Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miyel

850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

Citaat van: Miyel op 08-09-2020 11:54:48
https://youtu.be/a_Pzmj0jxfw

Helder, thx!

De unit uit mijn donor N lijkt dit idd ook te doen (vrijloop in 1 richting, hij zat gewoon wat vast na 2j op de plank liggen) 

En hij loopt nog redelijk geluidvrij maar dit "freewheel" heeft wel al 170k ervaring, dus of het nog verstandig is om deze op mijn 2jr oude Bosch dynamo te zetten (als het überhaupt al kan).

Wel raar dat dit slippen niet gebeurd bij de standaard 850 setup (want daar loopt de multiriem toch ook deze route als je geen airco hebt)

Miyel

Why for f#ck sake heb je geen airco dan? 😁
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

Citaat van: Miyel op 08-09-2020 16:16:22
Why for f#ck sake heb je geen airco dan? 😁


Ik koester nog de ambitie om ooit een vies zweterig manneke te worden  ;D ;D


Maar zonder gein: durf wel te stellen dat het niet het meest robuuste systeem is in onze auto's, verbaas me er ook over dat nu iedereen een spontane hartverzakking lijkt te krijgen bij de melding: geen airco in de auto. Vroeger reden we toch ook, en masse, richting het zuiden bepakt en bezakt met 5 man in een renault R4 vol in de zon en file zonder dat er dode vielen?!

Dus eruit met die handel, flinke gewichtsbesparing en ook nog eens wat meer plek in het vooronder  :).

(Ok, af en toe ontwaseming mis ik wel eens...)

de Boeing

Hmmm, het vrijloopwiel in mijn dynamo blijft toch nog voor wat bedenkingen zorgen...

Als ik dus na volgas en hoge RPM terugval in de toeren hoor ik hem duidelijk slippen, dit zou dus op te lossen zijn door er zo een vrijloop poelie op te zetten (die vanaf Me7 dus standaard werd). Maar ik rem ook best vaak op de motor (ja dat kan ook met een automaat! zei het iets minder efficiënt dan met een handbak) en dan stijg je net plots in de toeren, daar gaat zo een vrijloopwiel niks aan veranderen want die werkt enkel de andere kant op... Mss maar wat minder de automaat naar L trekken dus.

Nog wat opruimwerken gedaan:


Ok mijn oude achteras was dus toch niet meer zo goed als ik zelf dacht  ;D En denk dat dit het knakje, wat ik vroeger van achteruit hoorde, ook wel enigszins verklaart  ::)

Zit ook nog een sub draagrubber muurvast geroest (1200 Nm slaat hem niet los :( )  in mijn oude as:


Terugkijkend op deze flinke klus, nu toch wel blij dat ik toen de hele as heb vervangen en niet heb geprobeerd die dingen onder de auto los te krijgen...


Ondertussen ook alweer aan nieuw projectje begonnen (1 van de vele :eusa_doh:)



Ga hem uiteraard nog in de juiste kleur spuiten (en het kunststof staat momenteel al mooi te badderen in de lijnolie), alleen zitten er enkele diepe krassen in het kunststof deel. Licht opschuren geeft toch niet echt dezelfde finish als de originele textuur, iemand nog een betere methode hiervoor?

NinaPaul

Verhitten met fohn/verfbrander en glad strijken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Taranis

Als eerste: ik reageer weliswaar niet altijd maar je blog is echt een aanvulling voor dit forum :eusa_clap: Je schrijfstijl kan ik erg waarderen, evenals je technische input. Hou vol 8)

Citaat van: de Boeing op 20-09-2020 11:28:15
Hmmm, het vrijloopwiel in mijn dynamo blijft toch nog voor wat bedenkingen zorgen...

Als ik dus na volgas en hoge RPM terugval in de toeren hoor ik hem duidelijk slippen, dit zou dus op te lossen zijn door er zo een vrijloop poelie op te zetten (die vanaf Me7 dus standaard werd). Maar ik rem ook best vaak op de motor (ja dat kan ook met een automaat! zei het iets minder efficiënt dan met een handbak) en dan stijg je net plots in de toeren, daar gaat zo een vrijloopwiel niks aan veranderen want die werkt enkel de andere kant op... Mss maar wat minder de automaat naar L trekken dus.

Mijn cabriootje is ook een ME7 en ik rem ook vaak op de motor als we richting de bergen gaan en dan schiet het toerental soms ook richting de 5000+ rpm. Nog nooit heb ik de riem horen slippen of piepen. Ik snap dus niet dat het bij jou zo'n issue is: je zou bijna denken dat er iets anders aan de hand is :eusa_think:

de Boeing

#637
Citaat van: Taranis op 20-09-2020 17:08:02
Als eerste: ik reageer weliswaar niet altijd maar je blog is echt een aanvulling voor dit forum :eusa_clap: Je schrijfstijl kan ik erg waarderen, evenals je technische input. Hou vol 8)

Oei, dat is ineens wel heel veel lof. Ik beschouw mijn bijdrage en kennis lang niet zo groot als sommige forummers uit de hoogdagen hier, zoals daar zijn: Yits, Micha, Marco. KIM, Piet, Dirk, Arjen, Ewout... en ga zo maar door! (en in willekeurige volgorden hé!!kwestie van de kerk in het midden te houden  ;D 8))

Maar Thx!

Ik merk ook dat ik niet meer tig keer per dag op het forum kijk, maar vind het toch nog steeds prettig om andere hun projecten en foto's te kijken, dus dan moet ik zelf ook maar wat blijven bloggen...

Citaat van: Taranis op 20-09-2020 17:08:02
Mijn cabriootje is ook een ME7 en ik rem ook vaak op de motor als we richting de bergen gaan en dan schiet het toerental soms ook richting de 5000+ rpm. Nog nooit heb ik de riem horen slippen of piepen. Ik snap dus niet dat het bij jou zo'n issue is: je zou bijna denken dat er iets anders aan de hand is :eusa_think:

Nu ja, door mijn motor ombouw, airco delete en kortere riem (wegens kleinere krukaspoelie op RN blok) ben ik natuurlijk ook niet meer 100% origineel  :eusa_whistle:

Maar bij remmen op motor schiet het motor RPM (en dus ook dat vervelende motor geluid  ;) :evil:)  mee de hoogte in en hoor je wellicht het slippen van die riem niet. Ik zag nog wel een filmpje op autoweek van Cornelis schetst, over de 48V starter-generator, dat er dan 2 spanners nodig zijn op de multiriem, omdat er dan dus ook 2 kanten op belasting is... Anyway, gaat wellicht wat ver, al ga ik toch wat meer de staat van mijn multiriem in de gaten houden!

de Boeing

Citaat van: NinaPaul op 20-09-2020 11:31:41
Verhitten met fohn/verfbrander en glad strijken.

Gaan we proberen!


Opruimwerken deel2:



Er kwam wat grof geschut in actie om deze laatste achteras steun eruit te krijgen?!

Maar hij is los:



die bout was zo vastgeroest in het gat dat het gewoon versmolten was tot 1 geheel (krijg dat eens los onder de auto?!)

Heeft me helaas wel 1 gloednieuw zaagblad gekost  >:(


Verder mijn ketel ook nog eens gewassen (voor het jaarlijks lijnolie feestje):



Toch altijd weer schrikken, als er auto blijkt te leven onder al dat prut  ;D

Miyel

Had je die as niet in het geheel bij het schroot kunnen gooien? Dat stukje aluminium apart inleveren weegt niet op tegen dat zaagblad.




😉
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Remo1970

Toch altijd weer schrikken, als er auto blijkt te leven onder al dat prut  ;D

Mooi opgeknapt!

de Boeing

Citaat van: Miyel op 23-09-2020 16:22:11
Had je die as niet in het geheel bij het schroot kunnen gooien? Dat stukje aluminium apart inleveren weegt niet op tegen dat zaagblad.

😉

Zou te logisch zijn (en om 1 of andere rede ga ik altijd voor de moeilijke optie :eusa_think: :eusa_wall:)

Maar deze as heeft ook nog zicht op een 2de leven ;)

Citaat van: Remo1970 op 23-09-2020 20:40:36
Toch altijd weer schrikken, als er auto blijkt te leven onder al dat prut  ;D

Mooi opgeknapt!

Thx!

DJ--NeO--

Mooi om te zien wat je allemaal doet met de wagen!

zag dat je het uitlijnen bij Patrick banden in Lanaken hebt gedaan, Heb vaker lovende woorden over hem gehoord!
Maar dat betekent dan automatisch ook dat je uit het zuiden des lands komt  :)

Altijd leuk om te zien, zeker met zo'n begeerlijke 850 R  ;D
wellicht hebben we ons onderweg wel eens gespot (rijdt in een Zwarte V70n  :eusa_eh: )
en dan vooral Maastricht omgeving.
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

de Boeing

Citaat van: DJ--NeO-- op 24-09-2020 13:23:25
Mooi om te zien wat je allemaal doet met de wagen!

zag dat je het uitlijnen bij Patrick banden in Lanaken hebt gedaan, Heb vaker lovende woorden over hem gehoord!
Maar dat betekent dan automatisch ook dat je uit het zuiden des lands komt  :)

Altijd leuk om te zien, zeker met zo'n begeerlijke 850 R  ;D
wellicht hebben we ons onderweg wel eens gespot (rijdt in een Zwarte V70n  :eusa_eh: )
en dan vooral Maastricht omgeving.

Ok, ik zal de volgende keer zwaaien (zoveel zwarte N'n zijn er nu ook weer niet  ;D)

de Boeing

Iets met oude koeien uit de sloot enzo...

maar pag 32 van mijn blog terug voorzien van de juiste foto links:

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.465.html

maw. niet echt iets nuttigs te melden...  ;D