Olielekkage op Distrubutieriem en en voorkant blok...

Gestart door A3aan, 01-04-2014 19:40:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

A3aan

Hallo allemaal. Ik maak me toch een beetje zorgen na alles wat ik heb gelezen over olie op de distrubutieriem. Vanmiddag onder de auto gelegen omdat ik draagarmen ga vervangen. Kap eraf en en schok een beetje van de natte bende. Ik wist dat de keerring aan de distubutiekant lekte ( van de vorige eigenaar) en dat hij minimaal olie verbruikt. Dus me hier niet zo druk om gemaakt. Maar nu ik het even heb bekeken zie ik dat de riem ook behoorlijk nat is. Deze is 10000 km terug vervangen maar ze hebben niet de moeite genomen om de keerring mee te vervangen.
Enfin, heb geprobeerd wijzer te worden en het nodig bijeen gelezen hier op dit forum.
Feiten:
olie op riem
Onderkant blok behoorlijk nat aan de de hele voorkant. Automaat is kurkdroog
Motor verbruikt minimaal olie.
Blok heeft 519000 gedraaid, het gaat om een 2.5 D van 2000
Riem is 10.000 km terug vervangen.

Wat is wijsheid? Kan ik hier nog even mee doorrijden of moet ik het eerdaags laten verhelpen? Is het de keerring of is de kans groot dat het ook de pakking is van de olie pomp en/ of carterpan?
Ik kan dit niet zelf beoordelen en wil niet stel op sprong naar de garage.

Ewout Schalkwijk

Bij minimaal olie verbruik zou ik niet meteen in paniek raken. Probeer het blok eens zo goed en zo kwaad het kan eens schoon te maken en kijk dan eens goed waar het vandaan komt.
Door rijwind kan een paar druppels olie er al heel dramatisch uitzien. Denk aan een klein wondje aan je voet in een bak water.

Eerst schoonmaken met remmenreiniger, Dasty of iets anders. Olie op de riem is natuurlijk niet goed, maar acute paniek is dat ook niet.

Naar aanleiding van je bevindingen (die je hier natuurlijk met ons deelt) kun je dan een plan maken/ dealer bezoek plannen.

Succes,


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

A3aan

Ja, misschien is dat het beste, eerst eens goed schoonmaken. Lijkt al gauw erger dan het is, maar wat is erger. Ik vind dit aardig erg als ik er na kijk. Het verzamelt zich natuurlijk al tijden hier lekker onder het blok en de wind verspreid het. Dan lijkt het gauw veel erger. Maar dat van die distrubutie hoef ik me ook niet gelijk zorgen om te maken dus? Schoonmaken dus en blijven observeren... ;) dan pas conclusie trekken !?
Maar baal des te meer omdat recent de boel is vervangen. Vier maanden terug deze auto gekocht en bij de koop hebben ze dit gedaan.

Jeroentjuh

Geen garantie dan? Alleen de riem vervangen of ook alle rollen, spanners en waterpomp?

Een die die echt nat is van de olie zou ik toch niet te lang mee doorrijden...

Zou ook de oliepomppakking kunnen zijn, gaan ook nog wel eens lekken....

Volvo850Luxury

Persoonlijk zou ik die riem wel vervangen na die olielekkage..  ( alleen de riem is niet zo duur )
Die olie tast je riem wel aan denk ik..

A3aan

Nee, riem is idd de kosten niet. Daarvoor kan je geen risico nemen. Hoeveel uur is een ervaren monteur ongeveer met dit alles bezig vanuit gaande dat het ook de oliepomp pakking is?

Volvo850Luxury

Oliepomppakking is denk ik niet zoveel werk ( weet het niet zeker )
Krukaskeering is wel heel veel werk ( versnellingsbak moet eruit )

Ik zou dus eerst naar die oliepomppakking kijken ;)

KIM

Aan de zijde van de oliepomp zit ook een krukaskeerring.
Als je de distributie eenmaal los hebt, valt het wel mee. Ik zou tegelijk de o-ring van de pomp, de pakking en de keerring bestellen want alleen dan doe je het goed.

Piet

Ik zou ook, voor de zekerheid, ff naar de keerringen achter de nokkenaspoelies kijken.
Een olielekkage daar met slechts een klein oliespoortje naar beneden kan ook een flinke olieboel onderaan geven. (weet ik uit ervaring)

A3aan

Van de vorige eigenaar heb ik te horen gekregen dat de keerring achter de krukaspoelie lekt! Dit is toch niet hetzelfde als krukaskeerring? Versnellingsbak ( automaat) zit aan de andere kant. Aan die kant is het vrij droog.
Omdat het naar mijn idee toch vrij veel lekt ( dit is tegenstrijdig aan het feit dat hij niet abnormaal olie verbruikt), maak ik me een beetje zorgen en verwacht dat er meer aan de hand dan alleen de keerring. Mijn sleutel ervaring is niet toereikend om dit zelf aan te pakken, gaat boven mijn pet. Dus eerdaags maar naar de garage. Kortste klap. Of is er iemand in omgeving Friesland die dit voor me kan bekijken, of tegen vergoeding wil repareren?
Ben soms een beetje zat ( huiverig ) voor garages die niet meedenken. Of ze zeggen, kan geen kwaad of ze willen een vrijbrief om lekker hun gang te gaan en met een gepeperde rekening als gevolg.

Piet

De krukas heeft twee uiteinden en dientengevolge twee krukaskeerringen een achterste ( aan de bakkant, berucht omdat vervanging veel werk is) en een voorste (achter de oliepomp, die weer achter de krukaspoelie zit, veel makkelijker te vervangen).

A3aan

Oké duidelijk, dus als ik dit wil laten vervangen, keerring aan distrubutiezijde plus de oliepomp pakking, zijn de kosten te overzien! Mijn vraag wederom, hoeveel uurtjes werk is dit ongeveer?

NinaPaul

van 10 uur voor een leek/zonder sleutel ervaring, tot 2 uurtjes pro werkplek/ervaring.

Distributie schijnt een "moeilijke" reputatie te hebben (bij "klussers"), ikzelf vind het, zeker bij de 850, simpel en zeer toegankelijk.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ewout Schalkwijk

Citaat van: NinaPaul op 02-04-2014 19:54:09
van 10 uur voor een leek/zonder sleutel ervaring, tot 2 uurtjes pro werkplek/ervaring.

Distributie schijnt een "moeilijke" reputatie te hebben (bij "klussers"), ikzelf vind het, zeker bij de 850, simpel en zeer toegankelijk.

Let wel dat het hier om een diesel gaat. Dus ook statische en dynamische afstelling van de inspuitpomp. Moet je maar net zelf de spullen en kennis voor hebben. :eusa_think:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv