Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

arjen850

#675
Citaat van: NinaPaul op 27-11-2016 13:50:45
Citaat van: arjen850 op 27-11-2016 13:30:01
Citaat van: NinaPaul op 27-11-2016 12:41:39
Citaat van: arjen850 op 27-11-2016 11:23:26
Citaat van: NinaPaul op 27-11-2016 09:38:55
Citaat van: )()()sT op 27-11-2016 09:25:11
Hoe peil je een handbak dan?

Vuldop eruit en voelen of het tot aan het randje staat.

Gewoon vullen totdat het eruit loopt

Dat is wanneer je hem VULT, niet hoe je hem PEILT.

Ja en? Je hoeft niet te schreeuwen hoor, ik ben niet doof.

Ik geef een correct antwoord op de vraag.
"Ja en?" Dat is een vraag die ik mij ook stel, waarom probeer je iets dat juist is te corrigeren?

Wie zegt in vredesnaam dat ik jou corrigeer?? Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten, das nu wel heel duidelijk zeg....

NinaPaul

Citaat van: arjen850 op 27-11-2016 16:37:12
Citaat van: NinaPaul op 27-11-2016 13:50:45
Citaat van: arjen850 op 27-11-2016 13:30:01
Citaat van: NinaPaul op 27-11-2016 12:41:39
Citaat van: arjen850 op 27-11-2016 11:23:26
Citaat van: NinaPaul op 27-11-2016 09:38:55
Citaat van: )()()sT op 27-11-2016 09:25:11
Hoe peil je een handbak dan?

Vuldop eruit en voelen of het tot aan het randje staat.

Gewoon vullen totdat het eruit loopt

Dat is wanneer je hem VULT, niet hoe je hem PEILT.

Ja en? Je hoeft niet te schreeuwen hoor, ik ben niet doof.

Ik geef een correct antwoord op de vraag.
"Ja en?" Dat is een vraag die ik mij ook stel, waarom probeer je iets dat juist is te corrigeren?

Wie zegt in vredesnaam dat ik jou corrigeer?? Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten, das nu wel heel duidelijk zeg....

Nee hoor, ervaring (gezien jouw andere berichten naar mij toe).

Maar nu je het zegt, ik had (ondanks de ervaring) het ook als aanvulling kunnen zien.

Hier ga ik het bij laten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

blauweroffel

#679
Tjonge jonge, ben je even weg en moet je eens kijken waar een vraag over olie in de versnellingsbak toe kan leiden.
Closed now .... ;D

Even terug naar de de losse as in de buitenste homokineet.
Het is allemaal begonnen toen ik een kapotte schokbreker ging vervangen. (ik had vlak daarvoor al schotel en veer vervangen, en toen is bij het verwijderen en weer terugplaatsen van de veerpoot alles goed gegaan)

Nu heb ik bij het weghalen van de kapotte schokbreker te veel zitten wrikken aan het wiel, waardoor uiteindelijk de binnenste homokineet uit elkaar lag. Dus toen de as helemaal eruit gehaald en toen kon ik al zo de as uit de buitenste homokineet trekken. Iemand riep nog hier ergens: "dat is wel merkwaardig want dat moet niet kunnen"......... Toen is bij deze operatie al iets olie uit de bak gelopen, maar niet veel, ik had ergens gelezen dat je de auto recht moest houden, dan was het te overzien.
Ik zag dat op de as een uitsparing zat voor een borgring, en de borgring zat ook op de as. Daar zat ie ook toen ik uiteindelijk de binnenste homokineet na 3 uur knikkeren weer in elkaar had en de as in de buitenste homokineet heb geduwd. Het zat ook vast, want ik kon hem er niet zomaar uittrekken. Hele spul een week geleden terug gemonteerd en ikke blij  :eusa_dance:

Tot dus de as spontaan uit de buitenste homokineet liep, ra ra
Ik heb de borgring niet meer teruggevonden. Deze zit niet meer om de as, en ik heb nog niet gecontroleerd of deze nog in het binnenste van de homokineet ligt, heel of in stukjes. Ik vermoed dat de borgring kapot is gegaan waardoor de as in een scherpe bocht uit de homokineet is gelopen. Op zich wel merkwaardig dat ik het toen niet merkte, ik had al een 150 meter verder gereden na de laatste bocht toen ik na even stil te hebben gestaan niet meer verder kon.

Rest verhaal bekend.
Wat ik mij nu wel afvraag: als ik nu een nieuwe borgring om de as doe, genoeg vet in de homokineet, en dan het zaakje weer in elkaar zet, heb ik dan weer  een goede (betrouwbare) aandrijfas?

BR

peteRRR

Hier op het filmpje van SKF doen ze eerst een slangenklem om de borgveer/as en dan de homokineet er op tikken.
Zal ook zijn tegen evt breken ( beetje zuigerveer systeem ),.die veer of restanten moeten toch ergens zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=CU74qry0mBc

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

blauweroffel

Citaat van: peteRRR op 27-11-2016 20:27:16
Hier op het filmpje van SKF doen ze eerst een slangenklem om de borgveer/as en dan de homokineet er op tikken.
Zal ook zijn tegen evt breken ( beetje zuigerveer systeem ),.die veer of restanten moeten toch ergens zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=CU74qry0mBc

Groet

Mooi filmpje. Mooi om te zien hoe die klem wegschiet als je de as in de homokineet tikt. Ik weet dat ik m met de hand er vrij eenvoudig in kon schuiven. Daar is dus kennelijk iets niet goed gegaan.
IK ga dit volgend weekend eens proberen. DAnk!

BR

blauweroffel

Ik heb zojuist met een lamp in de homokineet goed gekeken
De borgring zit in de homokineet in de uitsparing en is niet kapot. Heeft de as er denk ik niet ver genoeg ingezeten.

BR

De Schoolmeester

Citaat van: Dirk342 op 27-11-2016 16:11:27
We hebben schijnbaar een nieuw 'schoolmeester' in ons midden, terwijl de meeste van ons blij waren dat de oude niet meer in gebruik was.... :(

Citaat van: elianmars op 27-11-2016 16:30:07
Goh, dat is alweer even geleden, die schoolmeester ;D

::)

:eusa_think:
me is geen bezittelijk voornaamwoord

leons850

Citaat van: blauweroffel op 27-11-2016 20:57:18
Ik heb zojuist met een lamp in de homokineet goed gekeken
De borgring zit in de homokineet in de uitsparing en is niet kapot. Heeft de as er denk ik niet ver genoeg ingezeten.

BR

Dit heb ik ook eens gehad alleen in de versnellingsbak.
Tijdens het rijden kwam de as dus net te ver uit de bak en had ik geen aandrijving meer (heel lastig als er net rechts 2 banen bijkomen). As op de juiste manier in de bak geklikt en nooit meer problemen mee gehad. Is inmiddels toch al zo'n 35000km geleden en is niet meer los geweest.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

blauweroffel

Citaat van: leons850 op 28-11-2016 10:10:14
Citaat van: blauweroffel op 27-11-2016 20:57:18
Ik heb zojuist met een lamp in de homokineet goed gekeken
De borgring zit in de homokineet in de uitsparing en is niet kapot. Heeft de as er denk ik niet ver genoeg ingezeten.

BR

Dit heb ik ook eens gehad alleen in de versnellingsbak.
Tijdens het rijden kwam de as dus net te ver uit de bak en had ik geen aandrijving meer (heel lastig als er net rechts 2 banen bijkomen). As op de juiste manier in de bak geklikt en nooit meer problemen mee gehad. Is inmiddels toch al zo'n 35000km geleden en is niet meer los geweest.

Lekte er toen geen olie uit de bak?
BR

leons850

Citaat van: blauweroffel op 28-11-2016 20:40:11
Citaat van: leons850 op 28-11-2016 10:10:14
Citaat van: blauweroffel op 27-11-2016 20:57:18
Ik heb zojuist met een lamp in de homokineet goed gekeken
De borgring zit in de homokineet in de uitsparing en is niet kapot. Heeft de as er denk ik niet ver genoeg ingezeten.

BR

Dit heb ik ook eens gehad alleen in de versnellingsbak.
Tijdens het rijden kwam de as dus net te ver uit de bak en had ik geen aandrijving meer (heel lastig als er net rechts 2 banen bijkomen). As op de juiste manier in de bak geklikt en nooit meer problemen mee gehad. Is inmiddels toch al zo'n 35000km geleden en is niet meer los geweest.

Lekte er toen geen olie uit de bak?
BR

Nee, verbazing wekkend genoeg niet.
As zat er ook nog wel in maar niet meer in de splines denk ik.
Na het opnieuw er in drukken en een goeie klik te hebben gehoord mijn weg gewoon weer vervolgd.
Dit was overigens de donderdag na de motorwissel, ik had de avond er voor alles opgehaald uit de loods waar het gedaan was dus ik had gereedschap genoeg bij mij. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

blauweroffel

#687
Vandaag bleek dat zowel in de zwarte als de rode de kachelmotor herrie begint te maken. Zal wel door het koude weer komen, maar ze zijn aan vervanging toe. Ben benieuwd of dit enigszins makkelijk zal gaan.

IK heb een grijze (426) XC70 op lpg gekocht. AWD, MT, 2.4T, 299k . Moet een nieuwe rechter koplamp in. Aankomend weekend wordt ie gebracht.
De rode wordt geschorst, daar gaat het dashboard van uit en ik ga op zoek naar een defecte (?) stelmotor. De linkerkant blaast nl even warm (keuze uit koud of bloedheet) en wat later geen keus meer: koud (en nee: de airco staat dan niet aan). Dit is al een tijdje zo, maar nu kan ik in alle rust er mee aan de slag (want nu niet handig al die koude lucht....). De grijze wordt dan even daily.
Ook ga ik dan uitvissen of er echt een nieuwe ECC unit in moet, omdat dat wellicht de oorzaak is van het niet goed functioneren van de interieurverwarming. Er zit nu een ander (sloop) exemplaar in en de dealer weet zeker dat dit de oorzaak is. Echter, ze geven geen garantie dat het plaatsen van een nieuwe ECC de problemen op gaat lossen. (ze zijn nl VIN-gebonden met VIN specifieke software). Die onzekerheid kost echter wel minstens 600 euro......... ben wel goed maar niet gek  :eusa_doh:
Het dashboard zelf vertoont ook een aantal lelijke krassen, dus wellicht gaat er een mooiere dash voor terug. Met de kerstvakantie een mooie klus, zal dan wat foto's hier neer zetten

En vanavond de thermostaat van de zwarte even vervangen, want de meter bleef steken op 10 voor......staat nu weer mooi in het midden op 12.00 uur

BR


blauweroffel

Vanavond even bij Arjan langs geweest om nog meer onderdelen te brengen voor de DOP.
Titans met 4 nieuwe banden, remschijven, blokken, handremdelen, diverse steunen, vacuumleidingen en nog wat grut.
Even lekker kopje koffie gedronken. (had ik je daar eigenlijk wel voor bedankt?)

Morgen bij ES laatste dingetjes bestellen en dan ergens eind volgende week is stage 0 een feit.
Dan moet er nog gebeuren:
andere achterklep
bumpersteunen achter vervangen
afneembare trekhaak monteren (en restanten huidige trekhaak verwijderen)
voorbumper repareren en spuiten (gaat Cornelis-b doen)
dak spuiten

In het voorjaar het interieur reinigen

En dan is tie klaar........toch  :laugh:

BR

peteRRR

Af sluitend met paar vette lagen Insulator-Collinite 845 wax,..laten shinen 8),als je van poetsen houdt ;)

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla