Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Boeing

Citaat van: aloisdecroon op 17-07-2020 12:16:38
I can enable dual VVT control, but it is open loop control and simply switches the solenoids on or off based on a map of RPM vs load. Here is a picture from a dyno run comparing VVT control. The dashed lines are without VVT control, the solid lines are with VVT control.
To run the VVT solenoids the circuitry on the ECU that was used to power the oxygen sensor pre-heaters is re-purposed. So you can't run the factory oxygen sensor and you must run a wideband and use wideband lambda control.

Dit is dus met motronic 4.4




Wow, dat is best een verschil!! Bijna 400 rpm eerder je maximale waardes. Welke stand selecteer je dan voor deze extra power, maximale vervroeging of net de andere kant op met beide CVVT koppen (je mag ook linkje delen waar je dit eerder poste, volvospeed? dan lees ik het daar even allemaal na).

En aan absolute cijfers te zien ook maatje turbo XXL?  ;D

de Boeing

Citaat van: V70R^2 op 18-07-2020 12:20:52
Ja dus zo, het scheeld onderin echt veel koppel en zo'n VVT motor in de "lage toeren stand" is bijzonder zuinig op cruises elheid (1:14-1:15 prima haalbaar).

Maar is dit op Me9 (en dus met volledige CVVT closed loop control)? of ook bij een B5244T5 op M4.4??

Want met deze motor in mijn R (op M4.3  :eusa_shifty:) zegt boordcomputer (fwiw) ook 6-7 l/100km  @100 km/u...

de Boeing

Goed, geen spannende how-to maar wat me de afgelopen dagen heeft bezig gehouden (stond nog maar een jaar of 2 op de planning  :eusa_shhh:):



Out with the old, in with the new!

Al lang geleden andere achteras gescoord en voorzien van nieuwe rubbers:



Of zo'n multi link achteras verstelbaar is:

(...ziet hier gelukkig geen gezichtje in, blijft geheel professioneel ...)

Creatief met kruk - deel5:





Ik ga er een air ride van maken  ;D

Mooi? Nee, maar op deze manier moet je dus niet met het remsysteem in de weer (loshalen, ontluchten,... die remslangen heb ik aantal jaar geleden al vervangen door staal omvlochten...).

Toch nog best een flink gehannes, in je eentje die oude as geleidelijk laten zakken: tig keren naar andere kant lopen, weer eronder gaan liggen... extra paar handen zou dan mega handig zijn geweest...

Weet iemand wat dit witte dopje is  ??? wat uit extra gat uit frame kwam:



En aan de andere kant:


Minder blij mee  :( Tegen beter weten in wat roestomvormer op gesmeerd, gevolgd door laagje underbody coating...

Houders van remleidingen terug monteren:


Gelukkig wel de draad (voor montage) terug gangbaar gemaakt:



En die laatste veer er terug in worstelen (het lukt me niet zonder er ook nog een veerspanner bij te gebruiken):



Hier zou een brug te handig voor geweest zijn!


Ma goed hij zit eronder, nu de testrit nog (gaat wellicht tegenvallen, ik hoop altijd teveel van dit soort klussen, want eigenlijk waren mijn oude rubbers zo slecht nog niet, in vergelijking met de nieuwe...)

Al bij al toch een uur of 10 mee liggen stoeien (zou ik het nu nog eens moeten doen zou het wellicht in helft van de tijd kunnen  :eusa_whistle:









volvobug

Enige creativiteit kan je niet ontzegd worden  ;) flink karwei geweest zo te lezen. Die achteras is altijd wel gemartel, ook als je de rubbers 'in situ' wilt vervangen. Maar altijd prettig als het er weer op zit in de wetenschap dat alles nieuw is.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Taranis

Citaat van: de Boeing op 19-07-2020 12:34:34
(...ziet hier gelukkig geen gezichtje in, blijft geheel professioneel ...)

;D
Ik zag er inderdaad ook meteen een gezichtje in ja :D

Serieuze klus! Ik weet niet of respect het goede woord is dat je zoiets helemaal in je uppie doet maar knap dat je 't wel weet te volbrengen :eusa_clap: (soms is met 2 sleutelen echt fijner :) )

V70geRwin

Mooie klus, handig opgelost met de remmen zo.
Kwamen alle houdertjes voor de remleiding goed los, bij mij waren die toen zo broos dat alles brak, ook diegene waar de remleiding doorheen loopt.

Ik nam toen gelijk de remslangen mee en dan moet toch alles los.
Grote klus maar ik merkte betere sporing en minder trillingen van achter.

razorx

Daar heb je een lekkere rotklus in je eentje gedaan. Complimenten!

de Boeing

Na as ombouw startte auto niet meer, ik heb die 2 sleutel dagen wel radio geluisterd, verschillende uren, maar dat doe ik vaker, zonder probleem... Maar ik had dus nu blijkbaar 1 achterdeur niet tegoei dicht gedaan waardoor de deurlampjes dus ook nog een nacht hebben gebrand, dat was er blijkbaar toch teveel aan  :eusa_doh:. Hoop niet dat ik mijn accu gesloopt heb hierdoor...

Dus eerst de lader eraan (uurtje of 7, daarna ging startmotor weer mooi rond en was er terug leven in de 5 cilinders :) )

Omdat ik nu toch bezig was wel eens benieuwd wat die radio (en andere) verbruiken:


Dit is met contact op stand I


en dit met de radio aan...

Auto uit (niet op slot en dus ook geen alarm erop): 0.25 W
Contact I: 10.8 W
Binnenverlichting: 26 W (deze set ik tijdens klussen wel standaard uit)
Rode deur lampjes: 10 W
Radio zacht: 21 W (Sc-801 met de standaard 850R versterker)
Radio luid: 29 W (zou nog eens interessant zijn om te kijken wat het zonder versterker is)
Contact II: dat trekt mijn laptopvoedingkje niet  ;D

Met name die rode deur lampjes moeten maar eens op een led dieet. De binnenverlichting zelf kan wellicht ook maar ik hou wel van de zachte/warme gloeidraad look, keihard wit/purper led licht ? no thx. Of zijn hier tegenwoordig ook al warm witte leds voor beschikbaar, die ook mooi mee dimmen??

Torretje ook weer eens voorzien van nieuwe plas olie:


Eerst circa 200ml ATF bij de motorolie, voorzichtig klein stukje rijden, dan nieuw 5w40 en oliefilter.


Eerste ritten met nieuw achteras zitten er ondertussen op, moet zeggen dat ik (nog) niet heel veel verschil merk. Bij forse drempels hoorde ik vroeger wel een knak van achter komen, hoop dat dit nu opgelost is.

Samen met nieuwe achteras ook mijn smurfen (IPD)stabilisatiestang (ff zwart gemaakt voor de uniformiteit) van 22mm gemonteerd. Voor had ik al sinds ombouw de 25mm geplaatst en die bevalt goed, zij het wel dat het comfort iets minder wordt. Lang getwijfeld of ik hem wel zou plaatsen (want zo'n estate rammelt nauwelijks, daar achteraan :eusa_shifty:) maar vooralsnog lijkt het mee te vallen. En in theorie kan ik nu lange afritten van de autostrade doen met 175 km/u (ipv mijn gebruikelijke 162 km/u  :eusa_doh: ;D)



Samen met nieuw achteras hoort ook uitlijnen achteraan, wist al dat dit een dingetje was bij onze oude 850's (mijn standaard bandenboer durfde het niet aan, en bij de Volvo dealer wisten ze al helemaal niet hoe eraan beginnen?!?!) maar omdat ik geen zin had om naar god-weet-waar te rijden, hier in de buurt wat rondgebeld: Euroband Patrick in Lanaken zei aan de telefoon: "kom maar eens langs en we zullen eens kijken". Het was een prettige ervaring (ik mocht er gewoon bij zijn en hij liet alle waardes zien en welk effect het verschuiven van de multilink rubbers had.  Het stond eigenlijk al vrij goed, maar toch heeft hij alle wielen 2x bijgesteld voor een nog beter resultaat.

Maar wat daar op de brug wel zichtbaar was:



>:( >:( :eusa_wall:#$%^& Die Spidan ashoes zit er voor mijn gevoel pas net op:


https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.msg1718254.html#msg1718254

Een goeie 2j en 45000km geleden.

En natuurlijk moest ik naar de keuring met mijn ketel, had nog gehoopt dat het een opmerking zou worden (of dat ze het over het hoofd zouden zien), maar nee, afgekeurd en mag dus daarvoor ook nog eens extra lappen ...

Nu is de vraag: Weer nieuw hoes eromheen (geen spidan meer  :eusa_wall:) , volledige homokineet vervangen, of volledige nieuw aandrijfas? (want hoe lang gaat de binnenste nog mee...). Dacht eerst aan een SKF as, maar als ik de ervaringen hier op het forum zo lees is dat een absolute no-go!






V70geRwin

#593
Skf zou ik vermijden.had trillingen en vrat de abs ring weg, gewoon niet volgens spec. Had de Lange variant.

Rij al 2 jaar met de eigen merk assen van Skandix.de, goed betaalbaar en prima spul. Voor het geld en het werk een no brainer. Denk ook aan de afdichting ringen 9492980 tussen as en lager zodat er geen vuil in komt. Je kan overwegen het lager ook mee te nemen en wel monteren met loctite op de spiebanen.

Ewout Schalkwijk

Wat raar dat een (in mijn beleving) een goed merk als SKF zulke bagger aflevert. Je weet toch als fabrikant dat een reputatie sneller kapot gat dan dat je het opbouwt?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Mee eens. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

V70geRwin

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 01-08-2020 17:41:42
Wat raar dat een (in mijn beleving) een goed merk als SKF zulke bagger aflevert. Je weet toch als fabrikant dat een reputatie sneller kapot gat dan dat je het opbouwt?

Is een misser idd, maar lagers enz zijn wel weer prima.
Er is helaas ook veel imi spul in omloop.

de Boeing

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 01-08-2020 17:41:42
Wat raar dat een (in mijn beleving) een goed merk als SKF zulke bagger aflevert. Je weet toch als fabrikant dat een reputatie sneller kapot gat dan dat je het opbouwt?

Ja dat idee dus, had ook in mijn hoofd dat het goed spul was (gebaseerd op hun lagers idd).

Citaat van: Taranis op 01-08-2020 18:05:38
Mee eens. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

;D ;D

Citaat van: V70geRwin op 01-08-2020 12:33:09
Skf zou ik vermijden.had trillingen en vrat de abs ring weg, gewoon niet volgens spec. Had de Lange variant.

Rij al 2 jaar met de eigen merk assen van Skandix.de, goed betaalbaar en prima spul. Voor het geld en het werk een no brainer. Denk ook aan de afdichting ringen 9492980 tussen as en lager zodat er geen vuil in komt. Je kan overwegen het lager ook mee te nemen en wel monteren met loctite op de spiebanen.

Eigen merk, doet mijn "Scantech/Proparts Sweden/china crap" alarmbellen wel afgaan, maar skandix is dan idd wel weer een betrouwbaar adres, mss toch maar eens gokje wagen?!

En loctite? aangezien ik dit allemaal toch 2 jaarlijks los haal?  :eusa_wall: (hier nog nooit gebruikt)

Stofring 9492980: is dit niet enkel voor de aandrijfassen met het kleine boutje (en de N)? Want ik heb nog oude aandrijfassen met de grote lompe moer, en volgens mij ben ik op een 850 nog nooit die ring tegengekomen.

Stefan

Citaat van: de Boeing op 01-08-2020 21:03:34
Stofring 9492980: is dit niet enkel voor de aandrijfassen met het kleine boutje (en de N)? Want ik heb nog oude aandrijfassen met de grote lompe moer, en volgens mij ben ik op een 850 nog nooit die ring tegengekomen.

Idd niet op de 850, tenminste niet op een MY '96 R
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

NinaPaul

Loctite 603, ik gebruik dat enkel als "redmiddel" wanneer er al (kleine) speling ontstaan is bij machines op spiebanen of lagers.
Nog nooit op een auto as zijn spiebanen gebruikt, want het vastlijmen (ja het is lijm) heeft enkel nadelen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz