De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Citaat van: 850blues op 12-01-2019 15:56:23
Dat is idd ff balen van die wiellagerdat er nu alweer een nieuwe op moet.
Btw, die afdichtring, is dat alleen bij 99- classics of speelt dat ook voor de -98 types?

De Saffron is een 98-er en ik heb ze ook bij de 10V uit 1997.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

#901
 :eusa_wall:  My bad. 

edit:

k Weet ook alweer hoe ik er op kom, ik herinnerde mij vaag een topic waar die afdichting eens aan de orde is geweest, ondertussen gevonden: KLIK . Op de 2e blz wordt geopperd dat die afdichting mogelijk een modificatie is geweest. Dat stond mij nog bij, vandaar.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

volvobug

#902
404.800 km


Hehe, het zoemende lawaai is weer weg. Het wiellager rechtsvoor was inderdaad de boesdoener. Moet nu alleen komende week nog de afdichting (soort keerring rubber, nummer 9492980) op de homokineet plaatsen want die ontbrak en zal daardoor ook wel de oorzaak zijn geweest. Dus de boel moet nog een keer los.

Heb me verder maar nuttig gemaakt met het vervangen van de motorsteun distributiezijde, de boel lag toch al los aan die kant. En de remklauw rechtsvoor maar even uit elkaar gehaald, schoongemaakt en met Ate vet op de juiste plaatsen in elkaar gezet. Die is weer lekker gangbaar!

Het wiellager linksachter heb ik ook nog preventief vervangen, of wat heet preventief na 400.000 km. Was ook niet de nieuwste meer. Nu nog eentje voor linksvoor bestellen en dan zit er rondom weer nieuw op. Wel zo lekker.

De spoorstangen en stuurkogels ga ik ook maar eens op het 'to do' lijstje zetten.


Citaat van: 850blues op 12-01-2019 20:56:19
:eusa_wall:  My bad. 

edit:

k Weet ook alweer hoe ik er op kom, ik herinnerde mij vaag een topic waar die afdichting eens aan de orde is geweest, ondertussen gevonden: KLIK . Op de 2e blz wordt geopperd dat die afdichting mogelijk een modificatie is geweest. Dat stond mij nog bij, vandaar.

Wel toevallig dat daar ook gesproken wordt over een lager dat na ca. 60K km de geest geef en waar de afdichting ontbreekt.

Modificatie? Bij de 10V hebben ze er altijd al af fabriek opgezeten, die is van april 1997. Misschien bij de 850 niet?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

O ja, vergeten te melden, na alle werkzaamheden van gisteren rechtsvoor heb ik een ABS storing, ABS-312: right sensor signal short circuilt or faulty blablabla. Komt na wissen meteen terug.
Stekker is losgeweest en ik heb de contactsleutel met losse stekker op contactpositie I gehad om het stuurslot eraf te halen. Kan zijn dat ik even positie II heb gehad.

Kan de fout daardoor ontstaan en hoe krijg ik het ABS lampje dan weer uit? Met alles wat ik geprobeerd heb blijft de code en dat zou betekenen dat daadwerkelijk de sensor of verbinding stuk gegaan zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ewout Schalkwijk

Volgens mij moet de ABS zich zelf testen en resetten zodra je even 30-40km/h heb gereden. Zover ik weet zijn daar geen verdere procedures voor. :eusa_think:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

volvobug

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 13-01-2019 17:02:16
Volgens mij moet de ABS zich zelf testen en resetten zodra je even 30-40km/h heb gereden. Zover ik weet zijn daar geen verdere procedures voor. :eusa_think:

Ik hoor hem normaal bij ca. 20 km/hr al even "krieaak" doen als 'check'. Heb er gisteren mee gereden maar daarmee ging het niet weg helaas.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

BBS

Kan het ook zijn dat de stekkerverbinding van de sensor en de kabelboom zelf geen tot slecht contact maakt?
Het zijn nou eenmaal niet de meest vriendelijke stekkerverbindingen om los te halen of weer een elkaar te verbinden....
Volvoloos....

volvobug

Citaat van: BBS op 13-01-2019 19:47:46
Kan het ook zijn dat de stekkerverbinding van de sensor en de kabelboom zelf geen tot slecht contact maakt?
Het zijn nou eenmaal niet de meest vriendelijke stekkerverbindingen om los te halen of weer een elkaar te verbinden....

Ja dat kan natuurlijk. heb hem alleen losgehad en weer vast gezet zoals ik dat altijd doe, gaat altijd, of moet ik nu zeggen meestal goed.  Heb ook het fuseestuk losgehad om beetje schoon te borstelen en daarmee ook de rvs omhulling van de sensor schoongeborsteld. Zal die eens doormoeten, de boel moet komende week toch nog een keer los om de afdichtring te plaatsen.

weet iemand zo hoeveel ohms die sensor moet meten?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

classicT5


Vulk

Ik heb hetzelfde gehad en heb uiteindelijk de sensor zelf moeten vervangen.

Benny850

Hier ook gehad anderhalf jaar terug voor de apk. Nieuwe sensor met kabel gemonteerd. En de nieuwe kabel tot een heel eind onder de parafaan verbonden.

volvobug

De ABS-312 storing is inmiddels alweer opgelost, bij nadere inspectie bleek toch 1 van de kabels afgebroken te zijn:



Het uiteinde was afgebroken maar wel nog in de stekker blijven zitten waardoor ik dit in eerste instantie over het hoofd heb gezien. Met wat peuterwerk de stekker opengemaakt en het metalen contact terug op de kabel kunnen zetten. Voila, storing weg!  :D

Ook het onderdeelnummer en de afdichtring tussen homokineet en lager op de foto gezet voor toekomstig gebruik. Doordat deze ontbrak is het vorige lager met ca. 60K km aan gort gedraaid door vocht en dientengevolge roest. Hier de ring gemonteerd op de homokineet:



Bij het loshalen van een aandrijfas, het vervangen van een wiellager of fuseestuk altijd even goed controleren of de afdichtring achter blijft in het fuseestuk. Voor de kosten hoef je het niet te laten om een nieuwe mee terug te monteren, die zijn 3-4 euro per stuk.

Ik heb nu dus 3 van de 4 wiellagers vervangen, die voor linksvoor is inmiddels ook besteld. En dan pak ik meteen de spoorstangen en stuurkogels links en rechts mee. Les die ik van de 10V geleerd heb om dat vooral eerder te doen dan pas bij +600K km  ;), ook al heb je geen merkbare speling.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Goede tip van de seal, moet binnenkort de korte as vervangen en de lange mag dus ook nog weer los (vermoedelijk dan ook met weer een nieuw lager)...

razorx

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hier levendiger is geworden. ;)
Het blijft leuk je weblog te volgen en een goede reminder over die afdichtring.

arjen850

Mooi dat het gezoem nu weg is Ruud, het was ook een bokke geluid. Leuk om zo mee te lezen hoe je met de R bezig bent.