De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

V70R^2

Preventief onderhoud heeft een nieuw endgame bereikt!

**Mompelt iets van dat een Suprmotofrea.. ehh, SMF toch wel degelijk in een V70 classic kan zitten ;D

)()()sT


Vulk


T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 388 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 309 dkm

razorx


Died850

Hahah Wauw, ff het blok eruit halen. Inderdaad wel zo makkelijk met zoveel werkzaamheden. Leuk hoe de 10V bijgehouden wordt!

volvobug

666.270 km 10V

Eindelijk de klussen aangepakt die al heel lang op mijn lijstje stonden, waarin het vervangen van de koppeling centraal staat. Na lange twijfel blok eruit halen of subframe laten zaken, toch maar gekozen om het blok te liften vanwege de andere vervangingen (keerringen, motorrubbers). En en passant ook de carterventilatiebuis vervangen en de kachelslangen voor een setje Do88.

Dussss, gewoon maar vooraan beginnen  ;D



En waar gehakt wordt vallen spaanders, helaas stak in in een onfortuinlijke beweging mijn radiateur lek:   :eusa_doh:  :-\



Maar met dank aan Ilja  :eusa_clap: ben ik de volgende dag al voorzien van een nieuw vervangend exemplaar.

De carterventilatiebuis stond al op de planning omdat die aan de inlaatzijde al afgebroken en provisorisch gerepareerd was, maar deze had ik nog niet gezien:



En na het nodige verwijderd en ontkoppeld te hebben kon het blok in de takel. Moest bij gebrek aan een effenaar improviseren met de motorbalk, maar dat ging best goed:



En de makkelijkste klus van het weekend: de motorsteunen vervangen. Die waren er wel aan toe:



De achterste steun was al in vergaande staat van ontbinding  :o
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

(vervolg 10V)

De volgende dag de bak eraf:



Dat zag voor het eerst sinds 23 jaar weer het daglicht. Aan de olieaanslag in het bellhouse ook duidelijk te zien dat de keerring achter het vliegwel lekt.

De diafragma-vingers na 23 jaar en 666k km:



Ter vergelijk, de nagenoeg nieuwe vingers:



Dat valt me eigenlijk nog erg mee! Het druklager daarentegen  :o :





Voor een slippende koppeling was ik niet zo bang, wel dat het druklager er op enig moment uit zou klappen. En niet geheel onterecht. Ook als je het lager met de hand draait, voel je de 'rauwe' kogeltjes.

Dan de drukgroep na demontage:



De plaat zelf is nog niet eens helemaal op:



En het vliegwiel heeft bij zo'n 10V met veel snelwegkilometers ook niks te lijden:



Ik heb er niet eens een lineaal langs gehouden, gewoon schoongemaakt en opnieuw gebruikt.

Dan de achterste keerring die al een aantal jaren lichtjes lekt:



Yep, aan vervanging toe! Om de nieuwe ring er netjes in te krijgen maar even op de draaibank uit een stuk kunststof een persje gedraaid:



Werkte perfect!  ;D



De nieuwe keerring heeft een soort van vilten rug, dat had de oude nog niet. En dan de nieuwe onderdelen gemonteerd en gecentreerd met een stuk van een dikke bout:



Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#1043
(vervolg 10V)

Dan had ik nog een lekkage aan de distributiezijde, vermoedelijk vanaf de oliepomp. Dat vermoeden bleek juist:



Meteen maar pakking achter de oliepomp, de O-ring op de oliepomp en de keerring vervangen. Volvo heeft daar een leuk setje voor waar ze alle drie in zitten, onderdeelnummer 271439 voor dit type pomp (er zijn twee varianten oliepomppakking).

Dan had ik nog de carterventilatiebuis te vervangen. Geen foto's, maar het werkt wel heel makkelijk met het blok naast de auto om het inlaatspruitstuk te verwijderen.

En na mijn avontuur met de R in december vorig jaar waarbij een kachelslang onderweg scheurde, had ik me voorgenomen ook de 10V op een setje Do88 kachelslangen te trakteren. Dat ging overigens niet vanzelf. Voor de Do88 set moet je de metalen aansluitstukken uit de oude slangen hergebruiken (zie ook https://volvo850forum.nl/index.php/topic,65248.msg1804904.html#msg1804904). De Do88 is gemaakt voor koppelstukken met een bocht erin. Helaas bleek de 10V rechte aansluitstukken te hebben, oftewel de bocht zat in de slang. Maar dat is ook weer opgelost door via Diederick aan een setje gebruikte slangen te komen.

Mooie gelegenheid ook om in de motorruimte e.e.a. te fatsoeneren, naden in de amber tectyl te zetten etc:



En toen kon het blok er weer in :



De boel afmonteren (klinkt zo eenvoudig maar is nog best een puist werk), vloeistoffen vullen en starten op de eerste slag  :eusa_dance:

En dan de proefrit: man man man, wat maakt dat een verschil  :o alsof je in een pakje boter trapt  ;D. En fluweel zacht overschakelen, heerlijk!

Jammer dat ik er niet meer dagelijks in rij  :eusa_liar: ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#1044
note for self: als je zo bezig bent kom je toch weer van alles tegen.

Ashoezen, LPi voetjes vastlijmen, versnellingsbaksteun, bovenste motorsteun schutbordzijde, nokkenaskeerringen bakzijde.

Afijn, ik hoef me niet te vervelen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Ries van de Zilverschuit

Lekker, dat je er weer voor 666k km vanaf bent.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Rutger

Goed bezig geweest weer. Mooie klus en leuk om te lezen!

volvobug

666.980km 10V

Bij het vervangen van de koppeling eind mei genoteerd dat de ashoezen LV aan vervanging toe zijn. Tevens na de eerste honderden kilometers na de vervanging geconstateerd dat de bakkeerring LV lekt.

Vanavond alles maar eens vervangen. Wordt er handig in, was binnen 2 uur klaar  :angel:

Verder draait de 10V en ook de R lekker door  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Pfew, net thuis met de 10V. 40 km terug ging het laadstroomlampje branden, 30 km later begon het dashboard op een kerstboom te lijken en zojuist op de oprit sloeg hij af  :-\

Morgen maar even op zoek naar een dynamo  ::)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.