Welke bandenspanning??

Gestart door Eric, 12-03-2003 20:35:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric

Ben even nieuwsgierig met wat voor bandenspanning jullie rijden en dan vooral degenen die met 17 inch rijden.
Ben gisteren bij een banden centrum geweest en daar werd me nogal een hoge banden spanning aangeraden. De beste man daar raadde me aan om met 215-40-17 met 3 Bar te gaan rijden zowel voor als achter.

Volgens het boekje (94er T5 met standaard 16 Inch) zou het bij normale belasting 2,3 Bar voor en 2,1 Bar achter moeten zijn. Ik reed al met 2,5 Bar voor en 2,3 Bar achter maar dit was volgens hem veel te laag. De waarden van de autofabrikanten waren allemaal te laag en er moest beter geluisterd worden naar de waarden die de banden fabrikanten opgaven. Wat vinden jullie??
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

Johann

#1
Zit ook per merk verschil in.

Dunlop SP9000 moesten bijna 3 bar doen, Bridgestone in die maat heb ik altijd tussen de 2,3 en 2,5 gehad.
Mijn 18" Pirelli's staan op 2,8 en de Bridgestone S03's op 2,6.
Die 3 bar is een full load indicatie meende ik.

Tegenwoordig willen de banden fabrikanten nogal hoge drukken aanhouden.
Te hard slijten ze in de midden sneller en te zacht juist aan de zijkanten.

Te slap kan gevaarlijk zijn, kun je klapbanden van krijgen, maar je zou kunnen experimenteren tussen 2,4 en 3 bar.

Jack

#2
Mijn Nokians (215/45/17) staan voor op 2.7 bar en achter
op 2.5.
Be realistic; ask for the impossible...

Eric

#3
Ja ik heb zelf de spanning voor op 2,9 gezet en achter op 2,7 bar. Merk band is van Falken, maat 215-40-17. Merk was mij onbekend totdat ik de set Titans uit duitsland haalde.
Maar de hogere banden spanning resulteerd bij mij niet echt in een veel stuggere (irritante) wegligging. Moet wel zeggen dat na een paar dagen sturen de bochten wel lekkerder gaan  ;D
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

Ilas

#4
CiteerMijn Nokians (215/45/17) staan voor op 2.7 bar en achter
op 2.5.
Ik heb ook Nokians NRZi 215/45/17 banden en ze staan voor op 2.5 en achter op 2.2 bar. Maar binnekort zet ik ze ook op 2.7 voor en 2.5 achter. Ze mogen namelijk wel iets harder dan ze nu zijn.
maar zoals Ludo en Johann al zeggen, je moet het gewoon eens uitproberen. Rij eens een tijdje op wat hardere banden en een tijdje op wat zachtere banden en kijk wat jij het fijnste vindt rijden ....
"Motormuziek ....."

Hans B6254

#5
Het heeft ook te maken met je snelheid,

bij de 15" 195 65 banden adv, Volvo zelf al 2,5 of 2,6 bar bij snelheden boven de 160 Km/uur

JHH
[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]

Marcel_T-5

#6
De banden moeten inderdaad voor harder zijn dan achter.
Een Volvo 850 is voor zwaarder dan achter.
Aan de voorkant zit de motor met versnellingsbak en dat legt best wel wat gewicht in de schaal. Achter hebben we een relatief lichte wielophanging en een beetje benzine of dieselolie.
Dit geld alleen als er achterin geen lading vakantiespullen liggen of een kratje of wat bier.
Als er lang achter elkaar met erg hoge snelheid gereden gaat worden dan mogen de banden ook wat harder worden opgepompt.
Aan de binnenkant van het benzineklepje staat ook nog e.e.a over de bandenspanning onder verschillende omstandigheden.

Marcel

Edwin

#7
Ik heb net de zomerbanden er weer op (205/50R/16) en de bandenkoning heeft er, net als toen ik ze vorig jaar daar nieuw kocht, weer 2,6 bar rondom ingedaan.
Je kunt het vind ik ook goed aan de wang van de band zien, die moet net niet recht staan, maar met een kleine bolling naar buiten. Het beste is en blijft toch zo eens in de 6-8 weken even checken. Ik doe dit overigens wel ALTIJD bij HETZELFDE tankstation.

gr. Edwin  8)

Ilas

#8
CiteerHet beste is en blijft toch zo eens in de 6-8 weken even checken. Ik doe dit overigens wel ALTIJD bij HETZELFDE tankstation.

Goed idee. Ik doe het nu nog bij verschillende tankstations maar je kan het inderdaad beter bij hetzelfde station doen. Er zitten inderdaad nog wel eens flinke verschillen tussen de bandenspanningmeters. Zo zit er bij mij in de buurt een tankstation met een oude analoge (en vrij onnauwkeurige)  meter terwijl bij ze bij dat enorme Shell tankstation tussen Amsterdam en Utrecht van die handige digitale meters hebben.

Overigens heb ik m'n banden voor (sinds vrijdag) op 2,8 en achter op 2,5. Het is wel iets prettiger rijden dan voorheen (de auto reageert beter op het stuur en heeft een wat sportiever weggedrag) maar ik vind het comfort weer wat achteruit gegaan (de vering is iets te "springerig"). Ik denk dat ik voor 2,6 en achter 2,4 nog ga proberen.
"Motormuziek ....."

Reitse

#9
Nog steeds de beste manier op je bandenspanning te controleren is een eigen bandendrukmetertje te gebruiken. Dan weet je zeker dat de waarden kloppen...

karinara

Ik heb gezien dat spanning komt veel voor in kPa of in psi uitgedrukt en bijna niemnd vertelt iets over juiste spanning in bar ???????????????
Wat betekent dat en waar is juist maat en druk in bar vermeld?????????
volvo 850 glt 2,5 20v 93 195/60 R15 ...... :o

Reitse

ik heb rondom 2.6 bar staan, 2.4 wordt aangeraden dacht ik...

thuur

100 kiloPascal = 1 bar = 14,5 PSI. De laatste wordt gebruikt in landen wat nog niet over zijn op metrische eenheden.

Ergens tussen de 2.3 en 2.7 will do. Volle lading en/of hoge snelheid: 2.7. Alleen en rustig/comfy rijden: 2.3

Voor de mijne werkt 2.4 voor en 2.5 achter het best (Estate). Niet wiebelig op hoge snelheden (originele band: 195/60/15, dus hoge wangen) en toch comfortabel op die *$*%-dwarsrichels ;)


Gr 8)

b0nkolok

Ik heb rondom 2.8 bar. Beetje hard, maar allé, hoef niet bij te pompen als ie es boven de 160 gaat.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Reitse

Citaat van: b0nkolok op 29-05-2005 21:42:10
Ik heb rondom 2.8 bar. Beetje hard, maar allé, hoef niet bij te pompen als ie es boven de 160 gaat.
heb jij 15" banden onder je R zitten dan?? ;)