Software Tracks 302/280 verschillend?

Gestart door Lunadust, 05-06-2014 20:25:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Citaat van: NinaPaul op 06-06-2014 20:07:21
Citaat van: MrCain op 06-06-2014 15:48:44
Goeie banden scheeld ook al een hoop ;)

Met de banden die ik er nu op heb liggen is de ABS nog geen enkele keer ingekomen = als de ABS ingrijpt heb je geen of niet voldoende grip.

Of je nu grote of kleine remmen hebt maakt voor het ABS niets uit: hij kijkt naar het verschil in wielsnelheid om zo een blokkerent Wiel te herkennen.

Verschillende wielmaten voor en achter kan dan wel weer verschil uitmaken  ;)



Wanneer die ingrijpt heb je een (bijna) blokkerend wiel.
Je hebt niet noodzakelijk onvoldoende "grip", sterker nog je kan op dat moment de maximale "grip" juist hebben gehaald.
Het systeem is ervoor dat je (wetten van newton) de auto bestuurbaar kan houden.

Dus nogmaals: De enige reden om blokkerende wielen NIET TE WILLEN is de BESTUURBAARHEID, ZEKER NIET omwille van de REMVERTRAGING.

Er van uitgaande dat je zo hard mogelijk wil remmen heb je wel onvoldoende grip want dan had je harder kunnen remmen.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 06-06-2014 11:54:36
Weet dat de remkrachtverdeling elektronisch geschiedt. Vanaf Alter 2 geloof ik, hebben onze auto's EBD. Voorts is het zo dat de voorwielen minimaal 75% van de remkracht leveren en achter maximaal 25%.
Achterwielen worden door EBD  in een ander soort ABS regeling gebracht waarbij veel minder slip toegelaten wordt.

Dat matcht niet met wat ik van de week van de keurmeester meekreeg. Ik had slechts 29% remkracht (weet niet welke waarde), na vervanging van klauwen, blokken en schijven had ik 40%.
Sindsdien weet ik vanuit de praktijk ook dat m'n achterremmen niet meer echt goed waren. Je merkt dat pas als het weer in orde is. Nu duikt m'n auto ook bijna niet meer bij hard remmen. Gevoelsmatig gaat hij in z'n geheel meer vlak naar de weg toe.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Vergeet niet dat in dynamische toestand het gewicht naar de vooras verplaatst. Op een remmenbank meet je dat effect niet.
Maar je achterwielen gaan never nooit niet 40% van de totale remkracht leveren.

Helaas zijn onze handremmen niet zo best, maar als je daarmee eens probeert te remmen zul je merken hoe groot de bijdrage is.

EBD zorgt er trouwens voor dat de achterwielen maar 15% slip mogen vertonen en bouwt geen remdruk meer op; alleen maar af.

@Ludo: De ABS van onze auto's is nog altijd beter dan de ABS systemen op een goedkoop autootje. Nauwkeurigere regeling kost gewoon geld.

Ewout Schalkwijk

Bij gebrek aan remwerking achter zal de auto meer duikneiging aan den dag leggen. Hoewel mijn achterremmen nog gewoon functioneerden, te zien aan gelijkmatige glans en slijtage aan de schijven, remt de auto nu heel veel strakker.

Probeer maar eens met je fiets alleen maar hard op je voorrem te remmen. :eusa_whistle:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Probeer het maar eens met allebei...

Gegarandeerd een gelijkwaardig effect.

Lunadust

Zondag heb ik de achterremmen losgehad,
Alles keurig gangbaar, en met de hand de zuigers teruggeduwd.
Het duiken is er nog steeds.

Nu maar eens de 280 remmen terugzetten en dan nog maar eens zien.

Ik blijf de elektronische remkracht verdeling verdenken.
Techneut, geen dichter.

MrCain

Citaat van: Lunadust op 10-06-2014 10:21:16
Zondag heb ik de achterremmen losgehad,
Alles keurig gangbaar, en met de hand de zuigers teruggeduwd.
Het duiken is er nog steeds.

Nu maar eens de 280 remmen terugzetten en dan nog maar eens zien.

Ik blijf de elektronische remkracht verdeling verdenken.

Is wel appart dat (alleen??) jij dan problemen met deze elektronica hebt en de (tientalle, zoniet honderden) voor jou hier geen problemen mee heeft  ;)
Zelf rijd ik ook met deze upgrade en Volvo remt echt velemale beter dan ervoor! ABS komt bij mij niet sneller in oid en duikt niet overdreven.

Bedoel te zeggen dat het probleem zich misschien ergens anders bevind dan in de elektronica.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Lunadust

Hij remt ook beter dan met de standaard remmen.
ook grijpt de ABS "normaal" in.

Het enige is dat de bumper zowat over het asfalt schraapt bij een noodstop en er dus te weinig remkracht naar achteren gaat.

Techneut, geen dichter.

V70geRwin

Citaat van: Lunadust op 10-06-2014 11:08:49
Het enige is dat de bumper zowat over het asfalt schraapt bij een noodstop en er dus te weinig remkracht naar achteren gaat.

Denk dat je dit eerder in veren/dempers/banden moet zoeken.

Dat het gewicht naar voren gaat is normaal, hoeveel de auto in veert is afhankelijk van je veren en dempers.
niet van de remkracht achter want die gaat gewoon slippen bij teveel remkracht.

Het duiken is juist een teken dat je voorremmen goed werken.

Ik zou zelf niet de moeite nemen om terug te bouwen naar 280.

leons850

Citaat van: V70geRwin op 10-06-2014 12:55:48
Citaat van: Lunadust op 10-06-2014 11:08:49
Het enige is dat de bumper zowat over het asfalt schraapt bij een noodstop en er dus te weinig remkracht naar achteren gaat.

Denk dat je dit eerder in veren/dempers/banden moet zoeken.

Dat het gewicht naar voren gaat is normaal, hoeveel de auto in veert is afhankelijk van je veren en dempers.
niet van de remkracht achter want die gaat gewoon slippen bij teveel remkracht.

Het duiken is juist een teken dat je voorremmen goed werken.

Ik zou zelf niet de moeite nemen om terug te bouwen naar 280.

Dit lijkt mij inderdaad ook het meest logisch, ik weet niet (meer) wat voor onderstel je rijdt?
ik rijd met 302's maar wel op progressief R onderstel rij maar eens een keer een stukje mee. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ewout Schalkwijk

Misschien een hardnekkige luchtbel in een van de achterleidingen? Remvloeistof recent vervangen? :eusa_think:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

The Volvoboy

Citaat van: MrCain op 10-06-2014 11:04:46
Citaat van: Lunadust op 10-06-2014 10:21:16
Zondag heb ik de achterremmen losgehad,
Alles keurig gangbaar, en met de hand de zuigers teruggeduwd.
Het duiken is er nog steeds.

Nu maar eens de 280 remmen terugzetten en dan nog maar eens zien.

Ik blijf de elektronische remkracht verdeling verdenken.

Is wel appart dat (alleen??) jij dan problemen met deze elektronica hebt en de (tientalle, zoniet honderden) voor jou hier geen problemen mee heeft  ;)
Zelf rijd ik ook met deze upgrade en Volvo remt echt velemale beter dan ervoor! ABS komt bij mij niet sneller in oid en duikt niet overdreven.

Bedoel te zeggen dat het probleem zich misschien ergens anders bevind dan in de elektronica.

Ik denk dat maar weinig mensen een echte noodstop maken (je trapt niet voor de lol het pedaal krom) ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

KIM

In de afgelopen 3 weken toch 2x...

Beetje teveel naar mijn zin, dat wel.

Mijne duikt echt niet (320 mm voor).

Bouke

De mijne duikt ook niet, dat zou je moeten weten Bas, je zat met je neus in het dashboard ;D en dat zijn 320 remmen. 

V70geRwin

Als je neus niet duikt is er echt iets mis met je remmen  :eusa_wall: