Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Welke draagarmen heb je er onder gezet?

blauweroffel

De auto is uitgelijnd, moest toen de uitlijner wel vertellen dat dat de achteras ook uitgelijnd moest worden want ik had links en rechts ook de alublokken vervangen. Hij keek toen wel verbaasd.......(REKOS almelo)

Als ik het stuur los laat bij remmen heeft ie een kleine "zwabber" even naar links, dan naar rechts en dan gewoon rechtuit...., maar het lijkt wel of ie niet op alle 4 wielen tegelijkertijd remt en het voelt alsof links achter als laatst remt. Kan het niet beter omschrijven.

Even kijken naar het merk draagarmen: wielen zitten er al weer op ik zie op de zwarte kap PHED staan.

BR

Sbv

heb je geen bon waar op staat welk merk ? Neem aan dat je ze zelf aangeschaft hebt

peteRRR

Misschien is het ontluchten/evt verversen van het rem/olie systeem ook nog een optie er bij. ( luchtbel )

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

blauweroffel

Citaat van: Sbv op 27-09-2014 14:12:35
heb je geen bon waar op staat welk merk ? Neem aan dat je ze zelf aangeschaft hebt

Ik heb ze in Goor in een garage onder de auto gezet (onder begeleiding) maar volgens mij heb ik daar geen bon (meer) van, ben m al aan t zoeken.
Ze komen van Elferink, maar ja die verkoopt volgens mij verschillende merken.
IK ga nog even kijken

BR

blauweroffel

Citaat van: peteRRR op 27-09-2014 14:18:36
Misschien is het ontluchten/evt verversen van het rem systeem ook nog een optie er bij. ( luchtbel )

Groet.

Kan ook, maar kan er "zomaar"lucht in komen, want ik heb niets met de remmen gedaan.
Zal meteen eens kijken naar niveau op het reservoir

BR

edit: niveau staat precies op max

blauweroffel

Net even weer proefgereden en het valt mij ook op dat als ik in een bocht naar links een oprit oprij een schavend geluid hoor links voor, alsof het wiel even ergens aanloopt. Uitslagbegrenzers zitten erop , zijn zelfs nog mooi wit.
Een bocht naar rechts hoor ik niets....
Toen ik het wiel eraf had even bovenin, op de veer gevoeld, boel rotzooi en het rubber daar is kapot, dus waarschijnlijk een nieuw veerpootlager en rubber...

BR

V70geRwin

Citaat van: blauweroffel op 27-09-2014 12:45:36
Ik ben teamleider in het onderwijs, fantastische baan!

Maar nu vandaag even aan t onderzoeken waarom de auto een beetje zwabbert tijdens het remmen.
Bij vol in de remmen dan is de neus even zoekende om vervolgens keurig rechtuit te gaan.
Bij voorzichtig remmen merk je het bijna niet.

Voor de vakantie de draagarmen vervangen.

Nu de wielen eraf gehaald en de draagarmen inspecteren.

Blijkt dat de linkerremschijf voor gewoon loszit? Rechtsvoor ziet deze vast.
Verschil: rechts zit er een pen op de schijf (die precies in de uitsparing van het wiel moet)
Links zit dat penetje er niet en de schijf kun je gewoon ronddraaien en er zit dus veel speling op.

Kwestie van een pennetje erin draaien?

BR

Je centreert de schijf met de wielbouten en dan doe je dat pennetje er in om hem vast te zetten. Daarna wiel erop en de wielbouten vast. Dat kleine pennetje kan nooit de krachten van het remmen opvangen. Daarom wordt de schijf geklemd en geborgd door de wielbouten.

blauweroffel

Citaat van: V70geRwin op 27-09-2014 14:24:53
Citaat van: blauweroffel op 27-09-2014 12:45:36
Ik ben teamleider in het onderwijs, fantastische baan!

Maar nu vandaag even aan t onderzoeken waarom de auto een beetje zwabbert tijdens het remmen.
Bij vol in de remmen dan is de neus even zoekende om vervolgens keurig rechtuit te gaan.
Bij voorzichtig remmen merk je het bijna niet.

Voor de vakantie de draagarmen vervangen.

Nu de wielen eraf gehaald en de draagarmen inspecteren.

Blijkt dat de linkerremschijf voor gewoon loszit? Rechtsvoor ziet deze vast.
Verschil: rechts zit er een pen op de schijf (die precies in de uitsparing van het wiel moet)
Links zit dat penetje er niet en de schijf kun je gewoon ronddraaien en er zit dus veel speling op.

Kwestie van een pennetje erin draaien?

BR

Je centreert de schijf met de wielbouten en dan doe je dat pennetje er in om hem vast te zetten. Daarna wiel erop en de wielbouten vast. Dat kleine pennetje kan nooit de krachten van het remmen opvangen. Daarom wordt de schijf geklemd en geborgd door de wielbouten.

Helder. Thx!
Heb geprobeerd restant van pennetje weg te halen, maar is niet gelukt. Dus de schijf goed gedraaid en de volans er weer op. Ging in een keer goed.

BR

peteRRR

#219
Citaat van: blauweroffel op 27-09-2014 14:20:05
Citaat van: peteRRR op 27-09-2014 14:18:36
Misschien is het ontluchten/evt verversen van het rem systeem ook nog een optie er bij. ( luchtbel )

Groet.

Kan ook, maar kan er "zomaar"lucht in komen, want ik heb niets met de remmen gedaan.
Zal meteen eens kijken naar niveau op het reservoir

BR

edit: niveau staat precies op max

Door de tijden heen kan er wel vocht/lucht in komen en zou je om de zoveel tijd kunnen ontluchten of verversen.
Heb het even op gezocht want wist het fijne er niet van. ;)

http://www.autolouwes.nl/remmen.php ( zie remvloeistof )

Groet.

Edit:zie ook bandenspanning. ;)

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

blauweroffel

Zoals vermeld hoorde ik altijd een schrapend geluid als ik linksom een oprit inreed, komt van linksvoor.
Rechtsom een oprit op geen probleem.
(voor de goede orde, de auto is fabriek af verlaagd, de banden zittne bij indraaien vlak onder de rand van het scherm)
Vorige week kwam ik tot de ontdekking dat precies middenonder de rand van de wielkast naar beneden stak.
En in het midden was een stukje kuiprand die tegen de rand aan ligt weg was. Bij nadere inspectie zitten er ook kleine sneden in de buitenkant van de band.
Ik heb derand weer mbv dikke doek en een hamer in de juiste positie getikt.

Vandaag hoorde ik het geluid weer: rand steekt weer stuk naar beneden.
Dus er zal wel iets kapot zijn aan de veerpoot, en ik verdenk het stuk bovenin. Bekend fenomeen?
Zal straks een plaatje er bij doen

Vervangen van veerpootrubber en lager bovenin?

BR

V70geRwin

Citaat van: blauweroffel op 01-10-2014 17:41:03
Zoals vermeld hoorde ik altijd een schrapend geluid als ik linksom een oprit inreed, komt van linksvoor.
Rechtsom een oprit op geen probleem.
(voor de goede orde, de auto is fabriek af verlaagd, de banden zittne bij indraaien vlak onder de rand van het scherm)
Vorige week kwam ik tot de ontdekking dat precies middenonder de rand van de wielkast naar beneden stak.
En in het midden was een stukje kuiprand die tegen de rand aan ligt weg was. Bij nadere inspectie zitten er ook kleine sneden in de buitenkant van de band.
Ik heb derand weer mbv dikke doek en een hamer in de juiste positie getikt.

Vandaag hoorde ik het geluid weer: rand steekt weer stuk naar beneden.
Dus er zal wel iets kapot zijn aan de veerpoot, en ik verdenk het stuk bovenin. Bekend fenomeen?
Zal straks een plaatje er bij doen

Vervangen van veerpootrubber en lager bovenin?

BR

Hoeveel verlaagd met welke veren en welke banden en velgen heb je eronder?

volvobug

Veerpootrubber kan volledig stuk d.w.z. de kern waar de demperstang in vast zit scheurt los van de rest van de zitting. En dan zakt ie een beetje door zijn hoeven ja.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

blauweroffel

Ik zal morgenmiddag eens proberen uit te vogelen wat het merk is en zo.
Neem wel wat foto's. (maar ik heb allerlei otzooi weggehaald en zelfs stukken rubber (toen de auto op bokken stond) helemaal bovenin  bij de veerpoot.

BR

V70geRwin

Citaat van: blauweroffel op 02-10-2014 21:46:53
Ik zal morgenmiddag eens proberen uit te vogelen wat het merk is en zo.
Neem wel wat foto's. (maar ik heb allerlei otzooi weggehaald en zelfs stukken rubber (toen de auto op bokken stond) helemaal bovenin  bij de veerpoot.

BR

Das niet zo mooi die rubber stukken, die horen toch echt aan elkaar te zitten....

Hoef je niet meer te zoeken naar welke veren enz, het is dan vast je veerpootrubber.
Neem dan ook gelijk het lager mee!