Zwakke dynamo?

Gestart door thuur, 11-10-2004 11:30:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Beste Forummers,

Na ondekking van het volgende en zoeken op het forum, toch maar weer een vraag..

Als de motor stationair draait en de stereo vrij hard staat (4 gewone speakers (13,8V op 4 Ohm is ong. 14 A plus subwoofer 1x180W is 6,7 A (huh? zo weinig maar?)) dan zie ik de verlichting (koplampen en dashboard) meedimmen op de maat van de muziek (bas). Blijkbaar trekt de bas meer stroom dan de koplampen.

Aangezien ik dit fenomeen niet eerder heb gezien in een van mijn eigen auto's, vraag ik mij af of er een zwakke dynamo in de auto zit? Bestaat zoiets wel (slijtage) of is deze dynamo wellicht onderbemeten?

Verder start de auto meteen (startmotor hoeft niet eens anderhalf keer rond te draaien), alles electrisch werkt naar behoren, geen terugval in toeren, accu wordt prima opgeladen en de spanning is in orde (12 en 13,8). Ik ken het fenomeen wel, familielid had bijna 2 kilowatt aan subwoofers in de kofferbak liggen, daar zag je dus de toerenteller duiken op iedere basslag.


Anyone??

Gr 8)

ed

Thuur,

ik denk dat jouw accu niet zo best meer is. De dynamo kan natuurlijk nooit zoveel stroom leveren bij stationait draaien, dus de installatie probeert het uit je accu te halen. Als deze een verminderde capaciteit heeft krijg je dit effect.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Aha. Dat zou inderdaad goed mogelijk zijn. De auto heeft een half jaartje stil gestaan voordat ik hem gekocht heb. Als ik een kort stukje rijd om daarna weer verder te gaan merk ik tijdens de 2e x starten dat de accu niet helemaal vol is. Pas na een kwartiertje rijden..

Trouwens Ed, het is een accu met van die vuldopjes. Ik heb ook gedemineraliseerd water, maar ik kan geen MAX-stand ontdekken aan de accu. Misschien moet ik bijvullen, maar ik heb begrepen dat je nooit mag overvullen. What to do?


BTW: De startkabels liggen al achterin ;D


Gr 8)

ed

Zorgen dat de platen altijd onder het zuur staan. Meestal is dat bij de max stand zo'n 2 cm boven de platen.
Advies is zo'n 1 cm boven de platen bijvullen. Als je al een tijd met gedeeltelijk droge platen hebt gereden is de kans groot dat de accu niet meer herstelt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 11-10-2004 11:49:51
Zorgen dat de platen altijd onder het zuur staan. Meestal is dat bij de max stand zo'n 2 cm boven de platen.
Advies is zo'n 1 cm boven de platen bijvullen. Als je al een tijd met gedeeltelijk droge platen hebt gereden is de kans groot dat de accu niet meer herstelt.

Thanx! Ga t strax proberen.

En, dat zou niet zo erg zijn. Kan er tenminste een ouderhoudsvrije MERK accu in ;)

Gr 8)

BartT5R

Ik heb een half jaar terug de fout gemaakt een nieuwe accu te laten steken door de garagist, die heeft gekeken naar wat er in zat en die dan vernieuwd, ik had dus een grotere moeten vragen, pas op, werkt perfect hoor, maar nu heb ik een nieuwe harde schijf in mijn mp3 speler gestoken en die vraagt dus ook meer ampére en nu kom ik dus soms te kort en start de mp3 speler niet op, moet ik wachten tot de alternator een handje helpt vooralleer ik hem opzet.

Dus nu zit ik met een dillemma, ik heb een quasi nieuwe accu, maar die voor mijn auto (alle electrische opties, plus zware versterker en mp3) tekort kom, ik vind het zonde ze er uit te halen en een nieuwe te kopen, maar eigenlijk zou het wel moeten.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

nOOb

@thuur,
beste kun je idd een nieuwe ( onderhoudsvrije ) batterij nemen.
Scheelt je een hoop ergernis en ellende van de winter.
Batterij moet wel bijgevuld worden met GEDEMINERALISEERD water, he. Gewoon water heeft te veel kalk en verontreinigingen.
Koop gewoon een goeie ( VARTA  is een degelijk merk ).

gr. Nico

thuur

Zolang de auto prima start en de accu het doet zou ik hem laten zitten. Tenslotte heeft de vorige accu het toch ook een aantal jaren volgehouden?

Maar dat van die harde schijf begrijp ik niet helemaal.. Een harde schijf trekt nog geen 1 ampere bij opstarten! Hij doet het toch ook via de accu van de MP3 speler? Maar niet als je hem in de auto-console steekt?


Gr 8)

mehn

#8
Citaat van: thuur op 13-10-2004 12:03:19
Maar dat van die harde schijf begrijp ik niet helemaal.. Een harde schijf trekt nog geen 1 ampere bij opstarten! Hij doet het toch ook via de accu van de MP3 speler? Maar niet als je hem in de auto-console steekt?

Bart en ik hebben een íets andere mp3-speler dan gewoonlijk  ;) Eentje met een PC harde schijf (ik heb 10Gb en ik geloof dat Bart er zelfs eentje van 120Gb in heeft zitten) en die trekt idd 'een beetje stroom'  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

BartT5R

#9
Nee thuur,
dit is een speciaal soort, werkt met een 3.5" hd. Dit is een tray, die schuif je in de pc om songs op te nemen en achter in de auto, er zit een fan op en een lcd scherm, en dan nog een lcd bedieningsunit vooraan in de wagen, dit trekt wel wat meer als een ampere, ik krijg dan soms net iets te weinig bij het starten en dan geeft ie een "can't read hard disk" melding, als de auto eenmaal goed en wel weg is zet ik hem dan af en terug op en dan werkt ie wel.

Mehn,
ik heb nu een 80GB schijf, en die trekt blijkbaar meer als mijn vorige 20gb.
Ik zit nu trouwens op ongeveer 28GB gebruikt ;D ;D ;D

Ik neem tegenwoordig ook altijd op aan 192Kbps, ik hoor toch een verschil met 128, neemt wel wat meer plaats in.

Er staan nu iets van een 8000 songs op. ;)
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

Derks

Persoonlijk zou ik een accu uit 98 direct vervangen.
Ik heb zelf wel eens de fout gemaakt om te lang door te rijden met een accu die ik niet echt vertrouwde.
Had hem laten door meten bij de kwik-fit ( stom stom stom) maar die vonden hem o.k..
Na een week op lang parkeren ( schiphol) gestaan te hebben, deed hij mooi niets meer.
Daar zit je na een geradbraakte reis in het vliegtuig niet echt op te wachten.

gr derks.

thuur

Accu is inmiddels al een tijdje vervangen (Varta 60Ah, 55 is fabrieksopgave) en het dimmen van het licht gaat niet meer op de maat van de muziek ;)

Wat echter wel blijft: zodra ik de lampen aanzet, zakt het motortoerental merkbaar in. Ook de toerenteller laat een dikke 50 - kleine 100 toeren minder zien voor een seconde of 2-3. Dan krabbelt de motor weer op. Het uitzetten van het licht resulteert direct in een iets 'makkelijker' lopende motor.

Ik heb een 80A dynamo erin (geen A/C), toch een teken van zwakte? Zo ja: door leeftijd (277dkm) of 'by design'?


Gr 8)

PS: Maakt misschien geen klap uit, maar multiriem wil ik nog vervangen, weet niet hoelang deze erin zit.