Software Tracks 302/280 verschillend?

Gestart door Lunadust, 05-06-2014 20:25:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wout309t

Je hebt duiken en duiken. De mijne veert uiteraard ook flink in, maar niks abnormaals. Remvertraging genoeg met 330mm, dat is het niet.
2011 V70 2.0T R-Design MT

leons850

Citaat van: The Volvoboy op 10-06-2014 15:31:48
Citaat van: MrCain op 10-06-2014 11:04:46
Citaat van: Lunadust op 10-06-2014 10:21:16
Zondag heb ik de achterremmen losgehad,
Alles keurig gangbaar, en met de hand de zuigers teruggeduwd.
Het duiken is er nog steeds.

Nu maar eens de 280 remmen terugzetten en dan nog maar eens zien.

Ik blijf de elektronische remkracht verdeling verdenken.

Is wel appart dat (alleen??) jij dan problemen met deze elektronica hebt en de (tientalle, zoniet honderden) voor jou hier geen problemen mee heeft  ;)
Zelf rijd ik ook met deze upgrade en Volvo remt echt velemale beter dan ervoor! ABS komt bij mij niet sneller in oid en duikt niet overdreven.

Bedoel te zeggen dat het probleem zich misschien ergens anders bevind dan in de elektronica.

Ik denk dat maar weinig mensen een echte noodstop maken (je trapt niet voor de lol het pedaal krom) ;)

Echt wel, bij een slipcursus in Lelystad. ;D
Daarbij wilde ik ook wel eens weten wat de Volvo deed als je bij 230 vol in de ankers gaat.
Neen dan druk je de pedaal niet krom maar 't remt wel giga hard. :o

Voor ik commentaar krijg, een aantal weken maanden geleden geprobeerd om 02.00 in Duitsland.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Lunadust

Citaat van: leons850 op 10-06-2014 17:07:33
Citaat van: The Volvoboy op 10-06-2014 15:31:48
Citaat van: MrCain op 10-06-2014 11:04:46
Citaat van: Lunadust op 10-06-2014 10:21:16
Zondag heb ik de achterremmen losgehad,
Alles keurig gangbaar, en met de hand de zuigers teruggeduwd.
Het duiken is er nog steeds.

Nu maar eens de 280 remmen terugzetten en dan nog maar eens zien.

Ik blijf de elektronische remkracht verdeling verdenken.

Is wel appart dat (alleen??) jij dan problemen met deze elektronica hebt en de (tientalle, zoniet honderden) voor jou hier geen problemen mee heeft  ;)
Zelf rijd ik ook met deze upgrade en Volvo remt echt velemale beter dan ervoor! ABS komt bij mij niet sneller in oid en duikt niet overdreven.

Bedoel te zeggen dat het probleem zich misschien ergens anders bevind dan in de elektronica.

Ik denk dat maar weinig mensen een echte noodstop maken (je trapt niet voor de lol het pedaal krom) ;)

Echt wel, bij een slipcursus in Lelystad. ;D
Daarbij wilde ik ook wel eens weten wat de Volvo deed als je bij 230 vol in de ankers gaat.
Neen dan druk je de pedaal niet krom maar 't remt wel giga hard. :o

Voor ik commentaar krijg, een aantal weken maanden geleden geprobeerd om 02.00 in Duitsland.

Van mij krijg je geen commentaar.

Ik heb diverse verhoogde rijvaardigheids trainingen achter de rug.

Voor alle duidelijkheid, en om de discussie te beindigen mbt mechanisch falen eo/of te kort komen van de auto.
Degene die mij kennen weten dat mijn auto in absolute topstaat van onderhoud verkeerd en dat er NOOIT
ook maar ergens op bezuinigd is

De wagen remt ook keurig netjes in rechte lijn en bochten.
Ook de ABS werkt naar behoren.

Zoals Kornelis netjes vermeldde, de normale remkrachtverdeling is 75/25 voor/achter.
Nu met de remupgrade vermoed ik dat dit ongeveer 85/15 is.

Waarschijnlijk zullen alle 100en die ook een remupgrade gedaan hebben niet eens merken dat de verdeling anders is, zeker gezien de gemiddelde technische en achtergrond kennis van de gemiddelde zelfsleutelaar.
(no offence).

Ik ga toch proberen wat de auto doet met de originele set-up.

Mocht de auto dan minder tot niet duiken dan weet ik dat de vooras na de upgrade overberemd is,
Dit zal dan alleen opgelost kunnen worden door hetzij een parameter in de stamkaart van de auto of een ander sotware pakket opgelost kunnen worden, of en ik geloof niet dat dat kan, een vergelijkbare remupgrade achter uitvoeren.


Techneut, geen dichter.

V70geRwin

#48
Probeer dan ook te meten met welke set je eerder stil staat (al is het erg moeilijk dezelfde omstandigheden na te bootsen).

Je focust nu op het duiken van de auto als negatief. De 302 set tov de 280 doet met die cm arm extra echt niet zoveel meer op je vooras hoor.

Volgens mij bedoelde Cornelis te zeggen dat de normale verhouding tussen hoeveel je remt met voor en hoeveel met achter ongeveer 75/25% is.

Dat zegt niets over welke remkracht waarheen gaat. Als je ziet dat de verhouding met een BBK op de vooras nog niet scheef is met standaard achter remmen weet ik niet wat je nu probeert te bewijzen. Je auto is pas over beremd als je ABS continue ingrijpt op de vooras om de wielen niet te laten blokkeren.

Maar ben zeer benieuwd naar je vervolg, zeker aangezien je wel veel technische kennis hebt en je auto technisch helemaal top is.


NinaPaul

Doe eerst eens een les basis fysica met name krachten ontbinden.

En een auto kan, in welke staat dan ook, opeens gebreken vertonen.



"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Hans Duiven

Citaat van: NinaPaul op 10-06-2014 21:00:19
Doe eerst eens een les basis fysica met name krachten ontbinden.

En een auto kan, in welke staat dan ook, opeens gebreken vertonen.

I agree, anders zou onderhoud volkomen zinloos zijn.

t_w

Een autoband haalt zijn maximale frictie coëfficiënt niet bij 100%
Enkel op ijs is het verschil tussen de piek waarde in frictie en bij 100% slip 'nagenoeg' nul.

Onderstaande grafiek is een 'illustratief' voorbeeld. Let wel, waarden kunnen natuurlijk verschillen per band, maar voor't idee is deze wel aardig.

Horizontale as: Slip ratio.
In dit geval wordt de 'longitudinale' slip bedoeld, oftewel de slip in de rijrichting.
In de grafiek weergegeven tussen 0 en 1, wat in een procent schaal gelijk staat aan 0% tot 100%
Slip ratio is gedefinieerd als  wiel snelheid ten opzichte van voertuig snelheid.
Formule: Slip ratio = 1 - (omtreksnelheid wiel / voertuigsnelheid)
0% slip: omtreksnelheid van het wiel is gelijk aan de voertuigsnelheid,
100% slip: betekend volledig geblokkeerd wiel

Verticale as: Frictie coëfficiënt.
Oftewel, grip niveau. Hoe hoger hoe meer grip.



Afhankelijk van je ondergrond, bouw je naar mate het slip percentage stijgt, meer grip op. Op een gegeven moment (in het geval van de hier getoonde grafieken rond de 15%) bereik je je maximale grip en daarna wordt de grip weer minder.
Dus het is niet zo dat je bij 100% slip (volledig geblokkeerde wielen) de grootste vertraging haalt.

Ook leuk: bij 0% slip bouw je dus geen kracht op!
Dus, als je met je auto rijdt, is er altijd een kleine mate van slip nodig in het contactvlak van de band / weg combinatie om überhaupt kracht over te kunnen brengen!

Nogmaals: de grafiek is ter illustratie. De exacte waarden kunnen afwijken, zo ook de mate van het 'verval' na het bereikte maximum. Echter is de 'vorm' van de grafiek wel correct. Dus beginnend vanaf 0, dan naar een piekwaarde en daarna weer afzakken naar een wat lagere waarde...

KIM

Citaat van: Lunadust op 10-06-2014 19:40:46
Zoals Kornelis netjes vermeldde, de normale remkrachtverdeling is 75/25 voor/achter.
Nu met de remupgrade vermoed ik dat dit ongeveer 85/15 is.

Dat is dus niet waar. Je rembalans bij een noodstop wordt niet anders door grotere remmen aan de voorzijde; alleen in het gebied voordat EBD in werking is verandert deze.

Grotere remmen zullen dus ook nooit je remweg korter kunnen make, ze verhogen alleen het gevoel in je pedaal en endurance van de reminstallatie. ABS is ABS en dat betekent dat je op zo'n 20% slip zit. Die slip wordt bepaald door de band-wegdek combinatie zoals mooi uiteengezet in het verhaal van t_w.

MrCain

Offence none taken ;D => geen gemiddelde zelfsleutelaar :P

Als je het inderdaad echt wil weten of het in de upgrade voor zit zal je je systeem inderdaad weer terug in originele staat moeten brengen en een paar remtesten uitvoeren om te zien wat dit doet, daarna weer met de upgrade en kijken of er significant verschil waarneembaar is.

Ben wel zeer benieuwd ;)

BTW: hoe word de remkrachtverdeling tussen voor en achter gerealiseerd? Misschien wel de moeite waard om uit te zoeken hoe het systeem precies werkt om zo een conclussie te kunnen trekken wat het eventuele effect van een verandering kan zijn.

Verhaaltje van t_w is ook leuk om mee te nemen in het onderzoek ;)

Citaat van: Lunadust op 10-06-2014 19:40:46
Citaat van: leons850 op 10-06-2014 17:07:33
Citaat van: The Volvoboy op 10-06-2014 15:31:48
Citaat van: MrCain op 10-06-2014 11:04:46
Citaat van: Lunadust op 10-06-2014 10:21:16
Zondag heb ik de achterremmen losgehad,
Alles keurig gangbaar, en met de hand de zuigers teruggeduwd.
Het duiken is er nog steeds.

Nu maar eens de 280 remmen terugzetten en dan nog maar eens zien.

Ik blijf de elektronische remkracht verdeling verdenken.

Is wel appart dat (alleen??) jij dan problemen met deze elektronica hebt en de (tientalle, zoniet honderden) voor jou hier geen problemen mee heeft  ;)
Zelf rijd ik ook met deze upgrade en Volvo remt echt velemale beter dan ervoor! ABS komt bij mij niet sneller in oid en duikt niet overdreven.

Bedoel te zeggen dat het probleem zich misschien ergens anders bevind dan in de elektronica.

Ik denk dat maar weinig mensen een echte noodstop maken (je trapt niet voor de lol het pedaal krom) ;)

Echt wel, bij een slipcursus in Lelystad. ;D
Daarbij wilde ik ook wel eens weten wat de Volvo deed als je bij 230 vol in de ankers gaat.
Neen dan druk je de pedaal niet krom maar 't remt wel giga hard. :o

Voor ik commentaar krijg, een aantal weken maanden geleden geprobeerd om 02.00 in Duitsland.

Van mij krijg je geen commentaar.

Ik heb diverse verhoogde rijvaardigheids trainingen achter de rug.

Voor alle duidelijkheid, en om de discussie te beindigen mbt mechanisch falen eo/of te kort komen van de auto.
Degene die mij kennen weten dat mijn auto in absolute topstaat van onderhoud verkeerd en dat er NOOIT
ook maar ergens op bezuinigd is

De wagen remt ook keurig netjes in rechte lijn en bochten.
Ook de ABS werkt naar behoren.

Zoals Kornelis netjes vermeldde, de normale remkrachtverdeling is 75/25 voor/achter.
Nu met de remupgrade vermoed ik dat dit ongeveer 85/15 is.

Waarschijnlijk zullen alle 100en die ook een remupgrade gedaan hebben niet eens merken dat de verdeling anders is, zeker gezien de gemiddelde technische en achtergrond kennis van de gemiddelde zelfsleutelaar.
(no offence).

Ik ga toch proberen wat de auto doet met de originele set-up.

Mocht de auto dan minder tot niet duiken dan weet ik dat de vooras na de upgrade overberemd is,
Dit zal dan alleen opgelost kunnen worden door hetzij een parameter in de stamkaart van de auto of een ander sotware pakket opgelost kunnen worden, of en ik geloof niet dat dat kan, een vergelijkbare remupgrade achter uitvoeren.



Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Lunadust

Remkracht verdeling word geregeld vanuit het EBD systeem.
Vanavond zal ik eerst een kant terugbrengen naar standaard.
Dan eens voorzichtig testen wat het doet.
Daarna ga ik ook de andere kant terugboeken.
Een arm die effectief 0.7 cm langer is zal denk ik merkbaar verschillen (scheefremmen). Ik zal het stuur maar met beide handen vasthouden.

Techneut, geen dichter.

V70geRwin

Citaat van: Lunadust op 11-06-2014 12:35:38
Remkracht verdeling word geregeld vanuit het EBD systeem.
Vanavond zal ik eerst een kant terugbrengen naar standaard.
Dan eens voorzichtig testen wat het doet.
Daarna ga ik ook de andere kant terugboeken.
Een arm die effectief 0.7 cm langer is zal denk ik merkbaar verschillen (scheefremmen). Ik zal het stuur maar met beide handen vasthouden.



Zit het remblok idd 7 mm hoger op de schijf bij 302 dan standaard 280?

Laguna-S60R

benieuwd wat hier uit gaat komen.. aangezien ik van 222mm naar 262mm schijven ben gegaan aan de voorkant.. :eusa_think:
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

KIM

Citaat van: Lunadust op 11-06-2014 12:35:38
Remkracht verdeling word geregeld vanuit het EBD systeem.

EBD doet alleen aan remkrachtbegrenzing. Op het moment dat meer dan 15% slip op de achterwielen wordt geconstateerd, wordt de remdruk constant gehouden.
Indien door lastverandering alsnog slip optreedt zal de remdruk nog verder worden afgebouwd. Bij EBD vindt geen remdrukopbouw meer plaats, anders dan bij ABS; daar wordt de ABS pomp gebruikt om opnieuw remdruk op te kunnen bouwen.

V70geRwin

Citaat van: KIM op 11-06-2014 22:52:15
Citaat van: Lunadust op 11-06-2014 12:35:38
Remkracht verdeling word geregeld vanuit het EBD systeem.

EBD doet alleen aan remkrachtbegrenzing. Op het moment dat meer dan 15% slip op de achterwielen wordt geconstateerd, wordt de remdruk constant gehouden.
Indien door lastverandering alsnog slip optreedt zal de remdruk nog verder worden afgebouwd. Bij EBD vindt geen remdrukopbouw meer plaats, anders dan bij ABS; daar wordt de ABS pomp gebruikt om opnieuw remdruk op te kunnen bouwen.

En aangezien je maar 1 leiding naar achter hebt lopen, is de 15% op 1 wiel of beide?

KIM

Je hebt gelijk. Het wordt dan 15% slip op het wiel met de slechtste grip.

Raar trouwens want op je ABS zitten wel twee aansluitingen voor de achterremmen