Auteur Topic: Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5  (gelezen 77924 keer)

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5
« Reactie #600 Gepost op: 01-08-2020 22:37:26 »
Nee joh dat doet geen hond... Volvo schrijft het wel voor trouwens dat is waar... Maar niemand doet het. Is ook echt ellllllende om daarna die as weer uit het lager te drukken...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

The Demon

• When God made me, He broke all the rules!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • +600.000 km and still going strong!
« Reactie #601 Gepost op: 02-08-2020 01:09:45 »
Ik heb een keer een setje aandrijfassen besteld van SKF bij één leverancier, weet ff niet meer welke.
De één was gemaakt in Italië en de ander in Zweden volgens de doos.
Ik meen dat de rechter uit Italië kwam (weet ik niet zeker meer) en daar zat al speling op de buitenste homokineet.
Was en is de laatste keer dat ik voor SKF, toch de baarmoeder van Volvo, ga met dat soort onderdelen.

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #602 Gepost op: 02-08-2020 09:52:48 »
Ja dat idee dus, had ook in mijn hoofd dat het goed spul was (gebaseerd op hun lagers idd).

;D ;D

Eigen merk, doet mijn "Scantech/Proparts Sweden/china crap" alarmbellen wel afgaan, maar skandix is dan idd wel weer een betrouwbaar adres, mss toch maar eens gokje wagen?!

En loctite? aangezien ik dit allemaal toch 2 jaarlijks los haal?  :eusa_wall: (hier nog nooit gebruikt)

Stofring 9492980: is dit niet enkel voor de aandrijfassen met het kleine boutje (en de N)? Want ik heb nog oude aandrijfassen met de grote lompe moer, en volgens mij ben ik op een 850 nog nooit die ring tegengekomen.

Proparts cq huismerk van estate mijd ik ook, dat is echt veel mindere kwaliteit.
Maar rij al 2 jaar met deze assen naar tevredenheid. Passen ook perfect.

Heb ook de assen met de dikke moer maar die stof ring past er perfect tussen en dicht mooi af.
Maar ook daar geldt hetzelfde voor als loctite, je mag het zelf weten.  ;)
« Laatst bewerkt op: 02-08-2020 09:55:34 door V70geRwin »
Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #603 Gepost op: 02-08-2020 11:55:28 »
Kijk, dat zijn de betere tips, mss toch maar eens gokje wagen (want moet ook nog deel andere spullen bestellen).
Wel raar dat de korte aandrijfas duurder is dan de lange?!

Moet je bij skandix ook de oude as inleveren of hoeft dat niet? (van deze oude roestige weet ik in ieder geval wel dat ie goed past en trillingsvrij is).

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #604 Gepost op: 02-08-2020 12:15:20 »
Kijk, dat zijn de betere tips, mss toch maar eens gokje wagen (want moet ook nog deel andere spullen bestellen).
Wel raar dat de korte aandrijfas duurder is dan de lange?!

Moet je bij skandix ook de oude as inleveren of hoeft dat niet? (van deze oude roestige weet ik in ieder geval wel dat ie goed past en trillingsvrij is).

Nope.

Andere optie als je tijd hebt is zelf de binnenste hoes en buitenste kineet doen of laten doen.
De binnenste kineten houden het meestal langer vol dan de buitenste.
Maar voor het geld van die skandix assen ging ik niet knoeien met vet, 1 keer een kineet gedaan maar als het nog een keer moet laat ik het doen. Maar liep toen ook te klooien met hoezen die zouden moeten passen maar net niet goed waren in diameter. Of er is toen al ooit een andere as onder gekomen of Volvo heeft lopen variëren maar was het geklooi zat en eerst de lange kant van skandix besteld. Later ook de korte toen vervangen.

Je weet ook niet of de kineet al veel schade heeft opgelopen, ik was aardig wat vet kwijt toen.

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #605 Gepost op: 18-08-2020 17:19:51 »
Kapotte spidan aandrijfas hoes- deel 2:

Toen ik er mee bezig was dacht ik: "Waarom, breng ik toch die ketel niet gewoon naar de garage?!"
Achteraf is er dan weer voldoening als het gelukt is ... (vervelend)

Want die fusee pen gaat toch niet echt gemakkelijk:

Zelfs met beitel ertussen lukte het dit keer niet, na veel prutsen zweten en tijd verliezen een paar geïrriteerder klappen met dikke hamer (rechtstreeks op draagarm) en toen kwam ie eindelijk los:

Verbaas me wel nog steeds over die Meyle HD draagarmen, ze zitten er nu toch bijna 2 ton onder en zijn nog steeds zeer stug/elastisch in de rubbers...

Op aanraden van V70geRwin bij skandix een complete huismerk aandrijfas besteld:

lijkt hetzelfde, maar niet helemaal:

Het dikke deel tegen de bak aan (trillingsdemper?!) is wat slanker uitgevoerd.

En mijn (ongezonde?) gewichtsfascinatie:

Origineel 7.2 kg
Skandix 6.3 kg (ik mag weer een extra La Chouffe  ;D ;D)

Op die Skandix as staat overigens: ODM 815104 P07A20 (ik was ff bang dat ik Proparts sweden/Scantech zou krijgen)

Hij paste overigens wel perfect, was wel ff vergeten dat er ATF uitloopt als je hem uit de bak trekt (ondanks dat auto flink schuin stond naar de andere kant)  :eusa_wall:

Ik heb ook nog die stofring 9492980 (die ik nog had van mijn donor N) geprobeerd maar dat past toch echt niet (as kan dan niet ver genoeg door lagerhuis):

En nu EindeLijk ook eens tijd om mijn nieuwe remschijven te passen.

standaard 850 cd:

en een 305mm schijf (voor een N):

En ja dat past met de 302 mm brackets:

Er is zelfs nog wat ruimte voor verbetering over:

;D ;D

En lap, weg gewichtswinst:

:eusa_wall:
Staat wel leuker  ;D ;D :eusa_doh:

Nu is de 280mm schijf al wel 6j in gebruik dus al wat afgesleten. Mede door het alu hart van die 305mm N schijf valt het gewicht nog enigszins mee, ook zijn deze 28mm dik (versus 26mm voor 850 schijf) Ik hoop dat het past met nieuw blokken, anders schuren we deze maar wat af... (of ik laat een mm afdraaien van deze schijven).

Omdat ik terug naar de keuring moest met kapotte hoes heb ik toch nog maar even de oude remschijven terug gemonteerd...

Waar ik minder blij mee was:

De bovenste glijpen is al behoorlijk ver heen, en dit was nota bene een originele klauw van bij de dealer!  >:(
(ze zien er mooi shiny uit met blanke lak als je ze gaat ophalen maar dat is in no-time gebarsten met lelijke roestige klauwen als gevolg... Wat dat betreft zijn mijn EstateServices achterklauwen (A-huismerk) met dezelfde leeftijd een stuk beter (hittebestendige verf zonder blanke lak?!)

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #606 Gepost op: 18-08-2020 18:57:13 »
Complete as vervangen omdat de stofhoes...

Ok, kan. Nieuwe stofhoes monteren is nou ook geen raketwetenschap hoor. En als je oude as verder prima was, waarom dan vervangen?
Ik heb trouwens SKF stofhoezen geplaatst, die er in 2 varianten zijn: goedkope en duur(der). Die dure zitten eronder en die zijn perfect van pasvorm, goed te monteren en worden geleverd compleet met borgclip voor het aseinde en klembandjes.
Die borgclip los maken is trouwens het enige geëtter met het vervangen van zo'n hoes, vind ik. Afgezien van de vette vingers natuurlijk ;D

[edit] Maar zo'n nieuwe glimt natuurlijk wél mooier!  :eusa_clap:
« Laatst bewerkt op: 18-08-2020 19:05:12 door hilko73 »
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #607 Gepost op: 18-08-2020 19:14:37 »
Mooie klus, fijn dat de as ook bij jou goed past.
Maar die stofkap is bijzonder, zit er bij mij tussen.
Maar ik mag nu het lager doen dus we gaan het zien.

Voor de prijs van die as ga ik niet meer zeuren met clipjes en vet.

Die gatenkaas schijven staan wel leuk maar met nieuwe blokken wordt het krap vrees ik....

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #608 Gepost op: 19-08-2020 10:03:40 »
Complete as vervangen omdat de stofhoes...

Ok, kan. Nieuwe stofhoes monteren is nou ook geen raketwetenschap hoor. En als je oude as verder prima was, waarom dan vervangen?
Ik heb trouwens SKF stofhoezen geplaatst, die er in 2 varianten zijn: goedkope en duur(der). Die dure zitten eronder en die zijn perfect van pasvorm, goed te monteren en worden geleverd compleet met borgclip voor het aseinde en klembandjes.
Die borgclip los maken is trouwens het enige geëtter met het vervangen van zo'n hoes, vind ik. Afgezien van de vette vingers natuurlijk ;D

[edit] Maar zo'n nieuwe glimt natuurlijk wél mooier!  :eusa_clap:

Ik had hier 2 jaar geleden al eens de stofhoes van vervangen (die dus nu stuk is). De binnenste hoezen gaan ook wel eens kapot lees ik, evenals de homokineet... vandaar dat ik dacht: gelijk volledige nieuwe as. We gaan zien hoelang deze het vol houd...
Ashoes vervangen vond ik niet echt fijn klusje... (ja als alles goed losgaat...). Wel goed om te lezen dat SKF ook een betere variant heeft, heb je daar toevallig nummers van?

Mooie klus, fijn dat de as ook bij jou goed past.
Maar die stofkap is bijzonder, zit er bij mij tussen.
Maar ik mag nu het lager doen dus we gaan het zien.

Voor de prijs van die as ga ik niet meer zeuren met clipjes en vet.

Die gatenkaas schijven staan wel leuk maar met nieuwe blokken wordt het krap vrees ik....

met luchtsleutel trek je hem wel dicht hoor, was alleen bang dat deze ring dan helemaal kapot gedrukt zou worden. Hij paste idd wel mooi om aandrijfas heen...

En deze dikkere schijven met nieuwe remblokken... we gaan het zien (als ik weer eens zin heb om te klussen  ;D)
Hoop hierdoor wel verlost te zijn van wobbly remmen... (huidige ate zijn krom)
« Laatst bewerkt op: 19-08-2020 10:05:40 door de Boeing »

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #609 Gepost op: 19-08-2020 11:30:40 »
Ik heb deze destijds besteld, en die zijn gewoon goed.
Het nummer dat op de bon stond is VKJP 3066, maar dat zal een nummer van auto-onderdelen24.nl zijn.

Nou zag mijn as er ook nog erg goed uit, wellicht was die eerder al eens vervangen:
« Laatst bewerkt op: 19-08-2020 11:32:35 door hilko73 »
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #610 Gepost op: 19-08-2020 12:10:29 »
Ok die as ziet er idd nog heel goed uit. Nu bewaar ik mijn oude as wel nog, kan ik op mijn gemak daar weer eens nieuwe ashoes om knutselen...

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #611 Gepost op: 19-08-2020 12:39:43 »
Ik heb deze destijds besteld, en die zijn gewoon goed.
Het nummer dat op de bon stond is VKJP 3066, maar dat zal een nummer van auto-onderdelen24.nl zijn.

Nou zag mijn as er ook nog erg goed uit, wellicht was die eerder al eens vervangen:

Die VKJP is een SKF nummer, kan je gewoon op googlen.

Heb mijn orginele Volvo as ook nog bewaard, just in case.
Kan altijd nog mijn vingers vet maken  ;D

jellejas

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #612 Gepost op: 20-08-2020 01:41:55 »
Ik heb er ook ODM assen onder en die bevallen tot nu toe prima. Ik moest de passagierskant as vervangen, toen huismerk EstateService gekocht en deze was ODM. Paste perfect een geen trillingen what so ever. Toen de andere kant ook moest/wou heb ik besloten de andere kant van ODM te doen ondanks dat deze niet via ES beschikbaar was. Dus met veel pijn en moeite de bestuurderkant opgezocht en uit de UK laten komen. Deze is ook zonder problemen.
BRAAAAAAAP STUTUTU

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #613 Gepost op: 20-08-2020 10:45:53 »
Ik heb er ook ODM assen onder en die bevallen tot nu toe prima. Ik moest de passagierskant as vervangen, toen huismerk EstateService gekocht en deze was ODM. Paste perfect een geen trillingen what so ever. Toen de andere kant ook moest/wou heb ik besloten de andere kant van ODM te doen ondanks dat deze niet via ES beschikbaar was. Dus met veel pijn en moeite de bestuurderkant opgezocht en uit de UK laten komen. Deze is ook zonder problemen.

Kijk gebruikservaringen, daar hebben we wat aan!

Hoe lang heb je ze er al onder zitten?

En misschien moet ik dan almaar preventief de andere ook bestellen en op de plank leggen. Dat denk ik de laatste tijd trouwens over meer onderdelen, zoals daar zijn lmm, lambda, voorschokdempers (hoelang gaan deze eigenlijk mee?), nokkenassensor,... Want het gaat onderhand allemaal uit productie en schaarser worden vrees ik...
« Laatst bewerkt op: 20-08-2020 12:16:34 door de Boeing »

jellejas

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #614 Gepost op: 20-08-2020 14:32:09 »

Kijk gebruikservaringen, daar hebben we wat aan!

Hoe lang heb je ze er al onder zitten?

En misschien moet ik dan almaar preventief de andere ook bestellen en op de plank leggen. Dat denk ik de laatste tijd trouwens over meer onderdelen, zoals daar zijn lmm, lambda, voorschokdempers (hoelang gaan deze eigenlijk mee?), nokkenassensor,... Want het gaat onderhand allemaal uit productie en schaarser worden vrees ik...
https://www.ebay.nl/itm/New-Genuine-ODM-Front-Right-Drive-Shaft-18-152041/233564639381?hash=item3661899095:g:STkAAOSwnAJenKa1

Zie bovenste linkje voor de bestuurderskant assen die ik er onder heb zitten. Dit zijn ook de assen die ik heb besteld voor mijn turbo handbak uit '95.

Ik denk dat ik ze er nu iets van 10k onder heb zitten, echt nog niet lang ofzo. Dus daarom durf ik ook nog niks te zeggen over betrouwbaarheid maar ze passen prima en heb tot nu toe nergens last van. Daarnaast zijn ze ook goed betaalbaar en tot nu toe leverbaar en heb er nergens slechte dingen over kunnen horen eigenlijk.

Ben ik al mee bezig geweest. Ik heb een hele zooi aan sensoren waaronder bijvoorbeeld een gloednieuwe org Bosch LMM, want als ze uit voorraad raken dan ben ik bang dat dat soort dingen helaas nog duurder worden dan een R-bumper. Ik zou persoonlijk een LMM, nok, krukas en temp sensor op voorraad houden wat betreft motor. Dit zijn naar mijn weten redelijk model specifieke dingen en dus niet zo makkelijk te vervangen als ze er niet meer zijn. Iets als schokbrekers of lambda is redelijk universeel. Schokbrekers kan je uiteindelijk vervangen voor een mooi schroefsetje en lambda kan je makkelijk over naar goedkope en universele wideband. 
BRAAAAAAAP STUTUTU