Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

de Boeing

Citaat van: 850blues op 05-08-2022 10:08:28
Mooi fotoverslag weer  :)  :eusa_clap:



Werkzaamheden om de 105.000 km of zeven jaar

- Voer alle werkzaamheden uit zoals beschreven in paragraaf 15.1.1

- Vervang het benzinefilter.


< edit > Voordat er vragen komen, in par. 15.1.1 staan de werkzaamheden omschreven voor de 15.000 km of twaalf maanden interval (= de standaard jaarbeurt) En dit is de bron: https://www.850turbo.be/Volvo/onderhoud.htm

Ok, 7 jaar  klopt wel ongeveer :) (+ hij heeft met motorwissel ook jaar stilgestaan, dat zal voor de rest benzine in de tank wellicht ook niet goed geweest zijn)

de Boeing

Gaat er dan niks goed? Jawel: had ff nood aan feel-good momentje dus maar even de lijnolie boven gehaald:


instant happiness  8)

Ook eens goed naar mijn ruitenwissers (die gingen ondanks originele nieuw arm nog steeds ruk) en sproei installatie gekeken:



Het ruitenwisserblad moet dus blijkbaar loodrecht op het raam staan (op foto hierboven al flink zitten bij plooien, of draaien eigenlijk, wat goed kan met 2 grote tangen, deze stond eerst helemaal schuin). Het is nog niet 100% maar wel al MEga verbetering (blij mee).

De 4 schroeven waarmee dashboard vast zit achter parafaan zaten ook weer los :( Omdat ik deze niet muurvast durf trekken (weet na dashboard reparatie hoe fragiel deze constructie is) nu maar beetje loctite eraan gedaan:



Ook de ruitenwisser sproeiers gingen beide niet meer, voorkant bleek gewoon losse stekker te zijn (ik was alweer bijna tankje aan loshalen omdat je zo slecht bij het pompje kan). Het mag ook al eens meezitten!

Achterkant was na mijn getto fix (door aanrijding met hert) weer stuk, dus hiervoor nieuw pompje geplaatst:



Blijkt bmw pompje wat ik ooit van de grond opraapte bij autosloop, 1-op-1 te passen in de Volvo houder :eusa_dance:
(+ weer 1pk extra  ;D :evil: )

Wel ook mega gepruts om dit terug te hangen met de mistlamp die ervoor zit:



Maar zowel voor als achter werkt weer, feest!

DBJoran

Citaat van: de Boeing op 05-08-2022 10:23:36




Wauw dat ziet er als een hele nette reparatie uit! Die moet ik even onthouden voor zulke kleine roest plekjes.

TBoss3

Mooie update weer zeg, flink aan het werk geweest! Hopelijk kun je nu genieten van je harde werk en kun je ff vooruit weer.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Taranis

Even een tijdje niet hier gekeken en zo maar een paar pagina's update met foto's! Heerlijk leesvoer en respect voor je doorzettingsvermogen :eusa_clap:

Heb je je raam al gefikst gekregen? Mijn C70 heeft ook van die steeds langzamer wordende ramen... en die gaan nogal eens omlaag als je het dak open en dicht doet, ik heb er enkel nog niet aan durven beginnen  :-X
Oftewel: benieuwd wat het winnende antwoord gaat blijken te zijn ;D

de Boeing

Ja, op de winnend antwoord zit ik hier ook nog met smacht te wachten ...

Nog niet aan raam begonnen, dicht (omhoog) gaat goed omdat alu houder dan onder tegen het glas drukt, omlaag is een ander verhaal...

Heb ondertss wel al maar een kleine tube Tec7 gekocht, hoop daarmee houder en glas terug aan elkaar te kunnen lijmen (hoop dat dit lukt zonder het glas er terug uit te moeten nemen...)

de Boeing

#726
Ook mijn blog nog maar eens bijwerken  ;D

Veel gebeurd, ik vergeet wellicht ook nog een deel, maar semi chronologisch:

Binnenbekleding deur achteraan terug los om alu raamhouder terug vast te lijmen (met tec7). Heb nu ook de nieuwe schraaprubber geplaatst aan de buitenzijde, maar toch gaat het raam nog steeds heel langzaam :( (zonder dit rubber gaat het raam heel mooi op en neer). Ook alle scharnierpunten van het raam intern gesmeerd. Wel tijdens terugplaatsen nog wat extra geluidsisolatie geplaatst.




Daarna eindelijk eens werk gemaakt van de kleine vacuumlekjes die ik had bij gasklep en klepsmeringsnippel:


ok aan deze vettigheid had ik zonder rooktest ook al moeten zien dat deze lekt (maar moeilijk te zien van bovenaf).

Dit is de 6de injector (klepsmering was set voor een 6 cilinder) en destijds deze dus bij gasklep ingeboord. Dat voelde toen al niet lekker en nu heb ik het dan toch maar zo gemaakt als ik toen dacht:



Terug laten injecteren in het reservoir ervan, waardoor ik het potje dus extern kan voorzien van losse olie (uit 5L bus) zoals te zien op de foto.

Maar dat injectorgat wat ik onder gasklep had geboord dicht maken bleek nog niet zo eenvoudig (het is daar aan alle kanten afgerond waardoor simpele schroef erin draaien niet mogelijk was). Eerst maar eens goed schoongemaakt:



Daarna een inbusbout met conisch kop erdoor gestoken en aan andere zijde 2 ringen waarvan 1 ook conisch zodat ze zich centreren en naar binnen toe trekken:



Aan beide zijde nog voorzien van zwarte pakking kit:


Mooi toch?  ;D

De rooktest toonde destijds ook een luchtlek bij de pakking van de gasklep, dus hier ook wat van deze zwarte pakking:



Maand erna nog eens bij LimburgseLPGtechnieken geweest, rookmachine opnieuw eraan, en deze fixen lijken te houden  :eusa_dance:  Al had ik nog een lek bij een afdichtdopje op de inlaatslang bij turbo, en zat 1 slangklem onderaan bij de intercooler niet goed waardoor hier ook nog luchtlek was  :eusa_wall: (easy fix wel).

Nu blijf ik nog steeds af en toe lambda fout krijgen (mengsel te rijk bij idle). Volgens Dirk zou dit ook aan mijn tuning kunnen liggen, waardoor er onderin niet meer genoeg resolutie over is om subtiel bij te regelen (en met deze lichter motor internals van het nieuwe blok is dat wellicht wel nodig). Jaja, zelf tunen, ik weet het (moet ik ook nog steeds een keer aan beginnen)

Ondertussen de Volvo ook nog wel veel ingezet als bedrijfsbus:



How low can you go?  ;D  8)



Vergeet altijd weer hoe zwaar die fermacellplaten zijn (dit was wel na nacht stilstaan, tijdens rijden keurig op hoogte dankzij mijn dure nivo-maties)

Of (eindelijk!!) ook eens fatsoenlijke matras aanschaffen bij een niet nader te noemen Zweedse winkel:


Euh, past nie?!



Dan maar erop  ;D

Laatst ineens ook slecht starten, ik denken: "mha verdikke, die accu zit er nog maar pas in?!" terugzoeken bleek deze dus ook alweer bijna 9j oud te zijn...

Nieuwe accu dus:



Nog in de categorie; How low can you go, nu weer maatje kleiner en een 52Ah geplaatst (weer 2 kg lichter  :eusa_dance: ). Toen ik mijn R net had dacht ik: lekker grote accu plaatsen, dan heb je altijd reserve, maar die lompe diesel boot accu nam naast veel plaats, ook een berg aan overtollig gewicht met zich mee. Daarna dus al 61Ah geplaatst en nu dus nog iets kleiner, gaat vooralsnog prima en mijn luchtinlaatslang past weer!


En dan nog even iets geheel anders: aangezien een Porsche niet echt in mijn midlife crisis budget leek te passen, een jeepie gekocht:



Toyota Funcruiser, 100.000km, 2L, 1j jonger dan de volvo, lichtevracht, lpg en automaat.

En wat een fun is dit, ik word blij als ik dat ding zie staan en het rijden is al helemaal een feest. Dit heeft geen low gearing maar door het lage gewicht, de grote  wielen en permanente 4x4 kan je er bizarre hellingen en modderfeestjes mee tackelen (met de volvo de weide of het bos inrijden werd toch wat te precaire :eusa_shifty: )
De automaat helpt wellicht ook in het ontbreken van low gearing (veel en doseerbaar koppel onderin), al is het natuurlijk niet ontworpen voor extreme offroad (wat ik ook niet van plan ben).

Wel heb ik er ondertussen nog een trekhaak onder geknutseld zodat ik ook eens een aanhangertje kan trekken... De keuring daarvan was weer een farce: ik dus keurig naar de keuring om die trekhaak te laten registeren: Ja meneer we zien dat de vorige keuring 2 maanden geleden was, dus dit wordt terug een volledige keuring. Pffff... Gingen ze ineens ook nog zeuren over de lichte vracht ombouw, er zit daarvoor een houten afscheiding halverwege de auto zodat de achterstoelen niet teruggeplaatst kunnen worden, dit was geschroefd en de schroeven zijn nog zichtbaar. Dat mag dus niet want dan kan je het theoretisch ook terug losdraaien en verwijderen... Na hoop discussie toch door mogen rijden mits ik de schroefkoppen zou kapot boren tegen de volgende keuring?! NOT! Anyway, weer 105 euro mogen aftikken, en de grap: ze hebben niet naar de trekhaak gekeken, zelfs niet even hun voet erop gezet om te zien of hij vast zit  :eusa_wall:  :eusa_wall: Zucht... maar allez, hij staat nu wel op papier.

(dus wel weer een sleutel object erbij ;D )
 

volvobug

Lekker bezig geweest.

Wat voor maat velg is dat en welke bandenmaat zit erop? Lijkt op de foto wel alsof het wiel erg ver naar voren komt in de achterkuip.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

de Boeing

Dit zijn 17" Canopus velgen met 205/45 banden (mijn ecohoepels).
 
Als de Volvo op normale hoogte staat zit het wiel wel normaal in de wielkast. De ET waarde van deze velgen is niet helemaal wat het moet zijn voor een 850, het wiel staat een paar mm meer naar binnen, maar ik heb nergens last van aanlopen of schuren.

Vulk

Merk je nog wat in het (stationair) lopen op gas met die vacuumlekjes die gefixt zijn?

de Boeing

Nee, helaas merk ik geen verschil. Ik ga dringend eens moeten zelf leren tunen en loggen (maar na een eerdere poging is dat project stilgevallen).

De laatste tijd is het met de Volvo: instappen en rijden, iedere 5000km nieuwe olie maar verder weinig gehobby ermee ...  :eusa_snooty:

Al zijn er wel weer wat "dingentjes" bij gekomen: het achterslot wil vaak weer niet mee met AB (en afgaand alarm). Dus nu sluiten met sleutel, ik vermoed dat de mirco-switch in het achterslot sputtert (want als ik hem met sleutel via achterslot sluit gaan de andere sloten niet mee, tenzij ik echt fors naar einduitslag draai). Al geprobeerd om de bekleding van de achterklep los te nemen (al eerder gedaan) maar nu lijk ik het handvat aan binnenzijde niet los te krijgen, het voelt echt alsof ik dit stuk ga trekken

Ook gaan ineens de achter ruitenwisser + sproeier niet meer. Als ik de achter ruitenwisser knop bedien zie ik het lampje van de achterruitverwarming oplichten ??? (kortstluiting in de hendel ergens?!). Maar ook hier nog niet echt op onderzoek gegaan... (probleem kan ook nog zitten in scharnierende kabelboom die naar kofferklep gaat, al hoop ik van niet)

850blues

Citaat van: de Boeing op 25-04-2023 12:55:49Ook gaan ineens de achter ruitenwisser + sproeier niet meer. Als ik de achter ruitenwisser knop bedien zie ik het lampje van de achterruitverwarming oplichten ??? (kortstluiting in de hendel ergens?!). Maar ook hier nog niet echt op onderzoek gegaan... (probleem kan ook nog zitten in scharnierende kabelboom die naar kofferklep gaat, al hoop ik van niet)

Vat het niet op als belediging, maar heb je de zekering(en) al gecheckt?
(zo'n aha-momentje had ik een poosje terug....  nadat ik de 3e nieuwe H7 koplamp er in had gestoken..... die het ook niet deed.....).
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

The Volvoboy

Citaat van: de Boeing op 23-04-2023 19:08:54Nu blijf ik nog steeds af en toe lambda fout krijgen (mengsel te rijk bij idle). Volgens Dirk zou dit ook aan mijn tuning kunnen liggen, waardoor er onderin niet meer genoeg resolutie over is om subtiel bij te regelen (en met deze lichter motor internals van het nieuwe blok is dat wellicht wel nodig). Jaja, zelf tunen, ik weet het (moet ik ook nog steeds een keer aan beginnen)

Als je verder alle vacuüm lekkages te pakken hebt, probeer je EVAP eens af te doppen en kijk of de fout terugkomt. Zo niet, dan zou ik een nieuwe EVAP serviceset bestellen. ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

de Boeing

Citaat van: The Volvoboy op 19-06-2023 13:17:00Als je verder alle vacuüm lekkages te pakken hebt, probeer je EVAP eens af te doppen en kijk of de fout terugkomt. Zo niet, dan zou ik een nieuwe EVAP serviceset bestellen. ;)

Deze had ik destijds tijdens het zoeken al eens afgedopt, en verder niet meer naar gekeken, zolang geleden ondertussen dat ik ff kwijt ben wel slangetje waar naar toe gaat maar zag laatst wel dat er nog 1 vrij lag (denk die naar het koolstofpotje, in theorie lijkt hij me daar geen luchtlek te kunnen gegeven maar toch even extra afgedopt  ;D ).

Net terug van een 2500 km vakantie ritje, en ketel heeft het prima gedaan, lambdalampje ook niet meer gezien (maar dat ligt vast aan de vele lange stukken, dus weinig idle speed...). LPG tanken in Frankrijk daarentegen?! Slang aan koppelen en, niets... Binnen gaan aanschuiven in de rij en dan te horen krijgen: "Ok, we gaan de pomp voor u ontgrendelen, hoeveel had u graag getankt?" Ik: Hoeveel, hoeveel?! Ja, tot hem VOL is natuurlijk!! ???  ::) ... Jesus, moest je daar dus op voorhand zeggen hoeveel (bleek ook nog eens Euro te zijn, en niet liters lpg) en als je teveel had betaald kon je naderhand nog eens binnen gaan aanschuiven om het teveel betaalde, cash terug te krijgen... Zucht, en dat aan 1.15 euro/liter (hier nu 48 cent thuis...)

Dus ook veel op benzine gereden (op zich niet slecht voor de motor natuurlijk). Ok mss toch 1 ergernisje erbij (het blijft een oude auto natuurlijk) en dat is de benzine meter: deze gaat wel omhoog, niet omlaag (hier zit vast geen vieze ouwe mannen mopje in  ;D ). De R heeft in zijn leven (bij mij) nog nooit zoveel verse benzine gezien als op deze trip, dus mss is de meter wat van slag. Kan je dat ding kalibreren?

de Boeing

Citaat van: 850blues op 14-05-2023 12:11:38Vat het niet op als belediging, maar heb je de zekering(en) al gecheckt?
(zo'n aha-momentje had ik een poosje terug....  nadat ik de 3e nieuwe H7 koplamp er in had gestoken..... die het ook niet deed.....).


Zekeringen had ik al eens gecheckt, volgende stap zal zijn; stuurhendel uitbouwen en nakijken. Als dat het niet is dan de bedrading bij het scharnier naar de kofferklep inspecteren (al zie ik hier tegen op, al dat plastiek van binnenbekleding is zo broos geworden...)