Winterbanden ja of nee?

Gestart door Rad, 04-11-2004 18:12:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yackall

#60
Citaat van: Rad op 20-01-2005 19:05:07
En nu eens een test van een betrouwbare partij lezen... 8)

Ik heb niet zo'n hoge pet op van de auto gerelateerde consumentenbond tests. Je ziet altijd dat ze daarin proberen om de mensen zo goedkoop mogelijk auto te laten rijden. Zo'n advies dat winterbanden in NL niet nodig zijn past helemaal in hun (onbesneeuwde) straatje.



Ik moet zeggen dat ik die indruk niet echt heb. Overigens maakt het voor de kosten niet zo heel veel uit. Het is eenmaal een extra uitgave. Dus dat zou, als jouw stelling correct is, weinig invloed op het hele verhaal hebben.


Ik heb vanmiddag wat duitse testen gelezen (o.a. ADAC) en daar komt uit naar voren dat de temperatuur een cruciale factor is. Boven de 7 graden zie je duidelijk dat bv je remweg met zomerbanden gewoon korter is (en onder de 7 graden v.v. behalve op droog wegdek).
Heb ook even op internet wat meteo-sites afgestruind: normaal liggen de gemiddelde temperaturen in Nederland van maart t/m november op 7 graden of hoger. In januari, februari en december gemiddeld rond de 3 á 4 graden. Dus als je in Nederland je winterbanden effectief wilt gebruiken vanwege de veiligheid dan zou je ze maar 3 maanden per jaar onder je auto moeten zetten. En dan moet het ook nog eens niet droog zijn. Nu is de afgelopen december-maand en het deel van januari wat we gehad hebben 'extreem' warm geweest, dus zou je kunnen stellen dat je tot nu toe nog geen reden hebt gehad om winterbanden te gebruiken deze winter.
Ik zeg dus niet dat winterbanden niet werken, maar de noodzaak in nederland is gewoon veel kleiner dan bv bij onze oosterburen. Wij hebben eenvoudigweg geen winter.
Aangezien ik wel winterbanden bij mijn auto heb gekregen toen ik hem kocht en die nu in de garage stof liggen te verzamelen, zal ik ze echt wel eens proberen, maar ben zeker na mijn 'research' van vandaag nog steeds niet overtuigd dat het in nederland nu echt zo nodig is (en dat het misschien toch een beetje onder invloed van de commercie gebeurt......of als modeverschijnsel).


En als het wel koud en slecht weer is.....gewoon poko, poko.

Rad

Citaat van: Yackall op 23-01-2005 19:56:07

Heb ook even op internet wat meteo-sites afgestruind: normaal liggen de gemiddelde temperaturen in Nederland van maart t/m november op 7 graden of hoger. In januari, februari en december gemiddeld rond de 3 á 4 graden. Dus als je in Nederland je winterbanden effectief wilt gebruiken vanwege de veiligheid dan zou je ze maar 3 maanden per jaar onder je auto moeten zetten.
Ok, goede research gepleegd!! ;)

Maar ik heb er wel wat tegen in te brengen:



Als ik naar de gemiddelde maandtemperatuur kijk in deze grafiek van het KNMI (de oranje balkjes), dan concludeer ik dat de gemiddelde temperatuur in november, december, januari, februari en maart onder de 7 graden ligt.

Dus toch 5 maanden lang profijt van je winterbanden!

Het gaat hier om de gemiddelde temperatuur. Dat betekent dat het ook warmer en kouder zal zijn.

De warmste momenten op een dag zullen tussen een uur of 11 's ochtends en 4 uur 's middags liggen. Dat betekent dat het tijdens de spits, wanneer de meeste mensen in de auto zitten kouder is dan deze gemiddelde temperatuur...

Helaas wordt het elk jaar warmer en zullen we op den duur de winterbanden in ons eigen land steeds minder  nodig hebben.

Reitse

Probleem 1: er wordt een vergelijking gemaakt met "normaal". En wat verstaat men onder "normaal"???
Probleem 2: er wordt alleen gemeten in 'De Bilt'. Daar woon ik niet en ben er ook nog nooit geweest. Wat kan het mij dus boeien wat daar de temperaturen zijn. Ik ben geïnteresseerd in de temperaturen op de A28 tussen Assen en Groningen.
Conclusie 1: leuke cijfers maar niet echt bruikbaar.
Conclusie 2: de noodzaak voor winterbanden in Nederland ontstaat pas bij echte winter, die hebben we sinds 1997 niet meer gehad (laatste Elfstedentocht) en dus kan je al 8 jaar geld voor winterbanden uitsparen.

mehn

#63
Jullie kunnen allemaal l*llen wat je wilt, maar ik merk wel degelijk verschil. Zo ook weer vandaag.

Valt me trouwens wel iets op met dit weer: als ik normaal op de weg zit, er rijdt niemand voor me, mijn voorruit wordt nat (regen/ijzel) en mijn buitentemperatuurmeter geeft -2 of -3 aan ga ik er van uit dat het best wel eens glad kan zijn. De meeste andere automobilisten minderen geen vaart.
Vandaag ligt er sneeuw. Mijn buitentemperatuurmeter geeft +2 graden Celcius aan en niemand rijdt sneller dan 20 km/h  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mr T

Citaat van: Reitse op 24-01-2005 11:06:29
Probleem 1: er wordt een vergelijking gemaakt met "normaal". En wat verstaat men onder "normaal"???
Probleem 2: er wordt alleen gemeten in 'De Bilt'. Daar woon ik niet en ben er ook nog nooit geweest. Wat kan het mij dus boeien wat daar de temperaturen zijn. Ik ben geïnteresseerd in de temperaturen op de A28 tussen Assen en Groningen.
Conclusie 1: leuke cijfers maar niet echt bruikbaar.
Conclusie 2: de noodzaak voor winterbanden in Nederland ontstaat pas bij echte winter, die hebben we sinds 1997 niet meer gehad (laatste Elfstedentocht) en dus kan je al 8 jaar geld voor winterbanden uitsparen.

Nederland kent geen al te grote afstanden doordat het land niet al te groot is. Als het in De Bilt vriest dan zal het ter hoogte van Assen echt niet veel anders zijn. Wat betreft de conclusie; met winterbanden heb je eerder minder als meer kosten aan banden doordat je winterband goedkoper is. Voor €200,= koop je na de winter een z.g.a.n. setje waarmee je jaren de winter door kan rijden. Het niet slijten van je zomerbanden is de besparing en dat je mooie lm-velgen ook mooi blijven is mooi meegenomen.

We rijden toch niet in een dikke Volvo 'die zo veilig is' om te besparen op banden? De discussie dat winterbanden beter zijn in de winter hoeven we niet te doen, dat staat denk ik wel vast. En die ene dag dat je ze misschien in Nederland nodig hebt ben je wel zo veilig mogelijk op weg. Dit naast je besparing op bandenkosten is toch mooi? En je zal maar precies op die ene dag een aanrijding hebben. Of ben je in de gelegenheid om bij slecht weer je auto te laten staan?

ps. In het noorden hebben jullie toch Piet Paulusma, is ook nog eens de beste weerman keer op keer! 's Ochtends heb ik in de auto een weerbericht van een zeurdoos die zo nodig iedere keer moet vertellen hoe het weer in Bourtange is. interesseerd me ook geen laars en zeker niet op de manier waarop hij het zegt. Maarja, ik heb zelf de keuze om de radio op een andere zender te zetten en dat doe ik dan ook maar. En in het noorden heb je Freeze FM, wat mij betreft de beste zender van nederland.....
Gr. Marcel

Reitse

Freeze FM ken ik niet... Verder is Versteegt al een half jaar weg uit Bourtange en zit hij nu ergens in de buurt van Nijmegen ofzo...
En Nederland kan best groot zijn hoor, het gebeurt regelmatig dat De Bilt enorm ander weer heeft dan wij. Zag op planet.nl wat foto's van snelwegen die goed in de sneeuw zaten, hier is bijna niets gevallen.
Tot slot, winterbanden zijn zachter en slijten dus sneller dan zomerbanden, helemaal bij hogere temperaturen. Als ik 10 graden buitentemperatuur zie staan weet ik vrij zeker veiliger onderweg te zijn met de zomerbanden. En als het echt zwaar weer is laat ik de auto staan ja, een van de eerste dingen die je verteld wordt bij een anti-slipcursus is thuisblijven als het weer te slecht is om te gaan rijden.

mr T

Citaat van: Reitse op 24-01-2005 11:50:07
Freeze FM ken ik niet... Verder is Versteegt al een half jaar weg uit Bourtange en zit hij nu ergens in de buurt van Nijmegen ofzo...
En Nederland kan best groot zijn hoor, het gebeurt regelmatig dat De Bilt enorm ander weer heeft dan wij. Zag op planet.nl wat foto's van snelwegen die goed in de sneeuw zaten, hier is bijna niets gevallen.
Tot slot, winterbanden zijn zachter en slijten dus sneller dan zomerbanden, helemaal bij hogere temperaturen. Als ik 10 graden buitentemperatuur zie staan weet ik vrij zeker veiliger onderweg te zijn met de zomerbanden. En als het echt zwaar weer is laat ik de auto staan ja, een van de eerste dingen die je verteld wordt bij een anti-slipcursus is thuisblijven als het weer te slecht is om te gaan rijden.

Heb mijn radio al een tijd niet meer op twee staan om de "weerman" reden. Anders had ik wel geweten dat Bourtange oud nieuws is  ;)

En dat winterbanden zacht zijn is duidelijk, maar 4 winterbanden voor de prijs van 1 zomerband is nogal een verschil, en bij nieuwaanschaf scheelt het iets minder maar ook nog de helft. En al kost het meer, het kan net het verschil uitmaken tussen boem of niet.
Wat heb je tegen op winterbanden, of niet natuurlijk...? Het is echt meer dan een commercieel verhaal.
Gr. Marcel

M a r c

Citaat van: Reitse op 21-01-2005 13:37:39
Met brede banden heb je meer kans op aquaplaning dan met smalle banden.
Of het met zomerbanden zo vreselijk veel anders is durf ik niet te stellen, rond Hoogeveen zitten er hele beste sporen in de weg waar makkelijk veel water in blijft staan maar echt aquaplaneren is me nog niet gelukt (uiteraard wel snelheid aanpassen aan de situatie, niet zo verstandig om dan met 120 door te blazen).
Wel knap trouwens dat je al rijdend kan zien wie er zomer of winterbanden heeft ;)

Goed lezen Reitse voordat je weer de alwetende wijsneus uithangt. Ik zeg duidelijk "auto's met zwarte stalen velgen" en dan doe ik inderdaad een aanname dat die met winterbanden rijden omdat 99% van alle winterbandenpiloten deze op zwarte stalen velgen hebben liggen. Wellicht zijn het er dus nog wel meer....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

M a r c

#68
Citaat van: Reitse op 24-01-2005 11:50:07
Freeze FM ken ik niet... Verder is Versteegt al een half jaar weg uit Bourtange en zit hij nu ergens in de buurt van Nijmegen ofzo...
En Nederland kan best groot zijn hoor, het gebeurt regelmatig dat De Bilt enorm ander weer heeft dan wij. Zag op planet.nl wat foto's van snelwegen die goed in de sneeuw zaten, hier is bijna niets gevallen.
Tot slot, winterbanden zijn zachter en slijten dus sneller dan zomerbanden, helemaal bij hogere temperaturen. Als ik 10 graden buitentemperatuur zie staan weet ik vrij zeker veiliger onderweg te zijn met de zomerbanden. En als het echt zwaar weer is laat ik de auto staan ja, een van de eerste dingen die je verteld wordt bij een anti-slipcursus is thuisblijven als het weer te slecht is om te gaan rijden.

Bla bla bla.... wat een gezever. Sorry hoor, maar we weten het nu wel. Als  iedereen A roept ga je toch net zo lang van allerhande argumenten aanslepen om te vertellen dat het toch B moet zijn.... Thuisblijven als het weer te slecht is? Wat is de criteria dan voor 'té slecht' ? Is jouw baas het daar dan ook mee eens als je niet op het werk verschijnt?

Winterbanden hebben gewoon nut als het kouder is dan 7 graden.

Met winterbanden heb je minder last van aquaplaning bij hevige regenval

Dát zijn 2 feiten. Klaar.  :P

Verder is het aan iedereen persoonlijk om wél of géén winterbanden te kopen.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Reitse

@Volvo875: ik heb niets tegen winterbanden. Maar er werd ooit de vraag gesteld Winterbanden ja of nee? en ik ben nog steeds niet overtuigd van de noodzaak van winterbanden in Nederland gegeven de huidige klimatologische omstandigheden.

@MH: Alwetend ben ik (gelukkig) zéker niet, wijsneus wel, zeker als daarmee de discussie wat opgestookt wordt. 99% van de winterbandpiloten rijdt op zwarte stalen velgen, ongetwijfeld waar. Maar er zijn dus ook winterbandpiloten op siervelgen. Maar waar het me net om ging is dat er ook mensen zullen zijn die geen siervelgen hebben én niet op winterbanden rijden.  Ik heb er geen idee van hoeveel dat er zijn maar vast wel wat.

M a r c

Citaat van: Reitse op 24-01-2005 12:34:10
Maar waar het me net om ging is dat er ook mensen zullen zijn die geen siervelgen hebben én niet op winterbanden rijden.  Ik heb er geen idee van hoeveel dat er zijn maar vast wel wat.

Niet met zwarte stalen velgen hoor. De auto's die zonder lm-velgen of wieldoppen worden afgeleverd hebben allemaal zilvergrijze velgen. Ken geeneen merk die een auto aflevert op zwarte stalen wielen.....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

bover



Nou hier weer wat olie op het bandenvuur:

In het oosten van het land liggen de temperaturen beduidend lager, zeker Noord oost nederland.

Vandaag weer heeeerlijk met mijn winterbandjes door de sneeuw en lekker vast op de weg. :D
Voel me wel lekker met die extra zekerheid.  ;)  ;)

Veilige km in deze winterse omstandigheden, MET en ZONDER winterslofjes.

bobv

mr T

Onder mijn auto ligt een setje smallere dan normaal winterbanden, 195-65-15, en ben heerlijk en met veel grip naar mijn werk gereden vandaag. Was een aankoop via marktplaats voor 150,= met 6,5mm voor en 7,5mm achter incl. stalen velgen. volgens mij een goede investering ;)
Gr. Marcel

BenC70ES

Citeerrijden omdat 99% van alle winterbandenpiloten deze op zwarte stalen velgen hebben liggen.

De mijne liggen op 16" Centaurus  :P  ;)

En die wieldoppen heb je er snel af Marc, ken er ook die gewoon alu velgen voor de zomer hebben en hun standaard geleverde stalen velgen terugsteken in de winter, en de wieldoppen in de garage laten liggen...

Maar verder zeg ik 200% ja tegen winterbanden... als je er niet meegereden hebt weet je 't gewoon niet, ook een feit, de grip is echt een heel stuk hoger bij lagere temperaturen...

En wat die gemiddelde temperaturen betreft, in de week rij k 'smorgens als het koud is naar het werk, en 's avonds bij het naar huisrijden is de zon ook weg = dus ook direct een stuk kouder... en in 't weekend is het ook meestal 's nachts...

(Je kan natuurlijk ook een winterslaap houden  :P)

CiteerHelaas wordt het elk jaar warmer en zullen we op den duur de winterbanden in ons eigen land steeds minder  nodig hebben.

Door de opwarming smelt het ijs op de noordpool waardoor het smeltwater de temperatuur weer zal doen dalen... (maar zal niet meer voor ons zijn  ;) )

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Reitse

Vanavond toch wel heel wat temperatuursverschillen meegemaakt...
Vertrek ongeveer 20:15 Kardinge: mee eens
Na zo'n 10 minuten op de A28 aangekomen (omgeving Groningen-zuid/Haren) 0
Omgeving Vries -1 (ongeveer 20 minuten onderweg)
Omgeving Assen -2 (ongeveer 30 minuten onderweg)
Buiten Assen -3 (ongeveer 35 minuten onderweg)
Thuis -2
Het verschil tussen Assen en Groningen was dus 3 graden, waarbij de factor tijd in acht genomen moet worden. Dit even voor wat betreft de eerder vermelde gemiddelde temperatuur.
Verder zullen winterbanden ongetwijfeld meer grip bieden in een koude situatie, ze zullen ook ongetwijfeld beter om kunnen gaan met aquaplaning, maar als je gewoon je snelheid aanpast aan de situatie.......