De Pearlen Regentesse en de Cream Yellow

Gestart door 855T5+, 14-06-2013 23:18:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

855T5+

Citaat van: dbs1 op 04-10-2013 13:44:13
Ik lees net je blog eens door en je maakt hele duidelijke how to's, dank hiervoor.

Heb je nog gedacht aan het borgveertje dat er voor zorgt dat de actuatorstang niet van de waste gate kan schieten (alhoewel deze situatie er misschien al lang is, zie foto)?
Mocht je nog een keer onder het hitteschild kruipen om de splitpen/borgveer aan te brengen, dan kun je meteen met de "halve maan" methode gebruiken om de actuator op voorspanning te zetten, indien nodig natuurlijk. Succes.

Link naar uitleg "halve maan methode":
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1427579.html#msg1427579

Ja, helaas weet ook de dealer geen bestelnummer voor het borgveertje, dus werd via dit forum aangeraden een paperclip te gebruiken...Zie hier.
(heb ik nog niet gedaan, want in alle 220Mm is hij blijven zitten tot nu toe, ik kom er nog wel een keer aan toe en dan komt er weer een verslagje ;-))
Verder heb ik nog geen turbodruk problemen, dus laat de halve maan draai nog even zitten, wel bedankt voor de reminder overigens.
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Leer van T-5R stoelen verven.

Inleiding.
Ik had een mooie T-5R "Graphite Grey"/"Dark Grey"/"Grafiet Grijs" interieurset leder/amaretta
(oftewel leder/suede, vaak -onterecht- leder/alcantara genoemd), overgenomen van een bekend forumlid.
Compleet met elektrische bediening op beide voorstoelen, verwarmingsmatjes voor en bagagenet achter en
uiteraard incl. SIPS airbags. Achteraf alleen zonder afdekkappen.
De middenconsolearmsteun was er evt. ook bij, maar die heb ik niet overgenomen.
Die is namelijk overtrokken met amaretta, zag er besmettelijk uit en de huidige T-5 lederen/skai variant
vond ik mooier en minder besmettelijk, tenslotte zat die r al 18 jaar in en zag er nog uitstekend uit.
De grijstinten van de bekleding van het bestaande T-5 interieur,
Dakar Grey Graphite, pluche/leder, 3771, komt overeen met het Donker Grijs van de T-5R set, 3871.

Interieurcode.
A propos interieurcode: kijk hier in een aparte posting.

Staat van de T-5R set.
De T-5R set zag er naar mijn smaak voor de leeftijd (18 jaar) erg goed uit, maar bleek vlak voor inbouw toch
enkele kleinere "gebreken" te hebben:
- kunststof houder van de treklus van de achterbank (groot gedeelte) was afgebroken,
 waardoor die niet meer functioneerde.
- kunststof afdekkappen aan de kanten van de vergrendelbeugels waren beide behoorlijk beschadigd,
 gebroken of hingen er losjes bij, bij eentje werkte de rode pal niet meer (wegens breuk in de afdekkap).
- bestuurderstoel was niet ingezakt en instapschade viel reuze mee,
 maar aanzienlijk meer craquelée dan de passagierstoel.
- de hele set bleek na schoonmaken op diverse plekken wat kaal en er zaten diverse krassen op.
- lusje van kleiner bagagenetgedeelte ontbrak.
- afdekkap lange rugleuning voor bagagenet was behoorlijk beschadigd en deels afgebroken.

Oplossingen waren simpel:
X. Alle kunststofdelen incl. treklus overgezet van de bestaande T-5 interieurset
  (met hergebruik van de bevestigingspalletjes!), ik zag geen echt verschil in kleur (zie hiervoor),
  dus dat was mogelijk. Gelukkig was alles nog heel aan de T-5 set.
Y. Besloten de voorstoelen een complete verf behandeling te geven op de lederen zit- en rugdelen aan de voorkant,
  alsmede de liggende leerdelen van de achterbank, mits er weinig kleurverschil zou zijn met de rest, anders alles.

Ik heb nog geen oplossing voor het ontbrekende treklusje van het keinere deel van het uitrolbare bagagenet
dat in de rugleuning van de achterbank zit. Functioneel is het niet echt lastig zonder lusje,
dus heb ik het voorlopig zo laten zitten, totdat er een lusje met pennetje erdoor opduikt.

In deze posting ga ik alleen item Y. bespreken: hoe ik het leer heb behandeld, geverfd en
hoe het er nu ingebouwd uitziet. In een toekomstige posting wordt de feitelijke overbouw
van de interieurset behandeld en daar zal ik wat praktische overbouwtips plaatsen die
ik nog niet eerder ben tegengekomen!

Dan nu dus stoelen opknappen en verven.

Nu zou er een heel hoofdstuk komen over verfproductoverwegingen, zoektochten en constateringen,
maar omdat dat toch erg lang werd en dit topic zou vervuilen heb ik dat eruit gehaald en
verplaatst naar elders op het forum (hier), als aparte posting/topic.

Ik heb gekozen voor de producten van De Leerlooier uit Den Haag:

De line-up van door mij aangeschafte producten van de Leerlooier.
Voor een toelichting op de producten verwijs ik naar het hiervoor genoemde aparte topic.

Dit is de meegeleverde werkinstructie van De Leerlooier:

Werkinstructie, copyright De Leerlooier Den Haag, voor hun producten.

Hierna volgen dus alleen de feitelijke werkstappen en tot slot de resultaten.

De feitelijke werkstappen.

Benodigdheden:
0 Workbench of tafel van ca. 75...90 cm hoogte met enkele lagen dik karton erover, indien uitgebouwd.
1 Ledercleaner Zwaar: zie hier eerst, 1 liter is veel te veel voor één set, hoewel het niet slecht zal worden.
2 Lederbenzine of gewone wasbenzine: zie hier eerst.
3 Lederfiller: zie hier eerst.
4 Lederverf op kleur gemaakt: voor een hele set alles 250 ml, voor wat ik heb gedaan was 100ml genoeg geweest
5 Lederbeschermervloeistof: 250ml is teveel voor één laag, maar je kunt het later keer op keer gebruiken
6 Schuurblokje (of papiertje) schuurkorrel 320...400
7 Verfbakje met rollertje en bijbehorende beugel (bijvoorbeeld setje van Action voor 1,79 euro incl. BTW)
8 Soepel verfkwastje: voor naden en kleine plekjes
9 Professioneel afplaktape (niet van de Gamma/Karwei/bouwmarkt, maar bij de professionale verfwinkel of bouwgroothandel halen)
10 Diverse schone spatel(tje)s om de filler op te doen (kwastje wordt een janboel).
11 Meerdere doeken voor reiniging, stofvrijmaken (dus niet pluizend), ontvetten.
12 Meerdere paren Latex of Vinyl handschoentjes (voor ca. 3 euro 100 stuks bij de Action verkrijgbaar)

Zie voor items 1...5 hier en voor items 7...8 hierna:

Verfsetje van de Action voor 1,79 euro per set.

Ik heb slecht één verfsetje van de Action gebruikt: tussen verflagen direct helemaal uitgespoeld en gedroogd.

Het rollertje na alle verflagen nog steeds bruikbaar en het gebruikte kwastje ook.

Voor item 6 en 9 zie hier enkele voorbeelden:

Voorbeelden van goed afplaktape en een geschikt schuurblokje.

Voor item 10 zie hier een voorbeeld:

Voorbeelden van spateltjes voor de filler. Schonere zijn beter.

Werkstappen:

A.    Installeer een workbench of tafel groot genoeg om het grootste te behandelen deel te kunnen dragen.
   Leg er één of meer dik (dozen) kartonlagen op ter bescherming van de workbench/tafel en
   om eventuele verfspetters op te vangen. Leg het eerste te behandelen deel erop,
   zodanig dat je er overal goed bij kan

B.   Plak de niet te behandelen delen met de professionele afplaktape af (heel precies).

C.   Reinig de te behandelen delen met de Ledercleaner met een witte doek, zodat je goed kunt zien hoeveel vuil erafkomt.
   Herhaal dit na voldoende droging tussentijds (min. 30 minuten) indien nodig.
   
              Bestuurdersstoel na behandeling met Ledercleaner (normaal). Zoals je ziet heb ik niet eerst afgeplakt,
   maar heb dat met de achterbankdelen wel gedaan, dat was toch makkelijker. Dan schiet je niet uit over het suede.
   
   
   Passagiersstoel na behandeling met Ledercleaner.
   
D.   Neem het kwastje en reinig alle moeilijk bereikbare plaatsen, zoals naden en craquelée.

E.   Veeg alle vuil van de oppervlakken.

F.   Ontvet nu met een apart doekje (draag Latex of Vinyl handschoentjes) te te behandelen delen.

G.    Nu heb je pas een goed zicht op wat er verder moet gebeuren, zoals vullen van eventuele craquelée
   en andere beschadigingen.
   Indien nodig vul de craquelée met de filler (geen scheuren, dat vereist eerst dat je die (laat) repararen,
   maar dat bespreek ik hier niet). Dat gaat nooit in één keer en het is bovendien afhankelijk van
   in hoeverre je dat zichtbaar wilt laten of niet. Meestal zijn meerder laagjes met tussentijds drogen nodig.
   Breng wat van de filler op een zo klein mogelijk spateltje op en breng het, zonder te drukken,
   maar door te strijken, in de craquelée in. Nogmaals, niet te dik, het lukt nooit in één keer.
   De filler droogt op de spatel razendsnel, dus breng niet te veel in één keer op de spatel.
   Aanbrengen op het spateltje gaat het beste door het flesje op z'n kop te houden en dan lichtjes op het spateltje te tikken,
   er komen dan steeds alleen enkele druppeltjes uit. Schuif direct overtollige filler weg,
   want dat moet je anders straks wegschuren, maar NIET drukken.
   Hoewel de filler razendsnel op het spateltje droogt, moet je tussen het aanbrengen van de laagjes
   steeds minimaal 30 minuten wachten, ik hield 2 uur aan. Het goedje droogt op en blijft flexibel als latex.
   Je zult zien dat de filler steeds na droging ingezakt is, reden waarom meerdere laagjes nodig zijn als
   je bijna gelijke hoogte wilt bereiken met het omringende leder.
   Ik heb vier laagjes aangebracht en nog blijven de craquelées zichtbaar.
   
   De bestuurdersstoel na enkele lagen filler. De overshoot eerst weggespateld de rest later weggeschuurd.
   
   
   De passagiersstoel na enkele lagen filler.
   
H.   Ruw nu de te behandelen delen op met een schuurblokje rondom omwikkeld met een stukje schuurpapier korrel 320...400.
   Oefen geen kracht uit, laat het blokje z´n werk doen en pas op met verdiepingen, zodat je geen onnodige krassen
   maakt die je vervolgens weer weg moet werken. Filler verkleuring blijf je zien en krijg je niet weggeschuurd,
   probeer dat dan ook niet, maar schuur alleen de eventuele voelbare randjes weg van overtollige filler.
   
I.   Nog een keertje ontvetten met wasbenzine en stofvrijmaken (volgorde arbitrair, resultaat telt).

J.   Nu prepareren voor verven: zet een lakbakje, lakrollertje en kwastje op een stabiele ondergrond
   naast het te behandelen object gereed. Doe handschoentjes om.
   Roer (volgens instructie ook met de kwast langs alle zijwanden en bodem van het verfflesje)
   en schud minstens (met dop erop!) 2 minuten lang (dus tot 120 tellen).
   Doe dan een ietsie pietsie verf, zeg enkele ml in het lakbakje. Sluit de verffles direct daarna!
   Neem het kwastje en verf de naden eerst, niet te veel, strijk de verf streeploos glad buiten de naden.
   Rol het lakrollertje nu vol met verf in het bakje en rol over de te behandelen delen tot het
   overal egaal vochtig lijkt, doe dit per deelvlak en probeer niet in één keer een hele stoel
   van boven naar beneden te lakken, maar beperk het aantal vierkante centimeter en ga dan
   naar het volgende deelvlak. Ga nooit meer over een al afgerond deel, maar laat het eerst drogen.
   Omdat je alles afgeplakt hebt, hoef je niet zo bang te zijn uit te schieten.
   Ook voor het rollen geldt, geen kracht zetten, laat het rolletje z´n werk doen,
   alleen rond de naden is dat lastig, vandaar eerst met het kwastje werken.
   Alleen dan kun je volledig naadloos streeploos rollen
   Werken met sponsjes raad ik af, in de praktijk wordt het een janboel, kloddert, knoeit en streept
   (ik heb het geprobeerd).
   Laat de eerste laag nu volgens de instructie minimaal 30 minuten drogen, geen minuut korter.
   Ik hield een uur of langer aan. Wordt wel een langdurige klus, maar met een super resultaat!
   
   
K.   Spoel nu alle verfonderdelen, zoals rollertje, bakje en kwastje. Besteed hier minstens 5 minuten aan!
   Daarna is het setje weer gereed voor de volgende ronde/laag. Als je dit niet goed dit of per ongeluk vergeet,
   dien je een nieuw bakje en rolletje te nemen bij de volgende verfbeurt, omdat je anders het risico loopt
   opgedroogde stukjes verf bij de volgende verfbeurt mee te verven en die zijn zeer lastig te verwijderen.
   
   Bestuurdersstoel na één laag verf en droging. Het is dudielijk dat er meer lagen nodig zijn.
   
   
   Passagiersstoel na één laag verf en droging.
      
L.   Herhaal J. en K. totdat alles overal dekt en je tevreden bent over het resultaat.
   Je kunt dat pas zien NA de nominale droogtijd.
   
L.   Wacht nu minstens 24 uur voor de laatste verflaag om te drogen.

M.   Breng na 24 uur of later na de laatste verflaag de lederbeschermer aan.
   Breng wat vloeistof aan direct op de te behandelen vlakken (met mate!) en smeer het
              met een nieuwe doek vlak voor vlak uit. Niet insmeren, alleen gelijkelijk verdelen.
              Het zal zeer snel drogen, één laag is voldoende.
   Wacht tot gebruik/belasting minstens een halve dag en gebruik dan een niet pluizende doek om te
   controleren of het nergens afgeeft (nooit eigenlijk).
   
N.   Klaar voor inbouw!

Uiteraard kan dit ook allemaal gedaan worden in ingebouwde toestand, dus in de auto.
Alle droogtijden blijven evenwel hetzelfde en dienen gerespecteerd te worden.
Verkorten van de droogtijden lijdt tot teleurstellingen of mislukkingen.

Resultaten:
Ik heb de gehele set na 4 lagen verf op de voorstoelen zittingen rugleuning
alsmede 3 lagen verf op de liggende delen van de achterbank ingebouwd en daarna foto´s genomen.
Oordeel zelf:


Bestuurdersstoel tijdens inbouw: alle instapschade is als sneeuw voor de zon verdwenen. Let ook op de juiste wijze van afhangen van de voorriem.

Van de linkerkant bekeken:



Van de rechterkant bekeken:



Van andere hoeken:





N.B.: de deurkaarten zijn nog van de T-5 Dakar bekleding, omdat de T-5R deurkaarten een andere diameter gaten (kleiner) hadden en de kliknokjes dus niet passen.

Conclusie:
Bij het strict volgen van de instructies is succes verzekerd, zo blijkt, want ik heb dit pas voor de eerste keer gedaan
en ben zeer tevreden met het resultaat. Kanttekeningen plaats ik bij de kleurechtheid en ik weet natuurlijk niet
hoe lang het blijft zitten en of het afgeeft. Maar dat heeft niet zoveel met het verfproces zelf te maken: dat is uitstekend.

Meta:
Leather,Paint leather,Paint leather seats,Leder,Leer,Leder verven,Leer verven,verven,interieurcode,upholstery code,interior code,3771,3871
Volvo: Mutatis Mutandis

hertogjan6

jij mag hier ook wel even langs komen!! geweldige how to!! (gaan heel veel mensen wat aan hebben!  ;))

wat een geweldig resultaat!  :eusa_clap: strak interieur!!   :eusa_drool:
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

knoertS70

Netjes man.

Nb. Wat doe jij in het dagelijks leven? Schrijf je gebruiksaanwijzingen?  :D
Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.

The Volvoboy

Wauw! Da's mooi geworden zeg! :D Zo moet mijn leer ook worden :eusa_drool:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

knoertS70

Citaat van: The Volvoboy op 06-10-2013 12:17:51
Wauw! Da's mooi geworden zeg! :D Zo moet mijn leer ook worden :eusa_drool:


Ook zwart?
Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.

The Volvoboy

Citaat van: knoertS70 op 06-10-2013 12:32:10
Citaat van: The Volvoboy op 06-10-2013 12:17:51
Wauw! Da's mooi geworden zeg! :D Zo moet mijn leer ook worden :eusa_drool:


Ook zwart?

Uhhh nee! :o Ik bedoel zo strak en dof, maar dan licht beige ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

855T5+

@all: bedankt voor de reacties!
Volvo: Mutatis Mutandis

de Boeing

nice!

interieur ziet er heel mooi uit, kende deze houtkleur nog niet, lijkt een stuk lichter dan het (donkere) R hout

welke schakelaar zit daar nog rechts bij je automaatpook? (naast de gebruikelijke stoelverwarming boven en keuzeschakelaar voor automaat linksonder)

855T5+

#70
Citaat van: de Boeing op 06-10-2013 14:48:22
nice!

interieur ziet er heel mooi uit, kende deze houtkleur nog niet, lijkt een stuk lichter dan het (donkere) R hout

welke schakelaar zit daar nog rechts bij je automaatpook? (naast de gebruikelijke stoelverwarming boven en keuzeschakelaar voor automaat linksonder)

Tnx,

Hout: kleur is al vanaf geboorte in 1995 zo en afwijkend van zowel T-5 als T-5R en 850R inleg. Hoe en waarom is een mysterie, het is NIET aftermarket (het staat gewoon op de originele rekening af fabriek), ook is bijzonder de inleg bij de spiegel-en raambediening. Wie het echt weet mag het zeggen, aangezien de Pearlen Regentesse eerst in bezit is geweest bij een Volvo directielid(?) kan het een one-off zijn uit Gothenburg waar zij toen ook geserviced is geweest.

Schakelaar:
Een zgn. Elandlampenschakelaar: schakelt extra mistlampen op de bumper in en uit, bijzonder in Nederland. common place in Zweden. Momenteel buiten functie, maar blijft zitten.
De auto is geen Zweedse, maar Belgische (Gent) en heeft vanaf geboorte op NL kenteken gestaan, maar toch geserviced in Gothenburg. Nogmaals, wie het weet...?

Groet.

(Dit was pas m'n honderdste posting!)
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

#71
Citaat van: The Volvoboy op 06-10-2013 12:32:49
Citaat van: knoertS70 op 06-10-2013 12:32:10
Citaat van: The Volvoboy op 06-10-2013 12:17:51
Wauw! Da's mooi geworden zeg! :D Zo moet mijn leer ook worden :eusa_drool:

Ook zwart?

Uhhh nee! :o Ik bedoel zo strak en dof, maar dan licht beige ;D


Ik vind trouwens beige leder verreweg het mooiste (in iedere auto, ik heb er ervaring mee, de besmettelijkheid wordt altijd sterk overdreven, maar je moet 't wel bijhouden) en ben dan ook jaren op zoek geweest naar een goede beige set. Naast dat ik die in al die jaren nooit gevonden heb (van voldoende kwaliteit en redelijke prijs), moeten er dan ook nogal wat andere interieurdelen (veelal kunststof, zoals deurdelen, etc.) omgebouwd worden naar beige en dat zag ik op een bepaald moment niet meer zitten. Uiteindelijk vind ik de leder/suede T-5R set, ook al is het grafiet grijs, the "next best thing". Het scheelt in ieder geval een enorme puist werk, behalve dan dat ik een tweedehands beige set ook in alle gevallen had moeten verven.
Volvo: Mutatis Mutandis

marrrcel

Heel verstandig dat je de oliekoelerslangaansluitingen extra hebt geborgt met een rvs slangenklem. Het preventieve vermogen dat deze dingen hebben, heb ik al eens mogen ervaren om 3u 's nachts op een donker dijk met een lege telefoon.

Jouw Leerlooier werkt ziet er zeer geslaagd uit, mooi werk! Die rond clipjes voor de deurpaneelbekleding kan je gewoon omwisselen als ik het goed heb. Je wipt ze er zo uit. 

855T5+

#73
Citaat van: marrrcel op 06-10-2013 21:22:25
Heel verstandig dat je de oliekoelerslangaansluitingen extra hebt geborgt met een rvs slangenklem. Het preventieve vermogen dat deze dingen hebben, heb ik al eens mogen ervaren om 3u 's nachts op een donker dijk met een lege telefoon.

Jouw Leerlooier werkt ziet er zeer geslaagd uit, mooi werk! Die rond clipjes voor de deurpaneelbekleding kan je gewoon omwisselen als ik het goed heb. Je wipt ze er zo uit.  
Dat eruit wippen heb ik gedaan, maar omdat de gaten in de deurkaarten van de T-5R set te klein zijn, passen ze er niet weer in, ter betere verduidelijking.
Ik kan dus de gaten groter vijlen, maar dat is een risicovol klusje, want kan door het suede prikken. Ik zoek derhalve een andere oplossing.
Misschien bestaat er een andere maat clipjes voor de suede deurkaarten? Ik zal eens zo´n clipje uit een T-5 Dakar deurkaart halen en opmeten en
precies de in gaten de T-5R deurkaarten opmeten en hier posten, misschien helpt dat om een oplossing te vinden,
bijvoorbeeld een bestelnummer voor de juiste clipjes?
Volvo: Mutatis Mutandis

de Boeing

Citaat van: 850T5 op 06-10-2013 15:36:28
Citaat van: de Boeing op 06-10-2013 14:48:22
nice!

interieur ziet er heel mooi uit, kende deze houtkleur nog niet, lijkt een stuk lichter dan het (donkere) R hout

welke schakelaar zit daar nog rechts bij je automaatpook? (naast de gebruikelijke stoelverwarming boven en keuzeschakelaar voor automaat linksonder)

Tnx,

Hout: kleur is al vanaf geboorte in 1995 zo en afwijkend van zowel T-5 als T-5R en 850R inleg. Hoe en waarom is een mysterie, het is NIET aftermarket (het staat gewoon op de originele rekening af fabriek), ook is bijzonder de inleg bij de spiegel-en raambediening. Wie het echt weet mag het zeggen, aangezien de Pearlen Regentesse eerst in bezit is geweest bij een Volvo directielid(?) kan het een one-off zijn uit Gothenburg waar zij toen ook geserviced is geweest.

Schakelaar:
Een zgn. Elandlampenschakelaar: schakelt extra mistlampen op de bumper in en uit, bijzonder in Nederland. common place in Zweden. Momenteel buiten functie, maar blijft zitten.
De auto is geen Zweedse, maar Belgische (Gent) en heeft vanaf geboorte op NL kenteken gestaan, maar toch geserviced in Gothenburg. Nogmaals, wie het weet...?

Groet.

(Dit was pas m'n honderdste posting!)


Gaaf!! Ik zag op de foto al meteen dat het geen plaksetje was maar echt hout, raamschakelaar was me nog niet eens opgevallen en van die Elandlampenschakelaar had ik ook nog nooit gehoord?!

Nu eigenlijk nog een houten versnellingspook, want bij de donkere R interieurs vind ik dit heel mooi staan, jammer dat deze er niet is voor het lichte berken hout (behorende bij mijn beige R interieur  ;D) en een radio met de vermelding Premium Sound System zou ook niet misstaan :)