Acht keer is scheepsrecht. Het 9e leven begint...

Gestart door V702.5T, 13-01-2017 20:01:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V702.5T

#60
En wat foto's van de cabrio:






Tinypics werkt weer, dus nu zichtbare foto's

V702.5T

#61
Inmiddels zijn we weer flink wat maanden verder, ook Volvo 10 heeft zich gemeld:
Mijn dochter rijdt inmiddels in een USA 855 GLT aut. met een T-5 blok. Verder weinig over de auto bekend, behalve dat deze in 1997 is geïmporteerd, waarschijnlijk als huisraad. Auto heeft altijd in regio Den Haag gereden (iig tot 2013) en tussen 2013 en 2017 is de inbouw van het andere blok gedaan. Mijlenteller staat ook 'pas' 5 jaar stil dus vaag... Maar auto loopt prachtig, komende maanden maar eens stage 0 uitvoeren te beginnen met nieuwe voorschijven.

De cabrio heeft inmiddels nieuwe raammechanismen van de voorportieren in het vooruitzicht. Ze staan al klaar in de gang, nu nog even tijd vinden / maken. Bij Hunter voor € 200 2 stuks aangeschaft. Helaas heeft iemand wat schade aan de auto veroorzaakt bij het linkerachterwiel. Waarschijnlijk een lullige parkeerschade, laten we nog even zitten tot we de hele blanke laklaag die paar mindere plekken kent vernieuwen (en ook de Triton's opnieuw laten poedercoaten).

De rode T-5 maakt als altijd zijn kilometers. Wel het nodige vervangen, na een vastzittende remklauw nieuwe schijven achter en een revisie aan de klauwen uitgevoerd. Nieuwe schokdempers achter, een veerpootlager achter en nieuwe veerpootlagers en stuurkogel voor. Ach, 't hoort bij ruim door de 4 ton heen zijn. Momenteel worden de bussen van de achteras vervangen, de oliekoeler leidingen lekken en gaan er ook onderuit.
Dan morgen ook nog even de APK er op en dan kunnen we weer een jaartje door.
Er was ook nog een uitdaging met hoog brandstof verbruik en niet lekker lopen, dat is met het vervangen van de bobine opgelost.

Binnenkort even foto's maken van het T-5 trio.

V702.5T

Even een korte update... Na ons Afrika avontuur met de V70 TDI (Daughter & Dad) is de rode T-5 weer even in gebruik genomen van december tot eind februari. Helaas, op de dag dat de T-5 uit de stalling kwam, voor vertrek naar Dakar klapte de verwarmingsslang tegen het schutbord en brak bij reparatie een tuitje van de doorvoer af. Dat laatste hoorde ik pas bij terugkomst, had gerekend op een reparatie van een 2-300 euro, dat werd 'iets' meer. Ook de kachelradiateur is gelijk vervangen omdat toch alles open lag. Had het liever zelf gedaan, maar ik was zandhappen ;-)
Na een kleine 12000 km in die 3 maanden de auto nu definitief stilgezet want het olieverbruik was niet leuk meer.... liter rond de 500km.... Die staat nu te wachten op een reanimatie door Adriaan, waarvoor ik maar eens ga belllen..
Als vervangend vervoer lang gezocht naar wat anders, omdat we dit jaar niet met de tent zouden weggaan maar naar de states zouden trekken (tja, wie had de lochdown toen al echt verwacht..) breder dan breed gezocht. En uitgekomen op een Jaguar S-Type V8 in de zeldzame specialorder kleur wit, wat de auto bijzonder goed staat. Inmiddels daar alweer 10000 km in genoten, onvergelijkbaar met de 850 wat een heerlijke bak om mee te sturen. Aangeschaft als tijdelijke auto, maar inmiddels zijn we overtuigd dat ie mag blijven naast de 850 om bij toerbeurt dienst te gaan doen. 

V702.5T

Na een tijd hier weinig geweest te zijn, drukdrukdruk, Amsterdam-Dakar en andere sores aan 't hoofd gaan we verder met het hoofdstuk van de 855 T-5. Na dik 2 ton sturen staat deze inmiddels op ruim 480K.
Omdat stilstand snelle achteruitgang is, de auto stond ivm A'dam - Dakar deelname gestald van juni 2019 tot december 2019, de auto helaas in begin maart 2020 opnieuw gestald. Nu was het al wat langer het plan om de auto te gaan aanpakken, maar nu was er geen wens meer maar noodzaak.
Eerst een andere auto gescoord, immers er moet wel 60K per jaar afgelegd worden om brood op de plank te krijgen. Met het idee om voor 5-6 maanden wat vervangends te kopen gestruikeld over een Jaguar S-Type, met 311K op de teller en voorzien van een 4.0 liter V8.
Omdat zaken anders lopen in COVID omstandigheden werd 6 maanden inmiddels ruim een jaar en we moeten nog even. Geen straf, maar inmiddels zijn we ruim over de 370K heen met de Jag. Die bevalt dermate dat hij mag blijven, en straks afgewisseld wordt met de dan weer rijdende 855. Waarna de Reliant Scimitar eindelijk in de wielen gezet gaat worden, zodat ik eindelijk weer 3 rijdende auto's heb. (de C70 van mijn vrouw krijg ik niet mee)

Inmiddels is de 855 uit de stalling gehaald en naar het oosten van het land verhuist voor een complete revisie van de techniek. De laatste periode zoop hij meer olie als benzine, alleen een kop revisie zou waarscjinlijk maar kort wat opleveren gezien de kmstand. In de afgelopen 1,5 jaar een duidelijke wensenlijst gemaakt wat ik wil.
Kort maar krachtig: koppel, bergen koppel. PK's interesseren mij niet echt.

Het is de insteek om ergens richting de 450-500Nm te gaan uitkomen. Het werk wordt gedaan door iemand die ik al erg lang ken, en veel sleutelt voor de racerij. Ervaring heeft opgedaan bij oa Fasttech mbt sleutelen aan Volvo's. En dat nog niet verleerd is :-) In 4 uur het blok er uit, in nog eens 4 uur hele blok open en gesorteerd.
Vastgesteld dat er 1 verbrande klep in zit en de turbo ook overleden is. Prima, want die ging er toch uit.

Voorziene upgrades aan de motor (zonder compleet te zijn):
H profiel drijfstangen
Andere turbo, schuine flenzen. (waarschijnlijk td04)
3" downpipe
Mahle zuigers
Complete koprevisie
andere injectoren en brandstofpomp
Japanifold
aangepaste (race) koppeling
aangepaste uniek geschreven software
alle slangen vervangen (waar mogelijk zwart siliconen)
Nieuwe radiateur, intercooler, grotere oliekoeler.
Draaiende zaken vernieuwen, appendages vernieuwen
Doel: een als nieuwe motor om 5-7 ton te kunnen genieten. Zonder geneuzel APK waardig qua uitstoot.

Daarnaast 2-3 cm omlaag, nieuwe veren en dempers. R- Remmerij eronder, wat nog even passen wordt met de standaard velgen of misschien toch een verplichte upgrade naar 17" (liever niet blijf uiterlijk graag in de buurt van origineel)

En de ABS controler richting Henk krijgen, zodat het tracs lampje weer uitblijft ;-)

Ondertussen ook de binnenkant aanpakken:
Voorstoelen bekleding nalopen, herstellen, opvullen met nieuwe kussens en verwarmingsmatjes. Stuur opnieuw bekleden, dashboard fixen mbt omkrullen bij de rechter airbag. Ramen opnieuw van folie voorzien.

Buitenzijde:
lichte achterbumper schade er uit, iemand tegen aan gereden, lakwerk professioneel laten poetsen en sealen.

Kortom, kost wat, maar minder dan 1-2 jaar bijtelling van een niet leuke moderne auto. En dan doorrijden tot het niet meer mag..
Zal met regelmaat plaatjes gaan posten.

Ries van de Zilverschuit

Ambitieus hoor! Zo moet je inderdaad weer een eind kunnen komen, lijkt mij. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

de Boeing

Hallo zeg, serieuze plannen!!

Wij zien graag de plaatjes bij de praatjes  ;D 8) ;D

Zou je ook niet naar een krukas en oliepan van een RN-blok kijken? De eerste is een wat lichter (dus vlotter reagerende motor) en het voordeel van de oliepan is dat deze een geintegreerde oliekoeler heeft (ben je gelijk af van die dure, onhandige olieslangen naar je radiator). Zal je wel ook waterbuis achter op het blok moeten veranderen naar die van het RN-Blok.

Ja of natuurlijk voor een volledige RN-blok gaan  :evil:

Ik plug mijn blog nog maar eens (schaamteloos): https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.75.html

Spreekt voor zich dat je dan best ook stuurhuis en andere randzaken meepakt.

En ik zou ook gelijk het dashboard meepakken: extra verankeren of nog beter, verstevigen (vanaf pag 34 in mijn blog)

Succes met de werken en keep us posted!!


en met een V8 rondtuffen lijkt me ook nog wel eens wat...

V70geRwin

Mooie plannen met het blok, gaat vast goed komen, met al die Nm er maar gelijk een sper in zetten?

En die remmen van de R passen amper achter 17 inch, dan moet je verplicht naar velgen met erg veel ruimte gaan.
16 inch kan je vergeten.

Kom maar door met de foto's  :eusa_clap:

V702.5T

Zo na een hele tijd maar eens even een schop tegen dit topic geven. Inmiddels is er wel wat tijd verstreken en een hoop gepasseerd. Doordat ik vorig jaar nog even een partijtje vrij worstelen met kanker aan ben gegaan en gewonnen heb, na bijna een jaar niks doen weer doorgegaan met de 850. Planning eind november in de wielen met alle genoemde upgrades en links en rechts wat meer. Blok wordt gedaan door Calkhoven Autosport, hou het voor nu even bij techniek. Optisch ga ik over een periode van 1 jaar rijden en nu en dan even stilstaan uitsmeren.
Inmiddels is er een Scimitar Se6a automaat bijgekomen uit '77. Vervroegd verjaardagskado van mijn vrouw. De S-Type V8 staat inmiddels op 468K, die gaat er wel uit als de Volvo weer rijdend is. Zodra er beeld is ga ik uploaden ;-)

RemkoT5

Goed om te lezen dat het weer beter met je gaat.
En succes met de verdere upgrades aan je 850.