motoruitval 850 na 10 minuten

Gestart door quaint, 17-10-2004 10:44:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

quaint

Oja,
en de zwarte pomp (vacuumpomp) rechtsonder bij de rechtervoorband waar de slangen van de ESG uitkomen. Is dit een vacuumpomp en kan deze iets met mijn storing te maken hebben?


Halimi

Wij hebben dit een paar maanden met onze Golf GTI gehad.
Mijn vrouw werd er echt gestoord van !
Beun de Haas, de VW garage, niemand wist een oplossing omdat het probleem
zich maar af en toe voordeed.
Toen die weer eens stil viel hebben we de ANWB er bij gehaald, was inderdaad de halgever !!
Nooit meer problemen gehad, 't proberen waard

quaint

als je met de halgever de nokkenassensor bedoelt dan moet ik je helaas meedelen dat die als een van de eerste oplossingen is vervangen.

toch bedankt voor de tip.

Zippo

Is het probleem opgelost  ???

quaint

Nee, helaas niet. Wat ik wel weet is dat ik rond moet rijden zonder airco en ventilator fan op automatisch en voor het stoplicht de auto niet in de D.

Het schijnt dat ik het probleem kan uitsluiten, nu de oplossing nog. Zie svp ook pagina 2

thuur

Citaat van: quaint op 29-10-2004 20:47:46
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb de gasklep geheel schoongemaakt. Ook de vlamdover weer eens schoongemaakt. Dit doe ik regelmatig omdat anders de olie er ergens anders uitkomt. (bv via oliepijlstok) Is mij helaas een keer gebeurd. Dure diagnose bij de Volvo garage. En dure olie. Sindsdien geen overmatige druk meer op het systeem. En geen lekkage meer. Verder de zichtbare vacuümslangen schoongeblazen met lucht. Het blokje is inderdaad de potentiometer.

Het stukje slang vanuit de gasklep naar het busje zwart/wit wat ik miste is te zien op de onderstaande foto. Zo te zien lijkt het dat ik hem verkeerd erin heb gedaan. Kan dat kwaad? De werking van het busje zou vermoeden van wel.

(Het lukt mij niet om de eerste foto van Bay13, 850 EGR removal, ertussen te plaatsen)

Sinds de "grote schoonmaak" van vorige week geen problemen meer gehad met rijden. Hij slaat niet meer af en rijdt goed. Wel onder de volgende voorwaarde;

Geen airco aan
Geen Fan aan
Niet in de D voor het verkeerslicht.

Ik begrijp dat dit natuurlijk verre van relax rijden is in een Volvo, maar wie kan er gezien de drie bovenstaande oplossingen een goede tip geven.

Naar mijn mening zou het dus niet aan bijvoorbeeld het contactslot kunnen liggen of slechte massaverbindingen. Het lijkt erop dat bij extra stroomgebruik boven normaal de motor afslaat door geen benzine meer te geven. De verlichting etc blijft gewoon branden.



Je bedoelt het zwart/witte busje midden onder op de foto?

De zwarte bus waar de slangetjes uitkomen onder je koplamp is de vacuumtank. (vraag me niet waarom je 'niets' in een tank zou willen opslaan ;) ) Afhankelijk van je model zit er ook nog een benzinedamp-recycler-achtig iets wat ook een zwarte bus is. Dit is voor het mileu. In dit geval niet van belang.

Als je iets van vacuumslangen verkeerd hebt aangesloten merk je dat doorgaans door slecht stationair lopen. Maar altijd. Niet alleen na 10 minuten. Tenzij een expert hier kan beweren dat het vacuumsysteem anders werkt nadat de motor geheel op bedrijfstemperathuur is gekomen ?!

Je schrijft dat de auto blijft werken zolang je de fan en airco niet gebruikt. Als je dit wel doet, slaat de auto dan weer af?

En je moet de auto in vrij zetten. Nogmaals een vraag aan de experts: Is er sprake van een ander stroomcircuit als de bak in D of N staat?


De fan op automatisch betekent dat de fan niet ter zake doet. Deze draait op verschillende snelheden dus de stand maakt niet uit.

Airco is een grote verbruiker en daarmee een zware belasting voor je motor.

Voorlopige conclusie: je vacuumsysteem is niet in orde of er is toch een elektrisch probleem (contactslot!)

Blijkbaar kan je auto niet in N blijven lopen als ie warm is en er een zware belasting aan hangt.


Laatste vraag voor experts: zit de airco ook aan het vacuumsysteem??


Gr 8)

855-Champagne

Zou aan de stationair klep kunnen liggen, omdat als de motor belast wordt door de ac of electr het toerental inzakt de stationair klep deze niet snel genoeg op toeren krijgt waardoor deze afslaat, misschien.

elkokko

Klinkt als een probleem wat ik zelf ook had. Uitvallen na 10 minuten ongeveer, dan weer wel / dan weer niet, ligt het aan de airco? de radio?

Ik ben nu helemaal van het probleem af, dankzij postings in dit forum.

Bij mij was het opgelost door Relais nr. 103 te vervangen. Dat is het brandstof relais.

Het relais zit onder de motorkap, achter de zekeringen onder het deksel met de torqs schroeven.
Nr. 103, (bij mij was ie groen). Je kunt dit relais ook overbruggen met een draadje. Het relais is een veiligheid die ervoor moet zorgen dat bij een aanrijding en een afgeslagen motor automatisch de pomp stopt...

Zie ook elders in dit forum.

Succes.

Kok


quaint


Helaas is het probleem nog aanwezig.

Iedereen die meegedacht heeft met mijn probleem, bedankt voor de hulp. Mocht je nog eens willen antwoorden op het antwoord van Thuur dan graag anders mag wat mij betreft de discussie gesloten worden.

Tot wellicht een volgend probleem!

Quaint

quaint

Gelukkig is mijn probleem opgelost. De oplossing was het brandstofpomprelais nr. 103. Ik rij nu al 3 weken rond zonder problemen. Fantastisch om niet meer te hoeven rijden met het idee dat hij er elk moment mee op kan houden.

Iedereen bedankt voor de aangebrachte tips.


thuur

Aha! Deze bedoel je?

http://www.volvo850forum.com/index.php?board=28;action=display;threadid=6788;start=msg101944#msg101944

Elektronica kan je dus toch na een tijdje pas in de steek laten blijkbaar.

Mooi dat het is opgelost man!

Gr 8)

wally

heb het zelfde probleem gehad, de moter wordt door een relais aan gestuurt als deze warm wordt verbreekt het contact waarop de moter stil valt als hij afgekoelt is het relais dus kan je gewoon weer starten en weg rijden neem ik aan
is bij de volvo dealer wel bekend mvg

quaint

 :D
bedankt voor het antwoord. Het vervelende is wel dat dit zeer lang heeft geduurd voor ik (we) er achter waren. En helaas heeft het me ongeveer 400 €  gekost.
Gelukkig is het wel prettig om niet meer rond te rijden met het idee dat hij er elke keer mee stopt. En nu kan ik weer links bij een verkeerslicht gaan staan en mijn 170 pk gebruiken.

Quaint