En toen schoot het eindelijk een beetje op.
Ik heb een pre productie model gemaakt, die functioneel gelijk is aan de uiteindelijke versie.
Alleen qua afwerking wordt de uiteindelijke versie wat mooier.
Ik wacht nog even op het prototype wat ik van martijn teruggestuurd krijg, dan kan ik daar de bosch stekkers van overzetten.
Dan kan deze evt. geprobeerd worden door degene die dat willen.
Verder is het wel zo'nbeetje af.
Ik zal nog even opsommen wat het ding precies doet:
-Het zogenaamde 'floaten', ofwel hangen, van de toeren bij overschakelen elimineren.
-De snelheid waarmee de toeren inzakken bij ontkoppelen instelbaar maken.
-Op de motor remmen is veel effectiever, waardoor je je remmen minder hoeft te gebruiken.
-Snel overschakelen kan veel vloeiender gedaan worden.
Verder heb ik een inschakelvertraging van ongeveer 2 minuten toegevoegd, omdat bij koude motor het toerental veel sneller inzakt dan normaal en dit niet prettig rijd.
De laatste toevoeging is het kunnen instellen vanaf welke positie van het gaspedaal het ding zn werk doet en de breedte van de hysterese. Dat laatste is handig om het moment van oppakken te kunnen instellen en om 'oscilleren' tegen te gaan. Morgen ga ik proberen een fatsoenlijk filmpje te plaatsen met verschillende defloat instellingen.
Voor welke auto's geschikt?
-850's met m4.3 ECU & handbak (hier is het verschil met de standaard opstelling het grootst)
-850's met m4.4 ECU & handbak (hier is het verschil nog steeds zeer merkbaar, ondanks dat het floaten bij deze ecu's minder is dan bij m4.3)
-x70's met een m4.4 ecu (t/m modeljaar 1998) & handbak
Niet voor latere x70's met ME7 ECU's (electronische gasklep).
Voor auto's met een automaat is het ook niet zinvol, omdat deze dit probleem niet kennen.
Voor de ongeblazen auto's met een fenix ECU oid. weet ik nog niet of het bruikbaar is, dit zou eerst getest moeten worden.