De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Lunadust

Volgens mij is de steunplaat bevestiging
En de poulie en poulieafstand zijn anders. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Techneut, geen dichter.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Lunadust op 16-12-2014 17:25:57
Die van Ewout is volgens VAG specs..
En die past niet op een Volvo...

:'( Ik rijd echt wel in een Volvo... :eusa_shifty:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

volvobug

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-12-2014 19:25:23
Citaat van: Lunadust op 16-12-2014 17:25:57
Die van Ewout is volgens VAG specs..
En die past niet op een Volvo...

:'( Ik rijd echt wel in een Volvo... :eusa_shifty:

Ach jongen toch  :-\
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Ik zou voor een revisie exemplaar gaan van een goed bedrijf. Hier hebben we AC DC. Kan er ook niets aan doen. ;)
Met inruil van je oude is de prijs niet te hoog en ben je klaar.

volvobug

#199
Citaat van: KIM op 16-12-2014 18:07:54
Citaat van: volvobug op 16-12-2014 17:09:57
Citaat van: KIM op 16-12-2014 17:07:23
Ewouts dynamo is die van een diesel...

En wat is het verschil? Ik trek uit de 10V een 100A exemplaar van Bosch.
Met airco hoort ie zelfs 125 A te zijn.

Mm, als dat zo is hebben ze in de fabriek zitten slapen. Het is toch echt 100A eerste montage geweest:



Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#200
Citaat van: volvobug op 16-12-2014 09:48:20
Citaat van: KIM op 16-12-2014 09:18:58
Check ook even de collector. Vaak is deze ook zo ver versleten dat het niet loont om alleen de spanningsregelaar & koolborstels te vervangen.

Dank voor de tip. Vraag is alleen wanneer is een collector zo ver versleten dat hij een nieuw setje koolborstels niet zou overleven. Iets met minimale diameter of zo? Zal vanavond even foto maken, kun je mee beoordelen hier  :)

Fotootje:



Opmerkelijk genoeg is de onderste ring op de collector aanzienlijk verder ingesleten dan de bovenste. Krijgt die onderste meer stroom over te brengen of zo, dat het er daar harder afknettert?
Hij is tevens conisch afgesleten, dat wordt hem niet als je daar een nieuw rechte koolborstel op plaatst.

Ik ga maar eens omkijken naar een revisie dynamo.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Ik was al een paar dynamo's tegengekomen die er zo uitzagen, vandaar mijn tip.
Vroeger kon je nog wel eens borstels wisselen maar het lijkt er op dat ze tegenwoordig te hard zijn en het koper dus vrolijk mee laten slijten.

Een klein beetje verschil in veerspanning tussen de twee borstels (of vuiligheid op het geleidevlak van de borstel) kan al voor het beeld zorgen op jouw foto. Het draait per slot van rekening toch een paar ton mee in je auto.

Bosch levert rebuilt dynamo's en startmotoren. Deze zijn prijstechnisch een erg goed alternatief voor origineel Volvo maar ook voor universele revisie.

Ries van de Zilverschuit

Ik heb ook wel eens een spanningsregelaar gezien waarvan de koolborstels nogal ongelijk waren afgesleten. Misschien ook verschil in veerspanning.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

MrCain

De een slijt harder door de hogere stroom (+), bij die andere is de stroom al weg (-) dus slijt minder snel  ;)

Zeker bij de hoog vermogen sterdynamo's zie je dat heel sterk. Maar aan de andere kant => hoe veel KM staat er al op?? Dan word die slijtage ook vrij relatief ;D
Heb het bij sommige tjaptjoy merken als een erger gezien, en daar stonden veeeeel minder km op...
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: MrCain op 17-12-2014 12:26:30
De een slijt harder door de hogere stroom (+), bij die andere is de stroom al weg (-) dus slijt minder snel  ;)

Is dat zo, joh? Dus hoe groter het verschil tussen de koolborstels des te meer kilometers?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

MrCain

Nou.....dat wil ik er ook weer niet mee zeggen ;D
Alleen dat het best taaie borstels zijn aangezien ze best wel lang mee gaan! De mijne zijn nu bijna versleten en zitten er al 19 jaar op en +/-290.000km.
De bovenste is nog maar op de helft van lengte en de onderste ook bijna helemaal weg :P geld ook voor de sleepringen.

BTW: is ook een 100A.


Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-12-2014 15:55:16
Citaat van: MrCain op 17-12-2014 12:26:30
De een slijt harder door de hogere stroom (+), bij die andere is de stroom al weg (-) dus slijt minder snel  ;)

Is dat zo, joh? Dus hoe groter het verschil tussen de koolborstels des te meer kilometers?
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

volvobug

Ik heb nu van 2 dynamo's de spanningsregelaar los gehad en beide hetzelfde patroon, de onderste/binnenste koolborstel aanzienlijk meer versleten dan de bovenste/buitenste borstel.

Iets anders, het valt me op dat er aanzienlijke prijsverschillen zijn tussen de 100A en 115A dynamo's en onderdelen (spanningsregelaar). Kun je straffeloos een 115A uitvoering plaatsen (er vanuitgaande dat montagematen en poeliediameter gelijk zijn)?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342


volvobug

#208
Zo, de V70 is ingeruild  :o. Maar komt 5 januari weer terug  :D.

Tot die tijd moet ik me behelpen met dit:



:eusa_dance:

Gekke collega ook, verhuist liever met een oude V70 dan dat hij een busje huurt  :eusa_think:

(foto overigens genomen op een Porsche Driving School event met mijzelf achter het stuur  8))
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

petrolhead

#209
Moet die dan zoveel keren op en neer rijden dat je de Volvo pas 5 januari terugkrijgt :eusa_think:

Zal wel gezien de auto waar hij mee rond rijdt ;D

Kicken Ruud!

Mocht jij in de tussentijd even wat ruimte nodig hebben voor vervoer; geef maar een gil. Mag je nog kiezen ook ;D