Banaan: 850 handbak naar automaat ombouwen

Gestart door Sbv, 25-07-2013 11:12:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sbv

In mijn hoofd zit al een tijdje het idee om mijn 850 T-5R handbak om te bouwen naar automaat, waarom zal je je misschien afvragen.
Ik ben lui, en kies voor gemak, daarbij rij ik nog wel eens file en dan is een automaat comfortabeler.

Onderstaande is een opsomming van zaken waar ik zelf aan gedacht heb, dit mag aangevuld worden indien noodzakelijk

Onderdelen
- Automaat bak, ligt klaar PNP dient nog vervangen te worden en ook de olie koeler slangen
- andere middenconsole, ligt klaar
- pedalenbak
- pookknop en bedieningsmechanisme
- schakelkabel(s)
- andere gaskabel ivm kickdown etc
- kabelboom motorruimte ivm automaat ecu

Zaken die makkelijk mee vervangen kunnen worden als het blok eruit ligt.
Motorsteunen
distributie

Het plan is:
aandrijfassen verwijderen
alles connectoren en leidingen loshalen
Motor met bak langs boven eruit te halen en deze in de garage neer te zetten.
handbak verwijderen en automaat erop zetten, er staat me nog wat bij van een bus die anders is op krukas(iemand ?)
oude kabelboom motorruimte verwijderen
motorruimte helemaal schoonmaken, eindelijk kan je overal lekker bij
nieuwe kabelboom monteren, komt uit een T-5 uit zelfde modeljaar
bak en blok terughangen en alles op het gemak aansluiten


Wat vraagstukken
Momenteel zit er een ECU in van een handbak. De automaat heeft een aparte ECU, moet ik dan voor de motor ook een andere ECU hebben of kan deze gewoon gebruikt blijven worden ?
Bus op de krukas, is deze anders van handbak en automaat ?
Momenteel werkt het airco systeem heerlijk. Kan ik de compressor laten zitten met leidingen en dan blok en bak verwijderen, anders dien ik het systeem leeg te laten halen, droger te vervangen en dan systeem weer te laten vullen.
RDW keuring ivm automaat ipv handbak

Wat mis ik nog allemaal ?

)()()sT

Beide keren dat mijn motor vervangen is in de V70R is het hele airco-gebeuren blijven zitten dus ja, dat kan. Het is met intakelen van de motor dan ff pielen om de steun in de houder van de compressor te richten.

De software van de ECU zou ik wel laten aanpassen aangezien er toch wat parameters anders zijn (denk aan blijven inspuiten bij overschakelen bij een AT, bij MT is dat niet).
Je kunt natuurlijk ook een AT ECU zoeken, heeft Mark die van Dole nog?

Sbv

Momenteel is alles nog in de denk fase. Wat heb ik nodig, waar loop ik tegen aan.
Waarschijnlijk komend weekend wordt het gaatje in de koets gedicht en als dat op orde is, dan maar eens verder serieus dit overdenken en ook aan gaan pakken.

Wat ook mee speelt is dat druklager van de handbak best wel wat lawaai maakt. Schijnt vaker voor te komen, maar ik stoor me eraan

JeffreyC

Misschien dat je het al hebt liggen maar tijdens het nog verder uit elkaar halen van de CY ( Dole ) kwam ik een ijzeren plaatje tegen dat vanaf motorkant in het schutbord word gezet en van binnen wordt vastgezet met 2 moertjes.
Het lijkt erop, en ik ga daar ook vanuit, dat dit plaatje de opening tbv de koppelingscilinder afdicht.

De schakelkabel van de automaat heb ik volgens mij nog ergens liggen mocht je die nog niet hebben.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

Sbv

weer een goede om rekening mee te houden. Aantal delen kom ik nog op terug. Eerst even kijken wat ik kan verwachten aan zaken of waar op te letten

snix

#5
Kijk in het blog van Arjen850 hij heeft het met zijn rode R gedaan.

EDIT:

Zoekzoekzoek: Tadaaaa http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,40243.msg1292033.html#msg1292033

Taranis

Was de radiateur van een automaat ook niet anders dan die van een handbak?

)()()sT

Ja, die heeft 2 koelers, aan de bestuurderskant zit er een voor de AT.
Bij Volvo krijg je tegenwoordig alleen die AT-versie, dan is de linker koeler dus ongebruikt.

UserID6342

Zorg voor een motor en bak ECU van bijv. een T-5 of R automaat.  Als je de 'dikke' sleutels hebt bij je donor moet je ook de startonderbreker overbouwen en de andere sloten/sleutels gebruiken.  Is het een setje van een 'oud' type, dus zonder sleutelchip, kun je die er zo indrukken.

Denk ook aan het remoliepotje, is ook anders van een AT, afdekkapje waar normaliter je hoofdkoppelingscilinder zit (net wat Jeffrey zegt), het is een benzine ding dus een stuk makkelijker werken allemaal.

KIM

Bij de 740 is de bus voor de prise as in de krukas anders. Kan goed ook zo zijn bij de 850.
Eens in Vida nakijken...

-D©©©L-

Ja, die is anders. Net als de polariteit van de krukas sensor.

UserID6342

Klopt, zit met een segerring vast en kun je zo wisselen.  Stelt absoluut niets voor.

-D©©©L-

RDW keuring zou ik achterweg laten.

Waarom zou je het hele blok eruit halen ?  gewoon bak swappen en kabelboom.
Heb je veel minder gedoe met de airco.
Overigens heeft een 850 automaat nog een extra "dreun"demper onder de middenconsole zitten.
Om het netjes te doen heb je ook een ECU nodig die overweg kan met de koppelbegrenzing verzoeken van de automaat.
Een voor automaatbak gebruik geschikte ECU blijft bij het remmen op de motor ook veel langer brandstof inspuiten.

elianmars

Citaat van: -D©©©L- op 25-07-2013 22:15:52

Overigens heeft een 850 automaat nog een extra "dreun"demper onder de middenconsole zitten.

Ach ja, dat vreemde, zware blok.

Sbv

Bak komt uit Dole(Banaan van Maruska), een T-5R van modeljaar 95, mijn 850 is ook van modeljaar 95.

@Dirk
Sleutels geen last van gelukkig. ECU voor T-5R automaat wordt nog zoeken, misschien dan maar van een T-5 en even langs Rica naar afloop  ; :eusa_think:
Remolie potje is een goede, helemaal niet aan gedacht.

@marco,
Waarom hele blok eruit, ik heb thuis geen brug, op het werk wel genoeg, maar dan moet ik op maandag ochtend weer eraf zijn. Het is tevens een mooi schoonmaak moment.
Ik zie enkel een bak wisselen bij mij thuis in de garage niet zo zitten. Blok kan ik er wel zo uit takelen en dan neerzetten.
Dreundemper is wel aan te komen, doet dat ding eigenlijk ook nog wel wat ?