De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjen850

Citaat van: rob850/480 op 24-12-2019 15:07:23
Als je het blok er uit haalt kan je er makkelijk bij.
Overigens is er nog maar 1 kachelslang leverbaar origineel volvo, weet effe niet meer of het links of rechts is.
Citaat van: rob850/480 op 24-12-2019 15:07:23
Als je het blok er uit haalt kan je er makkelijk bij.
Overigens is er nog maar 1 kachelslang leverbaar origineel volvo, weet effe niet meer of het links of rechts is.

Dat roepen ze wel ja, maar als je er 1 van een ander bouwjaar pakt (ander nummer) past het gewoon. Konden ze zelf ook niet uitleggen. Paar weken terug nog aan de hand gehad.

volvobug

#1021
445.800km Saffron R
Voorste en achterste motorsteun vervangen

Afgelopen zaterdag maar weer eens een klusje van het lijstje opgepakt, de voorste en achterste motorsteun vervangen. Ik vind de originele nogal prijzig, evenzo voor after market Lemförder. Vanwege de in het algemeen goede ervaringen met de prijs/kwaliteit van Febi spullen die maar eens gemonteerd. Febi 09583 voor de voorste en Febi 09736 voor de achterste steun.

De voorste steun, oud en nieuw:



en detail van de oude:



en de achterste steun, oud en nieuw:



Beide oude steunen zijn fors korter doordat ze na 21 jaar en 445K km hun veerkracht verloren zijn. De achterste steun was al dusdanig ver ingedrukt dat het staalkabeltje er al zomaar los van kwam.

De vervanging gaat niet zonder slag of stoot, ook al doet Vida voorkomen dat het wel meevalt.
Om de voorste te vervangen moet je de koelfan met behuizing eruit halen, bovenste en versnellingsbaksteun lossen en het blok optillen. Dan nog heb je niet genoeg ruimte om de oude eruit te halen, laat staan de nieuwe ertussen te zetten. Ik heb dus ook de drie bouten van de aluminium bevestiging van de voorste steun verwijderd om die steun mee eruit te nemen.

Voor de achterste moet je eerste de onderste bout en bovenste moer van de rubber steun verwijderen. Turbo inlaatbuis verwijderen is dan handig voor meer werkruimte. Daarna moet je de bout waarmee de zwarte stalen beschermkap die over de steun heen zit, verwijderen. Blok optillen met krik (volgens Vida maximaal 3 cm om beschadiging binnenste homokineet te vorkomen). Dan kun je die kap 'verdraaien' zodat je de achterste bout van de aluminium motorsteun kunt verwijderen. Dan hoef je alleen nog de voorste bout van dezelfde aluminium steun iets te lossen. Met wat gefriemel en de juiste draai kun je dan het motorsteunlager eruit halen. Monteren in omgekeerde volgorde.

Gelukkig is het een werkje wat je maar eens per 20 jaar of zo hoeft te doen. Beter nog, mocht je ooit het blok eruit tillen altijd meteen deze steunen mee vervangen, wel zo makkelijk. Blok komt weer mooi hoog en recht te liggen, het voelt met gas geven, gas los en schakelen allemaal net wat soepeler aan. Maar vooral opvallend, en niet verwacht, minder motorgeluid in het interieur!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

En voor de liefhebbers van het betere mechanische werk wat plaatjes van een cadeautje voor mijzelf voor het Bug project:





Een volgens originele spec's nagemaakte Bugatti koppeling. Dat wordt dan in zijn geheel gemonteerd op dit vliegwiel:



waarbij er in het vliegwiel nog een pakketje van 7 druk- en frictieplaatjes gemonteerd wordt. Schematisch zoiets:



En de werking wordt hier nog eens toegelicht: https://www.bugattirevue.com/revue10/seminar.htm#clutch. Uit eigen ervaring weet ik dat het een bijzonder prettig te bedienen koppeling is. Ben er blij mee dat ik dit alvast op de plank heb liggen  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Kijk dat soort plaatjes maken me vrolijk!  :eusa_clap:

elianmars

Citaat van: volvobug op 30-12-2019 21:32:57
Ben er blij mee dat ik dit alvast op de plank heb liggen  :D

Ik zou 'm op een plank in de woonkamer zetten. Dit is gewoon een fraai stukje kunst 8)

volvobug

Citaat van: elianmars op 03-01-2020 13:09:33
Ik zou 'm op een plank in de woonkamer zetten. Dit is gewoon een fraai stukje kunst 8)

;D Daar ligt hij ook totdat ik aan montage toekom  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

Dankbaar klusje die motorsteunen. Mijn motorsteunen zagen er enkele jaren terug net hetzelfde uit.

volvobug

Citaat van: Vulk op 04-01-2020 17:40:56
Dankbaar klusje die motorsteunen. Mijn motorsteunen zagen er enkele jaren terug net hetzelfde uit.

Zeker dankbaar, ik heb nu wat meer langere ritten gedaan met de nieuwe steunen en ben wel overtuigd dat hetgeen zich onder de motorkap afspeelt toch allemaal wat vloeiender verloopt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Breaking news in dit oersaaie blog:

De rode 10V is weer zonder slag of stoot door de APK. Km stand 666K+.

8)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Citaat van: volvobug op 12-05-2020 15:43:56
Breaking news in dit oersaaie blog:

De rode 10V is weer zonder slag of stoot door de APK. Km stand 666K+.

8)
;D :eusa_clap:

arjen850

Citaat van: volvobug op 12-05-2020 15:43:56
Breaking news in dit oersaaie blog:

De rode 10V is weer zonder slag of stoot door de APK. Km stand 666K+.

8)

Oei, da's een enge stand👹

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

razorx


volvobug

Citaat van: elmarconi op 14-05-2020 21:34:31
Yeah! https://youtu.be/WxnN05vOuSM?t=109

Hell yeah  8)

666.080 km 10V


Heb ik dan helemaal niks te melden qua onderhoud of reparaties? Jawel hoor, ik heb de remblokken achter en de remvloeistof vervangen. Die was alweer bijna vier jaar oud.

Ben er moe van.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#1034
Work in progress aan de 10V:



Koppelingsplaat, drukgroep, druklager, achterste krukaskeerring, voorste krukaskeerring, oliepomppakking en O-ring, voorste en achterste motorsteun, carterventilatiebuis en kachelslangen vervangen.

Blok zit inmiddels weer in de auto, morgen afmonteren en meer plaatjes hier plaatsen  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.