De Sandstone S70 2.5T en Nautic Blue 855 10V van glenfiddich1983

Gestart door glenfiddich1983, 20-08-2013 17:37:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

glenfiddich1983

Bij deze mijn voorsteltopic van destijds wat "omgebouwd" tot webdagboek  8)

Vier maanden en vijfduizend kilometer geleden heb ik deze prachtige S70 2.5T uit 1998, op LPG en in de bijzondere kleur Sandstone gekocht, met iets minder dan 230.000 km op de teller. De auto stond te koop op dit forum.







De eerste 5000 kilometer zitten er op, waaronder een vakantie naar Zuid Duitsland, en niets dan lof over deze fijne en comfortabele Roffel! Diverse puntjes van aandacht zijn er tijdens deze periode naar boven gekomen, waarvan de meeste inmiddels ook al verholpen.

Wat is er inmiddels gedaan?


  • Ik had last van sludge aan de peilstok. Er zat Kroon Emperol 5W40 olie in, heb kort na aankoop de olie verversd en Castrol Magnatec 5W40 er in gedaan. De sludge is nu weg en tot op heden niet teruggekomen. Ook het ringetje van de oliedop vervangen omdat hij hier wat olie lekte. Van een verstopte carterventilatie leek vooralsnog geen sprake, dus die pak ik op een later moment nog wel eens mee.
  • Een van de turboslangen had een (droogte)scheurtje. Heb alle turboslangen vervangen en meteen ook vacuumslangetjes vervangen. Hoewel er volgens mij nog niet een lek was, verkeerden ze al wel in verregaande staat van ontbinding, dus vervangen kon geen kwaad.
  • Forte Gas Treatment toegevoegd aan de benzine voor wat interne reiniging.
  • Enkele lampjes van de radio waren kapot. Heb alle lampjes vervangen door nieuwe LEDjes. Elders in de auto zijn ook nog een paar lampjes kapot, die komen te zijner tijd nog wel eens.
  • Onder de auto zaten nog winterbanden. Heb deze vervangen door nieuwe zomerbanden van het merk Hankook. Meteen een ietwat kromme velg weer laten richten, hetgeen het comfort zeker ten goede is gekomen. Ook bleek ik geen krik te hebben, heb via marktplaats een originele Volvo-krik gekocht. Ook heb ik via marktplaats nog een thuiskomertje gekocht, dat leek mij wel zo'n prettig idee in verband met de vakantie naar Zuid Duitsland.
  • Afgelopen weekend heb ik aan de voorkant de remschijven en remblokken vervangen. Dat werd wel tijd.

Wat staat er nog op het programma aan onderhoud?


  • Over 5000 km is de distributieriem aan de beurt
  • Zodra de benodigde materialen binnen zijn ga ik het leer aan een onderhoudsbeurt onderwerpen. Hopelijk komend weekend.
  • Het raam rechtsachter wil niet naar beneden. Bij gelegenheid eens naar kijken. Heeft geen haast, ik zit zelden achterin ;D
  • De airco heeft soms kuren. Het lijkt er sterk op dat het euvel met de magneetkoppeling zich voordoet (te veel speling). Als ik eens tijd heb een of meerdere ringetjes verwijderen.

Ter vermaak nog enkele "bloopers" van mijn kant om de openingspost af te sluiten.

Op enig moment dacht ik dat er een ploffend geluid uit de uitlaat kwam. In een soort paniek meteen hier een topic over geopend:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,64708.0.html
Om heel kort te gaan bleek ik gewoon de Roffel te horen ;D

Dan de autoradio. Er waren wat lampjes kapot die ik wilde vervangen. Radio verwijderd, oude lampjes er uit, nieuwe lampjes er in, radio er weer in, radio aan... er brandden helemaal geen lampjes. Nu had ik er LEDjes in gedaan dus ik dacht: dan zitten die vast verkeerd om (+ en -). Radio er weer uit, lampjes omgedraaid, radio er in, wéér geen licht. WTF, ben ik nu gek?. Misschien werkt het gewoon helemaal niet met LEDjes? Radio er weer uit, gewone lampjes er weer in, radio er weer in. Weer geen licht!. Toen kreeg ik eindelijk een helder moment: de koplampen moeten misschien wel aan anders gaat de backlight niet aan? ;D
Dat bleek de oplossing. Radio er dus nog 1 keer uit, LEDjes er weer in,  radio er weer in en ja hoor, er was licht!
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Vulk

Mooie auto hoor, dit is de ex van Sem?
Ik dacht dat deze optisch 100% was, maar als ik de interieurfoto's bekijk zie ik toch nog wat werk!

Ik kijk al uit naar de volgende update!

Miel850

Mooi om te zien dat deze prachtige sandstone hier te bewonderen blijft.  :)
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

)()()sT

Citaat van: Vulk op 20-08-2013 17:40:47
Mooie auto hoor, dit is de ex van Sem?
Ik dacht dat deze optisch 100% was, maar als ik de interieurfoto's bekijk zie ik toch nog wat werk!

Ik kijk al uit naar de volgende update!

Waar vind jij een auto van 15 jaar oud met >200k. die 100% is?

;D

StefanCJ

Wel eerst goed warm rijden hè!  :)

Mooie auto, veel plezier ermee.

glenfiddich1983

Citaat van: Vulk op 20-08-2013 17:40:47
Mooie auto hoor, dit is de ex van Sem?
Ik dacht dat deze optisch 100% was, maar als ik de interieurfoto's bekijk zie ik toch nog wat werk!

Ik kijk al uit naar de volgende update!

Is inderdaad de ex van Sem.
Zodra ik klaar ben met het onderhoud van het leer, zal ik wat before-and-after foto's plaatsen!

Ook zijn er interieurtechnisch nog wat kleinere puntjes die ik wil meepakken: zo kunnen de (verchroomde?) greepjes van de portieren wel een poetsbeurtje gebruiken en zijn sommige knopjes wat viezig. Het stuur wil ik ook bijwerken.

Citaat van: StefanCJ op 20-08-2013 17:55:44
Wel eerst goed warm rijden hè!  :)

Mooie auto, veel plezier ermee.

Dat doe ik zeker! Ik rij altijd een extra stukje binnendoor zowel aan het begin als aan het eind van een rit (ga een paar afslagen verderop c.q. terug de snelweg op/af). Deed ik met mijn andere auto ook al. Bovendien laat ik de motor nog even stationair draaien voordat ik hem uit zet.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Miel850

Stuurtje met matchende houtinleg zou mooi staan.
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

henry classic v70

Citaat van: koen.s op 20-08-2013 22:04:01
Blijft een mooie kleur dat sandstone.

.. en je ziet ze maar héél weinig als S70  :eusa_dance:
Mooi dat de wagen van Sem bekent blijft op 't forum, dit is zeker een mooie wagen en één waar je best zuinig op mag zijn ;)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

maruska

en standkachel.. lekker voor in de winter !
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

hertogjan6

~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

hertogjan6

Citaat van: maruska op 20-08-2013 23:43:56
Citaat van: hertogjan6 op 20-08-2013 23:41:15
Citaat van: maruska op 20-08-2013 23:40:37
en standkachel.. lekker voor in de winter !
kope!?  :eusa_shifty:  ;D
? heb je er 1 over ? ;D
mag je hem er zelf uit splopen  :eusa_whistle: boekjes heb ik er nog bij ik ga verhuizing volgende maand dan gaan de dozen leeg en daar ligt iig de afstandsbediening in  ;)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

glenfiddich1983

Mijn pakketje van colourlock is gisteren aangekomen :)

Dit weekend dus bezig geweest met de lederen bekleding. Zaterdag de bekleding goed schoon gemaakt met een soort zeep, en vandaag ontvet met de schoonmaakbenzine en begonnen met verven. Het duurde even voordat ik het goed onder de knie had. Volgens de instructie moest je de verf met het sponsje met draaiende beweging er op smeren maar dat werkte voor geen meter. Ben bang dat ik door dat gekloot wel wat verf verspild heb, maar afijn. Je moet het blijkbaar gewoon deppen met het sponsje, geen andere bewegingen dan deppen.
En dan direct droog föhnen.

Ik ben nog niet helemaal klaar met verven, dus van de week moet ik het nog even af maken. En dan nog het verzegel spul en het bescherm spul er op smeren. De foto's hou ik nog even achter totdat ik het eindresultaat kan tonen maar ik kan al wel verklappen dat het een enorme verbetering lijkt te gaan worden ;D
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

The Volvoboy

Ik ben erg benieuwd naar de foto's, moet mijn beige leer namelijk ook nog verven :)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Driven2Shine

Op de site van colourlock staan ook filmpjes hoe je het kunt aanbrengen.
Als je het eenmaal weet stelt het niet veel voor, alleen wel meerdere malen aanbrengen en tussendoor goed fohnen.