linker aandrijfas komt vanzelf los

Gestart door SuomiHJS, 06-01-2014 11:39:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SuomiHJS

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Mijn 850glt 1992, bijna 400000km, vertoonde dat fenomeen.
Twee jaar geleden beide buitenste homokineet rubber hoezen vervangen, volvo kit, dus ook de borgring van de linker as in het zonnewiel differentieel vervangen. Geen problemen met loslaten. Half jaar geleden van de linker aandrijfas het ABS signaalgever tandwiel vervangen (was doorgeroest) en de borgring NIET vervangen. Na 3 maanden en 1000km kwam de aandrijfas spontaan los. Vervolgens weer gemonteerd met een andere (gebruikte) borgring. Na twee maanden idem. In beide gevallen was de borgring in het zonnewiel verankerd. Het Volvo Servicehandboek (TP4101071) Hoofdgroep 4 geeft NIET aan dat deze borgring iedere keer vervangen dient te worden.
Ik heb dat inmiddels wel gedaan en ben benieuwd of de Linker as deze keer wel blijft zitten.
Zijn er forumleden die een dergelijke ervaring hebben of een andere oorzaak veronderstellen? 
Overigens, er is geen speling in de linker wieldraag-arm componenten of overmatige ruimte in de motorsteun rubbers.
Het rechter motorsteun rubber was uitgelubberd, evenals de rubber bus in de reactiestang/momentarm boven de motor. Beiden heb ik een een jaar geleden vervangen.
Gaarne jullie reacties.

ruspek

zelf geen ervaring mee.
Als ik jouw verhaal zo lees zou ik toch echt denken dat je de borgring elke keer moet vernieuwen.
Anders locken met locktide.....

Succes!
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Volvo850Luxury

Waar is de borgring als je aandrijfas los komt?
Zit die er dan nog om heen of is die dan verdwenen?
Als die er omheen zit, is er dan slijtage te zien?

Het lijkt er een beetje op dat die uitsparing waar je borgring in valt versleten is waardoor de borgring dus niet meer werkt.

SuomiHJS

Antwoord op eerste reactie: Borgen met locktite kan niet. De ring en as eind draaien in de versnellingsbak olie en locktite daar aanbrengen is vragen om moeilijkheden. Bovendien hardt locktite IN olie niet uit. Bovendien het borgen van de aandrijfas op een andere manier dan met de expander-ring maakt verwijdering van de as met het hulpgereedschap (volgens service bulletin) nagenoeg onmogelijk.

Antwoord op tweede reactie: De ring zit nog in de groef van de aandrijfas. Er is geen slijtage te zien. Met de dunste vinger waar ik over beschik, heb ik de groef in het zonnewiel afgetast. Scherpe randen, zo te voelen niet afgesleten maar ja, een erg nauuwkeurige "meting" is dit natuurlijk niet. Mocht de nieuwe borgring die ik inmiddels heb gemonteerd hetzelfde resultaat geven (loskomen...) dan ben ik ook bang dat het zonnewiel vervangen dient te worden en dat is los niet leverbaar,........dus een ruilbak met mogelijk andere problemen van de vorige eigenaar(s).
Ik zal de vraag nog eens voorleggen aan VOLVO, indien de as weer loskomt. Is een beetje problematisch hier in Finland

volvobug

Weet je zeker dat de as volledig teruggedrukt zit in de bak, dus de ring ook daadwerkelijk in de groef valt? As moet na terugplaatsen niet met de hand uit de bak te trekken zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Volvo850Luxury

Citaat van: volvobug op 10-01-2014 17:07:58
Weet je zeker dat de as volledig teruggedrukt zit in de bak, dus de ring ook daadwerkelijk in de groef valt? As moet na terugplaatsen niet met de hand uit de bak te trekken zijn.
Huh? Toen ik mijn aandrijfas verwijderde kon ik hem er gewoon met een beetje kracht uittrekken.
Erin ook gewoon even doordrukken dan voel je een * kloenk * dat die erin is geklikt.

Of heb ik het nou verkeerd gedaan :eusa_think: ( lijkt me sterk want ik rij er al weer 10.000km mee )

Volvo850Luxury

Citaat van: SuomiHJS op 10-01-2014 16:49:38
Antwoord op eerste reactie: Borgen met locktite kan niet. De ring en as eind draaien in de versnellingsbak olie en locktite daar aanbrengen is vragen om moeilijkheden. Bovendien hardt locktite IN olie niet uit. Bovendien het borgen van de aandrijfas op een andere manier dan met de expander-ring maakt verwijdering van de as met het hulpgereedschap (volgens service bulletin) nagenoeg onmogelijk.

Antwoord op tweede reactie: De ring zit nog in de groef van de aandrijfas. Er is geen slijtage te zien. Met de dunste vinger waar ik over beschik, heb ik de groef in het zonnewiel afgetast. Scherpe randen, zo te voelen niet afgesleten maar ja, een erg nauuwkeurige "meting" is dit natuurlijk niet. Mocht de nieuwe borgring die ik inmiddels heb gemonteerd hetzelfde resultaat geven (loskomen...) dan ben ik ook bang dat het zonnewiel vervangen dient te worden en dat is los niet leverbaar,........dus een ruilbak met mogelijk andere problemen van de vorige eigenaar(s).
Ik zal de vraag nog eens voorleggen aan VOLVO, indien de as weer loskomt. Is een beetje problematisch hier in Finland
Ik zou nog een keer even alles goed vastzetten inderdaad, en de as goed in de bak drukken zoals al gezegd is.

Martijn84

Ik heb dat ook gehad, lag aan het ringetje, was toch meer gesleten als ik dacht blijkbaar.

Hendrix

Tja, rijden in finland op die fijne strijkplank gladde wegen zonder kuilen en hobbels.... :eusa_whistle:     tja ..... moet je niet naar finland verhuizen  ;D ;D blijft ie wel heel  :P

Ow... heb ik ook gedaan  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:


SuomiHJS

Antwoord #5 en #6. De aandrijfas moet goed geborgd zitten en mag alleen los kunnen worden gehaald met een wringijzer, volgens service bulletin.


Bij gebruik van een koevoet is er grote kans op beschadiging van het versnellingsbak huis, met name de vatting van de oliekeerring, de oliekeerring zelf of de binnenste aandrijfas koppeling. Als je de as er zo uit kunt trekken is er iets mis. De borgring is ELKE keer wel degelijk in zijn groef  "gekloenkt".

Antwoord #8. Waarschijnlijk is de hopeloze kwaliteit van de Finse binnenwegen er debet aan dat
bij mij de as is losgeschoten. Diepe kuilen, wasborden, stenen en ongewoon grote gaten, gecombineerd met een toch versleten borgring. Ik vermoed dan ook dat de betere kwaliteit van de wegen in NL de enige reden is dat de as bij Volvo850Luxury nog niet spontaan is losgekomen, indien deze zonder gereedschap zo makkelijk los te halen is.

Antwoord #7  Martijn84, dit is een zinvolle opmerking! Het gebeurt dus vaker. Ik zal de gebruikte borgringen nog eens onder de microscoop vergelijken met de (extra) nieuwe die ik nog heb. Klaarblijkelijk moet je de borgring dus elke keer vernieuwen als de as losgetrokken is geweest.

Volvo850Luxury

#10
Citaat van: SuomiHJS op 13-01-2014 11:15:26
Antwoord #5 en #6. De aandrijfas moet goed geborgd zitten en mag alleen los kunnen worden gehaald met een wringijzer, volgens service bulletin.

Bij gebruik van een koevoet is er grote kans op beschadiging van het versnellingsbak huis, met name de vatting van de oliekeerring, de oliekeerring zelf of de binnenste aandrijfas koppeling. Als je de as er zo uit kunt trekken is er iets mis. De borgring is ELKE keer wel degelijk in zijn groef  "gekloenkt".

Antwoord #8. Waarschijnlijk is de hopeloze kwaliteit van de Finse binnenwegen er debet aan dat
bij mij de as is losgeschoten. Diepe kuilen, wasborden, stenen en ongewoon grote gaten, gecombineerd met een toch versleten borgring. Ik vermoed dan ook dat de betere kwaliteit van de wegen in NL de enige reden is dat de as bij Volvo850Luxury nog niet spontaan is losgekomen, indien deze zonder gereedschap zo makkelijk los te halen is.

Antwoord #7  Martijn84, dit is een zinvolle opmerking! Het gebeurt dus vaker. Ik zal de gebruikte borgringen nog eens onder de microscoop vergelijken met de (extra) nieuwe die ik nog heb. Klaarblijkelijk moet je de borgring dus elke keer vernieuwen als de as losgetrokken is geweest.

Wat raar dan.
Ik trok met 2 man de aandrijfas er gewoon rustig uit * kloenk * hoorde je. ( Je moest uiteraard wel wat kracht zetten )
Bij het erin zetten weer precies zo, gewoon voorzichtig erin drukken, en dan nog even wat kracht zetten tot je weer * kloenk * hoort en erin geklikt is.
En ik weet wel zeker dat die er goed in zit eigenlijk, want ik ben een week terug perongeluk met veel te hoge snelheid over een drempel gevlogen ( ja echt gevlogen )
Ik hoorde een klap van de achterveren die omhoog sprongen, maar voor de rest zit de aandrijfas en de rest gewoon nog op z'n plek :P
Lijkt me dat een losse aandrijfas er wel uitgeknald was toch?

Zijn er meerdere mensen hier die de aandrijfas zonder gereedschap verwijderen? ( ook zonder koevoet dus )

elianmars

Citaat van: Volvo850Luxury op 13-01-2014 16:19:27
Zijn er meerdere mensen hier die de aandrijfas zonder gereedschap verwijderen? ( ook zonder koevoet dus )



Ja hoor. Een rukje is vaak al genoeg.

Volvo850Luxury

Oh dan hoef ik me geen zorgen te maken ;)

Martijn84

Martijn84, dit is een zinvolle opmerking! Het gebeurt dus vaker. Ik zal de gebruikte borgringen nog eens onder de microscoop vergelijken met de (extra) nieuwe die ik nog heb. Klaarblijkelijk moet je de borgring dus elke keer vernieuwen als de as losgetrokken is geweest.


Ik merkte dat het ringetje iets minder goed was (minimaal) en dat was blijkbaar genoeg.
Heeft me de bak/aandrijfas gekost :(

Volvo850Luxury

Citaat van: Martijn84 op 15-01-2014 11:09:55
Martijn84, dit is een zinvolle opmerking! Het gebeurt dus vaker. Ik zal de gebruikte borgringen nog eens onder de microscoop vergelijken met de (extra) nieuwe die ik nog heb. Klaarblijkelijk moet je de borgring dus elke keer vernieuwen als de as losgetrokken is geweest.


Ik merkte dat het ringetje iets minder goed was (minimaal) en dat was blijkbaar genoeg.
Heeft me de bak/aandrijfas gekost :(
Dat meen je niet?
Hoe is dat precies gebeurd?
Hopen dat het bij mij niet gebeurd :(
Heb niet echt zin om weer een brug te huren en alles los te halen... ( na een paar maanden andere auto )