Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blauweroffel

Voordat de blauwe weggaat, wordt ie komende twee weken even uitgeleend aan iemand die in Amerika woont , maar hier een paar weken gaat verblijven.

Nou wil het geval dat ik ontdekte dat het linker voorwiel niet mooi vrij loopt. De remmen lopen niet aan dus ik verdenk het wiellager.
Ik heb deze onlangs nog bij de rode N vervangen en die klus viel reuze mee. Dus een lager gekocht bij estate service.
Die dit wil ik nu ook bij de blauwe vervangen (links voor). Het is mooi weer, temperatuur aangenaam.

Auto omhoog, bokje onder het frame, wiel eraf, so far so good.

De remklauwen loshalen: bouten zitten muuuuuurvast, dus wd 40 er op
de bout om de aandrijfas: geen beweging in te krijgen.........wd 40 erop en nu eerst maar even koffie.
Vraag: de bout om de aandrijfas is toch gewone draad en niet toevallig "engels"?

BR


UserID6342

Moer is gewone draad !  Weet je zeker dat de remklauw gangbaar is, als de bouten van de remklauw niet los willen of bedoel je de bouten (SW15) van de bracket ?

blauweroffel

Citaat van: Dirk342 op 13-12-2015 11:53:24
Moer is gewone draad !  Weet je zeker dat de remklauw gangbaar is, als de bouten van de remklauw niet los willen of bedoel je de bouten (SW15) van de bracket ?

Hoi Dirk

Ja ik bedoel de bouten van de bracket. De remmen lopen niet aan als ik aan het wiel draai. Als ik het wiel er af heb , dan krijg ik de remschijf bijna niet rond als ik die met de handen even rond wil draaien.
Ik heb helaas geen pneumatisch gereedschap....dus kan ik dan met een baco op de centrale moer en dan met een hamer er op slaan? Of help ik dan de aandrijving aan gort?

BR

UserID6342

Zou ik niet doen ! Pak een dop 36 en een lange pijp dan komt tie wel los....

blauweroffel

Citaat van: Dirk342 op 13-12-2015 12:06:41
Zou ik niet doen ! Pak een dop 36 en een lange pijp dan komt tie wel los....

Ja, stom dat ik daar niet aan gedacht heb, zo heb ik nl ook het wiel net losgemaakt, thx voor de tip
DE bouten van de bracket, heb je daar nog een tip voor? Of rustig wachten tot wd 40 zn werk heeft gedaan?

Dit beloofd nog wat als ik de 4 bouten van het lager los moet krijgen.

BR

blauweroffel

#350


Die moer ziet er wel een beetje merkwaardig uit......
Hoort dit zo? ik kan me het niet voorstellen

Ik heb de tip van Dirk uitgevoerd: lange pijp als hefboom gebruikt, maar de complete aandrijf as komt mee...(staat in de 1e versnelling)

BR

UserID6342

Zet de auto eens in zijn 5 en op de handrem getrokken en probeer het dan nog eens een keer...
Bij een automaat in de P stand en op de handrem.

Voor de boten van de bracket kun je dezelfde pijp gebruiken, alleen omhoog tillen dan...

850-R

Zet het wiel erop en laat de auto zakken (wel naafkapje eraf) en daarna met een 36mm dop+ verlenging hem proberen los te draaien
Daily: Volvo 855 R blackstone 360.000 km
Project: Volvo 855 T-5 silversand 190.000 km
Project: Volvo 855 T-5 nautic blue pearl 270.000 km

blauweroffel

Citaat van: Dirk342 op 13-12-2015 12:24:39
Zet de auto eens in zijn 5 en op de handrem getrokken en probeer het dan nog eens een keer...
Bij een automaat in de P stand en op de handrem.

Voor de boten van de bracket kun je dezelfde pijp gebruiken, alleen omhoog tillen dan...

Ga ik nu doen
DE pijp is een beetje lang voor de bouten van de bracket  :) is nl meer dan een meter.
IK probeer eerst de centrale bout los te krijgen, want als dat niet lukt dan bouw ik de boel weer op en breng ik de auto naar plaatselijk garage hier om de hoek, maar dat is mijn eer te na

BR

blauweroffel

Citaat van: 850-R op 13-12-2015 12:26:13
Zet het wiel erop en laat de auto zakken (wel naafkapje eraf) en daarna met een 36mm dop+ verlenging hem proberen los te draaien

Thx, dat wordt plan 2!

BR

classicT5

En zo te zien zit die nog geborgd? Dat maakt het ook niet makkelijker

blauweroffel

Is dat een borging?
Hoe krijg ik dat dan weg?

Tip 2 gaat even niet lukken, want ik probeer het nu met baco en hefboom.
Dop 36 heb ik niet, dus wiel zonder naafkap er op gaat niet, want daar heb ik dop 36 voor nodig. Dus een maat van me even geappt of hij dop 36 heeft.
In z'n 5 zetten werkt ook niet, aandrijfas komt mee.
KYP

BR

blauweroffel

Maat heeft geen 36 dop, dus dit gaat m niet worden......

BR

KIM

Die centrale moer kan geweldig vast zitten. Ik heb destijds van de R links en rechts met een pijp van 1,5 meter de moeren los moeten draaien. Ze bleven ook zwaar draaien totdat ze van de as afkwamen. Dit is allemaal het gevolg van de loctite die Volvo er tussen doet. 2e uitdaging kan zijn om de as eruit te drukken want ook die hebben ze met loctite gebrotgd.
Aan de moer te zien is bij jouw auto de boel al eens los geweest, dus zal het wel meevallen.

Gebruik alsjeblieft alleen maar zeskante doppen en niets anders want daarmee verniel je op zeker de moeren en bouten.

V70geRwin

Citaat van: blauweroffel op 13-12-2015 12:36:31
Is dat een borging?
Hoe krijg ik dat dan weg?

Tip 2 gaat even niet lukken, want ik probeer het nu met baco en hefboom.
Dop 36 heb ik niet, dus wiel zonder naafkap er op gaat niet, want daar heb ik dop 36 voor nodig. Dus een maat van me even geappt of hij dop 36 heeft.
In z'n 5 zetten werkt ook niet, aandrijfas komt mee.
KYP

BR

Andere wiel ook van de grond zeker?

Maar ik zou dit niet me de baco doen, die dop36 heb echt ff nodig voor dit kreng.
Keek al waar je woont maar niet in de buurt zag ik ander kan je hem komen halen.
Misschien iemand anders in de buurt?

Als je je wiel uit stuurt door aan het stuur te draaien moet je ook met de pijp bij de bouten van het bracket kunnen komen.