Banden en APK

Gestart door Reitse, 28-10-2004 12:16:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reitse

M'n voorbanden zijn aan het einde, de profieldiepte begint erg ondiep te worden. Tijd voor nieuwe.
Merk en maat zijn bekend, alleen de snelheidsindex nog. Er zitten nu banden op met index V (tot 240 km/h). Nou weet ik 1 ding heel zeker, zo hard gaat m'n auto niet. Ben ik via de APK verplicht om weer die V-banden te monteren of mag ik ook een categorie zakken (tot 210 km/h)? Ik kan het in de regelgeving niet terugvinden... Er zit wel een beetje prijsverschil in namelijk.

thuur

Je mag 1 categorie naar beneden afwijken heb ik hier laatst ergens gelezen.

En bovendien: als je auto 'maar' 210 kan, waarom zou je dan banden kiezen die tot 240 gaan? (Er zit heus wel veel marge in hoor, 210 op een regenachtig Belgisch wegdek is heel wat anders dan een droog vers wegdek met 240..)


Gr 8)

Reitse

Een GLT kan volgens fabrieksspecificatie 220, laatste keer dat het hard ging wilde het niet harder dan 190...

paul-r

Citaat van: thuur op 28-10-2004 13:35:37
Je mag 1 categorie naar beneden afwijken heb ik hier laatst ergens gelezen.



Gr 8)

Reitze, die 1 categorie naar beneden is volgens mij alleen bij winterbanden en ik dacht dat fabrieksopgave wat betreft snelheid bepalend is, dus 220km/u.

mehn

Citaat van: paul-r op 28-10-2004 15:01:07
Reitze, die 1 categorie naar beneden is volgens mij alleen bij winterbanden en ik dacht dat fabrieksopgave wat betreft snelheid bepalend is, dus 220km/u.

Reitse, wat is er aan de hand, iedereen schrijft je naam verkeerd  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Walter

Citaat van: paul-r op 28-10-2004 15:01:07
Citaat van: thuur op 28-10-2004 13:35:37


Reitse, die 1 categorie naar beneden is volgens mij alleen bij winterbanden en ik dacht dat fabrieksopgave wat betreft snelheid bepalend is, dus 220km/u.

Bij mijn weten klopt dit, de snelheidsindicatie gaat uit van wat de auto volgens fabrieksopgave kan.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Erik_M.

Citaat van: mehn op 28-10-2004 15:44:27
Citaat van: paul-r op 28-10-2004 15:01:07
Reitze, die 1 categorie naar beneden is volgens mij alleen bij winterbanden en ik dacht dat fabrieksopgave wat betreft snelheid bepalend is, dus 220km/u.

Reitse, wat is er aan de hand, iedereen schrijft je naam verkeerd  ;D

Paul schrijft mijn naam ook altijd verkeerd, terwijl hij kan zien dat het Erik met een k is.   ;D ;)



DopdeDouwer

Hier t zelfde verhaal. Eerst zaten er overal V-banden (door volvo erop gezet bij aankoop) toen de voorbanden op waren hier nieuwe Michelins opgezet. Dit bleken H banden te zijn. Wat geen probleem is voor GLE natuurlijk. En is vervolgens een aantal keer zonder problemen door de APK gekomen. Toevallig moet hij binnenkort weer gekeurd worden en nu ook maar de andere banden vervangen. Nu dus rondom H banden. Hoe de regels precies zijn kan ik je niet mee helpen  ???
Vierkant Rules

Zippo

#8
Voor de apk maakt 't niets uit.......

Reitse

Het zou pas uitmaken als ik met 200 van de snelweg afvlieg, een paar bomen tot lucifershoutjes reduceer en als apoteose een ander vierwielig vervoersmiddel kraak?
Dan kijkt de Politie naar de auto en met de verkeerde banden ben ik schuldig?

Als het voor APK niet uitmaakt ga ik een stapje terugdoen.

mr T

Citaat van: Reitse op 29-10-2004 00:00:16
Het zou pas uitmaken als ik met 200 van de snelweg afvlieg, een paar bomen tot lucifershoutjes reduceer en als apoteose een ander vierwielig vervoersmiddel kraak?
Dan kijkt de Politie naar de auto en met de verkeerde banden ben ik schuldig?

Als het voor APK niet uitmaakt ga ik een stapje terugdoen.

mij hebben ze een keer bij een algehele controle op de banden gewezen. Ze hadden er verstand van omdat het om de verkeerde loadindex ging. Inderdaad wezen ze op de verzekeringsvoorwaarden. Naderhand van de dealer om niets nieuwe banden gehad........
Gr. Marcel

Reitse

Verzekeringsvoorwaarden... da's een hele goeie... morgen even nalezen...

BartT5R

Al is het vaak vervelend, in Belgie ga je dat niet meer tegenkomen, hier is nu eindelijk duidelijkheid op dat vlak, je bandenmaat en snelheidindex moeten overeenkomen met het gelijkvormigheidsattest van je wagen, met een afwijking van 2%.

Einde discussie hier.

Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

thuur

Citaat van: Reitse op 29-10-2004 00:07:36
Verzekeringsvoorwaarden... da's een hele goeie... morgen even nalezen...

Je kunt als particulier toch niet verantwoordelijk gesteld worden voor welke banden je erop hebt liggen??? Je hoeft toch geen automonteur te zijn om een auto te rijden?!

Gr 8)

mr T

Citaat van: thuur op 29-10-2004 11:41:28
Citaat van: Reitse op 29-10-2004 00:07:36
Verzekeringsvoorwaarden... da's een hele goeie... morgen even nalezen...

Je kunt als particulier toch niet verantwoordelijk gesteld worden voor welke banden je erop hebt liggen??? Je hoeft toch geen automonteur te zijn om een auto te rijden?!

Gr 8)

Iedere burger wordt geacht de wet te kennen. En vervolgens kun jij dan toch je bandenboer weer aansprakelijk stellen? Tegenwoordig kun je bij een losse stoeptegel al claimen.
Gr. Marcel