De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

nieuwe_arjan

#960
Citaat van: arjenT5R op 27-07-2019 13:05:30
Bruine en witte lekken inderdaad paarse niet.

Vraag me niet waardoor het komt.

Heb wel eens een hele uitleg over gehad van dirk vd limburgse lpg techniek. Maar waarom ze nou precies gaan lekken?


Paarse kunnen ook lekken.
Mijn 2.0 10v starte altijd al moeilijk na nachtje slapen, maar het werd nog erger. :-\
2 lekkende paarse vervangen door zusjes (ik denk minstens net zo oud) en nu altijd starten alsof er net 200km mee gereden is. 8)
De eerste paar weken is het operst genot, maar ja ook dat went 

PS Ik heb ze met remmen reiniger getest, hop alle 5 in de lucht en het gaatje vol. Ach, gas en remmenreiniger, wat kan er mis gaan  ;D

volvobug

Citaat van: nieuwe_arjan op 27-07-2019 23:19:21
....
PS Ik heb ze met remmen reiniger getest, hop alle 5 in de lucht en het gaatje vol. Ach, gas en remmenreiniger, wat kan er mis gaan  ;D

Ik laat het testen onder garantie aan de inbouwer over, maar ben wel benieuwd hoe je dit gedaan hebt met remmenreiniger en "het gaatje vol". Wil je dat eens toelichten?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

 :eusa_clap: Goed dat je de oorzaak te pakken hebt Ruud.
Mooie logische aanpak.

nieuwe_arjan

Citaat van: volvobug op 28-07-2019 13:31:16
Ik laat het testen onder garantie aan de inbouwer over, maar ben wel benieuwd hoe je dit gedaan hebt met remmenreiniger en "het gaatje vol". Wil je dat eens toelichten?
Jawel: de 5 'haarspeldjes' eruit waarmee de injectoren in de houders zitten. Dan alle 5 uit de houder met slangen en stekkers eraan. Bij mij zit de drukregulator/drukopnemer/klep tegen het schutbord dus redelijk lange slangen. Alle 5 op de kop, dus onderkant boven. Je ziet dan een gaatje van ongeveer 3 of 4 mm. Nu contact aan, dan zet de gaspomp het systeem op werkdruk. Remmenreiniger en "het gaatje vol":bubbeltjes? Ja=lek, Nee=nu oké.
Ik heb remmenreiniger gebruikt omdat dat spul redelijk snel verdampt en weinig rommel achterlaat.

volvobug

#964
Citaat van: nieuwe_arjan op 29-07-2019 23:56:48
Jawel: de 5 'haarspeldjes' eruit waarmee de injectoren in de houders zitten. Dan alle 5 uit de houder met slangen en stekkers eraan. Bij mij zit de drukregulator/drukopnemer/klep tegen het schutbord dus redelijk lange slangen. Alle 5 op de kop, dus onderkant boven. Je ziet dan een gaatje van ongeveer 3 of 4 mm. Nu contact aan, dan zet de gaspomp het systeem op werkdruk. Remmenreiniger en "het gaatje vol":bubbeltjes? Ja=lek, Nee=nu oké.
Ik heb remmenreiniger gebruikt omdat dat spul redelijk snel verdampt en weinig rommel achterlaat.

Helder, dank je. In wezen zelfde effect als deze:

Citaat van: arjenT5R op 27-07-2019 12:16:15
Lpi injectoren kun je simpel testen in een glas met water, systeem onder druk en dan injector in glas stoppen als er belletjes uit komen weet je hoe laat het is.

Vandaag met de inbouwer gebeld, kan er vanwege vakanties en drukte pas 16 augustus terecht. Vroeg me nog wel te testen hoe de auto start als ik de laatste kilometers voor het parkeren al op benzine rij. Om uit te sluiten dat de benzine injectoren niet lekken. Snap de logica niet maar zal de komende dagen braaf testen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

)()()sT

Nou, dat deed ik ook we vaker. Mochten ze na gebruik dan nadruppelen dan verbrandt dat nog in die laatste km's op benzine.
Vind het ongelofelijk dat dit probleem er nog steeds is. Ik was toen in 2008 een van de eersten met bruine injectoren heb heb er toen ook 10 gehad in diverse fasen. Met de saffron ook alweer in 2016 en toen kunnen wisselen met de streng van de gesloopte 850. Volgens mij zijn ze nu ook niet meer 110% ;D en rij ik als ik de auto langere tijd niet gebruik altijd op benzine het laatste stuk.

arjenT5R

Siemens injectoren zijn eigenlijk altijd minder dan Bosch... en de gebruikte injectoren zijn gewoon sidefeed benzine injectoren maar dan een beetje verbouwd.
De bruyne zitten ook in bepaalde fiesta's..... lijkt me dat dat genoeg zegt haha.

We hebben ze wel getest maar de opbrengst is wel iets minder dan de bruine lpg injectoren maar op zich werkt het...

Schijnt dat ze al van alles geprobeerd hebben met die injectors naalden met en zonder coating naalden met geharde punt etc maar blijft een probleem.
Volgens mij komt het gewoon omdat er tegenwoordig geen filter meer in de systemen zit, dus dat er gewoon vuil tussen naald en zitting komt en dan inslaat / beschadigd.

In de eerdere systemen zat gewoon een natgas filter net na de pomp LPE4 enzo.

Tegenwoordig gebruiken ze geen filters meer... terwijl er toch genoeg vervuiling in de lpg zit.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

De laatste km's op benzine rijden verandert bij mij niets aan het starten, dat gaat nog even beroerd. Alleen de druk van de lpg leiding laten zorgt ervoor dat hij op de eerste tik aanslaat zoals het hoort wat mij betreft.

Zo'n natgas filter, is dat niet alsnog te installeren of zit dan dan weer in die multivalvepompunit?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

Ja bij de oudere installaties zit ie achter het apendage deksel... hmm goeie vraag denk wel dat het moet kunnen... eventueel zelf iets fabrieken...

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

Citaat van: arjenT5R op 30-07-2019 14:41:06
Foto maken he bij 666.666 !!!

Duivels is het, die stand! Ik zal vrouwlief vragen eens op te schieten  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#974
429.300 km Saffron R

De R is vrijdag zonder op- of aanmerkingen weer APK gekeurd, dus we rijden vrolijk door  :D.

Bij het peilen van de automaatbakolie viel me laatst op dat deze al erg bruin was en duidelijk te ruiken. Uit de historie bleek dat de bak is gespoeld in mei 2014 bij kmstand 327.290. Dat is dan alweer ruim 5 jaar geleden en 100K km verder. Verversen dus, maar aangezien het mijn eerste automaat is zou het ook de eerste keer zijn om verversing te doen. Ik heb de procedure uit Vida aangehouden, die is (samengevat):

- Verwijder de aftapplug en tap de olie uit de versnellingsbak af, plug weer aanbrengen.
- Accu en accuplateau verwijderen 
- Verwijder de retourslang op de beschermkap van het regelsysteem.
- Tijdelijke slang op de retourslang naar een opvangbak
- Accu weer tijdelijk aansluiten
- Zet de auto op de parkeerrem. Zet de keuzehendel in stand P. Vul met ca. 2 liter olie. 
- Start de motor en laat hem stationair draaien. Zet de motor uit, wanneer er in de slang luchtbellen zichtbaar worden. 
- Vul ca. 2 liter olie bij. 
- Start de motor opnieuw en laat hem stationair draaien. Zet de motor uit, wanneer er in de slang luchtbellen zichtbaar worden. 
- Verwijder de accu en het accuplateau. Haal de slang van de koppeling af. 
- Breng de retourolieslang weer op het deksel van de versnellingsbak aan. Breng de accuplateau en accu weer aan. 
 
- Vul ca. 2 liter olie bij. 
- Start de motor en laat hem stationair draaien, schakel de keuzehendel in alle standen en stop bij elke stand 4-5 seconden. 
- Zet de keuzehendel in stand P, terwijl de motor draait. 
- Wacht 2 minuten en controleer dan het oliepeil.  Vul, indien nodig, bij.
De versnellingsbak heeft een inhoud van 7,6 ± 0,25 liter (MAX, MIN). 

Met het aftappen zelf komt er ca. 3,6 liter olie uit. Ik heb de motor een derde keer laten draaien na 2 liter bijvullen totdat er duidelijk nieuwe olie mee begon te komen. Al met al heb ik er zo ca. 7,8 liter uitgehaald en uiteraard weer aangevuld.

Oordeel zelf of het tijd werd  ::)





Heb er nog niet mee gereden maar de bak zal er niet slechter van geworden zijn.

Verder ben ik nog een stuurwiel met houtinleg op aan het knappen. Tijdje geleden overgenomen, uiteraard niet nieuw meer. Het leer is nog erg goed maar de lak op de houtinleg begon voelbare barstjes te vertonen en er was nog een stuk uit. Dat eerst bijgekleurd en met 2-componentenlijm opgevuld. Daarna weer vlak gevijld en geschuurd, helaas vergeten foto's te nemen. Daarna met de knikkerbus 4 lagen blanke lak gespoten:





Ben er zelf erg tevreden over. Lak heeft nu een week kunnen uitharden, komende dagen maar eens tijd nemen om het leer te doen. En dan uiteraard monteren. Overigens, dit is een stuur met echt houtinleg opmerkelijk genoeg.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.