Schudden auto,ABS de oorzaak? OPGELOST

Gestart door ray001, 29-06-2013 16:11:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ray001

Auto is van voor helemaal nieuw..
Auto heeft opgebokt staan draaien en Dirk zag absoluut niets aan de wielen,assen en schijven qua  slingeringen ed

Dus vandaar dat misc abs contr/sensor het euvel veroorzaakt

ray001

#31
Vanmiddag is forumlid Sander  Sbv langs gekomen om de computer uit te lezen van de Volvo  ,hartelijk bedankt hiervoor..
Er stonden een aantal meldingen in die betrekking hadden op het los trekken van de Abs controller,meer niet eigenlijk

Zijn toen gaan rijden en het schudden begon weer bij 75 km/h tot ong 95 km/h
Daaronder en boven niets .....

Als je bij 75 Km/h flink gas geeft gaat de auto schudden en dat behoorlijk veel,bij gas los is het weg..
Dus waarschijnlijk zit er toch iets in de aandrijflijn zoals aandrijfassen/homokineet.....
Of de koppelomvormer die niet goed zit???

Na het proefrijden weer storingen uitgelezen maar helemaal niets in het systeem..
Dus misschien toch op zoek naar 1 of 2 aandrijfassen(met boutje).


Al met al een echte uitdaging..

ps cruise control werkt ook weer door het resetten..

Sbv

Graag gedaan. Jij bedankt voor de injectoren

We zijn begonnen met uitlezen van de auto, eigenlijk niets bijzonders, enkel ABS meldingen van de 4 sensoren. deze gereset en weg.
Verder nog een melding van de ventilator van de climate control/temperatuursensor in het dashbord.

Na reset stukje gereden om te kijken wat en hoe. Het is heel vreemd. rustig rijden en geleidelijk gas geven dan voel je het nauwelijks en zodra je meer gas gaat geven, echt belasten dus dan voel je het behoorlijk trillen/schudden. Het is ook enkel onder belasting waarneembaar.
Mijn gevoel zegt aandrijfas.
Na het rijden nogmaals uitlezen en niets te vinden behalve temperatuursensor van de climate control.

We hebben verder nog even gekeken of het boutje van de aandrijfas nog vast zat, dat was aan beide kanten het geval...

eigenlijk conclusie van mijn kant iets mechanisch waarbij ik eigenlijk aan de aandrijfas(sen) denk.

Bouke

Hoe staat het met de motor steunen,mischien is het resonantie waar de bak last van heeft 

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 30-06-2013 11:42:27
Citaat van: ray001 op 30-06-2013 11:39:49
Ga vanmiddag eens proberen abs controller af te koppelen,Trac uit dmv schakelaar en dan ook de stekker van de pnp sw loshalen.
Dan zou al het electronische uit geschakeld moeten zijn.
Als het schudden weg is dan,dan zou het in de electronica moeten zitten.

Is het dan nog dan.............we gaan het zien
waarom zou het dan in de elektronica zitten?

Eensch (kan ook niet anders want ik heb de tip van Marco gekregen), is er nu met de auto gereden met de bak in de noodloop, dus of stekker van de PNP af, of de ECU van de bak eruit en wat doet hij dan ?

-D©©©L-

Citaat van: ray001 op 30-06-2013 16:45:25

Of de koppelomvormer die niet goed zit???



Dat zou motortoerental en belasting afhankelijk zijn. Niet puur snelheids afhankelijk.
Wielen met spacers ?  vulbussen ?


volvobug

Banden met voorgeschreven draairichting die verkeerd om zitten (uit de categorie "ondoordachte suggesties").
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Bouke

#37
Heb je imi's zonder centreerringen? Goed uitgelijnt?

Sbv

Raymond heeft er ook met de winterwielen last van. Dat zijn Mimas(origineel Volvo). Daarmee kunnen we denk ik wielen wel uitsluiten.

Hij is vanavond nog even langs geweest om knipperlicht op te halen en we hebben even de ECU van de bak eruit gehad, met als gevolg dat de auto niet meer wou starten. ECU terug gezet en weer lopen. Foutcodes weer reset gegeven en gaan rijden, helaas wederom trillen/schudden.

Het is snelheids afhankelijk. Bak vast in 3e versnelling geeft zelfde effect bij dezelfde snelheid.

ray001

Citaat van: Sbv op 30-06-2013 21:01:11
Raymond heeft er ook met de winterwielen last van. Dat zijn Mimas(origineel Volvo). Daarmee kunnen we denk ik wielen wel uitsluiten.

Hij is vanavond nog even langs geweest om knipperlicht op te halen en we hebben even de ECU van de bak eruit gehad, met als gevolg dat de auto niet meer wou starten. ECU terug gezet en weer lopen. Foutcodes weer reset gegeven en gaan rijden, helaas wederom trillen/schudden.

Het is snelheids afhankelijk. Bak vast in 3e versnelling geeft zelfde effect bij dezelfde snelheid.

Inderdaad,

Het is in alle versnellingen(3 en 4 dus)vanaf 75 km/h tot 85-90 km/h
Dus eigenlijk kan het alleen iets zijn wat tussen die snelheid altijd het zelfde omwentelingen maakt,dus bv aandrijfassen....

Met rustig rijden tussen die snelheden is het minder als harder doortrekken daar tussen,maar ALTIJD tussen de 75-90 km/h....

Dus forumleden................ik zou nu alleen nog aandrijfassen denken..

arjen850

Citaat van: ray001 op 30-06-2013 21:26:15
Citaat van: Sbv op 30-06-2013 21:01:11
Raymond heeft er ook met de winterwielen last van. Dat zijn Mimas(origineel Volvo). Daarmee kunnen we denk ik wielen wel uitsluiten.

Hij is vanavond nog even langs geweest om knipperlicht op te halen en we hebben even de ECU van de bak eruit gehad, met als gevolg dat de auto niet meer wou starten. ECU terug gezet en weer lopen. Foutcodes weer reset gegeven en gaan rijden, helaas wederom trillen/schudden.

Het is snelheids afhankelijk. Bak vast in 3e versnelling geeft zelfde effect bij dezelfde snelheid.

Inderdaad,

Het is in alle versnellingen(3 en 4 dus)vanaf 75 km/h tot 85-90 km/h
Dus eigenlijk kan het alleen iets zijn wat tussen die snelheid altijd het zelfde omwentelingen maakt,dus bv aandrijfassen....

Met rustig rijden tussen die snelheden is het minder als harder doortrekken daar tussen,maar ALTIJD tussen de 75-90 km/h....

Dus forumleden................ik zou nu alleen nog aandrijfassen denken..

Hoe kan het dan dat het bij Dirk kortstondig is weggeweest tijdens de proefrit?

ray001

Citaat van: arjen850 op 30-06-2013 22:55:51
Citaat van: ray001 op 30-06-2013 21:26:15
Citaat van: Sbv op 30-06-2013 21:01:11
Raymond heeft er ook met de winterwielen last van. Dat zijn Mimas(origineel Volvo). Daarmee kunnen we denk ik wielen wel uitsluiten.

Hij is vanavond nog even langs geweest om knipperlicht op te halen en we hebben even de ECU van de bak eruit gehad, met als gevolg dat de auto niet meer wou starten. ECU terug gezet en weer lopen. Foutcodes weer reset gegeven en gaan rijden, helaas wederom trillen/schudden.

Het is snelheids afhankelijk. Bak vast in 3e versnelling geeft zelfde effect bij dezelfde snelheid.

Inderdaad,

Het is in alle versnellingen(3 en 4 dus)vanaf 75 km/h tot 85-90 km/h
Dus eigenlijk kan het alleen iets zijn wat tussen die snelheid altijd het zelfde omwentelingen maakt,dus bv aandrijfassen....

Met rustig rijden tussen die snelheden is het minder als harder doortrekken daar tussen,maar ALTIJD tussen de 75-90 km/h....

Dus forumleden................ik zou nu alleen nog aandrijfassen denken..

Hoe kan het dan dat het bij Dirk kortstondig is weggeweest tijdens de proefrit?

Dat leek er op dat moment wel op..
Opgebokt was er niets te zien

Misschien dat het onbelast niet is maar belast zijn de krachten toch heel anders..

UserID6342

Citaat van: ray001 op 30-06-2013 21:26:15

Het is in alle versnellingen(3 en 4 dus)vanaf 75 km/h tot 85-90 km/h
Dus eigenlijk kan het alleen iets zijn wat tussen die snelheid altijd het zelfde omwentelingen maakt,dus bv aandrijfassen....
Je bent met mij eens Ray dat je in een ander toerengebied zit in de 3e of 4e versnelling ?

Citaat van: ray001 op 30-06-2013 21:26:15
Dus forumleden................ik zou nu alleen nog aandrijfassen denken..
Ben misschien eigenwijs, maar zou het zo niet als eerste zeggen.  Zeker niet omdat we het hier, hetzij tijdelijk, eventjes weg hebben gehad.  As je de bak ECU eruit haalt zal die idd niet willen starten met dat canbus systeem.  Beter om stekker van de bak loshalen en proberen de bak in de noodloop te krijgen en dan nogmaals gaan rijden.  Zeg niet dat dit lukt, maar is zeer zeker het proberen waard !

Even voor alle duidelijkheid, een paar andere assen zitten er zo onder en stelt niets voor maar wat als het dan ook niet is opgelost ?  Het heeft allemaal al geld zat gekost om die trilling eruit te krijgen en wat nog steeds niet gelukt is....  Dat is dus ook precies de reden waarom ik zo voorzichtig ben om met zekerheid de assen aan te kunnen wijzen.

Sbv

Ik vermoed dat het afhankelijk is van omwentelinssnelheid van de as(sen). Geen foutcodes wil niet zeggen dat er dan niets aan de hand is, maar naar mijn idee niets elektronisch.
er is een groot verschuil tussen zaken onbelast en belast testen.

ray001

Citaat van: Dirk342 op 01-07-2013 07:22:22
Citaat van: ray001 op 30-06-2013 21:26:15

Het is in alle versnellingen(3 en 4 dus)vanaf 75 km/h tot 85-90 km/h
Dus eigenlijk kan het alleen iets zijn wat tussen die snelheid altijd het zelfde omwentelingen maakt,dus bv aandrijfassen....
Je bent met mij eens Ray dat je in een ander toerengebied zit in de 3e of 4e versnelling ?



Het toerengebied is anders inderdaad maar de snelheid blijft tussen de 75-90 km/h
hij schudt dus in zn 3 met 3000 rpm en in zn 4 met 2200 rpm
Dus toerental zegt hier niets maar wel de omtreksnelheid van iets wat tussen 75-90 km/h .......