Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blauweroffel

Even wat stof afblazen en een kleine update.

DE grijze is inmiddels twee wiel aangedreven: kan met slippende voorwielen wegrijden, dus achterwielen worden niet meer aangedreven. En ik hoor een schavend geluid, ik verdenk de HO. Volgende week gaat Dennis er naar kijken. Meteen dan nieuwe schokbrekers en veerpoten voor, vacuumslangen vervangen.
Ik denk dat ik Dennis ga vragen of de jongens van zijn garage de koplampen willen vervangen.

Dennis heeft de groene ook even onder handen genomen:
S60-R spruitstuk, 16-T met billet wiel, schuine flens 3"downpipe. Stuurhuis vervangen. Veerpoten voor vervangen, kokerbalk linksachter is weer roestvrij.
Hopelijk de ze week klaar, kan ik m ophalen en de grijze achterlaten.

Ik denk erover om de grijze te verkopen. Zoals ie nu is kan dat niet, dus maken wat er kapot is. Ben op zoek naar XC70 uit 2005/2006 2.5T met haldexkoppeling. Liefst MT en open dak. Op LPG. Zie dat er tussen de 4900 en 8900 voor wordt gevraagd, afhankelijk van km stand. (en welgeteld één op LPG met km stand van 425k....)
Veel aan de grijze XC gedaan sinds ik m heb (heb m nu drie jaar en 100k mee gereden)
-nieuwe stoelzitting en wang vervangen
- nieuwe rembekrachtiger
- nieuwe koppeling en hulp koppeling
- nieuw potje voor vloeistof stuurbekrachtiging
- alle motorsteunen vervangen
- 20 nieuwe kleppen, klepseals en kop opnieuw afgevlakt (uitgevoerd door Dennis)
- nieuwe achterdemper en middenstuk
- deze week nieuwe dynamo
- achterspoiler gemonteerd
- andere deurkaarten (met leer ipv stof)
- verdampere heeft lpg installatie nagekeken
- andere velgen
- verder normale onderhoud, deze week nog nieuwe bougies

Kortom, goed onderhouden, heeft nu bijna 400k er op zitten, LPG G3 en MT. Wegdoen is dus eigenlijk zonde....


blauweroffel

En we zijn weer wat verder in tijd, en geld....

De groene DOP is weer bijna top.....S60R spruitstuk, 3"downpipe, 16T Turbo met schuine flens en billetwiel, stuurhuis gereviseerd, alle storingen verholpen, nieuwe voorbandjes en nog wat dingetjes. Allemaal gedaan door Dennis. Vandaag even naar Elst gereden met de DOP om de grijze op te halen (waarover later meer).
Gaat het lampje van de koelvloeistof branden vlak voor aankomst in Elst. Radiateur gaat het dus begeven..... :-\
Koelvoeistof bijgevuld, mn dochter zou nl met deze weer naar huis rijden. Thuis gekomen (100 km)is het expansievaatje alweer bijna leeg. Dus dat gaat snel.....Nu we toch bezig zijn: maar eens op zoek naar een alu exemplaar. En dit klusje dan maar eens zelf weer doen.
Ook het slot van de achterklep moet nog vervangen worden, want die rammelt. En er zit een zeer irritant piepje ergens achterin, ik vermoed dat de achterbankleuning dit veroorzaakt. Een soort van vogeltje...
En als laatst voorlopig de kachelmotor vervangen, deze overstemt nu het mooie geluid van de motor.. ;D


De grijze is voorzien van een nieuwe HO, en deze week ook de versnellingsbak maar vervangen voor een exemplaar van de sloop (RIMA). Was wel mazzel. handgeschakelde bakken zijn zeldzaam. En ook nog met een smalle as.......de bak van de sloop had er 188 k op zitten. Die van mij 400k. Dus Dennis heeft deze vervangen. Meteen ook maar even de voorste schokbrekers vernieuwd.
Nu vrijdag as nog naar verdampere, want de auto vertikt het om op gas te rijden.

BR



elianmars

Waarom ga je er vanuit dat de lekkage vanaf de radiateur komt?
Het kan ook het koelvloeistofreservoir of een slang zijn die lek is.

blauweroffel

Citaat van: elianmars op 29-02-2020 10:45:58
Waarom ga je er vanuit dat de lekkage vanaf de radiateur komt?
Het kan ook het koelvloeistofreservoir of een slang zijn die lek is.

Alle slangen zijn vervangen en er zit een nieuw expansietankje in. En je ziet het koelwater langs de radiateur lopen, vanaf de ansluiting bij de slang die van de thermostaat afkomt.

BR

blauweroffel

#1159
De DOP maar even geschorst, kan er toch niet mee rijden.
De cabrio maar even tot leven gewekt. Voor de winter een nieuwe accu in gezet, maar ik had vorig week al gemerkt dat ie helemaal leeg was. Dus charger er op, sleutel in contact en de automaat uit de P gehaald. (geen stroom, dan gaat ie ook niet uit de P) DE opril loopt af, dus achteruit de weg op, De DOP er even naast en hulplijntje van accu naar accu. De cabrio pakt in een keer en start. Even een tijdje laten lopen en weer weggezet.

Vandaag in een keer zonder hulplijnen gestart. Maar........het dak wil niet open? Als ik op de schakelaar druk dan gaat de achterkant van de kap omhoog en daarna gebeurt er niets meer. De afdekkap blijft zitten waar die zit.
Als de motor niet aan staat, alleen op contact, dan gebeurt bovenstaande. Met stationair draaiende motor gebeurt er uberhaupt niets. De achterkant met de hand naar beneden gedrukt tot vlak boven de afdekplaat. Mbv schakelaar sluit de kap.

Kan dit veroorzaakt worden doordat de accu niet genoeg spanning heeft? Uitlezen zou een optie zijn, wellicht dat iemand mij hiermee kan helpen?
BR

blauweroffel

Even een kleine update.

De cabrio bleek een waterpomp te hebben met plastic schoepen. Daar kom je achter als plotseling je temperatuurmeter omhoog schiet en het lampje van koelvloeistofreservoir gaat branden terwijl je kalm op de A1 kachelt richting Erik Berkouwer. (om de kap te laten kalibreren)
Met een vrachtauto eerst van de A1 gehaald. (ik moest in de auto bliven zitten, nieuwe regel) en bij de Esso in Deventer  Oost geparkeerd. Daar zelf later de cabrio opgehaald.
Dus afgelopen weekend een distributiewissel gedaan. (voor mij voor t eerst). Nieuwe waterpomp, spanner en geleider en riem. Heeft me 7 uur gekost, (en klein beetje telefonische hulp van Jasper), maar uiteindelijk gelukt  :eusa_dance: :eusa_dance: Kosten: 99,- euro (set van SFK, en jawel, met metalen schoepen).
Gisteren opnieuw een poging gewaagd om in Maarssen te komen en dat is gelukt, Kap doet t nu ook weer. Erik kon mij melden waarom de accu steeds leegloopt. de microswitsches van een of twee deursloten zijn kapot en daardoor blijven de rode deurlampen en instapverlichting altijd aan. En dat trekt de accu leeg.
Dus nu op zoek naar nieuwe deursloten met werkende switches.

BR

dbs1

Citaat van: blauweroffel op 21-04-2020 18:14:57
Dus nu op zoek naar nieuwe deursloten met werkende switches.
BR

Er is ook een goedkope oplossing voor deze micro switches. Door slijtage worden ze niet meer voldoende ingedrukt en schakelen dus niet.
Komt ook voor bij de kofferbak. Vaak kan het alarm er dan ook niet meer op omdat het systeem "denkt" dat de deur nog open is.
Allergoedkoopste en tijdelijk is de deur harder dichtgooien.
Daarna komt onderstaande:

"Wat ook vaak helpt en een"snelle" oplossing is :
een klein stukje plastic (bv van een doorzichtig plastic bekertje) met secondenlijm onder de aanslag van het schakelaartje plakken.
Meestal is nl het schakelaartje niet kapot maar het aanslag knopje iets versleten zodat met een 0,5  overbrugging alles weer werkt".

Heeft bij mijn ex-R jaren prima gewerkt.
Slot vervangen is natuurlijk de fraaiste maar ook duurste oplossing
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

big ben

Citaat van: dbs1 op 22-04-2020 12:18:32


"Wat ook vaak helpt en een"snelle" oplossing is :
een klein stukje plastic (bv van een doorzichtig plastic bekertje) met secondenlijm onder de aanslag van het schakelaartje plakken.
Meestal is nl het schakelaartje niet kapot maar het aanslag knopje iets versleten zodat met een 0,5  overbrugging alles weer werkt".

Heeft bij mijn ex-R jaren prima gewerkt.
Slot vervangen is natuurlijk de fraaiste maar ook duurste oplossing


https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,44901.msg911521.html#msg911521   :D

blauweroffel

Citaat van: dbs1 op 22-04-2020 12:18:32
Er is ook een goedkope oplossing voor deze micro switches. Door slijtage worden ze niet meer voldoende ingedrukt en schakelen dus niet.
Komt ook voor bij de kofferbak. Vaak kan het alarm er dan ook niet meer op omdat het systeem "denkt" dat de deur nog open is.
Allergoedkoopste en tijdelijk is de deur harder dichtgooien.
Daarna komt onderstaande:

"Wat ook vaak helpt en een"snelle" oplossing is :
een klein stukje plastic (bv van een doorzichtig plastic bekertje) met secondenlijm onder de aanslag van het schakelaartje plakken.
Meestal is nl het schakelaartje niet kapot maar het aanslag knopje iets versleten zodat met een 0,5  overbrugging alles weer werkt".

Heeft bij mijn ex-R jaren prima gewerkt.
Slot vervangen is natuurlijk de fraaiste maar ook duurste oplossing

Dank voor deze tip!

BR

blauweroffel


big ben

Citaat van: blauweroffel op 22-04-2020 21:28:21
En jij natuurlijk ook bedankt!

Ik ga eens kijken of dit ook bij mij gaat werken

BR

Hoop dat je er wat aan hebt !!, zou veel werk schelen  :D

blauweroffel

Vandaag koe bij de horens
Dus het slot moet uit de linkerdeur van de cabrio. Want ik ga een stukje plastic plakken onder de schakelaar van de microswitch.
Wat een butklus. Voordat het slot er uit is. De linkergeleider van de raamcassette zit in de weg. Dus de moer losgedraaid zodat ik het frame wat naar achteren kon drukken. Na heel wat gemartel had ik het slot er eindelijk uit. Had ondertussen een plastic houder van de kabel die het slot bediend gemold.

Maar goed, een switch deed het prima, de ander maakte inderdaad geen contact meer met het witte plastic. Dus een stukje plastic tussen geplakt, en het switchje functioneerde weer.
Nu terugmonteren. Dat ging verbazend vlot, ik had het in twee minuten op zijn plaats zitten. Vervolgens ben ik een anderhalf uur bezig geweest om de kabel weer te monteren (de kabel van deurgreep naar het slot) Aan de slotzijde kreeg ik het niet voor elkaar. Maar uiteindelijk toch gelukt.

Resultaat: Lampjes in de spiegel gaan weer uit als je de deur dicht doet.
Instapverlichting en deurlampen doen niets meer........

Maar goed, de accu loopt nu niet meer leeg. En morgen de moer van de beugel van de raamcassette nog vastdraaien, want dat ben ik dus vergeten.....(zucht)


Morgen ga ik er een (afneembare)  trekhaak onder zetten.

BR

blauweroffel

De grijze rammelt in de voortrein, vooral bij oneffenheden in de weg. Geluid verdwijnt niet als ik rem. Ik verdenk iig het wiellager rechtsvoor.
Dus vandaag beide wiellagers inspecteren en evt vervangen. Doe ik ook meteen remschijven en remblokken. Want bij remmen remt ie iets "golvend" hard-zacht).

BR

elianmars


marc-850

Zou je het niet eerder in de ophanging/schokbrekers zoeken?
Wiellagers zullen eerder janken dan rammelen.