de juiste gegevens.
Heb je een afwijkende bandenmaat, in dit geval 18", kan iedere bandenboer je perfect adviseren welke druk in welke band hoort...

)0H@N

De bandenspanning onder mijn 854 T5 (nooit (veel) bagage in de auto, max. 2 personen.

3.2 bar voor en 2.8 achter bij 205-55R16 (Michelin Premacy)
3.0 bar voor en 2.8 achter bij 205-55R16 (Continental PremiumContact)
3.0 bar voor en 2.8 achter bij 205-50R16 (Continental PremiumContact)
3.5 bar voor en 3.0 achter bij 205-50R16 ( Sava Intensa)

De bandenspanning onder de 855 GLE. Gebruik heel divers. Veelal 2 personen, redelijk wat bagage.

3.0 bar voor en 2.8 achter bij 195-65R15 (Sava Intensa)

Bij mij is de bandendruk voor altijd hoger dan achter. Door voldoende druk in de voorwielen te hebben voorkom je onderstuur.  Uiteraard is er een grens. De hardheid van de wangen van de band bepaald dus ook de druk in de band. Een stuge wang voorkomt dat het loopvlak onder de velg uitloopt en de auto in de band gaat hangen, waardoor de auto onvoorspelbaar aanvoelt en lijkt te beginnen met onderstuur. Door de druk in de band te verhogen kun je die grens verleggen.


Continental hebben een hardere wang dan de Sava's en de Michelin's, dus minder druk nodig.
Continental's en Sava's hebben een zacht compount, goede allweatherband (vindt ik).
Bij fanatiek sturen hebben de Sava's wel meer te leiden dan de Conti's. Bij extreem warm weer zullen ze wat eerder smeren bij extreem gebruik.
Michelin's heb ik nu onder de auto zitten, zijn slijtvaster maar hebben een zachtere wang. Hierdoor zou de druk omhoog moeten, maar bij regenachtig weer merk je dat de hoge druk problemen gaat geven.
Ineens veel minder grip. Bij warm weer wel weer prima te doen, maar het regent hier ook nog weleens dus rijdt ik nu op een gemiddelde druk van 3.2 voor en 2.8 achter. Hierdoor hangt de auto nog weel eens in de wangen. Maar das altijd beter dan ergens opgeplakt zitten.

Rijstijl: (zie avatar;)). Je moet ook ergens "oefenen"
Thank you for flying with Volvo.

Euro

#56
@ Ludo.
Please note the ;-)

Maar nu je het zegt, 18" is inderdaad afwijken, dus wie weet dat de vermelde druk niet klopt.
Dank u!

Aan de andere kant, deze auto is vanaf de fabriek met de 18" velgen geleverd (Triton 20 spaaks) naar mijn weten.
Zou het plakkertje bij de deur dan al niet kloppen?

Zal maar eens de dealer bevragen.

henry classic v70

Wat zou dan de bandenspanning moeten zijn voor Comet's met 225/45/17?
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Freakybaby

Ik heb met 215/45/17 prettige ervaring op 2.8 voor en 2.6 achter. Experimenteer wat met wat jij het prettigste vind rijden.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

henry classic v70

Vreemd dat ik weinig terug kan vinden over maat 225/45/17

Er zit nu voor 2.5 en achter 2.4 in, zou misschien iets meer kunnen.
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4